Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - زاهدان – ايرنا - با وجود نوسانات نرخ ارز واردات کالا به سيستان و بلوچستان متوقف شده که بر خلاف آن تردد خودروهاي حامل کالاهاي صادراتي و ترانزيتي از مرزهاي استان چند برابر شده و در بازارچه هاي مرزي ترافيک سنگين ايجاد کرده است.

به گزارش ايرنا نوسانات نرخ ارز در چند ماه گذشته موجب افزايش تقاضا براي کالاهاي صادراتي ايران در کشورهاي همسايه مانند پاکستان و افغانستان شده است به طوري که در بازارچه هاي مرزي مانند ميرجاوه شاهد ترافيک کاميون ها و خودروهاي وانت بار براي ورود به بازارچه و صادرات کالا هستيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين حجم ترافيک ايجاد شده که با افزايش 2 برابري خودورها روبروست سبب شد تا در روزهاي تعطيل هفته گذشته نيز بازارچه هاي مرزي فعال باشد تا کمي از حجم ترافيک کاسته شود اما با اين حال به گفته برخي رانندگان؛ هر کاميون يا وانت بار حداقل 2 تا 3 روز براي ورود به بازارچه مرزي معطل مي ماند که اين موضوع سبب بالا رفتن هزينه هاي حمل و نقل براي جبران خسارت ناشي از معطلي رانندگان مي شود.
به گفته مدير بازارچه هاي مرزي سيستان و بلوچستان از حدود سه ماه گذشته که کشور با نوسانات نرخ ارز مواجه شد تردد کاميون هاي صادراتي و ترانزيتي از بازارچه هاي مرزي از ميانگين 100 مورد در روز به 250 کاميون افزايش يافته است.
همچنين عبور خودروهاي وانت بار حامل کالاهاي صادراتي نيز که قبل از اين تقريبا صفر بوده است اکنون به 400 خودرو در روز افزايش پيدا کرده اين در حالي است که با توجه به نرخ ارز واردات از بازارچه هاي مرزي تقريبا صفر است و به نفع مرزنشينان نيست.
** گمرگات و بازارچه هاي استان ظرفيت اين حجم از صادرات را ندارد
رئيس اتاق بازرگاني سيستان و بلوچستان نيز در نشست شوراي گفت و گوي دولت و بخش خصوصي با اشاره به مشکل ترافيک خودروهاي صادراتي و ترانزيتي در بازارچه هاي مرزي اظهار داشت: نوسانات نرخ ارز فرصتي مناسب براي صادرات کالا را در مرزهاي ما ايجاد کرده است اما گمرکات و بازارچه هاي ما ظرفيت اين حجم از صادرات را ندارند.
عبدالحکيم ريگي افزود: در بازارچه هاي مرزي ميرجاوه، کوهک و جالق بيشترين حجم ترافيک ناشي از ازدحام خودروهاي صادراتي و ترانزيتي وجود دارد که حل اين مشکل نيازمند تعامل گمرک و بازارچه هاي مرزي است.
وي خاطر نشان کرد: به طور متوسط هر خودرو 6 روز در پشت بازارچه هاي مرزي معطل مي ماند که معادل با 6 روز خوابيدن سرمايه است به همين دليل خواستار روان سازي تردد خودروهاي ترانزيتي و صادراتي در بازارچه هاي مرزي هستيم.
**ايجاد درب اختصاصي براي ورود وانت بارها راه حل مشکل ترافيک
مدير بازارچه هاي مرزي سيستان و بلوچستان نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: دليل ترافيک ايجاد شده در بازارچه مرزي ميرجاوه علاوه بر افزايش تعداد کاميون هاي صادراتي و ترانزيتي، عبور خودروهاي وانت بار از درب اختصاصي کاميون ها است.
کوروش محمدي افزود: اين خودروهاي وانت بار که در واقع همان کوله بران مرزنشين هستند براي صادرات اقلام غيررسمي مجبور به ورود به بازارچه مرزي هستند که عبور همزمان آن ها از درب اختصاصي کاميون ها موجب ايجاد ترافيک شده است.
وي ادامه داد: برهمين اساس در حال رايزني با گمرکات سيستان و بلوچستان هستيم تا در صورت امکان درب اختصاصي براي ورود وانت بارها در بازارچه مرزي ميرجاوه ايجاد شود.
محمدي تصريح کرد: در حال حاضر براي کاهش حجم ترافيک يک روز درميان براي عبور کاميون ها و وانت بارها برنامه ريزي شده است که با اين شرايط باز هم هر خودرو حداقل 2 تا 3 روز براي ورود به بازارچه معطل مي شود.
مدير بازارچه هاي مرزي سيستان و بلوچستان تصريح کرد: ظرفيت فعلي گمرکات و بازارچه هاي متناسب با شرايط قبل از نوسانات ارز بود به همين دليل اين حجم از صادرات در اين بازارچه ها پيش بيني نشده بود.
**افزايش 105 درصدي ارزش دلاري تجارت در بازارچه هاي مرزي
مدير بازارچه هاي مرزي سيستان و بلوچستان با اشاره به افزايش صادرات در مرزهاي استان گفت: در 6 ماهه نخست سالجاري از هفت بازارچه مرزي استان 214 هزار تن کالا معادل 176 ميليون و 88 هزار دلار صادرات انجام شده است.
محمدي ادامه داد: از نظر حجمي صادرات از بازارچه هاي مرزي 48 درصد و از نظر ارزش دلاري 105 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش يافته است.
وي خاطر نشان کرد: نوسانات نرخ ارز سبب شد تا از خرداد ماه امسال واردات از بازارچه هاي مرزي تعطيل شود چرا که ديگر براي مرزنشينان به صرفه نبود.
محمدي با بيان اينکه قبل از اين هم واردات از بازارچه هاي مرزي فقط دام بود، ادامه داد: در نيمه نخست سالجاري 6 ميليون و 98 هزار دلار واردات از بازارچه هاي مرزي انجام شده است.
در اين ميان با توجه به اينکه بيشترين حجم ترافيک ايجاد شده در بازارچه مرزي ميرجاوه وجود دارد، به گفته مدير بازارچه هاي مرزي ايجاد درب اختصاصي در اين بازارچه براي ورود خودروهاي وانت بار تنها راه حل کاهش حجم ترافيک است که اين موضوع بايد با موافقت ناظر گمرکات استان انجام شود اما متاسفانه خبرنگار ايرنا موفق به مصاحبه با مديرکل و ناظر گمرکات سيستان و بلوچستان نشد.
9908 **6081
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۲۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال دانش آموزان مناطق مرزی خراسان جنوبی با خودروهای ارتش به محل آزمون کنکور

دانش آموزان مناطق مرزی استان خراسان جنوبی توسط خودروهای ارتش به محل برگزاری کنکور سراسری منتقل شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از ارتش، با توجه به بارش باران و طغیان رودخانه‌های فصلی در مناطق مرزی استان خراسان جنوبی، دانش آموزان مناطق مرزی شهرستان قائنات توسط یگان های ارتش به محل آزمون کنکور سراسری منتقل شدند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مردم سیستان و بلوچستان به احدی اجازه تفرقه‌اندازی نمی‌دهند
  • بیشترین فروش فراورده‌های نفتی کرمانشاه در مرز پرویزخان انجام شده است
  • بازارچه‌های مرزی پیراحمد و شیخ سلو در چالدران راه‌اندازی می‌شوند
  • ایجاد اشتغال برای روستائیان با احداث گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان
  • انتقال دانش آموزان مناطق مرزی خراسان جنوبی با خودروهای ارتش به محل آزمون کنکور
  • کشف بیش از ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی
  • بیش از ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد
  • بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف در حال پیگیری است
  • ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن
  • راه اندازی بازارچه مشاغل خانگی در چهارمحال و بختیاری