Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، متوسط قیمت خرده فروشی در هفته منتهی به هجدهم آبان ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد که نرخ لبنیات ۵۶.۳ درصد، تخم مرغ ۵۰.۸ درصد، برنج ۲۱.۴ درصد، حبوب ۱۳.۳ درصد، میوه‌های تازه ۶۶ درصد، سبزی‌های تازه ۳۳.۶ درصد، گوشت قرمز ۴۰.۶ درصد، گوشت مرغ ۳۸.۸ درصد، چای ۲۳.۶ درصد، روغن نباتی ۴۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳ درصد و قند و شکر ۴۰.۴ درصد افزایش یافته است.

بانک مرکزی گزارش تغییرات قیمتی کالاها در هفته منتهی به ۱۸ آبان را اعلام کرد که بر این اساس، نرخ لبنیات ۲ درصد، تخم مرغ ۴.۷ درصد، حبوب ۰.۲ درصد، میوه‌های تازه ۵.۵ درصد، سبزی‌های تازه ۳.۹ درصد، گوشت قرمز ۰.۷ درصد، گوشت مرغ ۵.۷ درصد، قند و شکر ۲ درصد و چای ۰.۳ درصد نسبت به هفته قبل افزایش و نرخ روغن نباتی ۰.۲ درصد کاهش یافت. قیمت برنج نیز ثابت ماند.

لبنیات و تخم مرغ

در هفته مورد گزارش در گروه لبنیات قیمت ماست پاستوریزه و کره پاستوریزه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود و بهای سایر اقلام بین ۰.۳ درصد تا ۵.۵ درصد افزایش یافت. قیمت تخم مرغ معادل ۴.۷ درصد افزایش داشت و شانه‌ای ۱۵۳ هزار تا ۲۴۰ هزار ریال فروش می‌رفت.

برنج و حبوب

در این هفته در گروه برنج، بهای برنج وارداتی غیرتایلندی معادل ۰.۲ درصد افزایش ولی قیمت برنج داخله درجه دو ۰.۲ درصد کاهش یافت. بهای برنج داخله درجه یک ثابت بود. در گروه حبوب قیمت لوبیا چیتی بدون تغییر بود. بهای لپه نخود معادل ۰.۵ درصد کاهش ولی قیمت سایر اقلام بین ۰.۲ درصد تا ۱.۹ درصد افزایش داشت.

میوه‌ها و سبزی‌های تازه

در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری کیوی عرضه نمی‌شد و گلابی و پرتقال درجه دو عرضه کمی داشت. سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه‌فروشی‌ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شد. میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه بهای سیب زرد ثابت بود و قیمت سایر اقلام بین ۰.۴ درصد تا ۲۷.۴ درصد افزایش یافت. در گروه سبزی‌های تازه بهای تمام اقلام بین ۰.۱ درصد تا ۱۳.۱ درصد افزایش داشت.

گوشت قرمز و گوشت مرغ

در هفته مورد گزارش قیمت گوشت گوسفند معادل ۱.۱ درصد و گوشت مرغ ۵.۷ درصد افزایش ولی بهای گوشت تازه گاو و گوساله ۰.۷ درصد کاهش یافت.

قند، شکر، چای و روغن نباتی

در این هفته قیمت قند معادل ۱.۹ درصد، شکر ۲.۲ درصد و چای خارجی ۰.۳ درصد افـزایش ولی بهای روغن نباتی جامد ۰.۸ درصد کاهش داشت. قیمت روغن نباتی مایع نیز بدون تغییر بود.

کد خبر 4460410 محبوبه فکوری

منبع: مهر

کلیدواژه: بانک مرکزی ایران قیمت خرده فروشی کالاهای اساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۷۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمل و نقل عمومی رکورددار تورم در فروردین ۱۴۰۳/ خوراکی‌ها چقدر گران شدند؟

 با شروع سال جدید بسیاری از کالاها و خدمات مشمول قیمت‌گذاری جدید شدند. آن‌طور که داده‌های جدید مرکز آمار نشان می‌دهد، در فروردین امسال خدمات حمل و نقل عمومی در صدر تورم نقطه به نقطه نشسته تا بیشترین افزایش قیمت را در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته به ثبت برساند. چنان‌که در این ماه شاخص نقطه‌ای قیمت مصرف‌کننده خدمات حمل و نقل عمومی 54.8 درصد رشد کرده است. 

به گزارش تجارت نیوز، به نظر می‌رسد با توجه به مجوزهای اخیر افزایش کرایه تاکسی، اتوبوس و مترو و همچنین پیک تقاضای بلیت اتوبوس، قطار و هواپیما در نوروز، این رکوردشکنی اتفاق افتاده است.

تاثیر افزایش تقاضاهای نوروزی در بخش هتل و رستوران هم مشاهده می‌شود که تورم نقطه‌ای آن در فروردین در محدوده 45.6 ثبت شد تا بین 12 گروه‌ اصلی محاسبه‌شده صدرنشین باشد. 

تورم گروه اصلی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته 23.6 درصد ثبت شده است. اما در بخش‌های زیرمجموعه آن «ماهی‌ها و صدف‌داران» و «گوشت قرمز» به‌ترتیب با ثبت تورم 49 و 47 درصد جزو کالاهایی بوده‌اند که بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند. 

قیمت «روغن و چربی‌ها» که طی چند ماه گذشته روند نزولی به خود گرفته، در فروردین در مقایسه با اولین ماه سال گذشته افت 0.2 درصدی به ثبت رساند تا نقطه منفی ثبت‌شده در شروع سال 1403 باشد. 

در بین کالاها و خدمات مصرفی، تورم عیدانه در دیگر کالاهای پرتقاضای فروردین نیز مشهود بوده و گروه اصلی «پوشاک و کفش» نیز تورم نقطه‌ای 37.5 درصد به ثبت رسانده است. 

در فروردین 1403، تورم نقطه‌ای دخانیات 35 درصد و مبلمان و لوازم خانگی هم 29 درصد بوده است. 

گوشت قرمز رکورددار تورم سالانه

گرچه تورم سالانه خدمات حمل و نقل عمومی با ثبت شاخص 57.8 درصد، چشمگیر است، اما گوشت قرمز با تورم سالانه 80.7 درصد، همچون ماه‌های گذشته در فروردین نیز صدرنشین به حساب می‌آید. «ماهی‌ها و صدف‌داران» نیز با ایستادن روی شاخص 63.2 درصد بعد از گوشت قرمز قرار دارد. 

در بازه سالانه تورم پوشاک و کفش هم در محدوده 46 درصد ایستاده تا مشخص شود تورم این گروه طی 12 ماه سال جریان دارد و محدوده به یک ماه نمی‌شود. 

دخانیات نیز دیگر گروه مصرفی است که تورم آن بالای 40 درصد ثبت شده و در بازه سالانه شاخص تورم 41.5 درصد را نشان می‌دهد. 

حمل و نقل عمومی یک‌ ماه 7 درصد گران شد

نگاهی به گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد طی فروردین حمل و نقل عمومی رشد بیش از هفت درصدی قیمت را به ثبت رسانده است. 

در بازه ماهانه تنها تورم گروه سبزی‌ها با رسیدن به 9.4 درصد بالاتر از حمل و نقل عمومی ایستاد. در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها تورم دیگر زیرگروه‌ها چندان چشمگیر نیست و در بازه صفر تا 3.2 درصد قرار دارد. در جدول پایین تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در سه دوره ماهانه، سالانه و نقطه‌ای مشاهده می‌شود. 

در این ماه دخانیات 2.3 درصد و پوشاک و کفش هم 2.4 درصد افزایش قیمت پیدا کرده‌اند. تورم هتل و رستوران هم در محدوده 2.6 درصد قرار دارد. تورم مبلمان و لوازم خانگی نیز روی 2.1 درصد ایستاده‌ است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بازار رمزارز‌ها / بیت‌کوین آماده شد
  • حمل و نقل عمومی رکورددار تورم در فروردین ۱۴۰۳/ خوراکی‌ها چقدر گران شدند؟
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۵ ارديبهشت
  • آخرین وضعیت بازار رمزارز‌ها در جهان/ بیت کوین آماده شد
  • برخورد ویژه با ۵ گروه کالایی قاچاق در تهران
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است
  • بیت‌کوین در آستانه رکوردی جدید / قیمت روز ارزهای دیجیتال
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۴ ارديبهشت
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۳ ارديبهشت
  • واردات کالاهای اساسی از طریق مرزنشینان و پیله وران محدود شد