Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-03-28@08:19:39 GMT

من آبانی‌ام، از محفل امن پاییز می‌آیم

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۵۲۸۲۶

واژه‌ها در قالب شعر معنا می‌گیرند. شعر از دل بر می‌آید تا جای خالی احساس را از مشق عشق پر کند و اشعار زندگی را در آهنگی دلنشین، نجوا کند. آفتاب‌‌نیوز : برای حرف دل گاهی تردید می‌کنیم. می‌نویسیم تا حال و هوایمان دگرگون شود.  در یک لحظه رونقی از حس و حال، ما را به ضیافت شعر دعوت می کند. حسی که تو را به آغوش دنیای پرتلاطم ذهن می‌کشاند تا دمی "با خود به سر بردن" را به آرامشی ناب فراخواند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیباترین وجه این حس و حال تنها در دوران کودکی رخ می‌دهد. اندیشه معصومانه کودکی است که اسرار ناگفته‌ها را با زبان شعر ‌می‌سراید. در بازی با کلمات، مست می‌شود تا در شعر سرودن، دلبستگی به واژه‌ها چیده ‌شود.

شعر ذیل، دلنوشته ای دیگر از محبوبه بیات است که آفتاب نیوز منتشر می‌کند.

_________________________________________________________________________________

خواهر که داشته باشی... آن هم از جنس جان خودت، تنهایی معنا نمی‌دهد. گرمای وجود یکی بودن جان، در دو جسم، قشنگ‌ترین حس دنیا، "بودن" را دو چندان می‌کند. این شعر بمناسبت تولد دردانه هستی بخشم، دوقلوی باوفایم "رها" است که تقدیمش می‌کنم.


 من آبانی‌ام

من آباني‌ام،ماهی که پشت سر، آيين مهر دارد و پیش رو، بلنداي شب يلدا

از محفل امن پاییز مي‌آيم
از فصل بازي‌ رنگها
جايي كه قاصدك‌ها، نوید تولدی نو دادند
تا معناي زندگي را دگربار
با حس بودن آشنا كنند
 
اما؛
من تنها نبودم!
قدم‌هاي موازيِ نيمه پنهان جانم
رهای رها
رونق هستی بخشید به جریان زندگی‌ام
 
 بگذار بی‌پرده با تو بگويم!
در تیمچه تنهایی دل من
اقاقی‌ یاد توست، همواره
که سِحر می‌کند غزل‌ نگاهم را

عقيق افكارم،
مي‌درخشد در بغض هواي تو
و تو را مي‌سرايم
از دانه‌دانه‌هاي باران
و آن‌گاه پاییز
از عطر دوست داشتنت لبریز می‌شود، هر نفس...


خواهرم!
همدم باوفايم!
سرآمدِ عشق در طنین لرزان احساست
آرزوی من است

باش!
كه برايم، همچون تويي نيست دیگر، در سرسرای خانه هستی
 
چون تويي زمزمه ناب‌ترين صبح امیدم
به تو دل می‌سپرم من همه شب، ماه سپیدم

كرشمه برگ‌ريزان هزار رنگ پاييز، تقديم تو باد...



محبوبه بیات -آبان 1397
کد خبر: ۵۵۷۱۱۴ تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵

منبع: آفتاب

کلیدواژه: آبان تولد شعر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۲۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیر برنج بدون خامه بهترین گزینه برای کسانی که رژیم دارند

شیر برنج بدون خامه یکی از دسر های بسیار خوشمزه و سنتی ایرانی می باشد که طعم و مزه بسیار خوبی دارد و عطر آن فوق العاده است.شما در این مطلب از پارس نیوز با طرز تهیه شیر برنج بدون خامه آشنا خواهید شد.

مواد لازم برای تهیه شیر برنج بدون خامه با برنج نیم دانه برای 4 نفر برنج ۱ لیوان فرانسوی دسته دار گلاب ۱ لیوان فرانسوی دسته دار شیر ۶ لیوان فرانسوی دسته دار آب ۴ لیوان فرانسوی دسته دار شکر ۶ قاشق غذاخوری (اگر میخواهید شیر برنجتون شیرین باشه و با مربا سرو نمیکنید حدودا یک پیمانه بریزید) پودر هل یا دانه هل چند عدد

همچنین در پارس نیوز بخوانید : فرنی کدو حلوایی و چند روش برای درست کردن آن

دستور پخت شیر برنج بدون خامه با برنج نیم دانه

برای شروع ابتدا برنج رو بشورید به این صورت که توی ظرف آب بریزید و دورانی هم بزنید و آبش رو چند بار عوض کنید تا وقتی که آبش شفاف شه.

برنج نیم دونه رو حدودا ۳ ساعت بخیسونید. اگه از برنج کامل استفاده می کنید حدود 6 تا 8 ساعت خیس بدید. اگه هم فرصت نداشتد که مهم نیست و شروع به پخت کنید.

بعد بزارید با حدود 3 لیوان آب بپره تا برنج شکفته بشه و شفته بشه. حین پخت کف روشو جمع کنید. به دلخواه می تونید یک تکه چوب دارچین به برنج در خال پخت اضافه کنید.

میتونید برنج و با شیر هم بپزید اما زمان پختش طولانی میشه و شیر بافت برنج و هم سفت میکنه و پخت طولانی باعث از بین رفتن املاح شیر برنجتون میشه.

بعد از پختن برنج با آب و کشیدن آبش، شیر رو اضافه کنید. بهتره شیر رو لیوان لیوان اضافه کنید و هر لیوان که جوشید لیوان بعدی رو اضافه کنید.

من چون عجله داشتم اینکار رو نکردم. بزارین بجوشه و بعد شکر رو با گلاب مخلوط کنید تا حل شه و به شیر برنج اضافه کنید‌.

برای شیر برنج به دلخواه می تونید از خامه هم استفاده کنید. اما من همیشه بدون خامه درست می کنم. برای اضافه کردن خامه کمی از شیر برنج رو روی خامه هم دمای محیط بریزید و خوب هم بزنید و بعد به شیر برنجتون اضافه کنید. اینکار باعث میشه خامتون نبره.

بعد از به غلظت رسیدن شیر برنج دم کنی بزارید تا کمی دم بکشه. حدود 15 دقیقه. حواستون باشه تا ته نگیره.

بعد داخل ظرف سرو بریزید و بزارین یخچال خنک شه و با مربای گل محمدی یا شیره انگور سرو کنید. همچنین می تونید با مقداری پودر هل یا دانه هل شیر برنج رو تزئین کنید. عالیه حتما امتحانش کنید نوش جونتون.

نکات مهم

درست کردن شیر برنج فوت‌وفن‌هایی دارد که با توجه به آنها می‌توانید بهترین نسخه از این غذا را آماده کنید.

یکی از مهم‌ترین نکات در درست کردن شیر برنج، استفاده از برنج نیم دانه است. اما اگر برنج نیم دانه در خانه نداشتید و در خرید برنج نیز با برنج نیم دانه مواجه نشدید، می‌توانید از همان برنج دانه بلند استفاده کنید ولی حتما آن را از قبل خیس کنید. زمانی که قرار است برنج را برای شیر برنج خیس کنید، به‌هیچ عنوان از نمک استفاده نکنید. اگر دوست دارید تا شیر برنج کمی غلیظ‌تر شود، می‌توانید در مرحله آخر از خامه استفاده کنید که استفاده از خامه، کاملا به خواست و سلیقه شما بستگی دارد. فقط بهتر است خامه را زمانی استفاده کنید که شیر برنج را از روی حرارت برداشته‌اید و حتما باید آن را هنگامی به شیر برنج اضافه کنید که به دمای اتاق رسیده باشد. می‌توانید از برخی مواد شیرین‌کننده مانند شکر و نبات برای شیرین‌تر کردن طعم شیر برنج استفاده کنید. شکر را می‌توانید در زمان اضافه کردن شیر به شیر برنج اضافه کنید، نبات را نیز می‌توانید در آب داغ حل کنید و بعد به مواد اضافه کنید. می‌توانید از وانیل نیز به‌جای هل برای مزه‌دار کردن شیر برنج استفاده کنید. نکته مهم در مورد تهیه شیر برنج این است که با وجود شیر در این غذا، باید آن را مرتب هم بزنید. بنابراین، در زمان اضافه کردن شیر و جوش آمدن آن در غذا، حتما مدام شیر برنج را هم بزنید تا غذا ته نگیرد و شیر در ته ظرف نسوزد. می‌توانید زمان پخت شیر برنج را بیشتر کنید تا آب آن کاملا تبخیر و غلیظ‌تر شود و بعد آن را در قالب ریخته و برای پذیرایی تزئین کنید. امکان اضافه کردن زعفران به شیر برنج نیز وجود دارد و می‌توانید با زعفران، هم این غذا را خوش‌طعم و خوش عطر و هم آن را دو رنگ کنید. می‌توانید شیر برنج را در فر نیز بپزید. برای پخت شیر برنج در فر، باید تا زمانی که برنج‌ها به حالت نیم‌پز دربیایند، صبر کنید و بعد آن را داخل ظرف مناسب ریخته و داخل فر قرار دهید. برای پخت شیر برنج در فر از درجه متوسط استفاده کنید و اجازه دهید تا به غلظت مناسب برسد. فراموش نکنید که حتما گلاب را در انتهای مراحل پخت اضافه کنید تا کمتر حرارت ببیند.

چطور شیر برنج را به یک غذای رژیمی تبدیل کنیم ؟

اگر دوست دارید میزان کالری این غذای خوشمزه و لذیذ را کم کنید، می‌توانید این کار را با حذف شکر از آن و استفاده از عسل و شیره خرما یا انگور به‌جای آن انجام دهید. همچنین می‌توانید در زمان خرید شیر سراغ شیر کم‌چرب بروید و در نهایت، خامه را نیز از دستورپخت شیر برنج حذف کنید. همان‌طور که از نام این غذا پیداست، شیر برنج از شیر و برنج تهیه می‌شود و نیاز به خامه در آن نیست.

 

دیگر خبرها

  • همخوانی هستی مهدوی‌فر با آهنگ مارتیک
  • قهوه تخصصی یا قهوه تجاری: کدام قهوه انتخاب بهتری است؟
  • مظلومیت زبان فارسی از نگاه رهبر معظم انقلاب
  • آیین سنتی « گرگیعان » در خوزستان برگزار شد 
  • شیر برنج بدون خامه بهترین گزینه برای کسانی که رژیم دارند
  • تعاون، کلید واژه تحقق شعار سال ۱۴۰۳
  • پرمخاطب‌ترین مجموعه‌های پاییز ۱۴۰۲
  • واژه‌‌های مشترک ایتالیایی و فارسی
  • برانکو، بزرگترین بازنده بین ما تو هستی!
  • افزایش سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا در سال زراعی جدید