Web Analytics Made Easy - Statcounter

زنجان – ایرنا – توزیع شیر در مدارس با هدف پیشگیری از سوء تغذیه و پوکی استخوان کودکان آغاز شد و طی 10 سال اجرای آن با مشکلاتی همراه بود، اما دانش آموزان 2 سال است که از نوشیدن این فرآورده در مدارس محروم شده اند که مسئولان علت آن را نبود اعتبار و افزایش نرخ شیر عنوان می کنند.

به گزارش ایرنا، بیشتر کشورها به دنبال راهکارهایی برای بهبود تغذیه کودکان هستند و عملیاتی کردن برنامه توزیع شیر رایگان در مدارس با نقش تاثیرگذار آن در سلامت دانش آموزان یکی از راهکارهای جهانی است که مورد توجه قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از سال 85 برنامه توزیع شیر رایگان در مدارس استان زنجان با هدف کاهش سوء تغذیه دانش آموزان و ارتقای ضریب سلامت، رشد میزان مصرف شیر و لبنیات اجرا و با استقبال دانش آموازن نیز مواجه شد.
از سال 96 این برنامه در مدارس استان زنجان اجرا نمی شود که مسئولان مربوطه مهمترین دلیل آن کمبود اعتبارات و افزایش نرخ این فراورده دامی عنوان می کنند.

** اعتبار مورد نیاز برای توزیع شیر پیش بینی شده، اما تخصیص نیافته است
سرپرست معاون پشتیبانی و برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: در سطح کشور برای توزیع شیر در مدارس برای دانش آموزان اعتباری پیش بینی شده اما هنوز تخصیص نیافته است.
حسین حسنلو اظهار داشت: امسال توزیع شیر به 2 روش از سوی وزارت آموزش و پرورش انجام می شود.
وی ادامه داد: یکی از این روش ها توزیع این فرآورده در بین دانش آموزان 11 استان محورم کشور است.
سرپرست معاون پشتیبانی و برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان، توزیع شیر فقط در میان دانش آموزان مقطع ابتدایی کل کشور را یکی دیگر از برنامه ها و روش های اجرای این طرح بیان کرد.
حسنلو یادآوری کرد: توزیع شیر در مدارس استان زنجان از سال 85 آغاز شد و تا سال 95 ادامه داشت.

** فرهنگ مصرف شیر باید نهادینه شود
کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: هدف از توزیع شیر در مدارس برای دانش آموزان نهادینه کردن فرهنگ مصرف این فرآورده است اما تغذیه با آن در مدارس نمی تواند نیاز کامل فرزندان را به آن برآورده کند.
عصمت عباسی تاکید کرد: اجرای این برنامه در مدارس فقط بخشی از نیاز کودکان را برآورده می کند و کلسیم یکی از ضروری ترین ویتامین مورد نیاز برای هرشخصی است که در فرآورده های لبنی یافت می شود که باید روزانه دریافت شود.
وی با بیان اینکه خانواده ها باید نسبت به تغذیه فرزندان خود با شیر و فرآورده های لبنی توجه جدی داشته باشند، اظهار داشت: مصرف این فرآورده باید به صورت پاستوریزه و استرلیزه باشد چرا که تهیه آن به صورت فله و سنتی احتمال آلوده بودن به بیماری تب مالت را به دنبال دارد.
کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: جوشاندن شیر سنتی برای میکروب زدایی نیز موجب از بین رفتن ویتامین های گروه B و کلسیم می شود.
عباسی اضافه کرد: شیرهای پاستوریزه و استرلیزه با ویتامین های دی و سی غنی شده است.
یکی از والدین دانش آموزان نیز در این خصوص اضافه کرد: روزانه فرزندم با یک لیوان شیر تغذیه می شود و انتظار دارم آموزش و پرورش نیز با اجرای طرح توزیع شیر در مدارس نیاز کودکان به این فراورده را تامین کند.
معصومه نصیری یادآوری کرد: طی چندین سالی که آموزش و پرورش اقدام به توزیع شیر می کرد اغلب دانش آموزان به مصرف آن گرایش پیدا کردند اما متوقف شدن اجرای طرح موجب کاهش رغبت کودکان به مصرف شیر شده است.
وی افزود: دانش آموزان در مدرسه و با حضور معلم و دوستان خود مجبور به تغذیه با شیر ترغیب می شدند اما در خانه چنین اتفاقی نمی افتد.
طیبه نادری یکی دیگر از والدین دانش آموزان زنجانی نیز ادامه داد: آموزش و پرورش می تواند بخشی از برنامه توزیع شیر را به استان ها محول کنند تا از ظرفیت خیرین نیز استفاده شود.
وی تاکید کرد: اگر این برنامه به صورت مشارکتی اجرا شود، تداوم خواهد یافت و از سوی دیگر هزینه های بالایی به یک بخش تحمیل نمی شود.
9505/6085

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي آموزش و پرورش توزيع شير كمبود اعتبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۲۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید دانش‌آموزان مدارس میاندوآب از دانشگاه آزاد اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، دانش‌آموزان مدرسه پسرانه شهید بهشتی، شاهد و تیزهوشان میاندوآب در هفته مشاغل از دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب بازدید کردند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب، هدف از این بازدیدها را فرصتی برای آشنایی دانش‌آموزان با توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها و انتخاب این دانشگاه برای ادامه تحصیل عنوان کرد و گفت: دانش‌آموزان مدارس میاندوآب با همراهی دبیران خود از کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، فضاهای آموزشی و رفاهی، کتابخانه و سایت کامپیوتری بازدید می‌کنند.

پیام خدایی افزود: در رایزنی‌ با آموزش و پرورش شهرستان میاندوآب بازدیدهای بیشتری از سوی دانش‌آموزان در طول سال و هفته مشاغل از دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب صورت خواهد پذیرفت و ارائه مطالب علمی و فرهنگی، مشاوره راهنمایی و هدایت تحصیلی از سوی کارشناسان دانشگاه برای بازدیدکنندگان انجام می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان
  • پیش بینی ۵۲ میلیارد اعتبار در حوزه عمرانی آموزش و پرورش رزن
  • اختتامیه جشنواره سفیران سلامت مدارس شهرستان رزن
  • برگزاری کلاس های آموزشی در مدارس شهرستان بوکان به مناسبت هفته زمین پاک
  • اجرای طرح ایمن سازی مدارس در شهر جورقان
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • مدارس سمپاد در مناطق عشایری راه‌اندازی می‌شود
  • ضرورت توجه به افزایش معدل امتحانات نهایی دانش‌آموزان
  • بازدید دانش‌آموزان مدارس میاندوآب از دانشگاه آزاد اسلامی
  • توزیع صد بسته بهداشتی بین دانش آموزان روستای ویدوجا