Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@02:56:57 GMT

نعمتی که تاکسی ها را فراری می دهد

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۵۳۷۵۷

نعمتی که تاکسی ها را فراری می دهد

تهران- ایرنا- خیلی وقت است آنقدر خودخواه شده ایم که فقط به دنبال منافع خودمان هستیم؛ که اگر غیر از این بود وقتی باران می بارید، خدمات رسانی رانندگان تاکسی به شهروندان هم باریدن می گرفت، با اولین قطره های باران، دربستی پیشه شان نمی شد یا تاکسی ها از خیابان ها پر نمی کشیدند.

حکایت گرفتاری های پایتخت نشینان هنگام بارش باران و برف خیلی وقت است تکراری شده و دیگر باید ذره بین دست گرفت و گشت تا یک راننده تاکسی یافت که خدمات رسانی به شهروندان برایش باران و غیرباران ندارد و خودش را وقف مسافران کرده است؛ یعنی هدفش، نخست، کار مردم راه انداختن است، سپس پول درآوردن؛ افرادی که بیقین از برکت درآمدشان، هرچقدر که باشد در لحظه لحظه زندگی شان بهره مند می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


البته هنوز رانندگانی که به وقت بارش باران و برف خودشان را بیشتر به زحمت می اندازند تا خلق خدا روی زمین معطل نماند لابه لای کوچه پس کوچه های شهر یافت می شوند، گرچه تعدادشان اندک؛؛ و بیشتر، کسانی هستند که وقتی نخستین قطره های باران فرود می آیند، به سمت خانه هایشان کوچ می کنند یا فقط دربستی مسافر می گیرند.
این دسته از رانندگان تاکسی هنگام بارش باران و برف با کسی هم شوخی ندارند؛ حالا می خواهد تاکسی خطی باشند یا گردشی که هرکدام شرح وظیفه شان هم مشخص است؛ کار خودشان را می کنند، وقتی هم اعتراض می کنی می گویند: برو به هر که می خواهی شکایت کن.
البته مسئولان تاکسیرانی هم در این مواقع وقتی گلایه ها مطرح می شود از ارائه امتیازات بیشتر به رانندگان صحبت می کنند و معتقدند که باید در برنامه ریزی ها به این مسائل هم فکر کرد.

**شرح مشکل
جمعیت ساکن در تهران را حدود 9 میلیون نفر اعلام می کنند اما روزانه بین سه تا چهار میلیون نفر به این جمعیت افزوده می شود که صبح از مناطق اطراف وارد این شهر می شوند و عصر قصد خارج شدن دارند و آنچه برای پایتخت باقی می گذارند، ترافیک پرحجم و سنگین است.
لذا ترافیک بویژه از مهرماه همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاهها و نیز فصل بارش ها از جمله معضلات مهم پایتخت به شمار می رود و موضوع مدیریت تردد شهروندان را به یکی از دغدغه های اصلی متولیان این کلانشهر تبدیل کرده است.
در سال های گذشته مدیریت شهری تهران با توسعه خطوط ریلی (مترو) و نیز توسعه شبکه اتوبوس های تندرو در نقاط مختلف پایتخت سعی کرده از بار ترافیکی بکاهد اما هرسال همزمان با فصل بازگشایی مدارس و دانشگاه ها میزان ترافیک حدود 30 درصد افزایش می یابد و به همین منظور شهروندان انواع حمل و نقل عمومی را ترجیح می دهند که یکی از آنها تاکسی است.
باتوجه به اینکه سال هاست در شهر تهران برای کاهش بار ترافیکی دو محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک نیز ایجاد شده و تاکسی ها اجازه تردد در این دو محدوده را دارند، لذا استفاده از تاکسی بویژه در مناطق مرکزی شهر بویژه برای مسافت های کوتاه در اولویت شهروندان قرار دارد.
اما در روزهای بارانی و نسبتا سرد تهران بویژه ساعت های عصر و شب که ترافیک به اوج می رسد بسیاری از شهروندان برای رفتن به محل زندگی خود در استفاده از تاکسی دچار گرفتاری های دیگری هم می شوند.
نخست اینکه از تعداد تاکسی های سطح شهر در هنگام بارش ها کاسته می شود که علت های مختلف از جمله افزایش حجم ترافیک دارد زیرا تاکسی ها هم در ترافیک می مانند و بموقع به ایستگاهها نمی رسند.
دوم اینکه برخی رانندگان تاکسی وقتی شهروندان را زیر باران و برف می بینند تنها درصورتی که مسافر، دربستی هزینه بپردازد مسافرگیری می کنند.
و سوم اینکه به علت افزایش بار ترافیک یا خروج تاکسی ها از فرآیند خدمات رسانی و رفتنشان به منزل، از تعداد تاکسی ها در پایانه های تاکسی سطح شهر کاسته و صف طویل مسافران این ایستگاهها، طولانی تر می شود.
این وضعیت در عملکرد برخی شرکت های تاکسیرانی خصوصی ( تاکسی تلفنی) هم که کارشان فقط دربستی است، تاثیر می گذارد و وقتی با آنها تماس می گیرید یا می گویند خودرو نداریم یا اگر رزرو کرده باشند، خدمات رسانی را لغو می کنند؛ رانندگان تاکسی تلفنی ها به مسافران تنها علتی که مطرح می کنند می گویند خودرو نداریم اما وقتی حضوری مراجعه کنید و رانندگان خودروها را ببینی می گویند ترافیک است و نمی صرفد.

**پای صحبت شهروندان
یکی از شهروندان که شامگاه دوشنبه هفته گذشته همزمان با بارش باران به همراه دهها نفر دیگر بیش از یک ساعت در پایانه میدان ونک منتظر رسیدن تاکسی بودند به خبرنگار ایرنا گفت: حدود سه سال برای رفتن به محل کارم از تاکسی های پایانه میدان ونک استفاده می کنم اما هرسال در فصل سرما و بارش ها شاهد کاهش تعداد تاکسی ها هستیم و این مشکل انگار نمی خواهد حل شود.
وی که خود را خانم اقبال معرفی کرد به خبرنگار ایرنا افزود: بیشتر مواقع در پایانه تاکسیرانی میدان ونک تاکسی های سواری و ون در صف انتظار مسافران به سر می برند اما هنگام بارش برف و باران برعکس می شود و مسافران در صف های طولانی باید منتظر تاکسی باشند.
یکی دیگر از شهروندان که در پایانه میدان تجریش سرگردان شده بود به خبرنگار ایرنا گفت: مسئولان تاکسیرانی هر سال اعلام می کنند در فصل زمستان خدمات ویژه ای به شهروندان ارائه می دهند اما وقتی باران یا برف می بارد این تاکسی ها هم به کاراژ می زنند.
محمد ایمانی افزود: روزانه دو بار از صادقیه به تجریش با استفاده از تاکسی در تردد هستم؛ دیشب خبری از تاکسی های خطی نبود و برخی از تاکسی ها از خطوط دیگر شهر تهران فقط مسافر را به صورت دربستی سوار می کردند.
این شهروند تهرانی با بیان اینکه درست نیست وقتی باران می بارد و هوا سرد است، مردم را در فشار قرار دهیم که مجبور شوند به صورت دربستی کرایه را حساب کنند از رسانه ها خواست که این مشکلات مردم را بنویسند.
خبرنگار ایرنا در زمان بارندگی دوشنبه شب هفته پیش از یک شرکت مسافربری درخواست تاکسی کرد که پس از اینکه اپراتور اطلاعات مبدا و مقصد و تلفن همراه را گرفت پس از چند دقیقه در پیامک ارسالی از این شرکت اعلام شد که به علت نبود خودرو خدمات رسانی کنسل(لغو) می شود.

** تاکسیرانی از انگیزه تاکسیرانان می گوید
خبرنگار ایرنا به سراغ مدیران تاکسیرانی رفت تا در این زمینه با آنان گفت وگو کند؛ معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: در زمان بارندگی های شدید همچون دوشنبه شب هفته گذشته به غیر از خطوط ریلی مترو تمامی خطوط حمل و نقل شهر به دلیل ترافیک سنگین دچار مشکل شد.
مهدی ابراهیمی افزود: حدود 2 ساعت و در برخی از مسیرها بیش از 2 ساعت زمان طول می کشد که راننده تاکسی از مبدا مسافر خود را به مقصد برساند و به همین دلیل در این زمان های پرترافیک انگیزه ای برای راننده تاکسی وجود ندارد که مشغول کار باشد.

** نرخ کرایه ها باید شناور باشد
معاون تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه در این شرایط اضطراری باید نرخ کرایه ها بصورت شناور شود تا انگیزه رانندگان تاکسی نیز افزایش یابد ادامه داد: در شرایط پرترافیک نرخ کرایه همچون روزهای عادی است و چون هزینه سوخت و استهلاک تاکسی افزایش چشمگیری پیدا می کند پیشنهاد می شود در زمان پرترافیک و بارش ها نرخ کرایه ها نیز طبق یک فرمول مناسبی افزایش یابد تا خدمت رسانی به شهروندان همچون زمان های عادی انجام شود.
معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران تاکید کرد: گرچه به وسیله دوربین های نظارتی و خودروهای گشت زنی در خطوط مختلف بر نحوه فعالیت تاکسی رانان نظارت می کنیم اما در زمان بارندگی خیابان های شهر بویژه در مسیرهای میدان های ونک و تجریش بسته می شود و در آن زمان نمی توان از تاکسی های خطوط دیگر کمک گرفت.

**مشکل ایستگاه ونک
وی نبود پارکینگ مناسب در پایانه تاکسیرانی میدان ونک را از دیگر مشکلات شرکت تاکسیرانی اعلام کرد و افزود: می توان بارندگی را پیش بینی کرد و تاکسی هایی را دپو (جانمایی) کرد اما به دلیل نبود یک پارکینگ و زمین خالی مناسب در اطراف میدان ونک این کار امکانپذیر نیست.
ابراهیمی تصریح کرد: در بارندگی دوشنبه شب هفته گذشته در پایانه میدان ونک به مشکل خوردیم که تلاش می کنیم با نظارت بیشتر این مشکلات را به حداقل برسانیم اما تاکید می کنم که باید میزان نرخ کرایه تاکسی ها در زمان بارندگی و پرترافیک افزایش یابد.

** جابه جایی روزانه 4 میلیون مسافر
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه شرکت تاکسیرانی شهر تهران روزانه جابه جایی چهار تا چهار و نیم میلیون مسافر را مدیریت می کند افزود: در شهر تهران 78 هزار و 500 تاکسی فعالیت دارند.
ابراهیمی تصریح کرد: از 78 هزار و 500 دستگاه تاکسی حدود 35 هزار تاکسی در خطوط مختلف شهر تهران فعالیت دارند و حدود نیمی از ناوگان تاکسیرانی شهر تهران نیز در 700 خط شهر تهران فعال هستند.
وی با بیان اینکه ظرفیت تاکسیرانی شهر پاسخگوی این حجم مسافر است اظهار داشت: در ساعات اولیه صبح و همچنین ساعات پایانی عصر و اوایل شب اوج سفرهای شهروندان با تاکسی است که در این زمان ها ترافیک شهر تهران نیز افزایش می یابد و به همین منظور رانندگی در شهر تهران جزو مشاغل سخت قلمداد می شود.

گزارش از سید محمد جواد آل داود

تهرام/7243/ 1008

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي بارش باران تاكسيراني تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۳۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز فرایند انتخاب مشاور برای مطالعات طرح‌جامع برقی‌سازی وسایل نقلیه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران گفت:با توجه به اثرگذاری ویژه طرح جامع برقی‌سازی وسایل نقلیه بر وضع و کیفیت زندگی شهروندان و لزوم بررسی اثرات اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی آن، در کنار اثرات حمل و نقلی در شهر تهران، استفاده از خدمات شرکت‌های مهندسان مشاور، دارای تخصص‌‎های مرتبط با موضوع، مطالعه موردنیاز است.

شهریار افندیزاده با اشاره به آغاز فرایند انتخاب مشاور از طریق فراخوان آگهی گفت: از شرکت‌های مشاوری که دارای حداقل رتبه ۲ در تخصص حمل و نقل هستند، دعوت کردیم برای دریافت اسناد انتخاب مشاور، از اول تا هشتم اردیبهشت به سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرتهران مراجعه کنند.

وی افزود: مکان‌یابی و طراحی ایستگاه‌های شارژ وسایل نقلیه برقی (به تفکیک اتوبوس، تاکسی، خودرو شخصی و موتورسیکلت) با در نظر گرفتن معیار‌های ترافیکی (اثرسنجی ترافیکی)، زیرساخت‌های برقی (دیماند و تامین برق ایستگاه‌ها) و مکانیکی موردنیاز و الزامات معماری و شهرسازی، از مهم‌ترین موضوعاتی است که در مطالعات طرح جامع برقی‌سازی وسایل نقلیه در شهر تهران بررسی می‌شود.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران همچنین به تعیین اولویت خطوط اتوبوسرانی و تاکسیرانی شهر تهران برای برقی‌سازی ناوگان اشاره کرد و گفت: مدل‌های اقتصادی نحوه مالکیت تاکسی و موتورسیکلت برقی با توجه به قیمت موجود تاکسی و موتور بنزینی، از دیگر موارد بررسی در مطالعات طرح جامع برقی‌سازی وسایل نقلیه در شهر تهران است.

دیگر خبرها

  • افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز
  • هواشناسی آذربایجان‌غربی نسبت به بارش رگبار باران و رعد و برق هشدار داد
  • تاکسیرانی دررفع ترافیک شهری نقش موثری دارد/تجلیل ازرانندگان منضبط
  • افزایش حداکثر ۴۵ درصدی نرخ تاکسی در تهران/ شهروندان آنلاین پرداخت کنند
  • آغاز فرایند انتخاب مشاور برای مطالعات طرح‌جامع برقی‌سازی وسایل نقلیه
  • افزایش کرایه‌ مترو، اتوبوس و تاکسی‌
  • گران شدن کرایه های مترو ، اتوبوس و تاکسی از شنبه
  • گران شدن کرایه‌های مترو، اتوبوس و تاکسی از شنبه
  • افزایش ۱۶ تا ۴۵ درصدی کرایه های مترو، اتوبوس و تاکسی ها از شنبه
  • افزایش ۱۶ تا ۴۵ درصدی کرایه‌های مترو، اتوبوس و تاکسی‌ها از شنبه