Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@09:57:44 GMT

نرخ ارز پتروشیمی‌ها در نیما تغییر می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۵۷۹۶۴

نرخ ارز پتروشیمی‌ها در نیما تغییر می‌کند؟

نرخ دلار در بازار آزاد روند کاهشی در پی گرفته است و روز پنجشنبه وارد کانال ۱۱ هزار تومان شد. این در حالی است که نرخ ارز در سامانه نیما فعلا طبق روال سابق است و از آنجاکه عرضه و تقاضای نرخ ارز را در این سامانه تعیین می‌کند، چنانچه نرخ ارز در نیما کاهش پیدا کند، نرخ ارز صادراتی شرکت‌های پتروشیمی نیز تغییر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، قیمت دلار در صرافی‌ها در روز پنجشنبه به رقمی کمتر از ۱۲ هزار تومان رسید و در کانال ۱۱ هزار تومانی در نوسان بود. هم‌چنین هر یورو در صرافی‌های آخرین روز هفته گذشته به نرخ ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسید و درمقابل صرافی‌ها هر یورو را ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان می‌خریدند.

در این میان شرکت‌های پتروشیمی موظفند ارز صادراتی خود را در سامانه نیما عرضه کنند که نرخ ارز در این سامانه کم‌تر از بازار آزاد است. اما نرخ ارز در این سامانه بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، با این حال نرخ ارزی که پتروشیمی‌ها در نیما عرضه می‌کنند، از سایر عرضه‌کنندگان کم‌تر است.

در این راستا،  فریبرز کریمایی - قائم‌مقام انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی - به ایسنا گفت: نیما بازاری است که نرخ ارز در آن تا حدود زیادی تابع عرضه و تقاضاست. اگر قیمت در این سامانه کاهش پیدا کند، پتروشیمی‌ها نیز تبعیت کرده و نرخ ارز آن‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. در حال حاضر هم نرخ ارز پتروشیمی‌ها کم‌تر از نرخ ارز سایر صادرکنندگان غیرنفتی است.

به گفته وی نرخ دلار پتروشیمی‌ها در درحال حاضر ۷۸۰۰ تومان است. نرخ یورو نیز معادل با روز است. بانک مرکزی تبدیل روز را محاسبه و معادل را اعلام می‌کند.

قائم‌مقام انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی  در پایان تاکید کرد: اگر میانگین نرخ ارز در نیما کاهش پیدا کند، نرخ ارزی که شرکت‌های پتروشیمی عرضه می‌کنند نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ارز پتروشيمي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۷۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات زعفران به ۲۰۰ تن رسید

غلامرضا میری در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بر اساس آمار گمرک سال گذشته ۲۰۰ تن زعفران به بازارهای هدف صادر شد که نسبت به سنوات گذشته روند صادرات کاهشی بوده است.

به گفته او، علی رغم آنکه تقاضای جهانی در بازارهای هدف تغییری نداشته است، اما میزان صادرات نسبت به سال های گذشته کاهشی بوده که این امر بدان معناست که بدلیل مشکلات بازگشت ارز به سامانه نیما، سالانه ۱۲۰ تن زعفران قاچاق می شود.

میری ادامه داد:  اگر موضوع  بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما حل شود به طوریکه اجازه دهند ارز را با قیمت توافقی به واردکننده کالاهای لوکس به قیمت توافقی عرضه دهیم، دیگر شاهد قاچاق زعفران به آن سوی مرزها نیستیم.

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: صادرکننده زعفران باید برای صادرات هر کیلو زعفران ۲۳ میلیون تومان مابه‌التفات ارز آزاد و نیمایی را بدهد که براین اساس صادرات توجیه اقتصادی ندارد. در حالیکه با رفع مشکلات ارزی، قاچاق معنایی ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • رشد آرام دلار نیما | امسال دلار نیما چه عددی را به خود خواهد دید؟
  • قیمت «ریرا» چقدر است؟ «ریرا» دقیقا کی عرضه می‌شود؟
  • بورس در راه تصرف تاج و تخت؟
  • واگذاری حداکثری سهام سرخ آبی‌ها به دو کنسرسیوم بانکی و پتروشیمی
  • آیا حاضرید آیفون را ارزان‌تر بخرید، ولی با بدنه پلاستیکی؟
  • صادرات زعفران به ۲۰۰ تن رسید
  • افزایش قیمت برخی گوشی‌ها با وجود تخصیص ارز نیمایی
  • جهش قیمتی برخی مدلهای تلفن همراه با وجود تخصیص ارز نیمایی
  • ثبت ۱۲۰۰ شکایت از خودروسازان در سامانه خدمات پس از فروش
  • وضعیت قیمت شیرخشک بعد از تغییر سیاست های ارزی