Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-18@18:16:44 GMT

اجرای عملیات پیشگیری و کنترل آفات جنگلی لرستان

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۵۶۸۶۲

اجرای عملیات پیشگیری و کنترل آفات جنگلی لرستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: اجرای عملیات پیشگیری، کنترل آفات و بیماری های جنگلی در سطح ۲هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی استان آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد و به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان، شیرزاد نجفی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان، اظهار داشت: عملیات کنترل و مبارزه با بیماری‌ گیاه نیمه انگلی دارواش با بیش از 2 میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی در اراضی منابع طبیعی لرستان در حال اجرا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه مبارزه مکانیکی با گیاه نیمه انگلی دارواش در شهرستان های خرم آباد و کوهدشت انجام می شود، افزود: این گیاه به علت داشتن سبزینه، گیاهی نیمه انگلی است که روی درختان جنگلی از جمله بلوط فعالیت کرده و به علت نیمه پارازیت و اپی‎فیت بودن می‎تواند فتوسنتز کند.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان بیان کرد: جهت جلوگیری از انتشار این آفت امسال در سطح 2هزارو 400 هکتار از جنگل‎های استان اقدام به مبارزه مکانیکی شد و این کار به صورت هرس، سوزاندن شاخه ها و سرشاخه های آلوده انجام می شود.


نجفی با اشاره به اینکه این مبارزه مکانیکی تاثیر بسزایی در جلوگیری از انتشار آن در جنگل‎های منطقه داشته است، اضافه کرد: پس از مبارزه با آفت ادامه رشد درختان آلوده به حالت اول خود برگشته و شادابی مطلوبی در تاج درختان مشاهده می شود.


وی صیانت از جنگل های استان را امری ضروری عنوان کرد و ادامه داد: با مشارکت و اشاعه فرهنگ حفاظت از جنگل ها می توان از خسارت های جبران ناپذیر به منابع و عرصه های طبیعی جلوگیری کرد.
 

پایان پیام/85

منبع: شبستان

کلیدواژه: شبستان یزد بیرجند هفته کتاب خراسان جنوبي اردبیل سید تقی نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی کشور کانون های فرهنگی هنری مساجد جنگل های زاگرس حفاظت فرهنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۶۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نابودی در کمین درختان زاگرس+ فیلم

مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، گفت: با وضعیت امروزی و ادامه وارد شدن خسارات جبران‌ناپذیر به اکوسیستم زاگرس در ۵۰ سال آینده زاگرس نابود می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، کلیپی در فضای مجازی استان کهگیلویه و بویراحمد منتشر شده‌است که در آن سیدیوسف مرادی، مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در جمع برخی از مسئولان منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، می‌گوید: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری جرأت نمی‌کند به صورت علنی بگوید ولی من می‌گویم تا ۵۰ سال آینده اثری از زاگرس نخواهد بود، چون زادآوری ندارد و زاگرس تا ۵۰ سال آینده نابود می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر زاگرس نابود شد گرد و غبار سوریه، عراق و عربستان از شیراز تا خراسان را می‌گیرد و هرچه ایرانی در این محدوده ما داریم باید مهاجرت کنند، گفت: ۴۲ درصد آب ایران متعلق به زاگرس که از این میزان ۱۲ درصد از کهگیلویه و بویراحمد است.

مرادی می‌گوید: هنوز نتوانسته‌ایم مردم را متوجه کنیم چرا با برداشت گیاهان کوهی مخالف هستیم، الان فصل بهار و زمان زادوولد حیات وحش است و این حیات وحش باید «کنگر»، «بیلهر» و «ریواس» را بخورد تا شیردهی بیشتری داشته باشد و بتواند با بیماری‌های گوارشی مقابله کند و اگر سنجاب نباشد چه کسی بلوط می‌کارد، اگر دارکوب نباشد چه کسی بلوط را حجامت می‌کند و اگر عقاب نباشد چه کسی اینها را پاک‌سازی می‌کند.

وی تاکید می‌کند بدون مشارکت مردم امکان حفاظت از منابع طبیعی وجود ندارد، زیرا منابع طبیعی نیروی انسانی کافی و اعتبار لازم را ندارد.

کد خبر 745167

دیگر خبرها

  • هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران
  • رفع تصرف ۱۰ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • هشدار آتش سوزی در جنگل های مازندران
  • اجرای پروژه مشارکتی آبخیزداری و آبخوان‌داری با اعتبار ۳۵ میلیارد تومانی در اقلید
  • رفع تصرف اراضی ملی در شهرستان قائم شهر
  • آزادسازی ۳ هکتار از اراضی ملی ساری
  • ظرفیت مراتع جنوبی ورامین ۳۳ هزار رأس دام است
  • نابودی در کمین درختان زاگرس+ فیلم
  • رفع تصرف ۱۰۰۰ مترمربع از اراضی ملی بابل
  • رفع تصرف ۱۳ هکتار از اراضی ملی چرام