Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@15:17:59 GMT

سازمان سنجش باید سازمان ملی شود/کنکور قابل حذف است

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۵۴۳۴۰

سازمان سنجش باید سازمان ملی شود/کنکور قابل حذف است

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی زاهدی، استاد دانشگاه و وزیر اسبق علوم و  عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که شامگاه گذشته با موضوع «چالش های دانشگاه گرایی و آموزش عالی» روی آنتن شبکه آموزش‌ سیما رفت با بیان اینکه وقتی صحبت از آموزش می کنیم به یک جریان پیوسته اشاره داریم گفت: به عبارتی دبستان، دبیرستان و دانشگاه را نمی توان از یکدیگر جدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 چالش ها را حتما باید بررسی کرد، اما خوب است که در ابتدا و در آستانه چهل سالگی انقلاب گریزی به دستاوردهای انقلاب بزنیم. طبق آماری که تولیدات علم کشورمان در سال های ۱۹۰۰ تا ۱۹۷۸ یعنی سال پیروزی انقلاب را نشان می دهد اولین مقاله چاپ شده در مجلات دنیا در سال ۱۹۳۱ را داشتیم و فقط یک مقاله چاپ کردیم. در سال انقلاب توانستیم به عدد ۴۹۸ برسیم. اما در شرایط فعلی در منطقه رتبه اول را داریم.

زاهدی با بیان اینکه در اوایل انقلاب در رده های پایین رده بندی جهانی قرار داشتیم ولی اکنون به رتبه ۱۶،۱۷ جهان رسیده ایم، بیان کرد: در خود آموزش عالی بیش از ۲۵ برابر به تعداد دانشجویان نسبت به اول انقلاب افزوده شده و دانشجویان رشته دکتری بیش از ۲۰ برابر و تعداد اساتید چند برابر شده است و در اکثر نقاط کشور مرکز آموزش عالی داریم.

وزیر اسبق علوم با بیان اینکه در اوایل انقلاب پزشک از کشورهای اطراف وارد می کردیم اما امروز در بسیاری رشته های تخصصی و فوق تخصصی پزشک تربیت می‌کنیم، اظهار کرد: ما یک سروگردن در تولیدات فناوری نیز نسبت به کشورهایی که با ما شروع کرده اند جلوتریم. سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش مطرح است و در آموزش عالی هم دو سند نقشه جامع علمی کشور و سند دانشگاه اسلامی را داریم. سند دانشگاه اسلامی مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. مشکل عمده در آموزش عالی اجرایی نشدن این دو سند است.

زاهدی با بیان اینکه در بعد کلان، اساس آموزش عالی دارای چهار رکن حوزه فرهنگی، آموزش عالی، پژوهش و فناوری و مدیریت و تشکیلات است گفت: در هر چهارحوزه دچار ضعف هستیم. متاسفانه در دانشگاه‌های ما سیاسی کاری و سیاست زدگی بیش از حد است. اینکه دانشگاه بخواهد وسیله و ابزار گروه‌های قدرت خارج از دانشگاه باشد و. از دانشجویان سوء‌استفاده کنند با اینکه فعالیت سیاسی و دانشجویی در حد خود جریان داشته باشد متفاوت است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خوب است برای روشن شدن موضوع بررسی کنیم چند درصد نشریات دانشجویی علمی است، گفت: علم سهم کمی دارد. یک تعادلی باید برقرار باشد. برنامه های فرهنگی در وزارت علوم و وزارت بهداشت با اهداف سند دانشگاه اسلامی فاصله دارد. آموزش ما اشکالات بسیار اساسی دارد. نحوه ورود به دانشگاه یعنی کنکور خودش اولین مشکل است و به جای آنکه خلاقیت و نوآوری پایه و اساس آن باشد یکسری تکنیک ها و تاکتیک های کاملا حفظی جای آن را گرفته و محتوای عمیق درسی را نیاز ندارد.

زاهدی درباره زمان حذف کامل کنکور گفت: ما هم مایلیم هرچه زودتر اتفاق بیافتد. اول باید آموزش و پرورش همت جدی کند و آزمون های استاندارد را در سه سال دبیرستان پیاده کند. اگر آموزش و پرورش اراده کند ما حداکثر سه سال دیگر کنکور را حذف می کنیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره زمزمه هایی مبنی بر حذف سازمان سنجش نیز گفت: اتفاقا معتقدم دلیلی ندارد سازمان سنجش زیرمجموعه وزارت علوم باشد بلکه باید به یک سازمان ملی تبدیل شود.

وی به آمایش سرزمینی در حوزه آموزش عالی نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس نیازهای کشور و امکانات بالقوه و بالفعلی که وجود دارد می توان بررسی کردکه دروس و رشته ها با توجه به قابلیت های منطقه ای طراحی و توزیع شود که جنبه کاربردی اش پررنگ شود. باید نگاه حافظه محور کنار برود و نگاه مهارتی و خلاقیت محور جای آن را بگیرد.

زاهدی افزود: اکنون بسیاری رشته های ما کاربرد و کارایی لازم را ندارند. مثلا در کشور عمده دانشگاه های ما رشته ریاضی دارند اما کشور این تعداد فارغ التحصیل رشته ریاضی نیاز ندارد. اگر رویکرد عوض شد و در قالب خلاقیت برود می‌توان همین ریاضی را به رشته های میان رشته ای تبدیل کرد. باید به میان رشته ای ها توجه کنیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید معاونت منابع انسانی ریاست جمهوری هم عینکی که به چشمش زده را بردارد. جای تاسف است در یکی از دستگاه‌های کشور، در وزارت دارایی فردی در آگهی استخدام در رشته سیستم های هوشمند شرکت کرده اما به او گفته اند ما رباتیک می خواستیم، مضحک است که نمی‌دانند این دو یکی است. اینها باعث دلسردی دانشجو می شود.

وزیر اسبق علوم با تاکید بر اینکه باید رویکردها و روش های استخدامی تغییر کنند و مهارت و تخصص به جای مدرک در اولویت قرار بگیرد عنوان کرد: به عنوان یک کارشناس معتقدم کنکور قابل حذف است.

وی ادامه داد: ۲۰ سال است استاد تمام هستم اما حقوقم یک سوم استادیار دانشگاه علوم پزشکی است و این مصداق بی عدالتی محسوب می‌شود. چرا باید اینگونه باشد که بیش از ۶۰۰ هزار دانش آموز به رشته تجربی بروند؟ آنها که قبول نمی‌شوند دلسرد می شوند.

زاهدی افزود: چرا باید بگوییم اگر می خواهی خوشبخت شوی فقط باید به رشته پزشکی بروی؟ به علت امکانات و رانت ها و مزایایی که وجود دارد این پافشاری وجود دارد و باید این روند اصلاح شود. چرا نباید بهترین های ما وارد رشته های اقتصادی بشوند؟ هم دولت و هم مجلس باید این نگاه اصلاحی را شروع کنند. متاسفانه از روز اول خشت اول را کج گذاشتیم.
 

کد خبر 4460180 آزاده سهرابی

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان سنجش محمد مهدی زاهدی وزارت آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۴۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر عجیب رییس سازمان سنجش: کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک

به گزارش خبرآنلاین، رییس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در آن سال که اینترنت قطع شد، امکانات فعلی مقابله با تقلب‌ها در اختیار ما نبود؛ اما اکنون با دستگاه‌های تقلب یاب و آشکارساز حفاظت برقرار است.

ایسنا در خبری نوشت: عبدالرسول شب گذشته با حضور در یک برنامه تلویزیونی به تشریح تمهیدات سازمان سنجش آموزش کشور برای برگزاری کنکور اشاره کرد و گفت: در هیچ کدام از حوزه های امتحانی نوبت اول کنکور قطع نمی شود، دیگر این موضوع ضرورتی ندارد. در آن سال که اینترنت قطع شد، امکانات فعلی مقابله با تقلب‌ها در اختیار ما نبود؛ اما اکنون با دستگاه‌های تقلب یاب و آشکارساز حفاظت برقرار است.

وی در ادامه تصریح کرد: تعدادی کلاهبردار به صورت ناجوانمردانه سعی می‌کنند از مردم پول بگیرند. از داوطلبان خواهش می‌کنم که به این افراد پول ندهند. پرونده‌هایی داشتیم که این باندهای کلاهبردار از داوطلب و خانواده اش اعتراف گرفته‌اند و با این اعترافات آنها را تهدید کرده‌اند. ۱۹ هزار نفر را رصد کردیم که کانال‌های مدعی تقلب را ترک کردند.

معاون وزیر علوم یادآور شد: به تمام داوطلبان توصیه می‌شود این کانال‌ها را تا زمان برگزاری کنکور ترک کنند؛ زیرا اگر با آشکارسازها متوجه شویم که تجهیزات گرفته‌اند حتی اگر از تجهیزات استفاده نکنند هم متخلف محسوب شوند.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اینکه تجهیزات هندزفری و موبایل واره در قالب تبانی خریداری شده و جاسازی شده است، افزود: روز گذشته دو کانال بزرگ با ۵۰ هزار فالور را دستگیر کردند. دلیل اینکه خریداری تجهیزات تخلف محسوب می‌شود، این است که تعداد زیادی از داوطلبان رفتند تجهیزات هندزفری و موبایل واره خریده‌اند. این دستگاه‌ها در قالب تبانی خریداری شده و جاسازی شده است. فرد در ابتدایی که وارد حوزه می‌شود، به محض روشن شدن آن توسط دستگاه‌های ما سیگنال‌ها دریافت می‌شود و صورت جلسه می‌شود.

پورعباس تاکید کرد: برخی از افراد به دکتر مراجعه کرده‌اند و ابزارهای جاسوسی برای کنکور را در بدن کار گذاشته‌اند. حتی قبل از فرآیند آزمون هم اگر داوطلب این ابزارها را داشته باشد متخلف محسوب می‌شود و از آزمون محروم می‌شود. این موبایل واره ها ابزار جاسوسی هستند و اگر خریداری شود؛ یعنی شبکه ای پشت این موضوع است. موبایل ساده ای نیست که بتوان آن را یک تخلف محسوب کرد. بسیاری از این افراد به دکتر مراجعه کرده‌اند و این ابزارها را در بدن کار گذاشته‌اند.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه عده‌ای اجیر می‌شوند که به محض توزیع سوال در جلسه آزمون، با ابزارهای جاسوسی از سوال عکس بگیرند، اظهار کرد: با توجه به تمام تمهیداتی که در نظر گرفته شده است امکان ندارد که تا قبل از بازشدن در مخزن هیچ انسانی با سوالات تماس داشته باشد. تا ساعت ۸ صبح که سوالات در قرنطینه است هیچ امکانی برای دسترسی به سوال وجود ندارد. اما ما می‌دانیم که عده‌ای اجیر می‌شوند که به محض توزیع سوال در جلسه آزمون، با این ابزارهای جاسوسی از سوال عکس بگیرند و به بیرون ارسال کنند و در بیرون عده‌ای این سوالات را حل کنند.

به گفته وی، پارسال سه نفر سه صفحه را عکس گرفتند و در عرض چند دقیقه دستگیر شدند. ممکن است عکسی بیرون بیاید؛ اما مطلقاً پاسخی به حوزه نمی‌رود. همه دستگاه‌های مخابراتی را پارسال کشف کردیم و امسال هم با دستگاه‌های آشکارساز تمام حوزه‌ها را پوشش می‌دهیم.

پورعباس یادآور شد: نظام آموزش عالی بر اساس عدالت آموزشی و کارآیی سنجش ورودی دانشگاه‌ها تعریف می‌شود. یک مصوبه‌ای علاوه بر مصوبه سال گذشته در شورای امنیت کشور تصویب شد تا آزمون سراسری به سلامت برگزار شود. داوطلبی که در جلسه آزمون گرفتار شود متخلف محسوب می‌شود. مجرمان با متخلفان متفاوت هستند و پلیس فتا وقتی افراد شبکه‌های متقلب را دستگیر می‌کند آنها با یک تا ۵ سال زندان مواجه خواهند بود.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899426

دیگر خبرها

  • ۳ هزار نفر در کنکور مرحله اول خاش شرکت دارند
  • آغاز آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در کرمانشاه
  • رییس سازمان سنجش آموزش کشور: نمرات سال گذشته کنکوری‌ها همچنان معتبر است/ انتشار کارنامه اولیه در مرداد
  • رییس سازمان سنجش : برخی ابزارهای جاسوسی کنکور را در بدن کار گذاشتند
  • خبر عجیب رییس سازمان سنجش: کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
  • کارنامه اولیه کنکور در نیمه مرداد منتشر می‌شود
  • مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ تمدید شد
  • آغاز نوبت اول آزمون سراسری از فردا در قزوین
  • برگزاری آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور از صبح فردا ( ۶ اردیبهشت )
  • انتخاب رشته بیش از ۷۲۰ هزار نفر در کنکور دکتری ۱۴۰۳