Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-24@15:22:37 GMT

برگزاری بزرگترین مراسم مولودی‌خوانی کشور در سنندج

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۵۸۹۲۶

برگزاری بزرگترین مراسم مولودی‌خوانی کشور در سنندج

امین مرادی، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: یادواره خالق مولودنامه مرحوم سیدبهاءالدین شمس قریشی محوری‌ترین برنامه هفته وحدت در استان کردستان است که از سال 84 تاکنون هرساله توسط حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان در ایام هفته وحدت برگزار می‌شود و امروز به عنوان بزرگترین مراسم مولودی خوانی کشور شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی کردستان را مهد عرفان و مردم کردستان را از عاشقان و اردتمندان پیامبر اعظم اسلام‌(ص)عنوان کرد و افزود: اولین دوره‌ای که در سال 84 یادواره شمس قریشی برگزار شد شاهد حضور 200 نفر در مراسم بودیم.
مرادی با اشاره به اینکه در دوره چهاردهم بالغ بر 20 هزار نفر از برگزاری این مراسم مردمی استقبال کردند، بیان کرد: پوشش‌های خوب رسانه ملی و اصحاب رسانه این شور و اشتیاق به عنوان بزرگترین مراسم مولودی خوانی در کشور ثبت شد.
وی اعلام کرد: تمامی مسئولان ارشد استان به صورت ویژه پیگیر برگزاری این مراسم هستند که لازم است از راهنمایی‌ها و حضور همیشگی نماینده ولی فقیه در کردستان در تمامی دوره‌های برگزار شده به صورت ویژه قدردانی کنیم.
مرحوم سید بهاءالدین شمس قریشی از عارفان نامی کُرد است که در سال 1293 هجری قمری مصادف با 1250 هجری شمسی در روستای «سه ردی» شهرستان پاوه متولد شده است. وی از همان کودکی با حضور در مکتب اساتید در پاوه، بیاره و سنندج تلمذ کرده و سپس در سنندج به عنوان امام جماعت مسجد «هه ژاره» به امر آموزش و تربیت طلاب علوم دینی مشغول بوده است.
وی به فارسی و کُردی تألیفات متعددی را داشته است که از جمله آن معراج‌نامه، مولودنامه، شمس العقائد و دیوان شعر است.
مرحوم سیدبهاء الدین قریشی در سال 1365 هجری قمری مصادف با 1322 هجری شمسی در سن 72 سالگی در سنندج به لقاء الله پیوسته و در آرامستان آن زمان سنندج «تایله» به خاک سپرده شده است. آرامگاه آن مرحوم در محوطه سالن ورزشی شهید کاظمی سنندج واقع در خیابان طالقانی (فیض آباد) واقع شده است.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا کردستان فرهنگی حوزه هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۸۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری بزرگترین ماراتن علمی کشور با حضور ۱۷۵۱۴ نفر در قم

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: همزمان با سراسر کشور آزمون ورودی دانشگاه‌ها در نوبت اول در استان قم طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

شمار داوطلبان کنکور سراسری اردیبهشت ماه در استان قم، ۱۷ هزار و ۵۱۴ داوطلب است که از این آمار، ۱۰ هزار و ۹۶۴ نفر داوطلب خانم و ۶ هزار و ۵۵۰ نفر داوطلب آقایان هستند.

این آزمون‌ها در ۵ رشته گروه ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان‌های خارجه در دو نوبت صبح و عصر برگزار خواهد شد.

آزمون سراسری نوبت اول سال ۱۴۰۳ در دانشگاه‌های قم، مفید، آزاد اسلامی، شهاب دانش و دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار می‌شود.

آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی صبح پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه و آزمون گروه آزمایشی هنر بعد از ظهر همین روز برگزار خواهد شد.

آزمون گروه آزمایشی علوم انسانی صبح پنجشنبه ۶ اردیبهشت، آزمون گروه آزمایشی زبان‌های خارجی بعدازظهر پنجشنبه ۶ اردیبهشت و آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی صبح جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شوند.

در گروه آزمایشی علوم تجربی که بیشترین داوطلب را در استان قم دارد؛ ۷ هزار و ۶۰۹ داوطلب حضور دارند که ۵ هزار و ۷۷ نفر خانم و ٢ هزار و ۵۳۲ نفر از این داوطلبان از آقایان هستند.

گروه آزمایشی علوم انسانی نیز ۵ هزار و ۷۳۳ داوطلب در استان قم دارد که از این تعداد، ۳ هزار و ۶۹۷ نفر خانم و ۲ هزار و ۳۶ نفر آقا هستند.

در گروه آزمایشی ریاضی و فنی از مجموع ٢ هزار و ۱۶۷ داوطلب؛ ۷۴۹ نفر خانم و هزار ۴۱۸ نفر آقا در استان قم به هم به رقابت می‌پردازند.

تعداد داوطلبان در گروه آزمایشی هنر نیز ۸۳۲ داوطلب اعلام شده که از این تعداد ۶۱۴ نفر خانم و ۲۱۸ نفر آقا هستند.

در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی نیز هزار و ۱۷۳ داوطلب در استان قم برای راهیابی به دانشگاه با هم رقابت خواهند کرد که از این تعداد ۸۲۷ نفر از بانوان و ۳۴۶ نفر از آقایان هستند.

امسال، آزمون دروس اختصاصی و سوابق تحصیلی داوطلب هر کدام ۵۰ درصد تأثیر قطعی دارند.

داوطلبان که در آزمون پذیرش دانشجو-معلم ثبت نام کرده‌اند باید علاوه بر پاسخ دادن به دفترچه‌های گروه آزمایشی اصلی باید به دفترچه سوالات تعلیم و تربیت اسلامی، هوش و استعداد معلمی شامل ۴۰ سوال در ۶۰ دقیقه پاسخ دهند.

کد خبر 6086634

دیگر خبرها

  • هدف گذاری آموزش مهارت‌های دیجیتال به ۳۰۰ هزار نفر در کشور
  • برگزاری بزرگترین ماراتن علمی کشور با حضور ۱۷۵۱۴ نفر در قم
  • سنندج ،پایتخت دف جهان
  • درس‌گفتار‌های سعدی‌خوانی، به مناسبت بزرگداشت سعدی برگزار شد
  • نام جوان سنندجی در تاریخ ملی کشور ثبت شود
  • اعتبارمداح برای مجالس مومنین است
  • اعزام اولین کاروان زائران کردستانی به حج عمره
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتاب‌خوانی ترغیب کنند
  • کردستانی‌ها امروز عازم سرزمین وحی می‌شوند
  • گره هنر و خلاقیت در تار و پود فرش کردستان