Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@20:58:00 GMT

بانک مرکزی چگونه دست دلالان ارز را بست؟

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۵۴۶۱۶

بانک مرکزی چگونه دست دلالان ارز را بست؟

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،در حالی موج جدیدی از کاهش نرخ در روزهای اخیر به وقوع پیوسته است که کارشناسان، دلیل آن را دستورالعمل اخیر بانک مرکزی مبنی بر محدود کردن تراکنش های بانکی از طریق دستگاه های کارت خوان می دانند.بعد از سقوط آزاد دلار از نرخ 19 هزار تومان به حدود 14 هزار تومان، روند روزهای اخیر نرخ ارز نشان می دهد که کاهش نرخ همچنان ادامه داشته باشد و حتی شیب تندتری به خود گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طوری که براساس گزارشات، نرخ دلار در روز پنج شنبه به 11 هزار و 900 تومان رسید. به موازات کاهش نرخ ارز و همچنین با کاهش نرخ های جهانی طلا، قیمت طلا نیز در بازارهای داخلی با افت قابل توجهی مواجه شده است. به طوری که در این روزها سکه طرح جدید 450 هزار تومان، نیم سکه 300 هزار تومان، ربع سکه 150 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار 66 هزار و 930 تومان نسبت به 20 آبان ماه (یک شنبه هفته گذشته)، افت قیمت داشت.

بدین ترتیب هر قطعه سکه جدید سه میلیون و 950 هزار تومان معامله شد.اگر چه بانک مرکزی طبق مصوبه شورای عالی سران قوا، اختیارات بیشتری برای مدیریت بازار ارز پیدا کرده است، اما هم اینک سوال اصلی این است که به جز دخالت های مقطعی چند وقت اخیر که به آرامش و کاهش نرخ ارز در بازار کمک کرد، کدام اتفاق دیگری، روند نزولی چند روز اخیر نرخ ها در بازار ارز را رقم زده است. به عقیده کارشناسان در این زمینه باید به ابلاغ دستورالعمل اخیر بانک مرکزی برای محدود کردن تراکنش های کارت خوان ها اشاره کرد. بر اساس آن، سقف روزانه تراکنش های کارت خوان ها تا 50 میلیون تومان محدود شد.

بیشتر بخوانید:سلفی‌بگیرها در چهارراه استانبول!

یکی از کارکردهای این دستورالعمل بانک مرکزی، کمک به کاهش تقاضاهای سفته بازانه در بازار ارز است. از شواهد این گونه بر می آید که یک مدل از افزایش تقاضاهای سفته بازانه در ماه های اخیر، به این شکل بوده است که برخی متقاضیان ارز، از طریق دستگاه های کارت خوانی که به صورت غیر قانونی از مرز خارج شده بودند و بدون هرگونه محدودیت هر کارت می توانست چندین تراکنش ٥٠ میلیون تومانی روی آن انجام دهد، اقدام به پرداخت معادل ریالی ارز می کرد. سپس این افراد که عمده هدف آن ها خروج سرمایه از کشور، تسویه خرید قاچاق و... بود، ارز مورد نیاز خود را از داخل کشور دریافت می کردند.

این موضوع به افزایش تقاضا در بازار آزاد و غیر رسمی ارز منجر می شد. با دستورالعمل جدید بانک مرکزی، هم اینک عملاً امکان گذاشتن سفارش های بزرگ خرید ارز بدون پرداخت حضوری در شعبه بانک ها مسدود شده است. در نتیجه با خارج شدن بخشی از تقاضاهای سفته بازی، روند کاهش نرخ ارز با سرعت بیشتری در این چند روزه به پیش می رود. شایان ذکر است که طبق مقررات نهاد «شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی» یا همان شاپرک، موارد زیر جزو تخلفات پذیرندگان دستگاه های کارت خوان محسوب می شود: 1- استفاده از دستگاه کارت خوان برای کسب وکاری غیر از صنف ثبت شده در قرارداد بین شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت و پذیرنده. 2- تغییر آدرس محل بهره برداری از دستگاه کارت خوان بدون رعایت مقررات و الزامات شاپرک یا مفاد توافق با شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت.

منبع:خراسان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار اقتصادی مشکلات اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۴۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: امروز در غرب شاهد تقابل آشکار جریان شرافت در مقابل شرارت هستیم/ گزارش وزیر نفت از سود ۱۲ همتی پالایشگاهی که قرار بود در دولت قبل به دلیل زیان‌ده بودن رایگان واگذار شود/ اعلام خبر کاهش نرخ رشد پول از ۳۳ به ۱۶ درصد از سوی رئیس بانک مرکزی

رئیس جمهور با بیان اینکه غربی‌ها با پنهان کردن چهره استبدادی و ضد حقوق بشری خود پشت شعارهای فریبنده، خود را مدافع این ارزش‌ها جا زده بودند، گفت: رخدادهای غزه پرده‌ از این چهره غربی‌ها کنار زد و امروز شاهد تقابل جریان شرافت ِقشر آگاه و فهیم دانشجویی با جریان شرارتِ سرمداران متجاوز و متجاسر به قانون،‌ حقوق و آزادی‌های انسانی غرب هستیم.

به گزارش مشرق، سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز یکشنبه در جلسه هیئت دولت، ضمن اظهار تاسف عمیق نسبت به آنچه در روزهای اخیر در محیط‌های دانشگاهی آمریکا و برخی کشورهای غربی رخ داده است، شکسته شدن حرمت دانشجو، استاد، دانشگاه و مراکز علمی، پژوهشی و تحقیقاتی، قانون، آزادی بیان، آزادی قلم و دفاع از حقوق انسان را فجایعی توصیف کرد که چهره حقیقی تمدن غرب را برای جهانیان آشکار و حقانیت مواضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر دورغ بودن ادعاهای غرب درباره دفاع از حقوق بشر و آزادی را اثبات کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه غربی‌ها با پنهان کردن چهره استبدادی و ضد حقوق بشری خود پشت شعارهای فریبنده، خود را مدافع این ارزش‌ها جا زده بودند، افزود: رخدادهای غزه پرده‌ از این چهره غربی‌ها کنار زد و امروز شاهد تقابل جریان شرافت ِقشر آگاه و فهیم دانشجویی با جریان شرارتِ سرمداران متجاوز و متجاسر به قانون، ‌ حقوق و آزادی‌های انسانی غرب هستیم و باور داریم این حضور و ایستادگی آگاهانه دانشجویان آمریکایی و غربی روشنگری و بازدارندگی موثری در برابر جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت‌های آمریکا خواهد داشت.

دکتر رئیسی با اشاره به رویکردهای حمایتی جریان علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از حرکت‌های ضد صهیونیستی ابراز امیدواری کرد: رسیدن پیام همبستگی و حمایت دانشجویان و اساتید کشورمان از حرکت اخیر دانشجویان و اساتید آمریکایی و غربی، آنها را در احقاق حقوق ملت مظلوم و مقتدر فلسطین استوارتر می‌کند.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با جامعه معلمان را بسیار روشنگرانه و چراغ راه دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت کشور توصیف و تاکید کرد: عمل به این رهنمودها جریان تعلیم و تربیت کشور را روز به روز به جایگاه شایسته خود نزدیک‌تر خواهد کرد، لذا تکلیف همه دست‌اندرکاران آموزش و پرورش برای تحقق این رهنمودها مضاعف است.

در جلسه امروز هیئت دولت وزیر نفت در گزارشی از فعالیت‌های پالایشگاه آبادان، با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۴ وزیر نفت وقت با اعلام زیان‌ده بودن این پالایشگاه گفته بود، دولت حاضر است آن را رایگان واگذار کند، خاطرنشان کرد: با اقداماتی که در دولت مردمی با تکیه بر توان سازندگان، متخصصان و پیمانکاران داخلی و به بهره‌برداری رساندن فاز دوم این پالایشگاه انجام شد، پالایشگاه آبادان امروز یکی از سود ده‌ترین واحدهای تولیدی است که سال گذشته ۱۲ همت سودآوری داشته است.

مهندس اوجی با اشاره به رسیدن تولید بنزین در این پالایشگاه از ۸ میلیون لیتر در روز در ابتدای دولت مردمی به ۱۵ میلیون لیتر، تولید گازوئیل از روزانه ۱۵ میلیون لیتر به ۱۹ میلیون لیتر و کسب رتبه نخست صادرات در بورس کالا و انرژی در سال گذشته گفت: تا ۲ ماه آینده واحد هیدروکراکر این پالایشگاه نیز به بهره‌برداری خواهد رسید و مابه‌ازای ارزی تولید گازوئیل یورو ۵ آن ۳ میلیون یورو دیگر افزایش خواهد یافت.

وزیر نفت همچنین با اشاره افزایش ۲۱۰ هزار بشکه‌ای تولیدات و تامین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی تبریز، شازند، بندرامام، بوعلی و رازی، افزود: در طول فعالیت دولت مردمی تعداد محصولات تولیدی این پالایشگاه از ۲۱ محصول در سال ۱۴۰۰ به ۳۴ محصول رسیده و با اقدامات انجام شده فقط در سال گذشته ۱۳۰۰ فرصت شغلی ثابت و غیرثابت در این مجتمع ایجاد شده که امسال نیز ۶۰۰ نفر به نیروهای شاغل در پالایشگاه اضافه و حداقل هزار نفر نیز در پیمانکاری‌های توسعه فاز ۳ آن مشغول فعالیت خواهند شد.

در ادامه جلسه امروز رئیس کل بانک مرکزی نیز با اعلام این خبر که بر اساس گزارش‌های تهیه شده نرخ رشد نقدینگی که تا پایان اسفند سال گذشته به ۲۴ درصد کاهش یافته بود، در فروردین به ۲۳ درصد رسیده است، اظهار داشت: بر اساس این گزارش نرخ رشد پول نیز که سال گذشته ۳۳ درصد بود، تا ۱۶ فروردین امسال به ۱۶ درصد کاهش یافته است.

دکتر فرزین در توضیح این گزارش افزود: رشد پول معیار مهمی برای انتظارات تورمی است و کاهش نرخ رشد آن نشانگر کاهش انتظارات تورمی است. همچنین در فروردین امسال میزان دارایی‌های ارزی کشور حدود ۲۰۰ میلیون دلار افزایش یافته که به معنای تراز مثبت ۲۰۰ میلیون دلاری خرید دارایی‌ها ارزی نسبت به فروش آن است.

دیگر خبرها

  • جنجال تصویر گردشگر روس با یک بغل اسکناس ایرانی/ کارت‌های گردشگری چه نقشی دارند؟
  • بانک دی در مسیر کاهش شناوری سهم و افزایش سرمایه نقدی 
  • بانک مرکزی: تورم کاهشی می‌شود | کاهش رشد پایه پولی به ۲۸.۱ درصد
  • قیمت طلا افزایش یافت
  • جایگزین اسکناس کیلویی
  • سقف تراکنش‌های بانکی در یک روز چه قدر است؟
  • رئیسی: امروز در غرب شاهد تقابل آشکار جریان شرافت در مقابل شرارت هستیم/ گزارش وزیر نفت از سود ۱۲ همتی پالایشگاهی که قرار بود در دولت قبل به دلیل زیان‌ده بودن رایگان واگذار شود/ اعلام خبر کاهش نرخ رشد پول از ۳۳ به ۱۶ درصد از سوی رئیس بانک مرکزی
  • بخشنامه اخیر بانک مرکزی پیرامون واردات ابهام دارد
  • مردم گم شده در دعوای سیاسی بر سر تورم!/یک ضربه دیگر بر بار شیشه/بازی بن‌سلمان با کارت فلسطین
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است