Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-18@18:22:49 GMT

چاقی هم به نفع سرطان است و هم به ضرر سرطان!

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۵۴۹۱۷

چاقی هم به نفع سرطان است و هم به ضرر سرطان!

به گزارش فارس به نقل از نیواطلس، نتایج بررسی های علمی جدید نشان می دهد چاقی دو اثر متضاد بر سلامتی انسان دارد و اگر چه به رشد تومورهای سرطانی کمک می کند، ولی می تواند باعث شود برخی داروهای ایمن درمانی ضدسرطان بهتر عمل کنند.

 این دو اثر متناقض چاقی باعث حیرت جامعه پزشکی شده  است. نکته جالب آنکه داروی ایمن سازی که باعث افزایش کارآیی سیستم ایمنی بدن می شود خود می تواند به از بین رفتن تومورهای سرطانی کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک مطالعه در این زمینه در دانشگاه دوبلین ایرلند صورت گرفته و حاکیست چاقی تاثیر مثبتی بر روی یک سلول ایمنی آفرین بدن موسوم به سلول «ان کی» دارد وموجب می شود سلول یادشده بتواند برای کنترل سرطان بهتر عمل کرده و از آسیب رساندن تومورها به بدن جلوگیری می کند. در این تحقیق روش هایی برای افزایش فعالیت سلول های ان کی پیشنهاد شده است.

اما بررسی دوم که در دانشگاه یوسی دیویس صورت گرفته نشان می دهد افزایش چاقی باعث تشدید فعالیت هورمونی به نام لپتین در بدن می شود که آن هم عملکرد سلول های موسوم به تی سلز که به جنگ سرطان می روند را مختل می کند.

دانشمندان معتقدند در مجموع بهتر است افراد برای کاهش وزن خود اقدام کنند و می توان درآینده داروهای مصونیت سازی تولید کرد که بتوانند فعالیت پروتئین های مخرب سلامت را به روش های دیگری متوقف کنند. آنان می گویند مضرات چاقی برای سیستم ایمنی بدن در مجموع بیشتر از منافع آن است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۴۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان با سلول‌های بنیادی برای آسیب نخاعی با نتایج مثبت فاز اول

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، مریم اسلامی - پزشک و دکتری تخصصی ژنتیک، فلوشیپ پزشکی بازساختی: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) سالانه بین ۲۵۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰۰ نفر دچار آسیب نخاعی می‌شوند.

 چنین آسیب‌هایی از لحاظ تاریخی فاقد توانایی بهبود هستند و درمان‌ها به مراقبت‌های حمایتی مانند فیزیوتراپی محدود شده اند، اما برخی از محققان در حال تلاش برای کشف گزینه‌های جدید برای آسیب نخاعی هستند.

اکنون یافته‌های یک کارآزمایی بالینی فاز یک نشان میدهد که سلول‌های بنیادی مشتق شده از چربی بیماران) سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت چربی ‏ (AD-MSC) ایمن هستند و ممکن است حس و حرکت را پس از آسیب‌های نخاعی بهبود بخشند.

نتایج این تحقیقات اولیه بینش‌هایی در مورد پتانسیل سلول درمانی برای افرادی که با آسیب‌های نخاعی و فلج زندگی می‌کنند و گزینه‌های بهبود عملکرد برای آنها بسیار محدود است ارائه می‌‍دهد.

یافته‌های کارآزمایی بالینی فاز ۱ در Nature Communications در مقاله تحویل داخل نخاعی سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از چربی در آسیب نخاعی تروماتیک آزمایش فازا قرار داده می‌شود.

در مطالعه ۱۰ بزرگسال (که همگی دارای مقیاس A یا B در انجمن آسیب نخاعی آمریکا (AIS) در زمان آسیب بودند) هفت شرکت کننده بر اساس مقیاس اختلالات آسیب نخاعی آمریکا (ASIA) بهبود‌هایی را نشان دادند.

هیچ عارضه جانبی جدی پس از درمان با سلول‌های بنیادی گزارش نشد. شایع‌ترین عوارض جانبی گزارش شده سردرد و درد اسکلتی عضلانی بود که با درمان بدون نسخه برطرف شد. هیچ عارضه جانبی جدی مشاهده نشد.

علاوه بر ارزیابی ایمنی این کارآزمایی بالینی فاز اول یک نتیجه ثانویه برای ارزیابی تغییرات در عملکرد حرکتی و حسی داشت.

بهبود‌ها شامل افزایش حس هنگام آزمایش با سوزن و لمس سبک، افزایش قدرت در گروه‌های حرکتی عضلانی و بازیابی انقباض ارادی مقعدی بود که به عملکرد روده کمک می‌کند.این مقیاس دارای پنج سطح است که از از دست دادن کامل عملکرد تا عملکرد عادی را شامل می‌شود.

هفت شرکت کننده که هر کدام پیشرفت داشتند حداقل یک سطح در مقیاس ‏ASIA بالا رفتند. سه بیمار در این مطالعه هیچ پاسخی نداشتند، یعنی بهبودی نداشتند، اما بدتر نشدند.

نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که نتایج حرکتی و حسی با توجه به محدودیت‌های آزمایش‌های فاز ۱ باید با احتیاط تفسیر شوند تحقیقات بیشتری بین گروه بزرگتری از شرکت کنندگان برای ارزیابی بیشتر خطرات و منافع در حال انجام است.

‏Mohamed Bydon، جراح مغز و اعصاب در کلینیک مایو می‌گوید: این مطالعه ایمنی و مزایای بالقوه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی را مستند می‌کند. "

آسیب نخاعی یک وضعیت پیچیده است. تحقیقات آینده ممکن است نشان دهد که آیا سلول‌های بنیادی در ترکیب با سایر روش‌های درمانی می‌توانند بخشی از یک الگوی درمانی جدید برای بهبود نتایج برای بیماران باشند یا خیر.

در کارآزمایی بالینی چند رشته‌ای شرکت کنندگان دچار آسیب‌های نخاعی ناشی از تصادفات وسایل نقلیه موتوری افتادن و علل دیگر بودند. شش نفر از ناحیه گردن آسیب دیدند چهار نفر از ناحیه کمر آسیب دیدند. سن شرکت کنندگان از ۱۸ تا ۶۵ سال بود.

سلول‌های بنیادی شرکت کنندگان با برداشتن مقدار کمی چربی از یک برش ۱ تا ۲ اینچی در شکم یا ران جمع آوری شد. طی چهار هفته سلول‌ها در آزمایشگاه به ۱۰۰ میلیون سلول افزایش یافت و سپس به ستون فقرات کمری بیماران در قسمت پایین کمر تزریق شد. در طی دو سال هر شرکت کننده در مطالعه ۱۰ بار در کلینیک مایو مورد ارزیابی قرار گرفت. 

نخاع توانایی محدودی برای ترمیم سلول‌های خود یا ساخت سلول‌های جدید دارد. بیماران معمولاً بیشتر دوره بهبودی خود را در ۶ تا ۱۲ ماه اول پس از وقوع آسیب تجربه می‌کنند.

بهبود عموماً ۱۲ تا ۲۴ ماه پس از آسیب متوقف می‌شود. یکی از نتایج غیر منتظره کارآزمایی این بود که دو بیمار با آسیب ستون فقرات گردنی ۲۲ ماه پس از آسیب سلول‌های بنیادی دریافت کردند و پس از درمان یک سطح در مقیاس ASIA بهبود یافتند.

دو نفر از سه بیمار با صدمات کامل به ستون فقرات قفسه سینه) به این معنی که هیچ احساس یا حرکتی در زیر آسیب بین قاعده گردن و وسط پشت نداشتند پس از درمان دو سطح ASIA بالا رفتند هر کدام کمی احساس و کنترل حرکت را زیر سطح آسیب به دست آوردند.

بر اساس درک محققان از آسیب تروماتیک نخاعی قفسه سینه انتظار می‌رود تنها پنج درصد از افراد با آسیب، کامل هر گونه احساس یا حرکتی را به دست آورند.

‏Mohamed Bydon می‌گوید در آسیب نخاعی حتی یک بهبود خفیف می‌تواند تفاوت قابل توجهی در کیفیت زندگی آن بیمار ایجاد کند.

او می‌گوید گام بعدی مهم ارزیابی اثر بخشی درمان‌های سلول‌های بنیادی و زیر مجموعه‌های بیمارانی است که بیشترین سود را خواهند برد. تحقیقات با یک کارآزمایی کنترل شده بزرگتر ادامه دارد به طور تصادفی بیماران را به دریافت درمان با سلول‌های بنیادی یا در بدون سلول‌های بنیادی اختصاص می‌دهد.سلول‌های بنیادی عمدتاً در تحقیقات در ایالات متحده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی در شناسایی منشاء سرطان‌‌‌ بهتر از انسان است
  • این رژیم غذایی پیری مغز را تسریع می‌کند
  • عامل چاقی مردان و زنان یکسان است؟
  • عامل چاقی مردان و زنان که احتمالا نمی‌دانید
  • درمان MS با کمک نانومواد ممکن شد
  • چاقی و رژیم غذایی پرچرب پیری مغز را تسریع می کند
  • زرد، آبی، بی‌خوابی/ تلفن هوشمند چگونه چرخه زیستی را مختل می‌کند؟
  • ساخت بزرگ‌ترین سلول سوخت هیدروژنی جهان در ژاپن
  • درمان با سلول‌های بنیادی برای آسیب نخاعی با نتایج مثبت فاز اول
  • توت خولان دریایی برای دیابت و چاقی مفید است