Web Analytics Made Easy - Statcounter

 حجت الاسلام والمسلمین محمد باقریان کارشناس علوم قرآنی درباره اموات و خیرات برای اموات گفت: کسانی که از این دنیا به عالم برزخ رفته‌اند عنوان اموات داده می‌شود، اما باید توجه داشته باشیم که مردگان در دنیا در عالم برزخ زنده هستند و زندگی می‌کنند.

آیا نیاز مردگان بیشتر از کسانی است که در دنیا زندگی می‌کنند؟

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم اضافه کرد: به تعبیر قرآن کریم افرادی که در این دنیا خوب بودند در آن جا صبح و عصر روزی می‌خورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"لا یَسْمَعُونَ فی‌ها لَغْواً إِلاَّ سَلاماً وَ لَهُمْ رِزْقُهُمْ فی‌ها بُکْرَةً وَ عَشِیًّا". در آن جا هیچ سخن بیهوده‌اى نمى‌شنوند؛ فقط سخنى که از سلامت و عافیت حکایت دارد به گوششان مى‌رسد و در آن جا هر بامداد و عصرگاه رزق خود را خواهند داشت.

این کارشناس علوم قرآنی ادامه داد: کسانی نیز که از دنیا رفته اند و افراد خوبی نبودند صبح و شامگاه بر آنان آتش و عذاب عرضه می‌شود. وقتی صراحتا و اینگونه در قرآن بیان می‌شود یعنی آنجا زندگی وجود دارد و براساس قوانین و قواعد خاص خود و عملکردشان پیش می‌روند.

این کارشناس علوم قرآنی با اشاره به نیاز اموات به باقیات و صالحات اظهار کرد: عملکردی که در این دنیا نسبت به افراد زنده انجام می‌شود باید نسبت به افرادی که از این دنیا رفته اند نیز انجام داد.

پدر ما چه در این عالم باشد و چه در عالم برزخ پدر ماست. همانگونه که در این عالم نیاز برای افراد وجود دارد در برزخ نیز نیاز وجود دارد. اگر فرد انسان خوبی در دنیا بود و کار خیر به نام او انجام شود درجات او را رفیع می‌کند، اگر نیازمند است نیازش برطرف می‌شود و اگر گناهکار است عذاب از او کم می‌شود بنابراین در دعا‌ها توصیه شده که اَللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ. خدایا همه مومنین و مومنات و مسلمین و مسلمات را بیامرز علی الخصوص زنده‌ها و مرده ها.

به نظر می‌رسد نیاز اموات بسیار بیشتر از کسانی است که در دنیا زندگی می‌کنند، چون در دنیا توانایی عمل وجود دارد و ثبت آن در دین آمده است، اما وقتی افراد از دنیا روند پرونده اعمالشان بسته می‌شود. در چنین شرایطی باقیات و صالحات است که به آن‌ها کمک می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین باقریان درباره وظایف افرادی که در این دنیا زنده هستند و زندگی می‌کنند نسبت به اموات توضیح داد: همان رفتاری که در دنیا نسبت به ائمه اطهار (ع)، پدر و مادر و اطرافیان دارند بعد از مرگشان نیز باید از خود نشان دهند. در روایات آمده است که به زیارت اموات بروید همان گونه که وقتی به دیدار اطرافیان می‌روید و خوشحال می‌شوید اموات نیز از دیدن شما خوشحال می‌شوند. نماز، روزه، صدقه و انجام کار‌های متفاوت به نام آن‌ها هدیه برای اموات است.
وی خاطرنشان کرد: به فکر اموات بودن و اقدام به کار خیر برای آن‌ها نشان دهنده روحیه قدرشناسی است و به آنان هم می‌رسد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: اموات مردگان عالم برزخ هدیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۸۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زندگی با چندفرزند لذت بخش است

مریم زهره وند در گفتگو با خبرنگار مهر، در رابطه با مزایای چند فرزندی بیشتر است یا معایب آن گفت: اگر در خانواده‌های دارای چند فرزند دقت کنید خواهید دید که مزایای چند فرزندی خیلی بیشتر از معایب آن است، در خانواده‌های تک فرزندی افسردگی و پرخاشگری بیشتر است، البته عیبی در چندفرزندی نمی‌بینیم و معتقدم عیب‌های آن کوچک است که نمی‌توان به عنوان عیب به آن نگاه کرد.

وی با اشاره به اینکه یک سختی‌هایی ممکن است در چند فرزندی باشد که پشت سر گذاشته می‌شود و پس از آن سختی‌ها، شیرینی‌ها و لذت‌های آن به چشم‌می آید افزود: در خانواده‌های چند فرزندی، فرزندان نظم و برنامه ریزی را یاد می‌گیرند، از طرفی بچه‌ها استقلال دارند و تعامل را یاد می‌گیرند، کودکی که در خانواده چندفرزند بزرگ شده قطعاً نسبت به کسی که در خانواده تک فرزندبزرگ شده در بزرگسالی در جامعه و زندگی شخصی از حق خود و تعامل با بقیه و مدیریت و استقلال موفق تر از دیگران خواهد بود؛ البته مصداق ما این نیست که تمامی افراد تک فرزند موفق نیستند بلکه همیشه استثنائاتی وجود دارد ولی در مجموع مزایای چندفرزندی بسیار بیشتر است.

زهره وند با بیان اینکه خیلی‌ها از سختی‌ها و هزینه‌های سرسام آور زندگی گلایه دارند و در این شرایط فرزندآوری را به صلاح نمی‌دانند شما چه نظری دارید؟ افزود: اینطور نیست که شرایط اقتصادی در کانون خانواده تأثیری نداشته باشد و همه ی ما درگیر مسائل اقتصادی هستیم ولی من به شخصه چیزی که در قرآن آمده و فرموده است که روزی هر فرزند را قبل از اینکه به دنیا بیاید می‌دهیم واقعاً به عینه من در زندگی خودم میبینم که بعد از به دنیا آمدن این دوقلوها با وجود این که خرج زیاد است، اما روزی بچه‌ها را که خداوند وعده داده است ما در زندگی خود دیدیم و نه تنها ما در زندگی خود کم نیاوردیم بلکه از زمانی که بچه‌ها به دنیا آمدن نه تنها روزی ما کم نشده بلکه روزی ما زیادتر هم شده است.

وی افزود: سبک زندگی خیلی مهم است، اگر سبک زندگی کسی درست باشد اولویت‌ها را تشخیص می‌دهد و آنها را می‌شناسد، گاهی اوقات مخارج زندگی ما صرف نیازهای غیرضروری می‌شود و طبیعی است که چنین فردی در گذران زندگی دچار مشکل می‌شود اما اگر سبک زندگی درست باشد آن فرد تدبیر لازم و اهم و مهم را در دستور کار قرار می‌دهد.

وی در رابطه با اینکه شما که چهار فرزند دارید آیا بچه‌ها مانع تفریحات ورزش یا فعالیت‌های اجتماعی شدند؟ بیان کرد: خیر اگر بانوان در زندگی برنامه ریزی داشته باشند و همسر او نیز همراهی لازم را با او داشته باشد چندفرزندی مانعی برای فعالیت‌های اجتماعی زنان نیست، بنده به شخصه، شخصی هستم که بسیار فرهنگی و اجتماعی هستم و خیلی دوست دارم در فضای بیرون باشم و خانه نباشم حالا چه در امر تحصیل و چه در مسائل فرهنگی و اجتماعی و دورهمی همیشه بوده ام و دوستان و آشنایان همیشه به من می‌گفتند که بچه‌ها به دنیا بیایند دیگر خانه نشین می‌شوی و دیگر نمی‌توانی بیرون بروی و خانه باشی و آدم بیرون هستی البته مشروط به اینکه فعالیت‌های بیرون از خانه با نقش مادری و همسری در تعارض نباشد چراکه نقش اول هر بانویی نقش مادری و همسری است.

وی بیان کرد: فرزند بزرگ من صبا خانم دست راست من است، اوایل می‌گفتیم پرستار بگیریم که برای بزرگ کردن دوقلوها کمک کنند اما نتوانستیم ولی دختر بزرگم کمک خیلی بزرگی شد و حتی بهتر از من از بچه‌ها مواظبت می‌کند وقتی من به کارهای خودم می‌رسم مثلاً برای خرید یا بانک یا مسائل شخصی خودم می‌رسم، صبا دخترم یک دختر فعال است و به کارهای شخصی خودش هم می‌رسد، کلاسهای مختلفی شرکت می‌کند کلاس زبان، تکواندو، گویندگی، …باز هم از فعالیت‌های دخترم که به من کمک می‌دهد کم نشده است و اینکه می‌گویند فرزند کمتر زندگی بهتر اصلاً اینطور نیست باید گفت فرزند بیشتر زندگی شاد تر است.

وی گفت: من و همسرم به فرزندان خود زیاد میدان می‌دهیم، یکسری وسایل ایمنی هم در منزل درست کردیم و خانه را به شکل یک مسجد درآوردیم که مشکلی پیش نیاید به طور مثال ما مبل نداریم و فضا را خالی کردیم که همه بچه‌ها حرکت داشته باشند و مشکلی نداشته باشیم که بچه‌ها از بلندی نیافتند و اینها باعث شده که نگرانی‌ها را از خودم دور کنم.

وی در رابطه با اینکه دیگران اعم از اطرافیان، خانواده و همکاران درباره تعداد فرزندان چه نظری دارند نظرات مثبت و منفی چگونه است؟ تصریح کرد: قطعاً اطرافیان امواج و نظرات منفی را دارند چون هنوز بحث چندفرزندی به عنوان فرهنگ موردپسند همه در جامعه جا نیفتاده است اما وقتی فرزندآوری برای منِ مادر و خانواده یک ارزش تلقی شود نظرات منفی دیگران در این مسئله جایگاهی ندارند.

زهره وند گفت: امروز فرزندآوری برای من یک ارزش محسوب می‌شود و پای ارزش‌ها و اعتقاداتم هستم با وجود آنکه با چهار فرزند همیشه اطرافیانم مدام به بنده تذکر می‌دهند که با وجود شرایط اقتصادی فعلی چرا تمایل به فرزندآوری داری که در جواب آنها می گویم رهبرم از من خواسته به عنوان یک بانوی مسلمان در این مسیر گام بردارم و معتقدم امروز فرزندآوری یک مجاهدت بزرگ برای همه بانوان است امروز اگر فرزندآوری برای یک خانم ارزش محسوب شود دیگر سرزنش‌ها و حرف‌های عالم و آدم هم در او تأثیری ندارد.

وی با اشاره به جواب سوال اینکه برای تربیت درست فرزندان چه اقدامی داشتید؟ اظهار کرد: تربیت فرزند مستلزم این است که همسر همکاری کند و به تنهایی نمی‌شود، پدر و مادر باید در تربیت فرزند هماهنگ باشد تا بتواند به نحو احسن به آنها رسیدگی کنند و فرزندی سالم تحویل جامعه بدهند و جامعه بتواند از آنها استفاده مفید کنند، همسر بنده همیشه به فرزندانش احترام می‌کند حتی دخترا مون را به اسم گل صدا میزنه، تربیت مستلزم همکاری وهمراهی پدر ومادر است ومادر به تنهایی نمی‌تواند، همسرم بچه‌ها را همیشه به کتاب خواندن و فعالیت‌های فرهنگی تشویق می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بحران جمعیتی که در آن قرار گرفتیم از کجا نشأت می‌گیرد وچه کار باید کرد؟ افزود: امروزه فرهنگ‌سازی نقش مهمی در فرهنگ فرزندآوری دارد و برای آنکه ایران مقتدر و جوان داشته باشیم و به تمدن نوین اسلامی برسیم باید بتوانیم در حیطه جمعیت تغییر قابل توجهی داشته باشیم و این مهم محقق نخواهد شد مگر آنکه در حیطه جمعیت فرهنگ سازی شود و بتوانیم مردم را اقناع کنیم.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه دولتمردان برای تشویق افراد به فرزندآوری باید سیاست‌هایی را تا جایی که می‌توانند اجرایی کنند بیان کرد: به نظر من در قدم اول مسئولان نسبت به اجرای قانون‌هایی که در حال حاضر به تصویب مجلس رسیده و رئیس جمهور ابلاغ کردند مانند تأمین مسکن و سایر مسائل در آن وجود دارد اهتمام ورزند.

وی با اشاره به اینکه اگر همه دستگاه‌های متولی به تکالیف خود در قانون جوانی جمعیت عمل کنند گام مؤثری در این حوزه برداشته می‌شود افزود: کسی که بچه دوست داشته باشد نیاز به تشویق ندارد و همه ی اینها حرف است، دولت اگر بتواند هزینه‌های بارداری را رایگان کند به طور مثال سونوگرافی، غربالگری، آزمایشات، دارو برای مادرانی که می‌خواهند باردار شوند رایگان باشد، اگر دولت یک سری تدابیر خاص داشته باشد و رایگان یا نیمه رایگان کند هزینه‌های بارداری را بهتر از دادن ماشین و زمین است.

کد خبر 6086268

دیگر خبرها

  • عزیزم 03/03.03 به دنیا بیا لطفاً!
  • خبر ذخیره‌سازی شده توسط در تاریخ ۱۴۰۳۰۲۰۴-۱۴:۰۴
  • میل مضر تکیه‌زدن بر رأس هرم
  • زندگی با چندفرزند لذت بخش است
  • بی‌میلی اروپایی‌ها برای کمک بیشتر به اوکراین
  • رییس سازمان انرژی اتمی: نیاز به غنی‌سازی بالاتر داشتیم/ به دنیا هم اعلام کرده‌ایم که محل مصرف ما حوزه سلامت و پزشکی است
  • چگونه در دنیا و آخرت عاقبت به خیر شویم؟
  • در ژیمناستیک ایران طلسم‌شکنی کردم/ نیاز به حمایت بیشتری داریم
  • «محل سگ بگذارید لطفا!»
  • در دل فراوانی زندگی می‌کنیم اما گرسنه‌ایم!