Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- شکست حصر سوسنگرد، ارمغان رشادت ها و جانفشانی های رزمندگان اسلام است که با شجاعت خویش نگذاشتند یک وجب از خاک این میهن به دست بیگانگان بیفتاد و با انتقال فرهنگ جهاد و مقاومت به کشورهای دیگر توانستند به آنان درس پایداری در برابر استکبار و زیاده خواهی دشمنان را آموزش دهند و اینگونه پرچم اقتدار ایران را در بلندای جهان به اهتزاز درآورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا، یادآوری رشادت ها و جانفشانی های دوران دفاع مقدس به مثابه یک تلاش تأثیرگذار و آگاهی ‌بخش برای آمادگی و هوشیاری جامعه در برابر طرح‌ها و توطئه‌های دشمن علیه میهن اسلامی امری مهم و ضروری به شمار می‌رود.

26 آبان سالروز حماسه بزرگ آزادسازی سوسنگرد از جمله نقاط عطف و الهام‌بخش جنگ تحمیلی است که با اراده راسخ رزمندگان اسلام و هوشمندی امام خمینی(ره) به ثمر نشست و درس ایستادگی و پایداری را به مردمان این دیار کهن یادآور می‌شود.

پیروزی عملیات آزادسازی سوسنگرد در ادامه سلحشوری های رزمندگان اسلام به وقوع پیوست و پیامدها و تأثیرهای بسزایی داشت. در شرایطی که بنی‌ صدر رییس جمهوری مخلوع و جریان نفوذ توانسته بودند در ساختار تصمیم‌ سازی‌ های آن دوره از تاریخ انقلاب و نظام اسلامی، خسارت‌های بی ‌شماری را متوجه منافع و امنیت ملی کشور کنند اما حضور میدانی و نقش ارزنده و محوری آیت الله خامنه ای که در آن زمان نماینده وقت امام در شورای عالی دفاع بودند، همراه با شجاعت و شهامت مصطفی چمران موجبات خَلق حماسه شگفت‌آور «آزادی سوسنگرد» در شرایط بسیار سخت و غیرقابل باور را فراهم آورد.

** سودای تصرف سوسنگرد
نیروهای عراقی از همان ابتدای جنگ سودای تصرف بخش هایی از خاک ایران و خیال رسیدن به تهران را داشتند و با تمام قوا از چند جبهه وارد کشور شدند و شهرهای مرزی را به زیر آتش بردند. دشمن بعثی مهر 1359 خورشیدی قصد اشغال سوسنگرد در شمال استان خوزستان را داشت اما مقاومت نیروهای ایرانی باعث شد تا تلاش آنها بی نتیجه بماند. ٢٣ آبان همان سال بود که درگیری ها در دهلاویه اوج گرفت و تعدادی از مدافعان شهر که در دهلاویه بودند، به شهادت رسیدند و برخی دیگر به طرف سوسنگرد عقب نشینی کردند و محاصره این شهر ادامه داشت تا اینکه در ٢٦ آبان، یعنی یک روز پس از اینکه امام خمینی(ره) گفتند: «تا فردا باید سوسنگرد آزاد شود» رزمندگان اسلام با اراده ای پولادین و عزمی راسخ در مدت سه روز با خلق حماسه های بی نظیر و رشادت های به یادماندنی حلقه تنگ محاصره دشمن را شکستند.

** محاصره ای سخت پیش روی سوسنگرد
سردار حسین علایی از فرماندهان دوران دفاع مقدس درباره محاصره سوسنگرد می گوید: «اگرچه ارتش عراق در تصرف سوسنگرد شکست خورد اما نمی توانست از اشغال این شهر صرف نظر کند، بنابراین بار دیگر واحدهایی از لشکر ٩ زرهی، خود را مامور کرد تا در 23 آبان 1359 خورشیدی از شمال رودخانه کرخه کور، پیشروی خود به طرف جاده حمیدیه- سوسنگرد را آغاز کنند. این نیروها در ٢٤ آبان ١٣٥٩ خورشیدی، شهر سوسنگرد را از شرق، جنوب و غرب به محاصره درآوردند. در آن هنگام حدود ٣١٠ رزمنده سپاه و بسیج در شهر مقاومت می کردند. در این نبردهای خیابانی مدافعان شهر بارها با تانک ها و زره پوش های عراقی رو در رو جنگیدند و حماسه های بسیاری آفریدند. تعدادی از رزمندگان تبریزی نیز جزو مدافعان سوسنگرد بودند.»

علایی در کتاب «روند جنگ ایران و عراق» از وقایع روزهای منتهی به آزادسازی سوسنگرد آورده است: «نیروهای عراقی در ٢٥ آبان ١٣٥٩ به منظور اشغال مجدد سوسنگرد به این شهر حمله کردند. در پی دستور امام خمینی(ره) که «تا فردا باید سوسنگرد آزاد شود» نیروهای گروه جنگ های نامنظم شهید چمران هم که حدود ٢٠ تن بودند، به فرماندهی شخص مصطفی چمران به کمک آمدند. حمله از بیرون و مقاومت از درون شهر موثر واقع شد».

همچنین مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در گزارشی بر پایه اسناد موجود از عملیات شکست حصر سوسنگرد، نوشته است: «عراق در ادامه فعالیت و فشار خود برای تسخیر سوسنگرد، دوشنبه ٢٦ آبان ١٣٥٩ بار دیگر تانک ها را وارد شهر کرد. چند دستگاه تانک تا ١٠متری مسجدجامع (مقر نظامی شهر) پیشروی کرد که با انهدام 2 دستگاه آن، این حمله متوقف و به شکست منجر شد. رزمندگان اسلام از سقوط این شهر به دست ارتش بعثی جلوگیری کردند. در این عملیات، پیروزی بزرگی نصیب نیروهای اسلام شد. ناکامی ارتش بعثی در تصرف سوسنگرد تا حد زیادی آنها را از پیشروی های بیشتر مایوس کرد».

** وقتی شهر آزاد شد
شهید «علی تجلایی» یکی از فرماندهان در جنگ تحمیلی در آخرین روز حضور در سوسنگرد درباره شکست حصر سوسنگرد می گوید: «به من خبر دادند نیروهای کمکی در نزدیکی شهر هستند اما ما باور نمی کردیم تا اینکه نزدیکی های ظهر به اتفاق برادران به طرف جاده رفتیم. در این موقع نیروهای سپاه را که در جاده پیش می آمدند، دیدیم. این لحظه گفتنی نیست که از خوشحالی همه... دعا می کردند و شکر خدا را به جای می آوردند، همدیگر را در آغوش می کشیدند و گریه می کردند؛ البته گریه خوشحالی. هوانیروز و توپخانه ارتش و سپاه پاسداران تانک های دشمن را در محور کرخه کور منهدم کرده بودند. آسمان را دود و آتش گرفته بود. شروع به پاک سازی شهر کردیم و نیروهای پراکنده بعثی را کشته یا دستگیر کردیم. در این روز من از قسمت پا تیر خوردم. ما تا سرنگونی رژیم بعثی عراق خواهیم جنگید و اما در آخر گزارشم از مسوولان کشور می خواهم که علت نارسایی ها و مهم تر از همه علت نرسیدن کمک در روزهای قبل از محاصره سوسنگرد و دلیل عمل نکردن توپخانه ارتش را بررسی کنند...»

** شهدای نیروی هوایی در سوسنگرد
24 خلبان نیروی هوایی در عملیات آزادسازی سوسنگرد شرکت داشتند که از این تعداد 6 تن از آنها به شهادت رسیدند. همچنین در جریان این عملیات، شهید چمران به عنوان یکی از فرماندهان در عملیات آزادسازی سوسنگرد که در خط مقدم حضور داشت، به شدت از ناحیه پا مجروح شد و برای مداوا به تهران منتقل شد. این عملیات با فرماندهی آیت الله خامنه ای و شهید چمران با موفقیت به پایان رسید و سوسنگرد برای همیشه آزاد شد.

** شهر همچنان زیر آتش
با وجود شکست حصر سوسنگرد، مبارزه با دشمن همچنان ادامه داشت. هرچند دشمن عقب نشینی کرده بود اما همچنان شهر در آتش می سوخت. مرکز اسناد و تحقیقات در گزارشی در این زمینه می نویسد: «شهر شدیدا زیر آتش گلوله های تانک و توپ نیروهای دشمن که در یک کیلومتری غرب سوسنگرد کنار جاده مستقرند، قرار دارد. گلوله های تانک و توپ و خمپاره دشمن باعث انهدام منازل زیادی از مردم شده است. با وجود شکست نیروهای عراقی در تسخیر سوسنگرد، هنوز هم تحرکاتی از سوی آنان در این محور مشاهده می شود.»

همچنین با پایان یافتن برخی درگیری های پراکنده، استانداری وقت خوزستان درباره آخرین وضعیت این جبهه گفت: «جاده اهواز- سوسنگرد از وجود عراقی ها پاک شده و راه تدارکاتی نیروهای خودی باز است.» با این حال فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق در بیانیه خود بدون اشاره به شکست نیروهایش در سوسنگرد، نوشته است: «واحدهای ما به تنگ تر ساختن محاصره گروه های دشمن در الخفاجیه (سوسنگرد) و حمله به واحدهای تقویتی و منهدم ساختن آنها ادامه دادند و خسارات سنگینی وارد کردند».

** تداوم نبرد در سوسنگرد
در اسناد منتشره از طرف مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس آمده است: «چهارشنبه ٢٨ آبان ١٣٥٩ خورشیدی نیز در تداوم نبرد سوسنگرد، نیروهای عراقی از طرف غرب شهر تا سه کیلومتری عقب نشینی کردند. گروه های چریکی خودی نیز نیروهای در حال عقب نشینی دشمن را مورد حمله قرار دادند. متعاقب آن، نیروهای خودی از پل شهر سوسنگرد گذشتند و در آن طرف رودخانه در نزدیکی نیروهای عراقی مستقر شدند. در پی این شکست، دشمن با موشک و توپخانه حملات سنگینی را روی شهر انجام داد.»

واحد اطلاعات سپاه سوسنگرد در این مورد می نویسد: «نیروهای عراقی در غرب شهر تعدادی تانک و نفربر مستقر کرده و نیز با استفاده از نوعی موشک های زمین به زمین، سوسنگرد را زیر آتش شدید خود قرار داده اند. این موشک ها که یک متر طول دارند، با ارتفاع خیلی کم پرتاب می شوند. از طرف دیگر، مواضع دشمن نیز زیر آتش شدید توپخانه و بالگردهای خودی قرار گرفت که خسارات مهمی وارد آمد».

** طمع نیروی های بعث برای تصرف سوسنگرد
عقب نشینی عراقی ها باعث نشده بود تا دیگر آنها از تصرف و محاصره سوسنگرد دست بکشند. گزارش مرکز اسناد دفاع مقدس درباره تلاش دوباره نیروهای عراقی نوشته است: «به رغم این شکست ها، دشمن از تلاش باز نایستاد و با تقویت نیروهایش در ناحیه حمودی سعدون، خود را برای حمله ای دیگر به سوسنگرد آماده می کرد. دشمن تا اواخر آذرماه همچنان در جنوب جاده حمیدیه-سوسنگرد فعال بود اما هرگز به تامین اهداف خود موفق نشد، برای همین تصمیم گرفت در موضع پدافندی مناسب قرار گیرد. بنابراین در آخرین روز آذر ماه از مواضع خود در شمال غربی شهر عقب نشینی کرد و در فاصله هفت کیلومتری از مواضع سابق در شرق روستای سید احمد مستقر شد. در ناحیه حمودی سعدون و حسین دهیش نیز به طرف جنوب عقب رفت و قسمت عمده ای از نیروهایش را از طریق پلی که در ناحیه حیّانیه روی کرخه کور ایجاد کرده بود، عبور داد و در جنوب کرخه کور مستقر کرد. نیروهای مستقر در تپه های الله اکبر نیز حدود چهار کیلومتر عقب نشستند».

** تهاجم عراق و مقاومت سوسنگرد
یکی از بیشترین مقاومت ها در جریان تهاجم عراق در منطقه سوسنگرد شکل گرفت و پس از درگیری های شجاعانه خرمشهر، شدیدترین نبردها در این جبهه بود. اصرار دشمن برای تصرف سوسنگرد را می توان در نوشته های حسین علایی و همچنین گزارش مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس پیدا کرد، علایی درباره عواقب اشغال سوسنگرد به وسیله عراقی ها در کتابش نوشته است: «در دوران جنگ، ارتش عراق در مجموع سه بار سوسنگرد را محاصره و یک بار نیز به طور کامل اشغال کرد. از نظر نظامی و به شرط آمادگی از پیش، شهرهای سوسنگرد و هویزه به دلیل وضعیت طبیعی شان که با رودخانه ها محصور هستند، قابل دفاع بودند. اگر پیش از آغاز جنگ یک طرح پدافندی مناسب وجود داشت، یگان های ارتش ما می توانستند در مواضع خود پایداری کنند و این 2 شهر را نگه دارند. اگر سوسنگرد و عین خوش در روزهای آغاز جنگ به دست ارتش عراق نمی افتاد، تاثیر زیادی بر حفظ خوزستان می گذاشت و جنگ زودتر به پایان می رسید.»

** فرجام سخن
شکستن حصر سوسنگرد و آزادی این شهر یکی از مهمترین تحولات ماه های ابتدایی جنگ به شمار می رود. این گونه بود که ایران پس از شکسته شدن حلقه تنگ محاصره سوسنگرد، نفسی تازه و بخش اشغالی این شهر را آزاد کرد و بدین شکل رزمندگان اسلام سوسنگرد را از لوث وجود دشمن متجاوز پاک کردند.

پژوهشم**9117**2002**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي مناسبتها سالروز شكست حصر سوسنگرد 26 آبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۵۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توطئه‌های دشمن علیه جمهوری اسلامی شکست خورد/ آمریکا به زودی از منطقه خارج می‌شود

حمیدرضا ترقی قائم مقام حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره شکست توطئه های جدید دشمنان در عرصه های مختلف اظهار کرد: دشمن سال‌هاست که با اتخاذ سیاست‌های مختلف همواره تلاش کرده تا به جمهوری اسلامی ایران ضربه بزند که همواره شکست خورده و اکنون در تدابیر و توطئه های جدید خود علیه مردم ایران نیز به بن بست رسیده است.

وی افزود: دشمنان همواره تلاش کردند تا نقش ایران را در منطقه کمرنگ کنند اما شاهد مأیوس شدن آنان هستیم و ایران نقش بسزایی در حل و فصل مسائل منطقه ای دارد.

ترقی متذکر شد :امروز نه تنها هیچ کدام از حیله ها و اهداف دشمنان محقق نشده بلکه برعکس باعث اقتدار بیشتر ایران در سطح جهان شده است .

قائم مقام حزب موتلفه اسلامی گفت: بدون شک روابط ایران و همسایگان نقش موثری در خنثی‌سازی توطئه ها و تلاش دشمن برای نابودی و انزوای جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت و یقینا دولت سیزدهم توفیق های بسیاری در این زمینه کسب کرده و به زودی شاهد خروج آمریکا از منطقه خواهیم بود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی احزاب و تشکل‌ها

دیگر خبرها

  • توطئه‌های دشمن علیه جمهوری اسلامی شکست خورد/ آمریکا به زودی از منطقه خارج می‌شود
  • جنگ ترکیبی دشمن با هدف از بین بردن وحدت مسلمین انجام می شود
  • سخنرانی اخیر ابوعبیده، نویدبخش پیروزی مقاومت بود
  • آغاز نشست هم اندیشی سراسری هیات‌های رزمندگان اسلام در مشهد
  • تجلیل از پیشکسوتان ارتش نوعی «جهاد تبیین» برای نسل امروز
  • رویترز: حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه
  • دور جدید توانمندی حزب الله ضد تل‌آویو آغازشده/اسرائیل شکست خورده
  • حمله پهپادی به نظامیان آمریکایی در پایگاه عین الاسد
  • هم‌اندیشی مدیران هیأت‌های رزمندگان اسلام در مشهد مقدس
  • جزئیات آلودگی هوا در شهرهای خوزستان