Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ افشین باباحسینی  معاون اداره کل میراث فرهنگی لرستان اظهار کرد: رنگ‌پذیری الیاف و مواد طبیعی در حمام رنگ با مواد رنگ‌زای طبیعی و کمکی را رنگرزی سنتی می‌گویند.

وی اضافه کرد: رنگینه‌های طبیعی از گیاهان، کانی‌ها و بعضی جانوران مانند حشرات و صدف‌های دریایی تهیه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باباحسینی با بیان اینکه طی سال ۱۸۸۳ شرکت انگلیسی زیگلر در سلطان‌آباد و تبریز شعباتی دایر کرد، خاطرنشان کرد: همچنین این شرکت چندین کارگاه رنگرزی در بروجرد و روستا‌های اطراف آن نیز برپا کرد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی لرستان بیان کرد: همان دوران بروجرد صرف‌نظر از کارگاه‌های قالی‌بافی متعددی که داشت مرکز صدور رنگ‌های گیاهی ایران به اروپا بود.

وی ادامه داد: چندین کارگاه کوچک و بزرگ روناس و اسپرک، گرده گل، پوست انار و سایر رنگ‌های گیاهی از کشاورزان خریده و پس از پاک کردن در آسیاب ‎‌های دستی تبدیل به پودر و سپس به اروپا صادر می‌کردند.

باباحسینی تصریح کرد: این صادرات تا کشف و رواج کامل رنگ‌های شیمیایی ادامه داشت.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی لرستان افزود: علاوه بر این زنان عشایر استان از دیرباز دستی توانا در رنگرزی الیاف با مواد طبیعی بومی دارند که ازجمله آن‌ها می‌توان به گیاه گندل، جَفت، خاکستر چوب بلوط اشاره کرد.

انتهای پیام/م

بروجرد مرکز صدور رنگ‌های گیاهی ایرانی به اروپا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی اشتغال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۴۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد با عطاری‌هایی که فرآورده دارویی بفروشند

به گزارش خبرگزاری مهر، بهادر صیدمحمدیان، با تأکید بر اینکه محل عرضه هر نوع دارو اعم از گیاهی، طبیعی، بیولوژیک و شیمیایی داروخانه است، گفت: عطاری تنها می‌تواند گیاهان دارویی مجاز را عرضه کند.

وی افزود: هرگونه فروش دارو یا فرآورده دارویی اعم از داروی گیاهی، طبیعی و سنتی یا داروهای شیمیایی و بیولوژیک در محلی غیر از داروخانه از جمله عطاری‌ها تخلف محسوب می‌شود.

معاون فنی اداره کل طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو تاکید کرد: در صورت مشاهده دارو و فرآورده دارویی در عطاری‌ها توسط بازرسان، این فرآورده‌ها به عنوان محصولات قاچاق ضبط و بر اساس ضوابط با عطاری مربوطه برخورد می‌شود.

کد خبر 6086372 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • تجلیل از قاریان و عوامل اجرایی جمع خوانی قرآن کریم در بروجرد
  • اولین کاروان از لرستان به حج عمره اعزام می‌شود
  • ممنوعیت فروش فرآورده‌های دارویی در عطاری‌ها
  • اعلام جزئیات اعزام زائران لرستانی حج عمره به سرزمین وحی
  • اعزام اولین کاروان حج عمره لرستان به سرزمین وحی
  • برخورد با عطاری‌هایی که فرآورده دارویی بفروشند
  • آوای خوش باران در بروجرد پیچید + فیلم
  • ماجرای انتقال اشیا تاریخی بروجرد به مخزن نگهداری قلعه فلک‌افلاک چه بود؟
  • اولین کاروان حج عمره لرستان پنجم اردیبهشت اعزام می‌شود
  • دستور دادستان مرکز لرستان نسبت به تعیین تکلیف خودروهای توقیفی