Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@16:52:46 GMT

۸ خانه و ساباط تاریخی در بافت قدیم دزفول ریزش کردند

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۵۶۰۹۰

۸ خانه و ساباط تاریخی در بافت قدیم دزفول ریزش کردند

حجت اله آریایی نیا در گفتگو با خبرنگارمهر اظهار کرد: بارندگی های چند روز اخیز، موجب ریزش قسمت هایی از چهار ساباط شامل میرزکیان، سلیم، سه در و بنگشتیان دربافت تاریخی دزفول شده است.

وی، میزان تخریب این ساباط هارا ۳۰ درصد اعلام کرد و افزود: از چهار ساباط مذکور، دو ساباط میرزکیان و سلیم ثبت ملی بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول همچنین از تخریب و ریزش چهار خانه درمحله کرناسیان و پیرنظر براثربارندگی ها خبر داد و گفت: خانه های تاریخی عرب آسیابان و خادم الرسول مربوط به دوره پهلوی، خانه تاریخی عبدی مربوط به زمان پیش تراز پهلوی و خانه حسینوند خانه هایی هستند که دچار ریزش شده اند.

آریایی نیا میزان تخریب این منازل را نیز۳۰ تا۵۰ درصد عنوان کرد و افزود: دراین بین خانه خادم الرسول که شب گذشته دچار حادثه شد تقریبا به طور کامل دچار ریزش شد.

وی با بیان اینکه هیچکدام از منازل آسیب دیده ثبت ملی نبوده اند، عنوان کرد: خوشبختانه در هیچ یک از حوادث آسیب جانی به کسی وارد نشده است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول اضافه کرد: بیش از ۷۰ خانه ثبت ملی و غیره در بافت قدیم دزفول نیاز به مرمت فوری دارند که در صورت عدم دریافت بودجه برای مرمت، با بارندگی های آینده باید شاه تخریب تعداد دیگری از این خانه ها و ساباط ها باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، بافت تاریخی دزفول که تلاقی فرهنگ و تاریخ مردم این دیار کهن است، شامل ۲۸ محله قدیمی و در هم تنیده است که تزئینات معماری بی نظیر آن، دزفول را به «شهر آجری» معروف کرده است. در محدوده بافت تاریخی دزفول که مساحت آن ۲۷۰ هکتار است، بیش از یک صد اثر تاریخی ثبت ملی شده شامل خانه، مسجد، حمام، گذر و بقعه وجود دارد که به گفته کارشناسان بالغ بر ۲۰۰ اثردیگر نیز دراین بافت نیازمند ثبت ملی هستند.

کد خبر 4460312

منبع: مهر

کلیدواژه: تخریب آثار تاریخی شهرستان دزفول میراث فرهنگی خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۶۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلیسون: بازگشت تاریخی مقابل بارسا خیلی فرق داشت

به گزارش "ورزش سه"، لیورپول فردا شب در خانه آتالانتا به میدان ‏می‌رود. دیداری در دور برگشت یک‌چهارم نهایی لیگ اروپا. ‏

لیورپول در بازی رفت در آنفیلد به شکلی غیرمنتظره مقابل آتالانتا 3-‌‏0 شکست خورد و فردا شب کاری بسیار دشوار در پیش دارد. آلیسون ‏در نشست خبری پیش از مسابقه گفت برگرداندن چنین نتیجه‌ای ‏مقابل حریفی پرقدرت مثل آتالانتا بسیار دشوار است. ‏

تکرار کامبک تاریخی لیورپول مقابل بارسا؟
ما به جز نتیجه به چیز دیگری فکر نمی‌کنیم. بازی برگشت ما خارج از ‏خانه است و آن بازی برگشت در خانه بود. بازیکنان هم فرق دارند و ‏رقابتها هم هیمنطور. تفاوتها بیشتر از شباهت‌ها است.  ‏

لیورپول به بازگشت و صعود باور دارد؟
همینطور که گفتم در گذشته کارهای بزرگی کرده‌ایم که این را در ‏تاریخ باشگاه می‌بینید. البته که باید باور داشته باشیم ولی معتقدم ‏کار خیلی سختی است. تیم حریف در خانه ما نشان داد چه کیفیتی ‏دارد. هدف ما این است که نسبت به بازی رفت عملکرد بهتری داشته ‏باشیم، اشتباهاتی که داشتیم را تکرار نکنیم و ببینیم نتیجه چه ‏می‌شود. ‏

افت ناگهانی لیورپول؟
دو نتیجه بد گرفتیم. نباید اشتباهاتی بکنیم که کار از این بدتر بشود. ‏البته که باخت 3-0 در خانه چیزی نیست که ما بازیکنان لیورپول ‏بتوانیم راحت بپذیریم. اگر دقت بیشتری داشته باشیم هم می‌توانیم ‏دوباره کلین‌شیت کنیم و هم فرصتهای خوبمان را گل کنیم. من ‏مدافعان و مهاجمان تیمم را می‌شناسم و به کیفیت‌شان باور دارم. ‏

دیگر خبرها

  • تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه
  • عملیات عمرانی سردرب بازار حرم‌خانه تبریز آغاز شد
  • اختصاص شعب ویژه برای رسیدگی تخصصی به پرونده‌های حوزه میراث فرهنگی در گلستان
  • کلوپ: یا صعود یا حذف شدن به زیباترین شکل ممکن!‏
  • آلیسون: بازگشت تاریخی مقابل بارسا خیلی فرق داشت
  • تحویل ۳ شیء تاریخی به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • رسیدگی به فرونشست یکی از برنامه‌های وزارت میراث فرهنگی است
  • تحویل سه شی تاریخی به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • فاز نخست شهربازی تکمیل می شود/ رونمایی از اتوبوس گردشگری در گرگان
  • ضرغامی: میراث ملموس و ناملموس از هم جدا نیستند