Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@04:03:43 GMT

روستاها گنجینه های گردشگری

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۵۲۸۷۰

روستاها گنجینه های گردشگری

همدان- ایرنا- روستا گردی شکل جدیدی از گردشگری است که امروزه در سراسر دنیا طرفداران خود را دارد و با روند مشکلات و دغدغه های شهرنشینی در آینده ای نزدیک، روستاها به عنوان گنجینه های گردشگری به محلی آرامش بخش برای مردم تبدیل خواهد شد.

به گزارش ایرنا، امروزه تغییر سبک زندگی مردم باعث شده است تا زندگی شهری علاوه بر ماشینی شدن، آلودگی هوا و آلودگی های صوتی را به همراه داشته باشد و مردم علاقه مند هستند حداقل در روزهای از هفته به مکان هایی بکر و آرام سفر کنند تا ساعاتی به دور از دغدغه های شهری به استراحت بپردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


و اما با روند شهرنشینی و توسعه روز افزون وسایل و امکانات باید به دنبال روستاهایی باشیم که هنوز بکر و دست نخورده باقی مانده اند که با رسیدگی به آنها می توان روح زندگی در آنان دمید.
عده ای از مردم در این روزها تصمیم خود را گرفته اند و تفریح خود را به روستاها کشانده اند و با مسافرت به روستاها لذت این زندگی بی آلایش را تجربه می کنند.
روستاگردان با سفرهای چند روزه به روستاهای هدف گردشگری در کنار لذت به دنبال آرامش هستند و از سوی دیگر نیز دست اندرکاران حوزه گردشگری به دنبال توسعه گردشگری روستایی هستند.
توسعه گردشگری یکی از اهداف اصلی و برنامه های کلیدی دولت تدبیر و امید است چراکه اجرای این طرح نقش مهمی در توسعه اقتصادی و ایجاد درآمد برای روستاییان دارد و موجب پیشرفت صنعت توریسم در کشور و در استان همدان می شود.
روستاهای هدف گردشگری استان همدان با داشتن جاذبه های تاریخی، طبیعی و مذهبی و وجود مناطق بکر و زیبا به استقبال گردشگران از نقاط مختلف کشور و جهان هستند.

**20 روستای هدف گردشگری در همدان
معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفت: این استان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران دارای 20 روستای هدف گردشگری است.
علی خاکسار در گفت و گو با ایرنا افزود: همدان به لحاظ آب و هوایی در منطقه ای قرار دارد که باعث شده طبیعت بکری داشته باشد و روستاهای تاریخی و طبیعی همدان سالانه میزبان هزاران گردشگر از سراسر کشور است.
وی ادامه داد: برخی از این روستاها همچون ورکانه، علیصدر، سیمین، ملهمدره و مانیزان جاذبه هایی در نوع خود بی نظیر هستند.
وی اضافه کرد: نزدیک به 30 اقامتگاه بومگردی در روستاهای همدان راه اندازی شده است تا گردشگران از نظر اقامت مشکلی نداشته باشند.

** توسعه گردشگری روستایی در اولویت UNWTO
دبیرکل سازمان جهانی گردشگری گفت: توسعه روستاهای گردشگری زمینه ای برای کسب تجربه های جدید از فرهنگ قومیت ها و اقوام مختلف و از اولویت های اصلی این سازمان بین المللی است.
«زوراب پولولیکاشویلی» در حاشیه چهلمین اجلاس جهانی گردشگری (UNWTO) که در همدان برگزار شد افزود: این موضوع می تواند زمینه ای برای آشنایی با خانه های سنتی، فرهنگ و غذاهای سنتی و از همه مهمتر ایجاد فرصت های شغلی فراهم کند.
وی با بیان اینکه برای هر کشور معرفی گردشگری منطقه ای و روستایی اهمیت بالایی دارد اظهار داشت: ایجاد روستاهای گردشگری ظرفیت خوبی برای حمایت از افراد و خانواده هایی است که از شهرهای خود دور هستند.
دبیرکل سازمان جهانی گردشگری از دیگر آثار مثبت این راهبرد را جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها و کمک به ماندگاری آنها در روستا دانست.
وی با بیان اینکه برای تحقق این مهم باید دوره های آموزشی برای افراد بومی برگزار شود گفت: در همین چارچوب برای یک یا دو سال آینده برنامه ای برای معرفی ظرفیت های گردشگری روستایی و منطقه ای پیش بینی شده است.
پولولیکاشویلی بیان کرد: کشورها حتی می توانند با اشتراک گذاشتن ظرفیت های گردشگری روستایی به رقابت پرداخته و گردشگری روستایی را آموزش داده و تقویت کنند.

** تضمین اشتغال در روستاها
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: گردشگری در روستا ها موجب تضمین و پایداری اشتغال در این مناطق می شود تا روستاییان برای کسب درآمد به شهر مهاجرت نکنند.
علی اصغر مونسان افزود: امروزه در تمام دنیا گردشگری به عنوان بهترین ابزار توسعه پایدار شناخته شده است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: گردشگری امروز به عنوان صنعتی پویا در دنیا پیشرفت یافته و کشورهای امروز با هدف درآمد، اشتغال و تعامل به دنبال آن هستند.
مونسان گفت: گردشگری موجب توسعه اقتصاد شهری و روستایی و برقراری عدالت اقتصادی بین آنها می شود.
وی تاکید کرد: در بخش اشتغال، درآمد گردشگری 2.5 برابر سایر صنایع است و در بخش هزینه اولیه نیز یک پنجم سایر صنایع هزینه می برد.
وی گفت: عزم دولت توسعه گردشگری است و برگزاری برنامه هایی همچون اجلاس جهانی گردشگری می تواند صنعت گردشگری را توسعه دهد.
9904/2087

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي روستاگردي بومگردي گردشگري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۲۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد

محمد ثابت اقلیدی در آیین بزرگداشت روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی که در مجموعه جهانی تخت جمشید برگزار شد گفت: برنامه‌ریزی مدونی برای توسعه موزه تخت جمشید صورت گرفته و به‌زودی شاهد تغییرات جدی و مناسبی در این مکان فرهنگی، تاریخی خواهیم بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس بابیان اینکه فارس ۳۷ درصد از آثار تاریخی و میراث کشور را در دل خود جای‌داده است، گفت: در حال حاضر موزه‌های متعددی در سراسر فارس و جود دارد، اما جای خالی موزه تخصصی و بزرگی، چون موزه منطقه‌ای در این استان همچنان احساس می‌شود.

ثابت اقلیدی به پیشرفت ۳۰ درصدی ساخت موزه منطقه‌ای فارس در شیراز اشاره کرد و گفت: متأسفانه باگذشت ۱۲ سال این پروژه پیشرفت کمی داشته است که با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده امید داریم شاهد تسریع در ساخت این پروژه عظیم هستیم.

او در بخش دیگری از سخنانش به تحول بزرگی در مجموعه جهانی تخت جمشید تا چند ماه آینده اشاره کرد و افزود: در نظر داریم مسیر گردشگری مجموعه جهانی تخت جمشید را تقویت کنیم که با این اقدام گردشگران می‌تواند تمامی آثار در محوطه پیرامونی تخت گاه را نیز بازدید کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: به دلیل گستردگی و پراکندگی آثار در محوطه پیرامونی تخت جمشید بسیاری از گردشگران نمی‌توانند تمامی آثار را مورد بازدید قرار دهند که با تعریف مسیر گردشگری این امکان فراهم خواهد شد و ماندگاری آنها در این محوطه افزایش می‌یابد.

در ادامه این مراسم علیرضا عسکری چاوردی رئیس پایگاه پژوهشی مجموعه جهانی تخت جمشید نیز طی سخنانی گفت: میراث جهانی تخت جمشید الگو محوراست و باید بتوانیم بهره علمی و دانش تخصصی را از این مجموعه جهانی ببریم.

او از سر گیر کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه‌های تاریخی با همکاری هیات‌های باستان‌شناسی خارجی را خواستار شد و تأکید کرد: بسیاری از سایت‌های کاوش شده و میراث استان قابلیت تبدیل به سایت موزه را دارند.

عسکری ادامه داد: در حال حاضر نگاه ما به مباحث میراث فرهنگی توسعه محور است؛ بنابراین گزارش امروز طی مراسمی که به مناسبت روز جهانی محوطه‌ها و بنا‌های تاریخی در مجموعه جهانی تخت جمشید برگزار شد سند مالکیت تخت جمشید با حضور مصطفی ده پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور و معاونین وی همچنین تنی چند از مسئولان استانی و شهرستان مرودشت رونمایی شد و بیش از ۱۰۰ نفر از پیشکسوتان، استادکاران، کنشگران و افراد مؤثر در تحقق مسئولیت اجتماعی و مدیران دولتی و... تجلیل به عمل آمد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • توسعه میراث فرهنگی و گردشگری در بام ایران با ثبت ۵۳ قرارداد
  • شورای توسعه گردشگری استان را تقویت می‌کنیم
  • موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد
  • کشف سه دستگاه فلزیاب در کبودراهنگ و اسدآباد
  • اجرای طرح هادی با بهره گیری از مصالح بومی در شهرستان بانه
  • آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در روستاها مشخص شد
  • اجرای نهضت ملی مسکن در روستاها به ۴۸۸ هزار واحد رسید
  • اجرای ۱۵ طرح روستایی و عشایری در شهرستان میانه
  • دستور استاندار البرز برای مقابله جدی با زمین‌خواری
  • شناسایی پتانسیل‌های گردشگری آبی و توسعه آن در استان یزد