Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش وانانیوز، 

 فیلم سینمایی «لازانیا» ساخته حسین قناعت از اوائل مهرماه امسال روی پرده رفت و به جمع آثار کمدی در حال اکران پیوست. حسین قناعت که آثار کودک و نوجوان زیادی در کارنامه کاری‌اش دیده می‌شود می‌گوید این فیلم هم در مسیر فیلمسازی‌اش است با این تفاوت که این‌بار خانواده‌ها هم می توانند به تماشای این اثر بنشینند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به بهانه اکران «لازانیا» که بازیگرانی چون جواد رضویان، ارژنگ امیرفضلی ، بهنوش بختیاری ،نفیسه روشن، پارسیا شکوری، یوسف صیادی، اصغر سمسارزاده، رضا رویگری و... در آن به ایفای نقش پرداختند، با قناعت کارگردان این اثر گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

این روزها فضایی درباره سینمای کمدی به وجود آمده و گاهی اوقات برخی جوسازی‌هایی صورت می‌گیرد که به ضرر برخی فیلم‌ها در زمان اکران‌شان می‌شود و حتی زمان اکرانشان را هم با تغییر همراه می‌کند. «لازانیا» هم با وجود اینکه قرار بود زودتر از اینها روی برود اما تقریبا در همین برهه اکران شد، شما به عنوان کارگردان کار از زمان اکران راضی بودید؟  

واقعیت این است که با این وضعیتی که برای فیلم‌ها وجود دارد فکر می‌کنم زمان اکرانش چندان نامناسب هم نبود. «لازانیا» قرار بود عید فطر اکران شود که این اتفاق نیفتاد اما حالا، یعنی فصلی که اکران شد به نظر من فصل بدی نیست. البته دو تعطیلی پشت هم در سینماها داشتیم که سال گذشته درباره فیلم «قهرمانان کوچک» هم اتفاق افتاد و این مسئله کمی به فروش فیلم لطمه زد. اما در مجموع به عنوان کارگردان از زمان اکران راضی هستم. فیلم بعد از ۷-۸ ماه تولید و مراحل بعدش با تلاشی که آقای احمدی تهیه‌کننده کار انجام دادند توانست روی پرده برود. شاید خوشحالی من از بابت اکران «لازانیا» از این بابت باشد که خیلی در نوبت اکران نماند، چون فیلم دیگرم«دزد و پری ۲» که از نظر من یک سر و گردن از «دزد و پری ۱» با آن فروش خوبش، بالاتر است دو سال در نوبت اکران مانده و خوشبختانه پس از پیگیری تهیه کننده، بالاخره قرار است دی ماه اکران شود.

در واقع معتقدید شرایط نامناسب اکران به فیلم‌ها لطمه می‌زند؟

بله، وقتی مرور زمان شامل حال فیلمی می‌شود، فیلم لطمه می‌خورد و خود به خود زیر سوال می‌رود. در صورتی که خود اثر مشکلی ندارد و راه خودش را رفته اما این مسائل ناخودآگاه ممکن است حتی حاشیه‌هایی را هم برای یک فیلم به وجود بیاورد. مثلا پخش کننده‌ها و حتی شاید بیننده‌های بالقوه ، وقتی متوجه می شوند که فیلم تولید دو سال قبل است، ناخودآگاه می‌گویند حتما فیلم مشکلی داشته که تا به حال اکران نشده است.

وقتی آثاری در یک ژانر همزمان با هم روی پرده می‌روند، مقایسه‌ای حتی از سوی مخاطبان درباره آنها به وجود می‌آید، از این مسئله درباره فیلم‌تان نگران نبودید؟

دوست ندارم به حاشیه‌ها بپردازم و درباره این مسائل صحبت کنم. ما وقتی در حال ساخت فیلم «لازانیا» بودیم نظری به فیلم دیگری نداشتیم، قصه ما ایجاب می‌کرد که با این سبک و سیاق کار کنیم. به کارهای دیگرم هم که نگاه بکنید،خواهید دید که کمدی مورد علاقه ام ،کمدی موقعیت است و این نوع کمدی هم شکل بازی رئالی را می‌طلبد. حالا اگر مثلا کار ما همزمان با فیلم‌ کمدی دیگری اکران شده، دلیل بر مسئله خاصی نیست، هر اثری ویژگی‌های خاص خودش را دارد و من هم ترجیح می‌دهم راجع به این قضایا صحبت نکنم.

در چند سال اخیر شما چند فیلم در ژانر سینمای کودک و نوجوان ساختید، چطور شد که بعد از این آثار تصمیم گرفتید به سراغ ساخت یک فیلم کمدی بیایید و «لازانیا» را کارگردانی کنید؟ استقبال این‌ سال‌های مخاطبان از ژانر کمدی شما را به این سمت برد؟

واقعیت این است که ما الان در شرایطی زندگی می‌کنیم که یک تلخی و ناامیدی بر کل جامعه حاکم شده و مسائل اقتصادی و اجتماعی در روحیه مردم تاثیر منفی گذاشته است. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که اتفاقات اقتصادی در آن، به خصوص در ۶-۷ ماه اخیر، تا به این حد، بی‌سابقه بوده است. همه اینها باعث شده که جامعه ما جامعه ناامید و ناخودآگاه تلخی بشود . جامعه ی تلخ تشنه ی لحظه ای شادی است و در حال حاضر سالن های سینما  با فیلمهای کمدی اش این شادی لحظه ای را به آنها می دهد، و به همین دلیل این روزها از فیلمهای کمدی استقبال بیشتری می شود.

اتفاقا شاید در این شرایط مخاطبان آنچنان که باید روحیه تماشای فیلم طنز را نداشته باشند، فکر نمی‌کنید اگر حال همه‌مان بهتر بود آنوقت استقبال بهتر و واقعی‌تری از سینمای کمدی می‌شد؟
 
شاید هم اینطور می‌شد، قطعا به لحاظ اقتصادی الان خیلی از تفریحات از سبد خانواده‌ها حذف شده. طبیعی است در این شرایط اولین چیزی که خانواده‌ها می‌توانند آن را کنار بگذارند تفریحی مثل سینما و فیلم دیدن باشد. چه بسا با توجه به نکته‌ای که گفتید اگر شرایط جامعه کمی بهتر بود «لازانیا» هم می‌توانست فروش بیشتر و بهتری داشته باشد.

ولی شما ترجیح‌تان این بود که در این شرایط فیلمی مثل «لازانیا» را بسازید؟

طبیعی است.البته مسئله دیگری هم وجود دارد و آن این است که عمده فیلم‌هایی که من در سینمای کودک کار کردم همه‌شان کمدی است و فضای مفرحی دارند. با این تفاوت که آن فیلم‌ها مخصوص بچه‌هاست اما «لازانیا» یک کمدی برای بزرگترهاست. البته نوجوانی هم در قصه حضور دارد که شخصیت اصلی است. «لازانیا» به نظر من فیلمی برای خانواده‌هاست، یعنی نمی‌توانیم بگوییم فیلم کودک هست یا نیست. چون یک کودک هم می‌تواند در کنار خانواده‌اش به تماشای این اثر بنشیند. به زعم خودم از خط و مسیری که در فیلمسازی‌ام داشتم دور نشدم و همان را در «لازانیا» هم ادامه دادم.

بازیگران «لازانیا» را بر چه اساسی انتخاب کردید و چطور به این تیم رسیدید؟ جواد رضویان بعد از مدت‌ها دوری از عرصه کمدی در این فیلم بازی کرده، از حضور او هم برایمان بگویید؟

آقای رضویان بازیگر بسیار باهوشی هستند و من اولین بار بود که با ایشان همکاری می‌کردم و از این همکاری بسیار هم راضی هستم. اما واقعیت این است که بازیگران ویترین یک کار هستند و من این شانس را داشتم که به کمک دوستم آقای احمد احمدی تهیه‌کننده این کار و همفکری و همراهی ایشان تیم بازیگری خوبی را در کنارم داشته باشم.

خودتان چه بازخوردهایی را تا الان از فیلم گرفتید؟

چند اکرانی را که در کنار خانواده‌ها و مردم فیلم را دیدم استقبال بیننده ها، فراتر از آن چیزی بود که انتظار داشتم و خیلی هم خوشحالم که این اتفاق افتاده و فیلم فروش خوبی داشته است. در نهایت خوشحالم که توانستم با کمک بقیه همکارانم در این شرایط، لبخندی هر چند کوچک بر لب خانواده‌های هم‌وطنم بیاورم.

۲۴۱۲۴۴

 

منبع: وانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۴۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگویی مشکلات و دغدغه‌های روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است

ایسنا/خراسان رضوی کارگردان نمایش «میتینگ» گفت: امروزه نمایشی که به روی صحنه می‌رود باید حرف دل مردم باشد، همیشه در نمایش‌هایم اولویتم دغدغه‌های امروزه جامعه و مردم بوده است و تلاش کرده‌ام تا نمایش‌هایی را روی صحنه ببرم که حرف جامعه در آن زده شود.

محمدرضا اربابی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این نمایش ژانری کمدی دارد و به اتفاقاتی که در یک دانشگاه رخ می‌دهد، می‌پردازد. در واقع این نمایش نشان‌دهنده بخشی از جامعه و عده‌ای از انسان‌ها است که شخصیت‌های نمایش به تعریف آن می‌پردازند.

وی در خصوص عوامل این نمایش اضافه کرد: در نمایش میتینگ بازیگران جوان در کنار هنرمندان پیشکسوت و با سابقه تئاتر مشهد به روی صحنه می‌روند. گروه از اواخر سال گذشته تمرینات خود را آغاز کرد و در حال حاضر با تلاش شبانه‌روزی ۲۰ شب نمایش را روی صحنه بردیم.

اربابی با اشاره به واکنش و بازخوردهای نمایش خود گفت: در این چند شب اجرا استقبال‌ها بسیار خوب و راضی‌کننده بوده است، همچنین اساتیدی که به دیدن نمایش آمدند بسیار راضی بودند و با توجه به اینکه نمایش در دل مافیا اتفاق می‌افتد، تحلیل‌های جامعه‌شناسی و روانشناسی زیادی از نمایش داشتند.

وی افزود: مخاطب عام نیز به خوبی توانسته بود با نمایش ارتباط برقرار کند، علاوه بر نظرات مثبت نقدهایی بر نمایش وجود داشت که همگی بسیار محترم هستند در مجموع با استقبال مخاطبان و فروش بالای نمایش از عملکرد تیم و گروه نمایش راضی هستم و خوشحالم که مورد قبول مخاطب قرار گرفته است.

کارگردان نمایش «میتینگ» با بیان اینکه همیشه تلاش کرده‌ام تا نمایش‌هایی را روی صحنه ببرم که حرف جامعه در آن زده شود، خاطرنشان کرد: پس از پایان هر نمایشی، نمایشنامه‌های مختلفی را مطالعه می‌‎کنم که حرف امروز و دغدغه جامعه باشد و بتوانم با آن ارتباط برقرار کنم حتما آن را انتخاب و اجرا می‌کنم.

اربابی اضافه‌ کرد: امروزه نمایشی که به روی صحنه می‌رود باید حرف دل مردم باشد؛ اجرای نمایش‌هایی مانند «هملت» و «اوتولو» زمانی می‌تواند موفق باشد که بر اساس نیازهای امروز جامعه، نه دغدغه‌های جامعه گذشته باشد. همیشه در نمایش‌هایم اولویت‌ام دغدغه‌های امروزه جامعه و مردم بوده است.

اجرای تئاتر کمدی با ریسک بالایی همراه است

وی با بیان اینکه نمایش میتینگ یک کار کمدی است و اجرای آن ریسک بالایی داشت، اظهار کرد: تقریبا در بیشتر ژانرها مانند مذهبی و یا تاریخی نمایشی را اجرا کرده‌ام و نمایش میتینگ دومین کاری کمدی من بود. اولین سابقه کار کمدی‌ام به نام پرواز ۷۳۷ بود که در یزد به روی صحنه بردم.

کارگردان نمایش «میتینگ» با بیان تجربه کاری کمدی افزود: اجرای نمایش کمدی سخت و خوب است، اجرای نمایش کمدی میتینگ با سابقه کاری که داشتم به نوعی ریسک بود. اجرای نمایش کمدی و خنداندن مخاطب در هر دوره ای کار سخت و مشکلی است، چرا که باید برای خنداندن مخاطب موقعیت کمدی ایجاد کرد که کار دشواری است.

اربابی اضافه‌ کرد: اجرای نمایش میتینگ تجربه‌ای متفاوت بود و سعی می‌کنم برای تئاتر بعدی یک نمایش کمدی سیاه را انتخاب کنم تا بتوانم خودم را به چالش بکشم و کارهای مختلفی را در ژانرهای متفاوت به روی صحنه برده باشم.

وی در خصوص جایگاه تئاتر مشهد خاطرنشان کرد: به‌عقیده من فضای تئاتر مشهد به نوعی پراکنده و حمایت از نسل جوان کمتر است، در حالیکه باید به جوانان فرصت دیده شدن را بدهیم. حمایت برخی از اساتید نیز به دلیل حضور نسل جوان در تئاتر است که بسیار ممنون آن‌ها هستم.

اساتید تئاتر باید از نسل جوان حمایت کنند

کارگردان نمایش «میتینگ» با اشاره به اینکه اجرای تئاتر در مشهد کار دشواری است، عنوان کرد: با توجه به اینکه مشهد شهری مذهبی بوده اجرای نمایش نیز کار دشواری است. اساتید باید از نسل جوان حمایت کنند نه اینکه روبه روی آن‌ها بایستند.

اربابی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان شاهد اتفاقات خوبی در سال جدید برای تئاتر مشهد بود یا خیر، گفت: قطعا می‌توان سال خوبی را برای تئاتر مشهد پیش‌بینی کرد؛ چراکه نمایش‌های روی صحنه کیفیت بالایی دارند و نسل جوان بیشتر از گذشته در تئاتر حضور دارند. در این ایام نمایش‌هایی با حضور نسل جوان دیده‌ام که به نظرم می‌توان امسال و سال آینده در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر چند نماینده از مشهد حضور داشته باشد.

وی تصریح کرد: گروه ما نیز در حال رایزنی است تا نمایش میتینگ را با شکلی مدرن شده در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به روی صحنه ببرد.

عکس تزئینی است

یکی از مشکلات تئاتر حضور بازیگرانی است که تخصص کافی را ندارند

رضا سپهر، بازیگر تئاتر میتینگ نیز در خصوص ایفای نقش در نمایش «میتینگ» اظهار کرد: در این نمایش عهده‌دار ایفای نقش «پرور» هستم که یکی از کاراکترهای اصلی نمایش است. پرور دارای شخصیتی متعارض و در واقع به گونه‌ای آفتاب‌پرست است که مسئولیت حراست و سلف دانشگاهی به نام دارقوزاباد را برعهده دارد.

این بازیگر تئاتر افزود: دانشگاهی که بخش کوچکی از جامعه محسوب می‌شود و نماد افرادی دو رو است که ظاهر و باطنی متفاوت دارند و دانشجویانی که در آنجا تحصیل می‌کنند دانشجویانی روشنفکر نیستند و به راحتی تحت تاثیر قرار می‌گیرند که در آخر کاراکتر پرور با رانت و قدرتی که دارد تصمیم‌گیرنده دانشگاه می‌شود.

وی با بیان اینکه حضور عوامل برجسته‌ دلیلی برای ترغیب ایفای نقش در این نمایش بود، گفت: کارگردان نمایش آقای محمدرضا اربابی هستند و نمایشنامه توسط آقای عباس جانفدا نوشته شده است و دیگر عوامل نمایش که جزو افراد با سابقه تئاتر مشهد هستند، در تصمیمم برای حضور در این نمایش بسیار تاثیرگذار بود.

این بازیگر تئاتر با اشاره به اینکه واکنش‌ها نشان می‌دهد که به خوبی از عهده ایفای نقش برآمده‌ام، بیان کرد: بر اساس مشورت‌هایی که صورت گرفته بود ایفای نقش این کاراکتر به من پیشنهاد شده بود و باتوجه به نوع کمدی نمایش و دیالوگ قرار بر این شد تا نقش پرور را اجرا کنم که خوشبختانه به خوبی توانستم از عهده اجرای آن بربیایم و اساتید و پیشکسوتانی که نمایش را دیده‌اند از ایفای نقش بسیار راضی بودند.

سپهر ادامه داد: تمام تلاشم بر این بود که به خوبی کاراکتر پرور را معرفی کنم و خوشحالم که این کار به خوبی انجام شد، همچین در اجرای کمدی نمایش، برقراری ارتباط کلامی و جذب مخاطب به خوبی انجام گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث شد تا عهده‌دار نقش شخصیت پرور در نمایش شود، گفت: مهمترین دلیلی که باعث شد در ایفای نقش پرور مصمم شوم تضادی است که میان کاراکتر نمایش با شخصیت اصلی من وجود دارد؛ پرور شخصیتی است که نقاب بر چهره دارد، در حالیکه در واقعیت شخصیتی متعارض با این کاراکتر دارم و از دو رویی پرهیز می‌کنم.

این بازیگر تئاتر ادامه داد: وجود این چالش‌ها باعث شد تا برای اجرای این شخصیت مصمم شوم و در نمایش ایفای نقش کنم و خرسندم که با این کار توانستم سهم کوچکی در این موفقیت داشته باشم.

سپهر خاطرنشان کرد: نمایش میتینگ اولین تجربه کاری من با آقای اربابی است، ایشان کارگردان جوان و با ذوقی هستند که اخلاق حرفه‌ای را به خوبی رعایت می‌کنند. یکی دیگر از نکات مثبت آقای اربابی نسبت به دیگر کارگردانان تعاملی بود که با پیشکسوتان نمایش داشتند، او به عنوان کارگردان پذیرای ایده و پیشنهاداتی که از سوی گروه ارائه می‌شد بود.

وی افزود: آرامشی که توسط کارگردان کار در گروه برقرار می‌شد بسیار حائز اهمیت است؛ برخلاف کارگردانان دیگری که با ادبیات نامناسب استرس بیشتری به بازیگران وارد می‌کنند، ایشان با متانت آرامش را  در گروه حاکم می‌کرد و من از کار در کنارش لذت بردم.

نمایش‌های روی صحنه مشهد به سمت رئالیست بودن پیش رفته‌اند

این بازیگر تئاتر در خصوص جایگاه تئاتر مشهد گفت: کیفیت نمایش‌های روی صحنه بهتر ازسال‌های گذشته است و نمایش‌ها به سمت رئالیست پیش رفته‌اند و می‌توان گفت نسبت به نمایش‌هایی که قبلا اجرا می‌شد شاهد رشد هستیم، اما متاسفانه از لحاظ  کیفیت متن و نمایشنامه‌ها در این چند سال افت قابل توجهی را شاهد بوده‌ایم.

سپهر با اشاره به تنوع ژانرهای مختلف نمایش‌های روی صحنه مشهد، بیان کرد: مشهد قطب دوم تئاتر کشور است، در طول این سال‌ها شاهد آثار متنوعی در ژانرهای مختلف هستیم که هر نوع سلیقه‌ای را پوشش می‌دهد، اما در این میان کارگردان معدودی هستند که به واسطه شهرت و یا بازیگران، نمایش‌هایشان فروش خوبی دارد و دیده شده‌اند.

تربیت نابازیگر در کارگاه‌های آموزشی نامعتبر

وی با بیان اینکه برگزاری کلاس‌های آموزشی توسط افراد بی‌سابقه باعث لطمه به تئاتر می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزش بازیگری برگزار می‌شود که به جز تعدادی اکثرا توسط اساتیدی که تخصص ندارند اداره می‌شوند و به ظاهر بازیگر آموزش می‌دهند که در واقع اینگونه نیست.

این بازیگر تئاتر خاطرنشان کرد: به عقیده من افراد که وارد حیطه بازیگری می‌شوند باید پس از گذراندن کلاس‌های آموزشی در بخش‌های کوچکتر شروع به کار کنند و پس از آن در بلک باکس‌ها ایفای نقش کنند تا پس از کسب تجربه‌های بیشتر وارد سالن اصلی تئاتر شوند.

بازگیری تئاتر نیازمند استعداد و مطالعه کافی است

سپهر افزود: بسیاری از بازیگران کار اولی با رانت و مافیا در نمایش‌های اصلی نقشی را ایفا می‌کنند، در صورتیکه بازیگری نیازمند استعداد و مطالعه کافی است و اگر هوش بازیگری نداشته باشیم، نمی‌توانیم در قاب صحنه باقی بمانیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فال شمع روزانه برای متولدین ماه‌های مختلف امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بازگویی مشکلات و دغدغه‌های روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است
  • دست پر تلویزیون برای بهار و تابستان پیش رو / سریال‌های جدید آنتن را پررونق می‌کنند؟
  • سریال‌های جدید آنتن را پررونق می‌کنند؟
  • واکنش جواد نکونام به برکناری خطیر؛‌ همه خوشحال شدند!
  • مورایس: خوشحال می شوم بگویند برو/ از تساوی ما استقلال سود برد
  • ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون
  • ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون چیست؟
  • ماجرای خانواده رضا عطاران در «بدل» چیست؟ / معرفی چهره‌های جدید
  • ماجرای خانواده رضا عطاران در «بدل» چیست؟/ معرفی چهره‌های جدید