«پهلوان تار» اثرِ «ارشد تهماسبي» تجديد چاپ شد
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۵۵۱۴۰
خبرگزاري آريا - کتاب «پهلوان تار» اثر «ارشد تهماسبي» به چاپ سوم رسيد. عناوين مقالات اين کتاب «محمدرضا لطفي به روايت يک گزارش»، «پهلوان تار»، «لطفي پيري همچنان دلير است»، «در اين عشق چو ميريد همه روح پذيريد» و «دفاعيهاي از موسيقي ايراني» هستند.
چهار مقالهي نخست که درباره موسيقي محمدرضا لطفي است به ترتيب در سالهاي 1370، 1380، 1390 و 1393 در نشرياتِ مجله آدينه، روزنامه ايران، روزنامه شرق و مجله هنر موسيقي به چاپ رسيده بودند و به گفته نويسنده، بيهيچ تغييري در کتاب گنجانده شدهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مقاله پاياني که مفصّلترين مطلب کتاب است، به بهانه اظهاراتِ منتشر درباره «غمانگيز بودن موسيقي ايراني»، يک مرور تحليلي-تاريخي را از فضاي اجتماعي-سياسي موسيقي ايراني از دوران ساسانيان تا امروز، ارائه ميدهد و در نهايت با برشمردن بسياري فاکتها و گواهان تاريخي، به ارائه راهکارهايي نظري در اين باره ميپردازد.
در بخش پاياني اين مقاله ميخوانيم: «نگاهي دوباره يه مجموعههاي موسيقي ماندگاري که تا همين اواخر ساخته و پرداخته شدهاند، بيندازيم؛ همان مجموعههايي که غمانگيزند، اما سالها انرژيبخش روزگارمان بودهاند. نگاهي به دور و بر و اطراف خودمان بيندازيم، مگر غير از آن است که «عاليم قاسماف»ها و بسمالهخانها و نصرت فاتح عليخانها با سازي و حنجره اي و دايرهاي سالنهاي دنيا را تسخير کردهاند. آنها کارشان را خوب بلدند، غربيها هم خوب ميدانند چه ميخواهند. آنها خرج نميکنند تا مضحکه خودشان را ببينند، بلکه به دنبال ديدن و شناخت فرهنگها و دستاوردهاي فرهنگي ناب هستند. تنها راهمان اين است که قيراط الماسمان را بيشتر کنيم و تراشي درخور به آن بدهيم. اگر نميتوانيم دستکم خرد و بيمقدارش نکنيم.»
«ارشد تهماسبي» متولد 1336 نوازنده و استاد برجسته تار و سهتار است که نخستين فعاليتهاي حرفهاي خود را از گروه «چاووش» به سرپرستي محمدرضا لطفي آغاز کرده است. او آثار ارزشمندي در همکاري با زندهياد لطفي، حسين عليزاده، شهرام ناظري و زندهياد پرويز مشکاتيان ارائه کرده است.
او همچنين آثاري چون سه چهار مضراب، صد رنگ رنگ، صد و يک پيشدرآمد، «عشق ماند، مجموعه آثار درويشخان و وزنخواني واژگاني را نيز خلق کرده است؛ او به تازگي «فرهنگ گوشه» را در 800 صفحه از سوي انتشارات ماهور منتشر کرده است.
چاپ نخست کتاب «پهلوان تار» با طراحي جلد و صفحه بندي زيباي ساعد مشکي، هنرمند برجسته طراحي گرافيک، در 128 صفحه و شمارگان 500 نسخه از سوي انتشارات هنر موسيقي با بهاي 12 هزار تومان روانه بازار شده است.
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۵۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بازآفرینی داستانی از پهلوان ایرانی برای کودکان/ نمادی از فرهنگ پهلوانی در« پهلوان و فیل»
پهلوان و فیل عنوان کتابی است از سید مهدی شجاعی با تصویرگری فرهاد جمشیدی که از سوی نشر نیستان برای کودکان و نوجوانان منتشر شده است. نامگذاری هفتم اردیبهشت به عنوان روز جهانی فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای مناسبتی است برای آشنایی کودکان با فرهنگ پهلوانی در ایران
انسان شاید نخستین درس راه و رسم کشتی گرفتن و زورآزمایی کردن را از حیوانات آموخته باشد. وقتی انسان نخستین دریافت که به کمک قدرت بدنی و زور بازوی خود میتواند بهتر بر حریفان و حیوانات مهاجم چیره شود بیشتر به اهمیت کشتی پی برد…
ورزش کشتی یکی از باسابقهترین رشتههای ورزشی است که در نزد ملل گیتی از دوران باستان به شکلهای مختلف برگزار میشده و تقریباً در هیچ ایل و قبیله و روستا و شهری نیست که این ورزش برای مردم آشنا نباشد. با اطمینان میتوان گفت که زورآزمایی و کشتی گرفتن از دورانهای نخستین ظهور انسان بر روی کره زمین مورد توجه بوده و در اوقات فراغت یا در جنگها و نزاعها به شکلی طبیعی و غریزی اجرا میشده است .
انسان شاید نخستین درس راه و رسم کشتی گرفتن و زورآزمایی کردن را از حیوانات آموخته باشد. وقتی انسان نخستین دریافت که به کمک قدرت بدنی و زور بازوی خود میتواند بهتر بر حریفان و حیوانات مهاجم چیره شود بیشتر به اهمیت کشتی پی برد. بنابراین بخشی از اوغات فراغت انسانهای اولیه با کشتی گرفتن سپری میشد تا مهارت و آمادگی لازم را در این فن پیدا کنند و در وقت نیاز بکار ببرند .
در ایران قدیم کشتی گرفتن و زورآزمایی کردن اهمیت بسیار داشته است و این ورزش در زندگی و سنتهای ما ایرانیان به قدری ریشه دوانده که تبدیل به یک ورزش ملی شده است .
درباره کلمه کشتی باید گفت که زرتشتیان و پارسیان باستان هنگام غروب آفتاب بندی به کمر خود میبستند و در برابر کانون آتش به دعا خواندن میپرداختند. آن کمربند کستی نامیده میشد و کشتی گرفتن هم از این کلمه آمده به معنی کمر یکدیگر را گرفتن. البته واژه کستی هم در طی زمان تبدیل به کشتی شده است و امروزه برای نامیدن این ورزش که زورگری و زورآزمایی است به کار میرود .
تاریخ پهلوانی ایران سرشار از نامهای آشنایی است که قدرت بدنی و نیروی خود را در راه مبارزه با بیعدالتی و دفاع از مظلومان بکار بردهاند. از پهلوانان قدیم پوریای ولی، عبدالرزاق، مفرد قلندر، فیله همدانی، شمس محمد، محمد مالانی و یوسف ساوی شهرت و محبوبیت بیشتر دارند و از پهلوانان دوره معاصر میتوان به نامهای مشهوری همچون ابراهیم یزدی، اکبر خراسانی، حاج محمدصادق بلور فروش و حاج سیدحسن رزاز اشاره کرد .
پهلوان و فیل بازآفرینی از داستانهای شگفتانگیز پهلوانان ایران است. بازآفرینی یکی از شیوههای آفرینش آثار ادبی و هنری است. در این روش نویسنده از اثر کهن یا معاصر الهام میگیرد، موضوع اثر را تغییر میدهند و اثری نو مستقل پدید میآورند.
سیدمهدی شجاعی با استفاده از این تکنیک کتاب پهلوان و فیل را با تصویرگری فرهاد جمشیدی، با تصاویری به سبک قهوهخانهای یا پردهخوانی با نشانههای ایرانی (چهرهی خورشیدخانم، گلهای چندپر) که بر زمینهای کاهگلی نقش بسته است، بازآفرینی کرده است.
جهان پهلوان محمد مالانی پهلوان دربار حسین میرزا، حاکم هرات که بین مردم محبوبیتی خاص دارد. هنگام بازگشت از هندوستان برای حاکم فیلی بسیار بزرگ و زورمند هدیه میآورد، حاکم قدرت فیل را بیش از انسان میداند ولی پهلوان مالانی مخالف اوست و از اینجا کشمکش ماجرای داستان شروع میشود.
حاکم از پهلوان مالانی میخواهد که عقیدهی خود را در کشتی با فیل به اثبات برساند. پهلوان مالانی ابتدا با شگردی عاقلانه فیل را به زمین میزند و سپس کینه را از دل فیل که انتظار چنین درگیری را ندارد شسته، و با او دوست میشود اینگونه دو وجه عقل و عاطفهی انسانی را ثابت میکند. در بخشی از کتاب میخوانیم:
خصوصیت مهم پهلوان محمد، جوانمردی و مردمداریاش بود. او نمینشست تا نیازمندها و گرفتارها به سراغش بیایند، بلکه خود در میان مردمان میگشت و به جستوجوی مردم گرفتار میپرداخت تا غم و غصههایشان را برطرف کند...
۲۲۰۵۷
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899142