Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان با استفاده از نانوذرات روتنیوم و مس، کاتالیست جدیدی برای تجزیه‌ی آمونیاک ساختند. این نانوکاتالیست امکان انجام واکنش در شرایط ملایم‌تر را فراهم می‌کند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، یافته‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که واکنش‌های تحت تابش نور را می‌توان با استفاده از نانوذرات پلاسمونیک در شرایط ملایم‌تر نیز انجام داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طبیعت نور عامل واکنش‌های شیمیایی مختلفی است و شیمی‌دان‌ها تلاش دارند تا با مطالعه‌ی این فرآیند‌ها از آن برای ایجاد واکنش‌های شیمیایی مصنوعی استفاده کنند. در صنعت معمولاً از گرما برای ایجاد انرژی اکتیواسیون استفاده می‌شود.

اخیراً محققان نشان دادند که نور و گرما را می‌توان با هم برای ایجاد واکنش ذخیره‌سازی هیدروژن استفاده کرد و با این کار فرآیند در شرایط ملایم‌تر و سریع‌تر اتفاق افتد.

فتوکاتالیست‌های پلاسمونیک می‌توانند سد اکتیواسیون را در یک واکنش شیمیایی کاهش دهند که این کار با استفاده از تهییج الکترونیکی یا لرزش مولکول‌ها یا اتم‌های جذب شده، انجام می‌شود.

واکنش‌های شیمیایی مختلف با استفاده از کاتالیست‌های فلزی که در معرض نور قرار گرفته‌اند، صورت می‌گیرند. دلیل این امر، برهم کنش پلاسمونیک است که به موجب آن فوتون‌ها اگزایتون‌های الکترونیکی موسوم به پلاسمون در فلز را تحریک می‌کنند. هنوز مشخص نیست که آیا افزایش سرعت به‌صورت مستقیم از زوال پلاسمون‌ها و تولید الکترون‌های پر انرژی نشأت می‌گیرد یا گرمایش منطقه‌ای کاتالیست مسئول این کار است.

محققان دانشگاه رایس به رهبری پیتر نوردلند و نوام هالاس، تأثیر نور بر تجزیه آمونیاک با کاتالیست روتنیم را مطالعه کردند. این واکنش پتانسیل استفاده در صنعت برای ذخیره‌سازی و رهاسازی هیدروژن به‌عنوان سوخت را دارد و تنها محصول جانبی آن نیتروژن است. با این حال دمای بالا برای انجام واکنش ضروری است.

این گروه تحقیقاتی از نانوذرات روتنیوم و مس به‌عنوان کاتالیست برای این واکنش استفاده کردند. نتایج نشان داد که این واکنش ۱۷۷ برابر سریع‌تر از زمانی است که تنها از کاتالیست روتنیوم استفاده می­شود.

برای مشخص کردن تأثیر دما، محققان دما را روی سطح کاتالیست با استفاده از دوربین مادون قرمز رصد کردند و در نهایت دریافتند که گرمادهی به کاتالیست در تاریکی هیچ تأثیری روی نرخ واکنش ندارد.

پژوهشگران در حال طراحی نانوساختار‌های پلاسمونیک مختلفی هستند تا از آن‌ها به‌عنوان کاتالیست برای واکنش‌های دیگر استفاده کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو نانوذرات کاتالیست ذخیره سازی هیدروژن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۳۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

خاویر تباس، رئیس لالیگا درباره تصمیم ژاوی برای ادامه کار به عنوان سرمربی بارسلونا صحبت کرد.

به گزارش ایسنا، در حالی که ژاوی هرناندس در روزهای پایانی ژانویه اعلام کرده بود  که در پایان فصل بارسلونا را ترک خواهد کرد اما اخیرا نظرش تغییر کرد و فصل بعد هم روی نیمکت آبی و اناری ها خواهد بود. 

به گزارش الموندو، خاویر تباس، رئیس لالیگا درباره تصمیم ژاوی برای ادامه کار به عنوان سرمربی بارسلونا صحبت کرد و گفت: این تصمیم باشگاه است. من روی چنین موضوعاتی تمرکز نمی‌کنم، حتی اگر تعجب برانگیز یا عجیب به نظر برسند. مسئولیت من نیست که در مورد مربیان و تصمیمات آنها اظهار نظر کنم. اگر لاپورتا این را مناسب بداند  و ژاوی راضی باشد، او در تیم می‌ماند و من نمی‌توانم نظر خودم را در این مورد داشته باشم. 

 پیشتر ژاوی درباره دلیلیش برای ماندن در بارسلونا گفت: همه احساس من را نسبت به بارسلونا می‌دانند و همیشه سعی کرده‌ام بهترین کار را برای بارسلونا انجام بدهم. همه ما معتقدیم که این پروژه باید ادامه پیدا کند. می‌بینم که پروژه هنوز تمام نشده و باید ادامه یابد. همیشه سعی می‌کنم بهترین کار را برای باشگاه انجام بدهم و آنها دلیل تغییر تصمیمم هستند. 

بارسلونا پس از ۳۲ هفته با ۷۰ امتیاز در رده دوم جدول لالیگا اسپانیا قرار د ارد و در دیدار بعدی با والنسیا روبرو خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان
  • چرا افراد مسن سرعت حرکت بدنشان کم می‌شود؟
  • تولید و عرضه به بازار کفی طبی نانویی
  • مشاغل بدون آسیب شناختی کدامند؟
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • برگزاری مسابقه«سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو»
  • واکنش اوسمار به حذف؛ خوردن ۴ گل ناراحتم می‌کند!
  • هوش مصنوعی توانست ویرایش ژنی را هدفمند کند
  • واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی
  • چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟