Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@17:52:46 GMT

ارتش آمریکا جایگزین ارزان قیمتی برای ماهواره ساخت

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۵۵۳۰۷

ارتش آمریکا جایگزین ارزان قیمتی برای ماهواره ساخت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل ازتکنولوژی ریویو، ارتش آمریکا قصد دارد بالن هایی بسازد که در لایه استراتوسفر جو زمین در یک نقطه ثابت شناور می مانند.

 سازمان دارپا آزمایش این بالن ها را آغاز کرده است. به گفته محققان این بالن ها جایگزین ارزان قیمت برای ماهواره به حساب می آیند.

موارد استفاده این بالن ها شامل برقراری ارتباط با مناطق دورافتاده یا منطقه حادثه دیده و انجام ماموریت های نظارتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ابزار با انرژی خورشیدی کار می کند و با کمک حسگرهای مختلف می تواند موقعیت خود را بیابد و تغییرات در باد را پیش بینی کند. 

این ابزار نظامی می تواند حداکثر در ارتفاع ۲۰ هزار متری زمین قرار گیرد. این درحالی است که بالن های این چنین می توانند تا ارتفاع ۲۷ هزار متری بالاروند.

در حال حاضر بالن هایی که به استراتوسفر ارسال می شوند فقط چند روز می توانند در یک نقطه بمانند زیرا باد در جهت های غیر منتظره ای می وزد. درهمین راستا دارپا مشغول آزمایش حسگرهای  باد است. این بدان معناست که با پیش بینی بادها می توان موقعیت بالن را در زمان مورد نیاز تغییر داد. حسگر مذکور  Strat-OAWL نامیده می شود.

این بالن ها توسط شرکت Raven Aerostar ساخته شده اند که پیش از این بالن های Loon را برای آلفابت تهیه کرده بود.

کد خبر 4460240 شیوا سعیدی قوی اندام

منبع: مهر

کلیدواژه: ارتش ایالات متحده آمریکا تحقیقات علمی ماهواره نوآوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۵۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باغ گیاه‌شناسی رهید؛ مال‌باختگان ارتش به سر خط برگشتند

فرارو– جنجال ساخت‌وساز بنیاد تعاون ارتش در پهنه باغ گیاه‌شناسی می‌توانست مدت‌ها قبل حل‌وفصل شود؛ اما طبق معمول باز کردن گره‌ای که با دست باز می‌شود را به استفاده از زور دندان موکول کردند.

به گزارش فرارو؛ ۱۴ سال پیش، وقتی مقامات وقت شهرداری، در حضور نماینده وزارت جهادکشاورزی و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی مجوز ساخت پروژه‌ای مسکونی را در حوالی چیتگر برای بنیاد تعادن ارتش صادر می‌کردند، کسی احتمال نمی‌داد پروژه به‌خاطر تداخل با ساخت باغ گیاه‌شناسی ملی سروشکل جنجالی به‌خود بگیرد. جستجوی اینترنتی نشان می‌دهد مالکان ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی تعریف شده در پروژه پهنه طبیعت چیتگر، تمام این سال‌ها استرس طاقت‌فرسایی را تجربه کرده‌اند و با اینکه پولشان نزد پیمان‌کاران بنیاد تعاون ارتش بوده، مدام بابت آخر و عاقبت کار دلهره داشتند.

چرا پروژه پهنه طبیعت چیتگر جنجالی شد؟

شورای‌عالی مسکن، اسفند گذشته جلسه ای ویژه با حضور فرماندهان عالی‌رتبه نظامی ترتیب داد. علاوه بر شخص رئیس‌جمهور و مهرداد بذرپاش وزیر مسکن، سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، سرلشکر حسین سلامی فرمانده سپاه، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش و سردار احمدرضا رادان فرمانده فراجا در جلسه حضور داشتند.

دستور جلسه به حل‌و‌فصل مسائل مرتبط با مسکن نیرو‌های مسلح اختصاص پیدا کرد و در آن حرف پروژه پهنه طبیعت چیتگر، توسط امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش به میان آمد که از رئیس‌جمهور تقاضای زمین جدید داشت.

پروژه پهنه طبیعت چیتگر چیست و چطوری توانسته تا این اندازه اهمیت پیدا کند؟

پیش‌بینی ساخت ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی توسط بنیاد تعاون ارتش به‌ تنهایی می‌تواند پاسخ این سوال را بدهد. همه‌چیز در سال‌های اول طبق برنامه پیش می‌رفت تا اینکه اسم باغ گیاه‌شناسی ملی ایران وسط آمد.

بیشتر بدانید | پهنه D ارتش، در قالب پروژه بزرگ ساخت‌وساز در منطقه ۲۲ تهران تعریف شده است. پنج هزار و ۲۸۰ واحد مسکونی را در خود جای داده و شامل ۲۲ برج ۲۴ طبقه می‌شود. پهنه D را با نام پهنه طبیعت نیز می‌شناسند، چون در بلوار پژوهش و در مجاورت باغ ملی گیاه‌شناسی قرار دارد

باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، در زمان صدور مجوز ساخت پروژه پهنه طبیعت چیتگر، وجود خارجی نداشت یا حداقل قرار نبود تا این اندازه استراتژیک باشد. شش سال پس از شروع ساخت‌وساز و فعالیت پیمانکاران مرتبط با تعاونی مسکن ارتش در پروژه پهنه طبیعت، باغ گیاه‌شناسی در قالب میراث طبیعی به ثبت رسید و جنجال‌ها با طرح دغدغه‌های محیط‌زیستی و باتکیه‌ بر خطر بلندمرتبه‌سازی برای حریم میراث طبیعی کلید خورد.

تعاونی مسکن ارتش از همان ابتدا اعلام کرد نظر قانون را قبول دارد و حتی حاضر شد تا زمان اعلام نظر کارشناسی، کار پروژه را متوقف کند و به پیمانکاران ضرر بدهد؛ ولی با وجود اعلام نظر صریح مرجع قضایی به نفع مالکان و خریداران امتیاز پهنه طبیعت چیتگر، زور طرف مقابل همچنان می‌چربید.

تجمعاتی در فاصله رفت‌وبرگشت‌ها و تلاش‌هایی صورت‌گرفته به‌منظور ریش‌سفیدی و حل‌وفصل اختلافات، شکل گرفت و گروهی که حالا دیگر خودشان را مال‌باخته پهنه طبیعت چیتگر می‌دانستند در آن حضوری فعال پیدا کردند. اخبار تجمع خیلی زود در رسانه‌های مکتوب و آنلاین منتشر شد و به اخبار تلویزیون راه پیدا کرد، حتی از شبکه‌های ماهواره‌ای خارج کشور مانند بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال سردرآورد.

چرا کار تعاونی مسکن ارتش در اطراف باغ گیاه‌شناسی گره خورد؟

وعده ساخت مسکن دولت ابراهیم رئیسی، رسماً روی زمین‌مانده و اگر دولت می‌خواهد سربلند باشد، باید در نیمه باقیمانده از حیاتش حدود چهار میلیون مسکن تکمیل کند و تحویل متقاضیان بدهند. ساخت بیش از ۵۰۰ هزار واحد مسکونی از این تعهد را بر دوش نیرو‌های مسلح گذاشته‌اند.

بتاجا یا همان تعاونی مسکن ارتش، در پروژه پهنه طبیعت چیتگر به‌تنهایی ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی تعریف کرده و اگر با کمی مساعدت موفق به شکستن طلسم کار شود، دولت در پایان قادر است؛ مانند دیگر پروژه‌های نیمه‌تمام از جمله مسکن مهر و مسکن ملی، این پروژه را هم ادغام کرده و کارنامه خودش را از منظر آماری بهبود ببخشد.

بیشتر بدانید | مسکن چیتگر و بازار آن حاشیه زیاد دارد. میزان گزارش‌های مربوط به کلاهبرداری و سوءاستفاده از مردم به‌خصوص در پروژه‌های پیش‌خرید مسکن چیتگر فراوان است و کارشناسان مدام به خریداران درباره ریسک خرید و پیش‌خرید مسکن در چیتگر و پروژه‌های اطراف آن هشدار می‌دهند. بخش اعظم دلهره افرادی که خود را مال‌باختگان پهنه طبیعت چیتگر می‌نامند، از چنین مواردی سرچشمه می‌گیرد. هرچند که گمان نمی‌رفت پیمان‌کاران بنیاد تعاون ارتش، قصد کلاهبرداری از اعضای ارتش و خانواده‌های آن‌ها را داشته باشند.

با اینکه علیرضا زاکانی شهردار تهران، آبان پارسال گفت به دلیل اخذ مجوز‌ها در سال‌های قبل قادر نیست جلوی ساخت‌و‌ساز پروژه تعاونی مسکن ارتش را بگیرد، باز هم مقامات و مسئولان مرتبط با محیط‌زیست اعلام کردند بر اساس استانداردها، حریم در نظر گرفته‌شده برای باغ گیاه‌شناسی حداقل ۵۰۰ متر است و وجود ساختمان‌های بلند در اطراف باغ، باعث جلوگیری از نفوذ آب به زمین می‌شود.

این حرف آب پاکی را روی دست متقاضیان پروژه بزرگ تعاونی مسکن ارتش ریخت؛ افرادی که سال‌ها پس‌اندازشان را صرف پیش‌خرید واحدها کرده بودند.

سرنوشت نهایی پروژه جنجالی تعاونی مسکن ارتش

بتاجا اواخر دهه ۸۰ مجوز ساخت مسکن در حوالی چیتگر را دریافت کرد. ضوابط طرح تفصیلی جدید شهر تهران دو سال بعد ابلاغ شد و ساخت باغ ملی گیاه‌شناسی را چند وقت بعد استارت زدند. ورود باغ ملی گیاه‌شناسی به فهرست میراث طبیعی نیز به سال ۱۳۹۵ برمی‌گردد. تمام این سال‌ها، زمان علیه پروژه بنیاد تعاون ارتش و متقاضیان پروژه پهنه طبیعت چیتگر عمل کرده است.

بتاجا از اسفند سال قبل مشغول بررسی آخرین و احتمالاً تنها راه‌حل موجود بوده و در دومین روز از اردیبهشت ۱۴۰۳ تصمیم گرفت آن را در قالب خبری روی سایتش به اطلاع مال‌باختگان پهنه طبیعت چیتگر برساند. زمینی به‌اندازه چهار هکتار در بخش شرقی همان نقطه از سوی شهرداری به ارتش تحویل داده می‌شود.

تکلیف درخت‌های باغ گیاه‌شناسی مشخص شد، اما تکلیف ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر خانواده ارتشی که دل به ساخت خانه‌هایشان بسته بودند مشخص نیست؛ افرادی که به گفته خودشان با قرض و فروش طلا و ماشین سرمایه خود را در اختیار تعاونی ارتش قرار داده بودند. 

سایه ساختمان‌های بلند از روی سر باغ گیاه‌شناسی برداشته شد و همه نفس راحت کشیدند با این حال خانواده‌های مال‌باخته به نقطه سر خط برگشته‌اند و بعد از سال‌ها انتظار و سرمایه‌گذاری جز یک خط وعده اختصاص زمین جدید هیچ در دست ندارند

دیگر خبرها

  • باغ گیاه‌شناسی رهید؛ مال‌باختگان ارتش به سر خط برگشتند
  • بلندترین برج آمریکا در قلب گردبادها / عکس
  • ایجاد معاونت ساخت صنعتی مسکن در ریاست جمهوری/ تولید مسکن ارزان با کمک دانش‌بنیان‌ها
  • بی‌بی‌سی: عبور موشک‌های ایران از پدافند هواییِ چند لایه اسرائیل
  • بی‌بی‌سی: موشک‌های ایران از پدافند هواییِ چند لایه اسرائیل عبور کردند
  • ارتفاع ۲۰ متری امواج در خلیج سن سباستین (فیلم)
  • تابلوسازی ارزان قیمت در تهران و سراسر کشور
  • بازوی رباتیک جایگزین نیروی کار انسانی می‌شود + فیلم
  • کیا رقیب ارزان قیمت تسلا را روانه خیابان کرد
  • ادعای رسانه عبری: احداث شهرک‌ها در نوار غزه آغاز شده است