Web Analytics Made Easy - Statcounter

نیویورک- ایرنا- یک کارشناس مسایل خاورمیانه و دانش آموخته دانشگاه پرینستون، انتخاب «ابی زید» را برای سفارت آمریکا در عربستان تاییدی بر شکست جرد کوشنر و محمد بن سلمان دو مبتدی در سیاست خارجی دانست و گفت: به نظر می رسد باید شاهد حرکت رو به تعادل واشنگتن در سیاست های مربوط به خاورمیانه بود.

روزبه علی آبادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره چرایی انتخاب ژنرال جان ابی زید به عنوان گزینه پیشنهادی دونالد ترامپ برای سفارت آمریکا در عربستان افزود: وی عضو ارتش آمریکا بوده و نگاهی به سوابق وی نشان می دهد که لبنانی الاصل متولد کالیفرنیا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: وی در خاورمیانه از نظر نظامی نقش مهمی داشته و در مدت زیادی پیش از ژنرال پترائوس مسئول بخش عراق هم بوده است. او حتی با افزایش تعداد سربازهای آمریکایی در عراق در اواخر دوران بوش پسر که می خواستند نیروهای خود را بین 30 تا 35 هزار نفر افزایش دهند، مخالفت کرده و خواستار تربیت و آموزش نیروهای عراقی به جای آن شده بود.
این کارشناس مسایل بین الملل اضافه کرد: به طور کلی ابی زید مواضع متفاوتی درباره کشورهای خاورمیانه داشته است، در جایی با ایران مخالفت شدید داشته و در جایی هم گفته است که آمریکا باید فراتر از مسایل هسته ای در زمینه های مختلف با ایران همکاری کند.
علی آبادی با بیان اینکه این رفتار نشان دهنده نوعی نرمش سیاسی است، اظهار کرد: پستی که ابی زید خواهد گرفت، مهم و مدتی هم خالی بوده و در این مدت توسط یک آماتور آزاد یعنی جرد کوشنر داماد ترامپ پر شده بود و دیدیم که کوشنر نتوانست رابطه سیاسی- اقتصادی لازم بین واشنگتن و ریاض را برقرار کند.
وی ادامه داد: در زمانی بسیار حساس دو شخصیت مبتدی یعنی کوشنر و محمد بن سلمان فعالیت کردند که نوع کار بن سلمان در یمن نشان داد که حتی از نظر ساختار سیاسی، اقتصادی و امنیتی داخلی عربستان یک آماتور است و از نظر روابطش در منطقه که می توان به اتفاق بین ریاض- دوحه یا اروپا-ریاض و حتی ایران- ریاض اشاره کرد هم آماتور بودن وی مشهود است.
دانش آموخته دانشگاه پرینستون آمریکا حضور دو مبتدی را در قدرت، ضربه زیادی به راهبرد عربستان در منطقه دانست و اضافه کرد: البته سیاست خارجی خوبی هم از کاخ سفید در این زمینه ندیده ایم اما آمدن ابی زید می تواند تاثیر مثبتی بگذارد. اگر به دولت ترامپ و افراد اطراف وی نگاه کنیم، افرادی را می بینیم که دیدگاه بسیار افراطی و تندرو دارند اما ابی زید شخصیتی معتدل دارد.
علی آبادی با تایید اینکه گزینه معرفی شده برای سفارت آمریکا در ریاض تجربه دیپلماتیک ندارد، اظهار کرد: اما نمی توان ژنرال بودنش را به معنای نظامی بودن رویکرد آمریکا در عربستان یا منطقه دانست. اگر به وزرای مختلف ترامپ هم نگاه کنیم می بینیم صدای معتدل بیشتر از سوی متیس نسبت به افراد دیگر شنیده می شود.
وی خاطرنشان کرد: اما پمپئو که در یک پست دیپلماتیک فعالیت دارد دیدیم که در هفته پیش صحبت بسیار غیرحرفه ای «گرسنه نگاه داشتن مردم ایران تا تغییر رفتار نظام» را مطرح کرد؛ این صحبت یک اظهار نظر دیپلماتیک نیست و بیشتر برای یک کمپین انتخاباتی در ویرجینیای غربی خوب است. در نتیجه نمی توان نتیجه گرفت که یک شخص کهنه کار نظامی، رویکرد را به سمت رویکرد نظامی ببرد بلکه برعکس فکر می کنم مقداری تعادل به همراه داشته باشد.
کارشناس جغرافیای سیاسی در حوزه خاورمیانه اظهار کرد: در دولت ترامپ می بینیم که یا افراد در داخل دایره امن یا خارج آن هستند و می توانیم بگوییم که افرادی همچون ابی زید داخل این دایره امن نیستند و با ترامپ قرابت فکری چندانی ندارند که البته می تواند به عنوان یک فاکتور منفی هم باشد.
علی آبادی دلیل دیگر انتخاب ابی زید را اینگونه توضیح داد که امروز نوع رفتار سعودی در یمن تغییر یافته است و چند هفته گذشته علامتی که از واشنگتن آمد این بود که یک برنامه صلح جامع در یمن به وجود آید، نمی گوییم که این اتفاق خواهد افتاد اما یک تغییر کلی سیاست برای واشنگتن است.
وی اظهار کرد: آیا با ابی زید واشنگتن می خواهد سرعت این کار را بالا ببرد یا خیر، زمان گویای آن خواهد بود.
تحلیلگر مسایل بین الملل، رفتار ابی زید در سیاست منطقه ای واشنگتن را به رفتار متیس در کابینه تشبیه کرد و گفت: امروز شاهد هستیم که متیس توانسته است به نوع نگاه ترامپ جهت بدهد هرچند که شاید ابی زید چنین توانی را نداشته باشد. با این حال فکر می کنم تعادلی را بین نفوذ جرد کوشنر در رابطه با ریاض و ابی زید و طرفداران وی شاهد خواهیم بود.
علی آبادی در پاسخ به این سوال که با این پیش فرض هایی که مطرح کرده، چه کسانی را حامی چنین انتخابی می داند، گفت: این سوال خیلی خوبی است اما پاسخ آن به این آسانی نیست.
وی اظهار کرد: ابی زید در موسسه هوور بوده است، افراد مهمی همچون کاندولیزا رایس و سفیر پیشین آمریکا در مسکو در دوره اوباما حضور دارند اما به طور کلی می توان گفت افرادی که در اتاق فکر سیاست خارجی آمریکا هستند، می بینند که رفتار دولت ترامپ در خاورمیانه جهت بسیار آماتوری گرفته و باید به یک بالانس و تعادلی برگردد.
این کارشناس مسایل خاورمیانه خاطرنشان کرد: آیا در این جنگ داخلی به این هدف خواهند رسید یا خیر، خیلی سخت است که امروز درباره آن سخن گفت اما به نظر می رسد که ابی زید در سیاست خارجی آمریکا نسبت به خاورمیانه یک وزنه تعادل بخش است.
علی آبادی توضیح داد: همان طور که شرکای اروپایی واشنگتن در دو سال آینده سیاست صبر و نگاه کردن را دنبال می کنند، در اتاق فکر سیاست خارجی آمریکا هم به این نتیجه رسیده اند افرادی را منصوب کنند که تا حدی سیاست خارجی آمریکا را در مناطق مختلف معتدل کنند تا بتوانند در سال های آینده جایگزینی برای این سیاست خارجی داشته باشند.
وی با اشاره به قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود و حکمی که دادستان سعودی درباره عاملان آن داد، گفت: بن سلمان هزینه این ماجرا را خواهد پرداخت و ترامپ تنها می کوشد تا این پرداخت را به تاخیر اندازد. ترامپ نفر دیگری هم برای پست سفارت داشت اما شاید ورود ابی زید یکی از این پرداخت هزینه ها باشد همانطور که ریاض هم با این انتخاب خوشحال نیست.
این تحلیلگر مسایل خاورمیانه خاطر نشان کرد: ابی زید در سال های گذشته نشان داده طرفدار پر و پا قرص سیاست های کلی سعودی در خاورمیانه نیست. از این رو به نظر می رسد اتاق فکر آمریکا به این نتیجه رسیده است که سیاست دولت فعلی نسبت به سعودی، هزینه های خطرناکی را برای منافع واشنگتن در کل منطقه در پی خواهد داشت.
علی آبادی، یمن را بزرگترین مساله امنیتی منطقه دانست و گفت: 15 میلیون آواره اصلا شوخی نیست و این مساله را محمد بن سلمان با سیاست نظامی خود در یمن ایجاد کرده است. فکر می کنم در این باره سیاست خارجی آمریکا با تمام محدودیت هایی که دارند و آن هم امروز خود دولت ترامپ می باشد، رو به تغییر است.
خبرنگار ایرنا پرسید مطرح است که ترامپ قصد تغییر جیمز متیس وزیر دفاع خود را دارد، آیا انتصاب ابی زید جناح متیس را تقویت خواهد کرد؟
علی آبادی پاسخ داد: نمی شود روی رفتار ترامپ حساب باز کرد، چرا که بیشتر رفتارهای وی واکنشی و کوتاه مدت است اما آنچه که تا به امروز دیده ایم ترامپ احترام زیادی برای متیس قایل است و متیس هم دعواها و جنگ های درون کاخ سفید را به صورت حرفه ای و متفکرانه مدیریت می کند و وارد هر دعوایی نمی شود.
وی ادامه داد: آیا سیاست آمریکا نسبت به سعودی دعوایی است که مستقیم متیس وارد خواهد شد یا نه، پاسخ سختی دارد اما فکر می کنم متیس با آمدن شخصی همچون ابی زید، احساس بهتری نسبت به رابطه عربستان و واشنگتن در دو سال آینده ریاست جمهوری ترامپ خواهد داشت.
خبرنگار ایرنا پرسید در ماه های گذشته شاهد بودیم که سعودی ها، نخست وزیر لبنان را گروگان گرفتند و سعی داشتند که در مسایل داخلی لبنان اثر بگذارند، با توجه به لبنانی الاصل بودن ابی زید، تا چه حد این مساله را مدیریت خواهد کرد و روابط بیروت- ریاض را بهبود خواهد بخشید؟
این کارشناس مسایل خاورمیانه گفت: فکر نمی کنم در این زمینه تاثیر سیاسی جدی داشته باشد. او در یکی از دانشگاه های معتبر نظامی آمریکا تحصیل کرده و البته نام مستعار «عرب دیوانه» هم داشته اما عربی بلد نبوده و در زمانی که به ارتش رفته، عربی را فراگرفته است.
علی آبادی تاکید کرد: آنچه درباره ابی زید اهمیت دارد این است که او یک بازیگر نظامی در خاورمیانه بوده است و با ایران هم آشنایی خوبی به دلیل سوابق وی در عراق، دارد. به نظر من، دیدگاه ابی زید نسبت به سعودی و ایران بسیار شفاف تر و واقع بینانه تر و فراتر از مسایل لبنان است.
وی با بیان اینکه به نظر می رسد به عنوان یک کهنه کار نظامی، احترام خاصی را برای ابعاد مختلف نظام ایران قایل است، اظهار کرد: همان چیزی که امروز سعودی ها و دولت ترامپ متاسفانه نگاهی به آن ندارند و این هم به روابط غیر مستقیم ابی زید در عراق با همتایان ایرانی وی بر می گردد؛ این مساله خیلی مهم تر از مساله لبنان است.
کاخ سفید در 23 آبان ماه امسال طی بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد «جان ابی زید» ژنرال 67 ساله و بازنشسته ارتش آمریکا را برای سفارت آمریکا در ریاض درنظر گرفته است.
سنای آمریکا باید صلاحیت این فرد را برای این مسئولیت تایید کند.
اروپام*1429**1485

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي سفارت آمريكا عربستان سعودي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۳۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح سرویس مخفی آمریکا برای محافظت از ترامپ در صورت زندانی شدن

کارمندان سرویس مخفی ایالات متحده در حال آماده سازی طرحی در صورت زندانی شدن دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا هستند. این را شبکه تلویزیونی ABC به نقل از منابع آگاه گزارش کرده است.

طبق اعلام این خبرگزاری، سرویس مخفی آمریکا اعلام کرد برای همه تاسیسات در سراسر جهان، ما مکان را مطالعه می‌کنیم و مدل‌های حفاظتی جامع و چند سطحی را توسعه می‌دهیم. علاوه بر این، ما در مورد عملیات حفاظتی خاص اظهار نظر نمی‌کنیم.

این سرویس همچنین تاکید کرد که در حال تدارک اقدامات خاصی هستند تا در صورت وقوع شرایط غیرمترقبه در پرونده جعل اسناد مالی سازمان ترامپ و پرداخت وجه به استورمی دنیلز، بازیگر فیلم‌های بزرگسال که از ترامپ شکایت کرد، بکار گیرند.

پیش از این مشخص شده بود که دونالد ترامپ تنها در مارس ۲۰۲۴، ۴.۹ میلیون دلار برای هزینه‌های حقوقی هزینه کرده است و تنها ۶.۸ میلیون دلار در حساب‌های او باقی مانده است که برای تأمین مالی وکلایش باقی مانده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • پیوند میدان و دیپلماسی‌
  • طرح سرویس مخفی آمریکا برای محافظت از ترامپ در صورت زندانی شدن
  • پایان پیولی: زلاتان سرمربی میلان را انتخاب کرد
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • بورل: به همکاری با آنروا ادامه می دهیم
  • ترامپ اوکراین را بخشی از روسیه می‌داند
  • سیاست بایدن در قبال فلسطین می‌تواند به شکست وی در انتخابات منجر شود
  • نشریه هیل: انتخابات ۲۰۲۴ برای مردم آمریکا بازی باخت-باخت است
  • پایان رقابت وفایی و «ترامپ» در اسنوکر قهرمانی جهان