Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: سکینه اسمی، بر اساس طرح نقشه پهنه بندی زلزله بیش از ۶۰ درصد آذربایجان غربی در محدوده خطر زلزله قرار دارد و از شهرهای استان ۱۰ شهر سلماس، پیرانشهر، ربط، باروق، کشاورز، چهاربرج، سیلوانا، امیرآباد، سرو، سیه چشمه، قره ضیاءالدین هم اکنون بر روی خط گسل واقع شده اند.

در زمان حاضر بستر وقوع ۳۶ نوع از ۴۰ نوع حادثه و بلایای طبیعی شناسایی شده در آذربایجان غربی فراهم است و مطابق بررسی های انجام شده این در حالی است که ۷۰ درصد از ساختمانهای مسکونی به خصوص در بخش روستایی مقاومت لازم در برابر بلایای طبیعی به خصوص زمین لرزه را ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان امر معقتد هستند استفاده از مصالح بی کیفیت جهت کاهش هزینه اتمام ساختمان های مسکونی، نبود واحدهای تولیدی کافی برای تولید مصالح مورد نیاز در استان، عدم برنامه ریزی مناسب و اصولی مدیریت بحران از عواملی است احتمال خسارات هنگفت مالی و جانی را در برابر وقوع هر گونه بلایای طبیعی افزایش می دهد.

استان با دارا بودن بیش از سه هزار روستا و موقعیت جغرافیایی و کوهستانی می طلبد تا بحث مقاوم سازی و ایمن سازی واحدهای روستایی با حساسیت بیشتری در این مناطق پیگیری شود.

همچنین میزان خطرپذیری استان آذربایجان غربی از نظر احتمال وقوع رانش با تکیه بر شناسایی کلی ویژگی های زمین شناسی و خاک استان و بر اساس مطالعات محدوده وسیعی از زمین های مجاور شهر شوط، جنوب قطور، شمال شرق و غرب شهرستان سلماس ناحیه کوچکی در اطراف نوشین و بخشی از منطقه زیوه، سردشت، بوکان، تکاب و مناطقی از چالدران را در برمی گیرد که بسیار مستعد رانش زمین هستند.

سالیانه ۸۰ مورد زلزله در آذربایجان غربی روی می دهد

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت استان بر اساس پهنه بندی زمین لرزه اظهارداشت: در استان سالیانه به طور متوسط ۸۰ زمین لرزه به بزرگی ۳ و بیشتر در مقایس ریشتر اتفاق می افتد.

امیرعباس جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تعداد زلزله های وقوع یافته از اول سال تا ابتدای آبان ماه امسال ۴۲ مورد است افزود: از این تعداد ۲۹ زلزله در مقایس ۲.۵ تا ۲.۹ ریشتر، ۱۲ مورد بین ۳ و ۳.۹ ریشتر و یک مورد نیز در شهرستان چالدران به بزرگی ۴.۶ ریشتر است.

وی با بیان اینکه امسال در مجموع ۱۲۵ زمین لرزه در سطح استان و نیز حریم ۵۰ تا ۱۰۰ کیلومتری استان بوقوع پیوسته است که نشان دهنده حادثه خیز بودن استان است گفت: این تعداد شامل ۴۲ زمین لرزه در سطح استان، ۴۸ مورد تا حریم ۵۰ کیلومتری و ۳۵ مورد نیز بین ۵۰ تا ۱۰۰ کیلومتری استان است.

جعفری با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی ۷۲۷ روستا با جمعیت حدود ۲۰۰ هزار نفر بر روی خط گسل قرار دارند افزود: آذربایجان غربی از نظر جغرافیایی در مناطق کوهستانی قرار دارد و با توجه به وجود دو هزار و ۸۵۴ روستا در این استان می طلبد تا به بحث ایمن سازی با حساسیت بیشتری نگاه شود.

۱۰ شهر آذربایجان غربی بر روی خط گسل واقع شده اند

وی با بیان اینکه بر اساس طرح نقشه پهنه بندی زلزله بیش از ۶۰ درصد وسعت استان در محدوده خطر قرار دارد افزود: از شهرهای استان ۱۰ شهر سلماس، پیرانشهر، ربط، باروق، کشاورز، چهاربرج، سیلوانا، امیرآباد، سرو، سیه چشمه، قره ضیاءالدین هم اکنون بر روی خط گسل واقع شده اند.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی در خصوص راه های مقابله و پیشگیری از وقوع خسارت های هنگفت در زمان حوادث و بلایای طبیعی افزود: ارائه آموزشهای تخصصی و عمومی به گروههای امداد و نجات و شهروندان، برگزاری مانورهای امداد و نجات برای افزایش آمادگی نیروهای امدادی، جلوگیری از ساخت وسازهای غیر اصولی و غیر مجاز و تجهیز دستگاههای امدادرسان به فناوری های نوین در افزایش ضریب ایمنی و کاهش آثار و خسارتهای ناشی از حوادث بسیار مهم و ضروری است.

وی با اشاره به اینکه با جانمایی خطوط گسل بر روی مناطق مسکونی در استان مشاهده می شود ادامه داد: استفاده از مصالح بی کیفیت جهت کاهش هزینه اتمام ساختمان های مسکونی از عواملی است که احتمال خسارات هنگفت مالی و جانی را در برابر وقوع هر گونه بلایای طبیعی افزایش می دهد.

اظهارات مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی در حالی است که مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی معتقد است این استان مرزی دارای سه میلیون و ۲۶۵ هزار نفر جمعیت است که ۳۴.۶ درصد از آن در مناطق روستایی و ۶۵.۴ درصد در مناطق شهری سکونت دارند و مقاوم سازی واحدهای روستایی با جدیت در حال پیگیری است.

سالانه ۱۲ هزار واحد روستایی آذربایجان غربی مقاوم سازی می شود

مدیرکل بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی در خصوص آخرین وضعیت واحدهای مسکونی روستایی استان گفت: در حال حاضر از ۲۵۸ هزار و ۴۴۵ واحد مسکونی روستایی در استان بیش از ۱۸۱ هزار و ۲۹۷ هزار واحد مسکونی روستایی در آذربایجان غربی نیازمند مقاوم سازی است که ۷۰ درصد واحدهای روستایی را شامل می شود.

محمود بدلی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به زلزله خیز بودن استان و ضرورت مقاوم سازی واحدهای روستایی عنوان کرد: طرح مقاوم سازی خانه های روستایی برای ۸۶ هزار واحد مسکونی آذربایجان غربی تدوین شده است.

وی با تاکید بر اینکه این طرح در همه روستاهای آذربایجان غربی تهیه شده و سالانه ۱۲ هزار واحد مسکن روستایی مقاوم سازی می شود اضافه کرد: ایجاد مقاومت لازم برای مقابله با تلفات در حوادثی نظیر زلزله و حفظ زمین های زراعی و طبیعی مهمترین هدف اجرای طرح مقاوم سازی مسکن روستایی است.

بدلی در خصوص تهسیلات در نظر گرفته شده برای بازسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی در استان عنوان کرد: کارمزد تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی تنها پنج درصد است و همه روستاییان می توانند از این تسهیلات تا سقف ۲۰۰ و ۱۸۰ میلیون ریال بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه این تسهیلات در روستاهای مرزی ۲۰۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده که ۲۰ میلیون ریال بیشتر از دیگر روستاهاست گفت: تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی در دیگر روستاهای آذربایجان غربی نیز به میزان ۱۸۰ میلیون ریال پرداخت می شود و مدت بازپرداخت آن نیز ۱۵ سال در نظر گرفته شده است.

کد خبر 4460060

منبع: مهر

کلیدواژه: زمین لرزه عباس جعفری مدیریت بحران آذربایجان غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۷۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماکو رتبه اول آذربایجان غربی در نهضت ملی مسکن است

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،نادر کاظمی روز چهارشنبه در دیدار مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی افزود: خدمت به مناطق کم برخوردار و محروم در حوزه مسکن یکی از برنامه ها و اولویت های دولت مردمی سیزدهم به شمار می رود.

وی اضافه کرد: نیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان ماکو نیز در مقاوم‌سازی، بهسازی و نوسازی مساکن و اجرای طرح هادی در روستاها بسیار خوب عمل کرده است .

وی از تعامل و همراهی بنیاد مسکن با فرمانداری ماکو قدردانی کرد و ادامه داد: ما به عنوان عضوی از خانواده بنیاد مسکن در کنار شما تلاش خواهیم کرد برای جلب رضایت مردم تا شاهد تحقق اهداف مجموعه بنیاد مسکن در این شهرستان باشیم.

فرماندار ماکو اظهار کرد: ضروری است اجرای طرح‌های هادی و همچنین مقاوم سازی مساکن روستایی در روستاهای فاقد دهیاری با سرعت بیشتری پیگیری و اجرا شود.

دیگر خبرها

  • زمین لرزه در روداب سبزوار/زلزله خسارتی نداشت
  • اعزام گروههای ارزیاب از جمعیت هلال احمر به محل زلزله در روداب سبزوار
  • وقوع زلزله در سبزوار
  • زلزله ۴.۲ ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند / دامغان هم لرزید
  • زلزله ۴.۲ ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند
  • اختصاص زمین به طرح جوانی جمعیت و تسهیلات مسکن روستایی در شهرستان اسکو
  • اختصاص قطعه زمین مسکونی به زوج های جوان در سهند
  • ماکو رتبه اول آذربایجان غربی در نهضت ملی مسکن است
  • وقوع زلزله ۴.۸ ریشتری در استان سیستان‌وبلوچستان
  • مقاوم سازی ۲۵۰۰ واحد مسکن روستایی در آذربایجان‌غربی