Web Analytics Made Easy - Statcounter

آنکاراـ ایرناـ روزنامه ینی شفق در گزارشی اعلام کرد، با دستور دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به وزارت دادگستری و پلیس فدرال (اف.بی.آی) این کشور مبنی بر یافتن مجاری قانونی برای استرداد فتح الله گولن متهم ردیف اول کودتای ترکیه، احتمال استرداد رهبر جماعت نور قوت گرفته است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، روزنامه ینی شفق با انتشار گزارشی تحت عنوان 'دیگر حتی سازمان سیا هم قادر به حفاظت از وی نیست' نوشت: دولتمردان آمریکایی که تا پیش از این به هیچ یک از درخواست های آنکارا مبنی بر استرداد فتح الله گولن به ترکیه پاسخ مثبتی نداده بودند، اما تغییر و تحولات اخیر، تاثیر مهمی در تصمیمات کاخ سفید داشته است به طوری که شبکه تلویزیونی ان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بی.سی آمریکا روز گذشته اعلام کرد، دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور به وزارت دادگستری و همچنین اف.بی.آی دستور یافتن راه های قانونی برای استرداد گولن به ترکیه را صادر کرده است.
به نوشته این رسانه، پلیس فدرال آمریکا طی ماه های اخیر اقدام به آغاز تحقیقات امنیتی ـ قضایی علیه گولن کرد و با دستگیری چند نفر از عوامل این گروه در نیویورک و دریافت اسنادی از آنکارا، عمق بیشتری به تحقیقات خود داد و در ادامه، ماه سپتامبر سال جاری قصد ورود به مزرعه اقامتی گولن را داشت که با ممانعت سازمان سیا مواجه شد.
بنا بر ادعای این رسانه نزدیک به دولت ترکیه، اقدامات اخیر اف.بی آی از جمله آغاز تحقیقات قضایی و درخواست اسناد دقیقی از آنکارا در راستای محکومیت گولن، نشان می دهد که آنها قصد محاکمه، محکومیت و استرداد وی به ترکیه را دارند اما سازمان سیا که مسئولیت امنیت و حفاظت از جان گولن را بر عهده دارد، بر این نکته واقف شده که دیگر قادر به نگهداری رهبر گروه گولن در خاک آمریکا نیست چرا که در این صورت، تلاش پلیس فدرال برای دادگاهی کردن وی به نتیجه خواهد رسید و به همین دلیل، سازمان جاسوسی آمریکا برای جلوگیری از دادگاهی شدن و یا استرداد گولن به ترکیه، در حال جستجوی کشور دیگری به منظور انتقال گولن به آنجاست.
با انتشار خبر دستور ترامپ به مقامات مسئول به منظور استرداد گولن، شایعه معامله ترکیه با آمریکا بر سر قتل خاشقچی به سرعت تقویت شد، حتی مطالب مندرج در برخی رسانه های ترکیه با استناد به شبکه ان.بی.سی آمریکا نشان می دهد که کاخ سفید برای جلب نظر حکومت ترکیه و 'آرام کردن' آن در پرونده جمال خاشقچی، اخراج فتح‌الله گولن از آمریکا را بررسی می‌کند.
به نوشته این رسانه ها، گمان می رود که اخراج احتمالی فتح‌الله گولن به این دلیل است که ترکیه از فشار خود علیه عربستان در ماجرای جمال خاشقجی کم کند و به نوعی حق سکوت دریافت کند.
آنکارا «فتح الله گولن» را عامل اصلی و فرد پشت پرده کودتای نافرجام سال 2016 در این کشور می‌داند.
گولن بیش 17 سال است که در یک تبعید خودخوانده، ساکن ایالت پنسیلوانیای آمریکاست.
ترکیه تاکنون هشت بار خواستار استرداد و محاکمه گولن شده، اما پاسخ مثبتی از سوی آمریکا دریافت نکرده است.
حال به نظر می‌رسد قتل خاشقچی 60 ساله در کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه، اهرمی برای فشار به واشنگتن به عنوان متحد اصلی سعودی‌ها ایجاد کرده باشد.
این خبرنگار که با روزنامه واشنگتن پست همکاری می‌کرد، اوایل ماه گذشته برای کارهای اداری مربوط به ازدواج خود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد، اما هرگز از آن محل خارج نشد.
دولت عربستان سعودی مدعی است که وی در جریان یک مشاجره کشته شده است؛ ادعایی که اسناد منتشر شده در رسانه‌ها آن را قویاً رد می کند.
بر اساس سرنخ‌های موجود، مقام‌های ریاض و در صدر آنها «محمد بن سلمان» متهم اصلی قتل این روزنامه‌نگار هستند.
خاورم/1905**1144

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تركيه خاشقچي آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۶۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه عبری: حزب‌الله استفاده از موشک‌های ضد استحکامات را آغاز کرده است

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» در این باره نوشت: حزب‌الله استفاده از موشک‌های بسیار مؤثر و ضد استحکامات از نوع «برکان» را آغاز کرده است.

در همین راستا، دیگر رسانه‌های صهیونیستی نیز نوشتند: حزب‌الله در حال یادگیری است و هر روز عملکرد تسلیحاتش را بهبود می‌بخشد و مرگبارتر می‌شود.

این رسانه‌ها گزارش دادند: صدمات جدی ناشی از پهپادهای حزب‌الله نشان‌دهنده یک منحنی یادگیری برای حزب‌الله است، طوری که این پهپادها به مناطقی می‌رسند که رادارها قادر به پوشش آنها نیستند.

طبق اعلام این رسانه‌ها، برنامه چنین پهپادهایی نیازمند توانایی‌های فنی و اپراتورهای ماهر است و حزب‌الله این را یاد گرفته است.

حزب‌الله لبنان چهارشنبه مقر فرماندهی جاسوسی سری رژیم صهیونیستی را با چند پهپاد و موشک هدف قرار داد. عملیات ترکیبی حزب‌الله منجر به زخمی شدن ۱۹ صهیونیست شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • السودانی:لزوم توقف فوری جنگ غزه/ اردوغان دوشنبه در عراق است
  • واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
  • ترکیه حمله به بخش کنسولی سفارت ایران را در سوریه محکوم کرد
  • پاسخ امیرعبداللهیان به احتمال تغییر سیاست‌های هسته‌ای ایران | در صورت تکرار ماجراجویی اسرائیل پاسخ حداکثری ایران چه خواهد بود؟
  • فیلم/ خسارت زلزله ۵.۶ ریشتری در شمال ترکیه
  • زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه، امشب + فیلم
  • زلزله نسبتا شدید تازه در ترکیه
  • زلزله نسبتا شدید در ترکیه
  • رسانه عبری: حزب‌الله استفاده از موشک‌های ضد استحکامات را آغاز کرده است
  • آلمان، فرانسه و آمریکا، مقصد اول صادرات قطعات خودرو ترکیه