Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@20:13:07 GMT

سیاه چادر بافی؛ هنری اصیل ساخته دست مردم کویر

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۵۹۱۰۰

سیاه چادر بافی؛ هنری اصیل ساخته دست مردم کویر

​معاون صنایع دستی میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: سیاه چادر بافی یکی از اصیل‌ترین صنایع دستی ویژه و بومی در مناطق عشایری استان خراسان جنوبی است.

حسین عباس‌زاده در گفت و گو با ایسنا ، گفت: سیاه چادر بافی به دست بافته‌ای بسیار ساده با موی بز برای استفاده در سقف و دیوارهای چادر عشایر گفته می‌شود.

وی افزود: عمده ماده مورد نیاز برای بافت سیاه چادر موی بز است که از رنگ سیاه زاغ، سور و بور آن استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی خراسان جنوبی اظهارکرد: مراحل پاکیزه‌سازی و ریسندگی نیز توسط مردان و زنان بومی به انجام می‌رسد. 

عباس‌زاده تصریح کرد: عمده محصول تولیدی این رشته تخته‌های سیاه چادر است که برای تهیه چادر عشایری با اندازه‌های مختلف، تعدادی از آنها را به هم متصل می‌کنند.

وی ادامه داد: این تخته‌ها به طول تقریبی هشت تا ده متر و عرض یک متربافته شده و به صورت ساده و کاملاّ سیاه رنگ است.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: برخی افراد برای ایجاد تمایز بین سیاه چادر خود در حین بافت بر روی این تخته‌ها با نخ سفید پنبه‌ای نقش‌های ساده‌ای ایجاد می‌کنند.

عباس‌زاده افزود: ابزار مورد استفاده در سیاه چادربافی بسیار ساده و ابتدایی و شامل دار افقی، شانه، دَستَک و پاکی است. 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بافت سیاه چادر توسط ساکنین روستاهایی چون سِیدال و میغان در شهرستان نهبندان و طوایف عشایری شهرستان‌های سربیشه ، قاینات ، سرایان و... صورت می‌پذیرد و از این طریق امرار معاش می‌کنند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سیاه چادر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۹۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مردم خراسان جنوبی با حضور پرشور خود در این راهپیمایی از اقدام شجاعانه سپاه حمایت کردند.

مردم قدر شناس خراسان جنوبی همگام با سایر ایرانیان در قالب اجتماع و راهپیمایی در میعادگاه‌های نمازجمعه انزجار خود را از رژیم کودک کش اسرائیل و حمایت خود را از مردم مظلوم و بی دفاع غزه و حمایت همه‌جانبه خویش از عملیات مقتدرانه و هوشمندانه وعده صادق علیه رژیم نامشروع، جنایتکار و متجاوز صهیونیستی را فریاد زدند.


مردم ولایتمدار خراسان جنوبی به شکرانه این عملیات غرورآفرین و تحقیر تاریخی رژیم غاصب صهیونیستی با حضور گسترده و پرشور خود در راهپیمایی حمایت خود را از سپاه پاسداران اعلام کردند.

دیگر خبرها

  • جیمز باند جدید را هوش مصنوعی انتخاب کرد/ هنری کویل در کنار مارگو رابی
  • بی تکلف در سیاه‌چادر؛ نماینده رئیس جمهور میهمان عشایر سنگ‌سری شد
  • راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس
  • برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی
  • راهپیمایی مردم خراسان جنوبی در حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق + تصاویر
  • انتقال مفهوم کرامت به مردم ضروری است
  • سیلاب در سیستان و بلوچستان راه‌های روستایی را بست
  • بهره مندی هزار و ۳۰۰ نفر از آموزش‌های صنایع دستی
  • نقش چادر‌های عشایری در کاهش تصادفات جاده‌ای
  • صدور ۵۱۴ مجوز سه گانه صنایع دستی در خراسان‌شمالی