Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-25@14:57:45 GMT

سد چم گردلان ایلام سرریز کرد

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۵۵۵۶۳

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای ایلام گفت: بر اثر بارش های پائیزی چند روز اخیر حدود 30 میلیون مترمکعب آب وارد سدهای چم گردلان ایلام، دویرج دهلران و کنگیر ایوان شده است .

احسان یارمحمدی با اشاره به ظرفیت 64 میلیون متر مکعبی سد ایلام افزود: از ابتدای سال جاری در مجموع 14 میلیون مترمکعب حجم آب ورودی به سد چم گردلان ایلام  وارد شده که بر اثر  بارش های چند روز گذشته 7.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 میلیون متر مکعب آب وارد این سد شده و باعث سرریز کردن آن شد.

وی با بیان اینکه  حجم کلی آب سد دویرج دهلران 201 میلیون متر مکعب است که هم اکنون حجم آب آن به 171 میلیون متر مکعب  رسیده است یادآور شد: در سه روز گذشته بیش از 21 میلیون متر مکعب آب وارد این سد شده است.

یارمحمدی با اشاره به وضعیت حجم آب  سد کنگیر ایوان گفت: حجم کلی آب این سد 19 میلیون متر مکعب است که پنج میلیون متر مکعب تا سرریز شدن فاصله دارد.
به گفته معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای ایلام در صورت ادامه بارش های پائیزی مخزن آب سد های دویرج دهلران و کنگیر ایوان نیز تکمیل و سرریز خواهند شد.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: ایلام بارش باران سد چم گردلان کنگیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۵۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرم‌آباد در انتظار ساخت ۲ سد/ چشمه‌های شهر لطفاً خشک نشوید!

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: شهر خرم‌آباد دارای سراب‌ها و چشمه‌هایی با آب گواراست که نظیرشان در کمتر شهری وجود دارد، از تعداد ۱۰ دهنه سراب‌های منطقه، ۵ دهنه سراب، بنام سراب‌های گلستان، مطهری، کیو، گرداب سنگی و دارایی در داخل شهر خرم‌آباد قرار دارند.

به گفته متولیان، ۶۰ درصد آب شرب شهر خرم‌آباد چشمه‌ها و مابقی نیز چاه‌های اطراف شهر است و اگر مردم در مصرف آب شرب صرفه‌جویی نکنند ممکن است با چالش جدی در رابطه‌با بحث تأمین آب شهر خرم‌آباد مواجه شویم.

۶۰ درصد آب شهر خرم‌آباد از طریق چشمه‌ها تأمین می‌شود

داریوش حسن‌نژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با تشریح آمار آبدهی چشمه‌های داخل شهر اظهار داشت: در حال حاضر سه چشمه دائمی و دو چشمه فصلی داریم که ۶۰ درصد آب شرب شهرستان خرم‌آباد را تأمین می‌کنند و برای این منظور مدیریت و بهره‌برداری از آنها در اختیار آبفا استان قرار گرفته است.

وی افزود: سرریز این چشمه‌ها برای حقابه اراضی پایین‌دست استفاده می‌شود و مازاد آبی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان، بیان داشت: همچنین امکان ذخیره‌سازی باتوجه‌به شرایط شهر خرم‌آباد امکان‌پذیر نیست ولی می‌توان از این سرریزها به‌صورت گسترده در المان‌های شهری همچون آب‌نماها، آبشارهای مصنوعی، پل‌های موزیکال، دریاچه‌های مصنوعی و غیره استفاده کرد.

شهر چشم‌انتظار تکمیل ۲ پروژه سدسازی

حسن‌نژاد، گفت: برای تأمین آب شرب پایدار دو سد «سراب تلخ» با ۲۸ میلیون مترمکعب و سد «مخملکوه» با تخصیص ۶۰ میلیون مترمکعب در نظر گرفته شده است که با تکمیل و بهره‌برداری آنها از آب موجود پشت سدها برای آب شرب استفاده خواهد شد.

مهرداد محمدی مدیر منابع آب شهرستان خرم‌آباد نیز در سخنانی، اظهار داشت: چشمه‌های داخل شهر به دودسته فصلی و دائمی تقسیم می‌شوند و برای تأمین آب شرب شهر از چشمه‌های دائمی استفاده می‌شود.

در پیک مصرف سرریز آبی از چشمه‌ها نداریم

وی گفت: از سوی دیگر بحث حقابه چشمه‌ها را داریم که باید تصمیم بگیریم این حق آبه ها در چه بازه زمانی برای استفاده اراضی پایین‌دست مدیریت و سرریز شود.

مدیر امور منابع شهرستان خرم‌آباد، تصریح کرد: چشمه‌ها از اردیبهشت تا آذر سرریز مازاد ندارند و آمارها نشان می‌دهند در فصولی که پیک مصرف داریم، آبی برای سرریز نخواهیم داشت؛ اما در فصول غیرپیک مصرف که سرریز چشمه‌ها زیاد است، اوج برداشت آب برای مصارف کشاورزی از چشمه‌ها و چاه‌ها است و لازم است با هم‌فکری سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط، با اجرای راهکارهای اصولی، برداشت آب از چشمه‌ها مدیریت شود.

باید خود را برای کم آبی فصل تابستان آماده کنیم

یاسر اکبریان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان نیز در سخنانی، اظهار داشت: در حال حاضر منابع تأمین آب شرب در لرستان چشمه‌ها، سراب و چاه‌ها هستند و از هیچ‌کدام از سدهای موجود در استان برای تأمین آب شرب استفاده نمی‌شود.

وی در خصوص منابع تأمین آب شرب استان، گفت: باتوجه‌به اینکه در حال حاضر در استان لرستان تعداد ۳۳ شهر و حدود هزار و ۶۰۰ روستا با تعداد ۶۱۰ هزار مشترک تحت پوشش خدمات شرکت آبفا استان هستند که این تعداد شهر و روستا توسط همکاران به‌صورت شبانه‌روزی رصد و پایش و خدمات متنوعی در بخش شهری و روستایی به آنها ارائه می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان، تصریح کرد: در حال حاضر منابع تأمین آب در استان بیش از ۸۰۰ منبع تأمین شامل چاه، چشمه، سراب و قنات داریم که باتوجه‌به کاهش بارندگی‌ها در سال آبی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ که بر اساس آمار سازمان هواشناسی تا پایان دی‌ماه میزان بارندگی‌ها به نسبت بلندمدت ۸۳ درصد کاهش بارش داشته که همین موضوع ما را مصمم کرده است تا تصمیمات و برنامه‌ریزی مناسب برای شرایط پیش رو اتخاذ کنیم.

اکبریان، افزود: یکی از چالش‌های پیش روی ما در استان این است که در حال حاضر از هیچیک از سدهای فعال موجود در استان برای آب شرب استفاده نمی‌شود و این موضوع باعث شده که ما برای مواجهه با شرایط خشکسالی از سایر ظرفیت‌ها استفاده بهینه داشته باشیم.

بنابراین گزارش، اینکه متولیان امر در سطح کلان هنوز احداث سدهای لرستان را که سهم عمده‌ای از آب کشور را در اختیار دارد به بهره‌برداری نرسانده و هنوز بخش زیادی از مردم شهرها و روستاهای لرستان در برخی فصول سال با مشکل جدی آب شرب مواجه می‌شوند موضوع قابل تأملی است که مردم انتظار دارند توسط نمایندگان آنها مورد پیگیری قرار گیرد.

کد خبر 6088240

دیگر خبرها

  • باران سیل‌آسای زواره خشت‌های شهر را با خود برد
  • کاهش شدت وزش باد در ایلام/آغاز بارش‌ها از هفته آینده
  • خرم‌آباد در انتظار ساخت ۲ سد/ چشمه‌های شهر لطفاً خشک نشوید!
  • جلوگیری از وارد آمدن خسارت به استان ایلام را در دستور کار داریم
  • فواید و مضرات باران ۴۸ ساعته مازندرانی‌ها
  • افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران
  • بارش‌های روز گذشته هیچ آسیبی به روستاهای دلیجان وارد نکرد
  • تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد/سدها پر شد
  • ثبت ۱۳۳۰ میلی‌متر باران در کهگیلویه و بویراحمد
  • سفر به طبیعت بهاری روستای انارک در قالب تصاویر