Web Analytics Made Easy - Statcounter

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های آمریکایی؛ روز گذشته درنهایت بعد از بیش از یک ماه کش‌وقوس در ماجرای مرموز قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی، درنهایت آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا CIA در گزارش خود اذعان کرد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دستور قتل این روزنامه‌نگار را صادر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک» بر اساس این گزارش، به جمال خاشقجی که ماه گذشته در کنسولگری عربستان سعودی به قتل رسید، در یک تماس تلفنی با سفیر عربستان سعودی در آمریکا – خالد بن سلمان برادر محمد بن سلمان - اطمینان داده شده بود که در صورت ورود به کنسولگری عربستان در شهر استانبول از امنیت کامل برخوردار خواهد بود.

روزنامه واشنگتن‌پست روز گذشته (جمعه) گزارش داده که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا تماس تلفنی که از سوی محمد بن سلمان با برادر خود خالد بن سلمان گرفته شده بود را ردگیری کرده که طی آن محمد بن سلمان به برادر خود دستور می‌دهد که با خاشقجی تماس تلفنی برقرار کرده و او را از این امر مطلع سازد.

هنوز مشخص نشده است که آیا خالد بن سلمان در جریان بوده که قرار است خاشقجی در کنسولگری به قتل برسد یا خیر اما این مسئله روشن‌ترین و شفاف‌ترین سندی است که دست داشتن مقامات ارشد حکومت در عربستان سعودی در قتل جمال خاشقجی را به اثبات می‌رساند.

پیش‌ازاین عربستان سعودی هرگونه دخالت مستقیم محمد بن سلمان ولیعهد پادشاه این کشور در ماجرای قتل را انکار کرده بود. خاشقجی یکی از منتقدین تندوتیز سیاست‌های بن سلمان در عربستان و منطقه بود.

این افشاگری CIA از سوی دیگر فشار مضاعفی بر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای تنظیم مجدد روابط خود با پادشاهی عربستان سعودی و تحت‌فشار انتقادات داخلی و خارجی خواهد بود. تاکنون کاخ سفید تمایلی برای هرگونه ضربه به روابط خوب خود با مهم‌ترین متحد استراتژیکش در منطقه خاورمیانه نداشته است و دونالد ترامپ همواره ادعاهای سران سعودی در مورد این قتل را تکرار کرده است.

ولیعهد فعلی عربستان که قرار است جانشین پدر خود شود، از سوی غرب به‌عنوان یک اصلاح‌گر در عربستان دیده‌شده است. بااین‌حال سیل انتقادات و خشم بین‌المللی در پی قتل خاشقجی و ماجرای دخالت وی در این قتل به‌شدت به چهره او و عربستان سعودی آسیب‌زده است.

عربستان سعودی در طی یک ماه گذشته توضیحات و توجیهات متفاوتی از این ماجرا به دست داده بود و بعدازآن که برای آخرین بار اعتراف کرد که این قتل صورت گرفته اما به شکلی خودسرانه، اقدام به مجازات 11 تن از دست‌اندرکاران این قتل و ابلاغ حکم اعدام برای 5 تن دیگر کرد. برخی از اعضای گروه قتل خاشقجی از مشاوران و نزدیکان بن سلمان بوده‌اند.

منابع اطلاعاتی در این خصوص به روزنامه واشنگتن‌پست گفته‌اند که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا CIA در گزارش خود بیان کرده است که مستنداتی به دست آورده که حتی پیش‌ازاین قتل نیز جان جمال خاشقجی درخطر و تهدید قرار داشته است اما تا بعد از ناپدید شدن وی این موضوع مسلم نشده بود.

بر اساس منابع اطلاعاتی منتشر شده در گزارش CIA جمال خاشقجی قبل از ناپدید شدن و قتل چندان موردتوجه دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا نبوده است و تنها به‌عنوان یک شهروند آمریکایی در طبقه‌بندی افراد موردحمایت این دستگاه‌ها قرار داشته است. تنها بعد از مرگ او بوده که آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا در آرشیو خود به دنبال اطلاعات مربوط به او گشته و درنتیجه به مستنداتی دست‌یافته‌اند که طی آن مشخص شده که مقامات ارشد خاندان پادشاهی سعودی تلاش داشته‌اند که این شهروند را با تطمیع و فریب به داخل کشور بازگردانند.

بااین‌حال اکنون خالد بن سلمان این گزارش را انکار کرده است و بیان کرده که آخرین تماس تلفنی وی با مقتول از طریق پیام متنی و در سال 2017 بوده است. وی در یک پیام توییتری گفته: من هیچ‌وقت تلفنی با وی تماسی نداشته‌ام و قطعاً هیچ پیشنهادی با هیچ توجیهی برای او در خصوص مراجعه به ترکیه هم نداشته‌ام. از دولت آمریکا خواسته‌ام که هرگونه مستندات در خصوص این ادعا را منتشر کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: خاشقجی سی آی ای محمد بن سلمان قتل گزارش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۴۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد

سفیر ایران در عربستان سعودی در گفتگویی اعلام کرد که امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، علیرضا عنایتی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی در گفتگو با شبکه العربیه اعلام کرد که امسال در موسم حج 90 هزار ایرانی عازم سرزمین‌ وحی خواهند شد.

سفیر ایران در ریاض درباره اعزام عمره گزاران ایرانی به عربستان تاکید کرد که این اقدام در چارچوب مراحل توافقی است که در ماه مارس میان وزرای خارجه دو کشور در پکن منعقد شد.

وی همچنین در این گفتگو بازگشت پروازهای مستقیم بین دو کشور و چندین پرواز عمره را از جمله مراحل اجرای این توافقنامه ذکر کرد.

عنایتی افزود که این پروازها به مدت 20 روز تا قبل از آغاز موسم حج ادامه خواهد داشت و تعداد کل عمره‌گزاران ایرانی تا آن زمان که پروازهای عمره پایان خواهد یافت به 6000 نفر خواهد رسید.

وی در خصوص حج‌گزاران ایرانی در موسم حج امسال نیز گفت: بر اساس توافق میان سازمان حج و زیارت ایران و وزیر امور اسلامی در عربستان سعودی 90 هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد.

روز دوشنبه 3 اردیبهشت ماه پس از گذشت 9 سال وقفه، نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی با استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان، سرکنسول کشورمان و مسئولان حج و عمره ایران و عربستان وارد مدینه منوره شدند.

علیرضا عنایتی سفیر کشورمان در ریاض طی اظهاراتی با ابراز خرسندی از ورود عمره‌گزاران ایرانی پس از یک توقف طولانی، تبادل سفرهای زیارتی را علاوه بر برکات معنوی و روحی، موجب نزدیکی بیشتر دو ملت و استحکام روابط دو کشور دانست.

سفیر کشورمان با اشاره به اشتیاق هموطنان ایرانی براى تشرف به زیارت خانه خدا، مسجد نبوی شریف و حرم مطهر رسول الله و ائمه بقیع علیهم السلام اضافه کرد: به‌لطف الهی و با تلاش‌های مستمر نهادهای ذی‌ربط این امر میسر گردید و به‌امید خداوند این مسیر بعد از حج تمتع با تلاش‌های سازمان‌های ذی‌ربط ادامه خواهد یافت.

عنایتی همچنین از مسئولان پادشاهی عربستان سعودی از جمله وزارت خارجه این کشور برای همکاری‌های مربوطه تشکر کرد.

استقبال سفارت از ورود اولین عمره‌گزاران ایرانی به مدینهآغاز عملیات حج عمره پس از وقفه 9 ساله

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • ملک سلمان، پادشاه عربستان بستری شد
  • پادشاه عربستان به بیمارستان رفت
  • کار پادشاه عربستان به بیمارستان کشید؟ | دلیل بستری شدن ملک سلمان
  • پادشاه عربستان بستری شد
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد