تهیهکننده سوئدی: سینمای غرب به اندازه ایران کارگردان زن ندارد
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۵۶۷۱۷
داور سوئدی بخش بینالملل سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با ابراز خوشحالی از دیدن فیلمهای کوتاه ایرانی گفت: برایم خیلی جالب است که در ایران زنها اینقدر به سینما علاقه دارند و این همه کارگردان زن دارید.
تام پالمن درباره اهمیت توجه به فیلمنامه در آثار کوتاه، اظهار داشت: با توجه به پیشرفت تکنولوژی در حوزه سینما معتقدم بخش فیلمنامه هم باید در همین راستا پیشرفت و تغییر کند، یعنی از ابزار روز دنیا در روایت و قصه استفاده شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با انتقاد از برخی کشورها که همچنان نگاهشان به فیلم کوتاه، قدیمی و کهنه است، افزود: با این نوع نگاه هیچ وقت نمیتوان آثار تاثیرگذاری در حوزه فیلم کوتاه ساخت و در واقع مهمترین عنصر این گونه فیلمها یعنی همان هیجان از فیلم گرفته میشود.
این تهیهکننده سوئدی ادامه داد: البته سینمای ایران خلاق و پویا است و طی روزهایی که در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشتم و آثار را مورد بررسی قرار دادیم بارها از دیدن فیلمهای و سوژههای آنها سورپرایز شدم.
پالمن با بیان اینکه از گفتوگو با کارگردانان ایرانی حاضر در جشنواره و دیدن استعدادهای آنها لذت برده است، افزود: بدون اغراق برایم ارزشمند بود که در ایران حضور داشتم و در واقع این یک ماموریت ارزشمند برای من بود که فیلمهای ایرانی را قضاوت کنم.
داور سوئدی بخش بینالملل سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران گفت: در حالی که بسیاری از استعدادهای ایرانی در حوزه فیلم کوتاه زنها هستند اما در غرب ما اصلا این همه فیلمساز زن نداریم و این نکته نیز برایم جالب بود.
وی با تاکید بر اینکه فیلمساز برای آغاز کار خود نباید بترسد، افزود: فیلمسازهم مانند هر انسانی ممکن است خطا کند اما نباید از ترس خطا از کار کردن بایستد زیرا با این تفکر به جایی نخواهد رسید.
پالمن ادامه داد: این همان نکتهای است که در فیلمسازان ایرانی دیدهام و معتقدم امسال در جشنواره فیلم کوتاه تهران علاوه بر آثار جذاب، جسارت فیلمسازان نیز قابل تامل بود.
این تهیهکننده سوئدی خاطرنشان کرد: سینمای ایران در دنیا شناخته شده است و داستان آنها مخاطب را جذب میکند، هر چند بازار فیلم دنیا در قرق آمریکاست اما سینمای ایران هم این سالها خود در دنیا شناخته شده است.
سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران از 18 تا 22 آبان ماه برگزار شد./ایرنا
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۶۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«ایساتیس» پرمخاطبترین فیلم هنر و تجربه شد
به گزارش قدس آنلاین، «ایساتیس» پیش از این در جشنواره سینماحقیقت و جشنواره بینالمللی فیلم شهر، جشنواره جهانی فیلم فجر و جشن مستقل سینمای مستند ایران به نمایش درآمده است و موفق به کسب جایزه ویژه دبیر جشنواره سینماحقیقت، تندیس بهترین مستند بلند در بخش بینالملل جشنواره شهر و تندیس موسیقی از جشن مستقل سینمای مستند شده است. این فیلم همچنین در جشنوارههای خارجی از جمله جشنواره فیلم مستند مسکو، جشنواره اوشن سیتی امریکا، کازان روسیه، جشنواره سبز مونتنگرو، جشنواره مستند ازمیر و... شرکت کرده و جوایزی از جمله جایزه بهترین فیلم جشنواره اوشن سیتی، جایزه بهترین فیلم جشنواره مونته نگرو را کسب کرده است.
موفقیت مهم و ارزشمند این فیلم اکران موفق و پرمخاطب در شهرستانهاست که بعد از موفقیت مستندهایی مانند «در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی، «کاپیتان من» به کارگردانی سیاوش صفاریانپور و همچنین فیلمهای سینمایی «مقیمان ناکجا» به کارگردانی شهاب حسینی، «پوست» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک و مجموعه فیلمهای کوتاه «اتاق فرار»، «یک سانس چند رویا» و «فیلم کوتاه ژانر وحشت» نوید موفقیت و گسترش سینمای متفکر ایران را در سراسر کشور و برای مخاطبان گستردهای در شهرهای مختلف به ارمغان میآورد.
داستان فیلم مستند «ایساتیس» به معرفی قناتها و تاریخچه آن در استان یزد است و به این بهانه قسمت مهمی از تاریخ این استان کهن ایران را بازگو میکند و صدایی است شاعرانه و قصهگو که تا به حال ناشنیده مانده است. تدوین این فیلم توسط «بهمن کیارستمی» و «پویا پارسامقام» صورت گرفته و فیلمبرداری آن به عهده «مهدی آزادی» از فیلمبرداران نام آشنا و برنده جایزه معتبر و مهم «قورباغه طلایی» جشنواره کمرایمیج بوده است. داستان فیلم با صدای روان و آشنای «ابوالحسن تهامینژاد»، «نصرالله مدقالچی»، «زهره شکوفنده» و «مریم شیرزاد» روایت میشود.
«مسعود فروتن» این فیلم را با فیلم «باد صبا» مقایسه کرد و کارگردانی این فیلم را ستود. «دکتر اصغر دادبه» چهره ماندگار ادبیات و فلسفه محتوای مطرح شده از فیلم را از جمله موارد مهم در لیست نجات فرهنگ ایران در طول تاریخ دانستند. «دکتر جوادیان» رییس مرکز بینالمللی قنات و سازههای تاریخی آبی به عنوان مرجع معتبر در موضوع روایت شده در فیلم از تحقیق این فیلم و مستندات آن اعلام رضایت کردند. «رضا صائمی» منتقد سینما و فعال فرهنگی در فصلنامه سینما حقیقت به بررسی نوع روایت فیلم پرداخته و به استفاده از المانهای آب، باد، خاک و آتش برای روایت داستان اشاره کرده است و تلاش فیلمساز را در معرفی یک شهر توسط این فیلم را پلی برای معرفی جهان دانسته است. مجله فیلم در یادداشتی به ترکیب تیم سازنده فیلم اشاره کرده است و نویسنده، اعتبار، سابقه و تبحر این گروه و انتخاب صحیح کارگردان و تهیهکننده فیلم را از نکات مهم و قابل توجه این مستند دانسته است.