Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@03:34:35 GMT

نعمتي که تاکسي ها را فراري مي دهد

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۵۴۰۹۵

نعمتي که تاکسي ها را فراري مي دهد

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- خيلي وقت است آنقدر خودخواه شده ايم که فقط به دنبال منافع خودمان هستيم؛ که اگر غير از اين بود وقتي باران مي باريد، خدمات رساني رانندگان تاکسي به شهروندان هم باريدن مي گرفت، با اولين قطره هاي باران، دربستي پيشه شان نمي شد يا تاکسي ها از خيابان ها پر نمي کشيدند.

حکايت گرفتاري هاي پايتخت نشينان هنگام بارش باران و برف خيلي وقت است تکراري شده و ديگر بايد ذره بين دست گرفت و گشت تا يک راننده تاکسي يافت که خدمات رساني به شهروندان برايش باران و غيرباران ندارد و خودش را وقف مسافران کرده است؛ يعني هدفش، نخست، کار مردم راه انداختن است، سپس پول درآوردن؛ افرادي که بيقين از برکت درآمدشان، هرچقدر که باشد در لحظه لحظه زندگي شان بهره مند مي شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


البته هنوز رانندگاني که به وقت بارش باران و برف خودشان را بيشتر به زحمت مي اندازند تا خلق خدا روي زمين معطل نماند لابه لاي کوچه پس کوچه هاي شهر يافت مي شوند، گرچه تعدادشان اندک؛؛ و بيشتر، کساني هستند که وقتي نخستين قطره هاي باران فرود مي آيند، به سمت خانه هايشان کوچ مي کنند يا فقط دربستي مسافر مي گيرند.
اين دسته از رانندگان تاکسي هنگام بارش باران و برف با کسي هم شوخي ندارند؛ حالا مي خواهد تاکسي خطي باشند يا گردشي که هرکدام شرح وظيفه شان هم مشخص است؛ کار خودشان را مي کنند، وقتي هم اعتراض مي کني مي گويند: برو به هر که مي خواهي شکايت کن.
البته مسئولان تاکسيراني هم در اين مواقع وقتي گلايه ها مطرح مي شود از ارائه امتيازات بيشتر به رانندگان صحبت مي کنند و معتقدند که بايد در برنامه ريزي ها به اين مسائل هم فکر کرد.
**شرح مشکل
جمعيت ساکن در تهران را حدود 9 ميليون نفر اعلام مي کنند اما روزانه بين سه تا چهار ميليون نفر به اين جمعيت افزوده مي شود که صبح از مناطق اطراف وارد اين شهر مي شوند و عصر قصد خارج شدن دارند و آنچه براي پايتخت باقي مي گذارند، ترافيک پرحجم و سنگين است.
لذا ترافيک بويژه از مهرماه همزمان با بازگشايي مدارس و دانشگاهها و نيز فصل بارش ها از جمله معضلات مهم پايتخت به شمار مي رود و موضوع مديريت تردد شهروندان را به يکي از دغدغه هاي اصلي متوليان اين کلانشهر تبديل کرده است.
در سال هاي گذشته مديريت شهري تهران با توسعه خطوط ريلي (مترو) و نيز توسعه شبکه اتوبوس هاي تندرو در نقاط مختلف پايتخت سعي کرده از بار ترافيکي بکاهد اما هرسال همزمان با فصل بازگشايي مدارس و دانشگاه ها ميزان ترافيک حدود 30 درصد افزايش مي يابد و به همين منظور شهروندان انواع حمل و نقل عمومي را ترجيح مي دهند که يکي از آنها تاکسي است.
باتوجه به اينکه سال هاست در شهر تهران براي کاهش بار ترافيکي دو محدوده زوج و فرد و طرح ترافيک نيز ايجاد شده و تاکسي ها اجازه تردد در اين دو محدوده را دارند، لذا استفاده از تاکسي بويژه در مناطق مرکزي شهر بويژه براي مسافت هاي کوتاه در اولويت شهروندان قرار دارد.
اما در روزهاي باراني و نسبتا سرد تهران بويژه ساعت هاي عصر و شب که ترافيک به اوج مي رسد بسياري از شهروندان براي رفتن به محل زندگي خود در استفاده از تاکسي دچار گرفتاري هاي ديگري هم مي شوند.
نخست اينکه از تعداد تاکسي هاي سطح شهر در هنگام بارش ها کاسته مي شود که علت هاي مختلف از جمله افزايش حجم ترافيک دارد زيرا تاکسي ها هم در ترافيک مي مانند و بموقع به ايستگاهها نمي رسند.
دوم اينکه برخي رانندگان تاکسي وقتي شهروندان را زير باران و برف مي بينند تنها درصورتي که مسافر، دربستي هزينه بپردازد مسافرگيري مي کنند.
و سوم اينکه به علت افزايش بار ترافيک يا خروج تاکسي ها از فرآيند خدمات رساني و رفتنشان به منزل، از تعداد تاکسي ها در پايانه هاي تاکسي سطح شهر کاسته و صف طويل مسافران اين ايستگاهها، طولاني تر مي شود.
اين وضعيت در عملکرد برخي شرکت هاي تاکسيراني خصوصي ( تاکسي تلفني) هم که کارشان فقط دربستي است، تاثير مي گذارد و وقتي با آنها تماس مي گيريد يا مي گويند خودرو نداريم يا اگر رزرو کرده باشند، خدمات رساني را لغو مي کنند؛ رانندگان تاکسي تلفني ها به مسافران تنها علتي که مطرح مي کنند مي گويند خودرو نداريم اما وقتي حضوري مراجعه کنيد و رانندگان خودروها را ببيني مي گويند ترافيک است و نمي صرفد.
**پاي صحبت شهروندان
يکي از شهروندان که شامگاه دوشنبه هفته گذشته همزمان با بارش باران به همراه دهها نفر ديگر بيش از يک ساعت در پايانه ميدان ونک منتظر رسيدن تاکسي بودند به خبرنگار ايرنا گفت: حدود سه سال براي رفتن به محل کارم از تاکسي هاي پايانه ميدان ونک استفاده مي کنم اما هرسال در فصل سرما و بارش ها شاهد کاهش تعداد تاکسي ها هستيم و اين مشکل انگار نمي خواهد حل شود.
وي که خود را خانم اقبال معرفي کرد به خبرنگار ايرنا افزود: بيشتر مواقع در پايانه تاکسيراني ميدان ونک تاکسي هاي سواري و ون در صف انتظار مسافران به سر مي برند اما هنگام بارش برف و باران برعکس مي شود و مسافران در صف هاي طولاني بايد منتظر تاکسي باشند.
يکي ديگر از شهروندان که در پايانه ميدان تجريش سرگردان شده بود به خبرنگار ايرنا گفت: مسئولان تاکسيراني هر سال اعلام مي کنند در فصل زمستان خدمات ويژه اي به شهروندان ارائه مي دهند اما وقتي باران يا برف مي بارد اين تاکسي ها هم به کاراژ مي زنند.
محمد ايماني افزود: روزانه دو بار از صادقيه به تجريش با استفاده از تاکسي در تردد هستم؛ ديشب خبري از تاکسي هاي خطي نبود و برخي از تاکسي ها از خطوط ديگر شهر تهران فقط مسافر را به صورت دربستي سوار مي کردند.
اين شهروند تهراني با بيان اينکه درست نيست وقتي باران مي بارد و هوا سرد است، مردم را در فشار قرار دهيم که مجبور شوند به صورت دربستي کرايه را حساب کنند از رسانه ها خواست که اين مشکلات مردم را بنويسند.
خبرنگار ايرنا در زمان بارندگي دوشنبه شب هفته پيش از يک شرکت مسافربري درخواست تاکسي کرد که پس از اينکه اپراتور اطلاعات مبدا و مقصد و تلفن همراه را گرفت پس از چند دقيقه در پيامک ارسالي از اين شرکت اعلام شد که به علت نبود خودرو خدمات رساني کنسل(لغو) مي شود.
** تاکسيراني از انگيزه تاکسيرانان مي گويد
خبرنگار ايرنا به سراغ مديران تاکسيراني رفت تا در اين زمينه با آنان گفت وگو کند؛ معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسيراني شهر تهران گفت: در زمان بارندگي هاي شديد همچون دوشنبه شب هفته گذشته به غير از خطوط ريلي مترو تمامي خطوط حمل و نقل شهر به دليل ترافيک سنگين دچار مشکل شد.
مهدي ابراهيمي افزود: حدود 2 ساعت و در برخي از مسيرها بيش از 2 ساعت زمان طول مي کشد که راننده تاکسي از مبدا مسافر خود را به مقصد برساند و به همين دليل در اين زمان هاي پرترافيک انگيزه اي براي راننده تاکسي وجود ندارد که مشغول کار باشد.
** نرخ کرايه ها بايد شناور باشد
معاون تاکسيراني شهر تهران با بيان اينکه در اين شرايط اضطراري بايد نرخ کرايه ها بصورت شناور شود تا انگيزه رانندگان تاکسي نيز افزايش يابد ادامه داد: در شرايط پرترافيک نرخ کرايه همچون روزهاي عادي است و چون هزينه سوخت و استهلاک تاکسي افزايش چشمگيري پيدا مي کند پيشنهاد مي شود در زمان پرترافيک و بارش ها نرخ کرايه ها نيز طبق يک فرمول مناسبي افزايش يابد تا خدمت رساني به شهروندان همچون زمان هاي عادي انجام شود.
معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسيراني شهر تهران تاکيد کرد: گرچه به وسيله دوربين هاي نظارتي و خودروهاي گشت زني در خطوط مختلف بر نحوه فعاليت تاکسي رانان نظارت مي کنيم اما در زمان بارندگي خيابان هاي شهر بويژه در مسيرهاي ميدان هاي ونک و تجريش بسته مي شود و در آن زمان نمي توان از تاکسي هاي خطوط ديگر کمک گرفت.
**مشکل ايستگاه ونک
وي نبود پارکينگ مناسب در پايانه تاکسيراني ميدان ونک را از ديگر مشکلات شرکت تاکسيراني اعلام کرد و افزود: مي توان بارندگي را پيش بيني کرد و تاکسي هايي را دپو (جانمايي) کرد اما به دليل نبود يک پارکينگ و زمين خالي مناسب در اطراف ميدان ونک اين کار امکانپذير نيست.
ابراهيمي تصريح کرد: در بارندگي دوشنبه شب هفته گذشته در پايانه ميدان ونک به مشکل خورديم که تلاش مي کنيم با نظارت بيشتر اين مشکلات را به حداقل برسانيم اما تاکيد مي کنم که بايد ميزان نرخ کرايه تاکسي ها در زمان بارندگي و پرترافيک افزايش يابد.
** جابه جايي روزانه 4 ميليون مسافر
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينکه شرکت تاکسيراني شهر تهران روزانه جابه جايي چهار تا چهار و نيم ميليون مسافر را مديريت مي کند افزود: در شهر تهران 78 هزار و 500 تاکسي فعاليت دارند.
ابراهيمي تصريح کرد: از 78 هزار و 500 دستگاه تاکسي حدود 35 هزار تاکسي در خطوط مختلف شهر تهران فعاليت دارند و حدود نيمي از ناوگان تاکسيراني شهر تهران نيز در 700 خط شهر تهران فعال هستند.
وي با بيان اينکه ظرفيت تاکسيراني شهر پاسخگوي اين حجم مسافر است اظهار داشت: در ساعات اوليه صبح و همچنين ساعات پاياني عصر و اوايل شب اوج سفرهاي شهروندان با تاکسي است که در اين زمان ها ترافيک شهر تهران نيز افزايش مي يابد و به همين منظور رانندگي در شهر تهران جزو مشاغل سخت قلمداد مي شود.
گزارش از سيد محمد جواد آل داود
تهرام/7243/ 1008
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۴۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام جزییات برگزاری انتخابات الکترونیک در تهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، فرماندار شهر تهران گفت: در مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران شامل تهران، ری، شمیران، اسلامشهر و پردیس، ۳۲ نامزد رقابت می‌کنند و ۱۶ نماینده انتخاب خواهند شد.

احمد قیومی افزود:از ۱۳ اردیبهشت فرایند رسمی تبلیغات انتخابات آغاز شد که تا ساعت ۸ صبح روز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت تبلیغات ادامه دارد و روز ۲۱ اردیبهشت؛ آغاز رای گیری خواهد بود.

آقای قیومی با اشاره به اینکه این انتخابات تمام الکترونیک برگزار می‌شود، افزود: برای برگزاری الکترونیک انتخابات ۶۰ هزار نفر آمادگی لازم را کسب کردند و آموزش شهروندان نیز آغاز شده است.

وی در باره چگونگی برگزاری الکترونیک انتخابات گفت: پس از اخذ کارت ملی از شهروندان و ثبت در دستگاه احراز هویت برای بررسی شرایط رای دادن، کارتی تحویل شهروندان می‌شود که روی صندوق گذاشته و کد‌های نامزد‌ها را وارد می‌کنند و پس از انتخاب و تایید نامزد‌های منتخب دکمه اتمام رای را زده و برگه نهایی داخل صندوق اخذ رای می‌افتد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • بارش باران کم سابقه در اهوا/ شهروندان صبور باشند به زودی شهر به حالت عادی باز می‌گردد
  • آبگرفتگی معابر و خیابان‌های شهر کرمانشاه به دنبال بارش باران
  • اعلام جزئیات برگزاری انتخابات الکترونیک در تهران
  • اعلام جزییات برگزاری انتخابات الکترونیک در تهران
  • ‌آبگرفتگی معابر فولادشهر، معضل پس از باران
  • واکنش بازیکن پرسپولیس به حرف‌های زشت لیدر سپاهان؛ مردک بی‌غیرت! + عکس
  • دستگیری ۳ قاتل فراری در ۳ عملیات ضربتی | عامل قتل با وینچستر دستگیر شد
  • بارش شدید باران در راه است / لزوم توجه شهروندان به هشدارها
  • ارائه خدمات مشاوره و مددکاری رایگان به رانندگان تاکسی و خانواده هایشان
  • زاکانی در جواب انتقاد‌ها از خرید تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها از یک شرکت ساختمانی چینی: منتقدین دقت ندارند؛ این شرکت تامین کننده مالی است / تامین کننده خط ۱، ۲ و ۳ مترو هم یک بخش نظامی چین است / وزارت صمت می‌گفت امکان ندارد به شما خودرو بدهند، چون فقط به کشور‌های