Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،آمارها نشان می‌دهند زندانیانی که  آموزش‌ برای یادگیری یک تخصص را دریافت می‌کنند کمتر از سایرین به‌سمت اقدامات مجرمانه می‌روند، اما سازمان امور زندان‌ها تنها به این آموزش‌ها اکتفا نکرده و برای زندگی آن‌ها نیز در جامعه اقداماتی انجام داده است. حالا دیگر زندانیان پس از آزادی می‌توانند به مراکز مراقبت پس از خروج از زندان مراجعه کرده و خدماتی مانند مشاوره، کاریابی و وام‌های اشتغال دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند سالی می‌شود که سعی شده با اقدامات متفاوتی در زندان‌ها به زندانیان هدف بدهند؛ هدفی برای زندگی بهتر. در طول یک دهه اخیر تلاش شده که زندانیان را برای زندگی پس از آزادی آماده کنند، چرا‌که اغلب آن‌ها پس از اتمام دوران محکومیت خود باز هم مرتکب جرم شده و بزهکاری را پیشه خود می‌کنند. دلیل آن هم معلوم است، اغلب زندانیان محکوم به حبس‌های کمتر از 10سال به دلایلی مانند دزدی، تعرض، نزاع‌های خیابانی، حمل یا فروش مواد مخدر و... به زندان محکوم می‌شوند. اغلب آن‌ها کم‌سواد بوده و مهارت خاصی در زندگی خود نیاموخته‌اند. پس طبیعی است پس از آزادی برای گذران زندگی خود، آن هم در جامعه‌ای که این‌گونه افراد از سوی همگان پس زده می‌شوند، باز هم مرتکب چنین جرائم بزرگ و کوچکی شوند.

بیکاری و آسیب‌های اجتماعی

تحقیقات نشان داده یادگیری مهارت‌های زندگی در کاهش سوء‌مصرف مواد مخدر، استفاده از ظرفیت‌ها و کنش‌های هوشی، پیش‌گیری از رفتار خشونت‌آمیز، تقویت اتکا به نفس و... همواره مؤثر بوده است؛ به همین دلیل باید زندانیان را در جهت یادگیری چنین مهارت‌هایی تشویق و ترغیب کرد. در همین راستا سازمان امور زندان‌ها در جهت رفع چنین مشکلاتی و همچنین بهبود شرایط زندگی زندانیان پس از دوران محکومیت همواره در تلاش بوده تا با روش‌های مختلف وضعیت زندگی این افراد را بهتر کند. چرا‌که بسیاری از زندانیان خود را قربانی می‌دانند. کارشناسان، روانشناسان و مددکارانی که در حوزه زندان‌ها فعالیت می‌کنند بر این باورند که بسیاری از زندانیان خود را قربانی می‌دانند. آن‌ها فکر می‌کنند قربانی شرایط و خانواده‌ای هستند که در آن به دنیا آمده‌اند. آن‌ها گمان می‌کنند که باید در این شرایط بسوزند و بسازند. اغلب آن‌ها فکر می‌کنند مقصر تمام اشتباه‌های خانواده و اطرافیان خود هستند و برای بهتر کردن اوضاع هم هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند.

بیشتر بخوانید:۱۰ مهارت شغلی که برای کسب موفقیت تا سال ۲۰۲۰ به آن‌ها نیاز دارید

انواع کار موجود است

سازمان امور زندان‌ها در جهت توسعه شرایط بهبود زندان‌های سراسر کشور و ایجاد فرصت یادگیری و مهارت‌های شغلی گام برداشته است. آقای احمد افروز، کارشناس روابط عمومی سازمان امور زندان‌ها گفت: «در‌حال‌حاضر حدود 130‌رشته فنی‌حرفه‌ای و کارآموزی نظیر صنایع دستی، مکانیک، رویه‌کوبی مبل و... در زندان‌های سراسر کشور آموزش داده می‌شود و پراکندگی این آموزش‌ها در زندان‌های مختلف با توجه به استانی که در آن قرار دارند متفاوت است. در واقع در هر زندان در استان‌های مختلف مهارت‌های متفاوتی باب همان محیط آموزش داده می‌شود. این آموزش‌ها به‌نسبت اینکه آن زندان، زندان زنان است یا مردان و یا زندان جوانان و نوجوانان، متفاوت می‌شود.» افروز ادامه داد: «در زندان آزمون‌هایی از سوی سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای برگزار و به زندانیان در صورت قبولی گواهینامه‌هایی داده می‌شود.

نکته جالب این است که این گوهینامه‌ها هیچ نام و نشانی از زندان ندارد و دقیقاً مانند همان مدارکی است که افراد در بیرون از زندان در آموزشگاه‌ها دریافت می‌کنند. افرادی که این گواهینامه‌ها را دریافت کنند می‌توانند پس از اتمام دوران محکومیت خود و خروج از زندان، به مراکز مراقبت بعد از خروج از زندان مراجعه کرده و خدمات مشاوره، کاریابی، وام‌های اشتغال و مددکاری را به رایگان دریافت کنند.» آنچه مسلم است این است که زندانیانی که پس از آزادی از شغل مناسب برخوردار شوند و کسب و در‌آمد حلال داشته باشند بسیار کمتر از سایرین مرتکب اقدامات مجرمانه می‌شوند و برابر آمارها، این قشر از زندانیان که در دوران حبس از بسته تربیتی- مشاوره و روان‌درمانی و آموزش‌های مهارت‌های اساسی زندگی و فنی‌حرفه‌ای برخوردار شده‌اند، نرخ افزایش جرم پس از آزادی و بازگشت به زندان آنان بسیار پایین است. همچنین چندی پیش رییس سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور اعلام کرد که با توجه به اینکه امروزه برخی رشته‌های جدید وارد بازار کار شده و بر‌اساس تغییرات فناوری که در دنیا اتفاق افتاده مانند صنایع های‌تک، گیاهان دارویی، فناوری‌های نو و... نیاز به به‌روز شدن آموزش‌ها داشتیم. برای همین دستور کار سازمان، آموزش‌های جدید شده است؛ یعنی اینکه با ورود شغل‌های نو مانند (نانو، بایو، برنامه‌نویسی پیشرفته و...) به‌صورت حرفه‌ای وارد آموزش آن‌ها به زندانیان شده‌ایم. همچنین چندسالی است که سازمان زندان‌ها با همکاری سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای کشور تنها به آموزش زندانیان اکتفا نکرده و وارد مرحله تولید شده و حتی محصولات این زندانیان نیز روانه بازار شده است.

این دست اقدامات سازمان امور زندان‌ها بسیار پسندیده و قابل حمایت بوده چرا که حالا دیگر وقت زندانیان در زندان به بطالت نمی‌گذرد و پس از گذراندن دوران محکومیت خود هم کمتر به سراغ گذشته تیره‌و‌تار خود می‌روند، چراکه هر‌یک از آن‌ها حداقل یک مهارت را آموخته‌اند. سازمان امور زندان‌ها حتی پس از آزادی زندانیان به فکر آن‌ها بوده و با راه انداختن مراکز متعددی در تلاش برای ایجاد شغل برای آن‌هاست.

به نظر می‌رسد اگر صنایع، کارخانجات و تولیدی‌ها شرط نداشتن سوءسابقه را از شرایط استخدامی خود بردارند و به این افراد شانس دوباره‌ای برای کار و زندگی بهتر بدهند، جامعه‌ای زیباتر خواهیم داشت. همان‌گونه که تعدادی از تولیدی‌ها نیز تماماً کارکنان خود را از افراد دارای سوءسابقه انتخاب کرده و بررسی‌ها و اظهارات مدیران این تولیدی‌ها نشان می‌دهد خط تولید آن‌ها روند روبه‌رشدی نیز داشته است. مددجویانی که در داخل زندان‌ها به کار و فعالیت می‌پردازند، می‌توانند برای خانواده خود مؤثر باشند و در زمانی که آزاد شدند در بیرون به کار مشغول شوند. افرادی که به زندان افتاده‌اند شاید از بیکاری و نداشتن شغل باشد که با توجه به اینکه سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای در زندان‌ها به آموزش در رشته‌های مختلف پرداخته است، به هدف اصلی که بازگشت سعادتمندانه به جامعه است، نزدیک‌تر می‌شویم. همچنین استقبال همه‌جانبه زندانیان از روند رو‌به‌رشد این آموزش‌ها سبب کاهش آسیب در زندان‌ها شده و نگاه مردم و جامعه نیز به زندان‌ها تغییر کرده است.

منبع:صبح نو

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: زندانیان استخدام بازار کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۵۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زندانیان گواهینامه‌ فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کنند

به گزارش خبرگزاری مهر، با هدف توسعه اشتغال و حرفه‌آموزی مددجویان مسؤولان اداره کل زندان‌های استان تهران، بنیاد تعاون زندانیان و شهرک‌های صنعتی تشکیل جلسه دادند.

سید حشمت الله حیات‌الغیب مدیر کل زندان‌های استان تهران در جلسه‌ای که با توسعه اشتغال و حرفه‌آموزی مددجویان تشکیل شده بود، اظهار کرد: با ورود زندانی به زندان، خانواده وی دچار مشکلات معیشتی و اقتصادی می‌شوند و کمک به اشتغال آنان و تأمین معاش خانواده‌هایشان، امر ثواب است و اجر اخروی دارد.

وی تاکید کرد: یکی از رسالت‌های مهم سازمان زندان‌ها و نیز وظیفه ذاتی بنیاد تعاون زندانیان، توسعه زمینه‌های اشتغال و حرفه‌آموزی مددجویان به منظور پیشگیری از بازگشت آنان به چرخه جرم است.

رئیس هیأت اجرایی بنیاد تعاون زندانیان استان افزود: در حال حاضر ۲۰۰ کارآفرین با مجموعه زندان‌ها همکاری می‌کنند که برابر دستورالعمل صادره از سوی بنیاد تعاون زندانیان استان، حقوق و دستمزد ماهیانه یا روزانه دریافت می‌کنند که به حسابشان واریز می‌شود و کارآفرینان بر اساس این دستورالعمل می‌توانند بیشتر از سقف تعیین شده حقوق واریز کنند.

وی بیان داشت: زندانیان به دو صورت کارگاهی و نشسته در داخل زندان‌ها یا کارگاه‌های سطح شهر مشغول به کار هستند، زندانیان خارج از زندان نیز با حمایت مراجع قضائی که در دوره اخیر چشمگیر بوده، پس از پایان کار نزد خانواده‌هایشان بازمی‌گردند.

همچنین در ادامه مدیر بنیاد تعاون زندانیان استان تهران ضمن ارائه گزارشی کوتاه از عملکرد یک ساله این مرکز گفت: در برنامه‌های سال جاری، تعداد مددجویان مورد نیاز کارگاه‌های شهرک‌های صنعتی برآورد شده، با همکاری دستگاه قضائی، آمادگی اعزام آنان را داریم.

محمدرضا تقی‌پور افزود: کارآفرینان شهرک‌های صنعتی با شرکت در این طرح، از معافیت‌های مالی و تأمین اجتماعی برخوردار خواهند بود.

وی همچنین تصریح کرد: مددجویان شاغل ضمن آموزش‌های تخصصی رایگان در رشته‌های شغلی و مورد علاقه خویش، گواهینامه‌های معتبر فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کنند که پس از اتمام دوره حبس از این مدارک جهت ادامه آن حرفه و حتی دریافت وام‌های خوداشتغالی بهره‌مند می‌شوند.

در این جلسه دو ساعته که سعید صادقی مدیر شرکت شهرک‌های صنعتی استان، جمیاری معاون سلامت، اصلاح و تربیت و نیز مسئولان این حوزه‌ها شرکت داشتند، مقرر شد برنامه همکاری در مورد توسعه کارگاه‌های تولیدی داخل و خارج از زندان‌ها تنظیم و ارائه شود.

کد خبر 6085025

دیگر خبرها

  • هدیه تولد، آزادی زندانی در جهرم
  • افزایش استفاده از پابند الکترونیکی برای زندانیان خوزستان
  • هزینه آزادی زندانیان جرایم غیرعمد گرمسار چقدر است
  • استفاده از پابندالکترونیکی برای زندانیان خوزستان۲۱درصدافزایش یافت
  • افزایش ۳۳ درصدی استفاده از پابند الکترونیک برای زندانیان در البرز
  • رشد ۲۱ درصدی استفاده از پابند الکترونیکی برای زندانیان در خوزستان
  • زندانیان گواهینامه فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کنند
  • زندانیان گواهینامه‌ فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کنند
  • در پشت صحنه «نون خ ۵» چه می‌گذرد؟
  • کتک کاری زندانی های اسرائیلی در بازداشتگاه نیتسان + فیلم