Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-19@18:05:52 GMT

کتاب پله ترقی و حلقه وصل انسان‌ها است

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۵۹۵۲۴

کتاب پله ترقی و حلقه وصل انسان‌ها است

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت‌الاسلام محمد قطبی اظهار کرد: کتاب با تعریف گسترده‌اش که شامل هر نوع نوشته قابل تبادل است به هر میزان در زندگی آحاد جامعه نقش و حضور بیشتری داشته باشد، حکایت از رشد و تعالی آن جامعه دارد.
وی ادامه داد: ایران اسلامی در سال پیروزی انقلاب در بسیاری از امورِ پیرامون کتاب از جمله چاپ، کاغذ، رنگ و حتی سبک‌ها و روش‌های تولید علم و محتوا به بیرون از مرزها وابستگی داشت و بدون کپی برداری از غربی‌ها صنعت چاپ و نشر در ایران معنای کاملی نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حجت الاسلام قطبی افزود: امروز اما بسیاری از این فرآیندها با اندیشه و دانشِ درونی در حال انجام است. البته مهم‌تر از اقمار و امور حاشیه‌ای، فرهنگ مطالعه است که باید بیش‌تر و بیش‌تر تقویت شود و نسل نوخاسته و مولود انقلاب اسلامی در متن زندگی خود با کتاب انس و ارتباط کاملی داشته باشند.
وی تصریح کرد: چهار مقوله است که هرگاه در کنار هم و مرتبط با هم قرار بگیرند می‌توان به تقویت و توسعه فرهنگ مطالعه و رشد سواد و اندیشه و فکر در جامعه امیدوار بود و این چهار مقوله که به برکت جمهوری اسلامی ایران در نقطه‌ای مناسب قرار گرفته است.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، اولین مقوله تقویت و توسعه فرهنگ مطالعه را رویت پذیریِ کتاب عنوان کرد و گفت: این مقوله امروزه با پیدایش رسانه‌های دیجیتال و فضای مجازی خیلی دور از شرایط مطلوب نیست و امکان رویت و دسترسی آحاد جامعه به کتاب فراهم است، گرچه صدا و سیما در امر رویت سازی کتاب هنوز هیچ الگوی مناسبی ندارد و از این زاویه کوتاهی کرده است.
کتاب پله ترقی انسان است
وی به دومین مقوله تقویت و توسعه فرهنگ مطالعه که پاسخ پایگی کتاب است اشاره کرد و تصرح کرد: کتاب باید نیازهای انسان را در هر زمینه با موضوع رده سنی، صنفی، جنسی و سطح معرفتی پاسخ بدهد، در واقع کتاب پله ترقی انسان است و اگر در جایی برای پرسش و ابهام و نیاز معرفتیِ انسان حرفی برای گفتن نداشته باشد همان جا نقطه کور کتاب است.
حجت الاسلام قطبی ادامه داد: در پاسخ پایگیِ کتاب، اکنون جمهوری اسلامی ایران در جایگاه مناسبی قرار گرفته است، دسته بندی‌های کتابفروشی‌ها و موضوع بندی کتاب‌ها در قفسه‌های کتابفروشی‌ها از این توسعه و تنوع حکایت دارد. که البته تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله زیادی داریم و لازم است نویسندگان، محققین، ناشران و متولیان امور فرهنگی در این خصوص نقش فعال‌تری ایفا کنند.
وی با بیان این که سومین مقوله تقویت و توسعه فرهنگ مطالعه، بینامتنیت کتاب است، گفت: کتاب باید حاوی محتوایی باشد که قابلیت تبدیل پذیری بالا و ارائه در همه انواع رسانه‌ها را اشته باشد، کتاب باید محتوای سیالی باشد که در رفت و برگشت بین هنرها، مقوله‌های رسانه‌ای، محصولات، سبک زندگی، فرهنگ و ادبیات، آیین‌ها و سنت‌ها و... باشد، این ویژگیِ بینامتنیتِ کتاب موجب خواهدشد کتاب هیچ‌گاه از زندگی انسان حذف نشده و محور اصلی و نخ تسبیح همه حوزه‌های رسانه‌ای و هنری در جامعه باشد.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اذعان کرد: نقش آفرینی نهادهایی از قبیل صدا و سیما، فرهنگ و ارشاداسلامی، آموزش و پرورش و... می‌تواند این فهم را در جامعه به وجود بیاورد که آنچه بین رسانه‌ها، هنرها و سبک زندگی و فرهنگ جامعه پیوستگی و یکپارچگی به وجود می‌آورد، کتاب است.
وی آخرین و چهارمین مقوله تقویت و توسعه فرهنگ مطالعه را اجتماع پذیریِ کتاب عنوان کرد و گفت: کتاب باید نقطه اتّکا و تکیه گاه فعالیت‌های مردمی و تشکل‌های فرهنگی باشد، هر چه اجتماع‌ها و تشکل‌های فرهنگی و اجتماعی در جامعه بیشتر با محوریّت کتاب فعالیت نمایند، استحکام و قوت بیشتری به فرهنگ خواهند بخشید.
حجت الاسلام قطبی ادامه داد: روی آوردن به رسانه‌های نوین و فضای مجازی و هنرهای مدرن بدون بهره گیری از کتاب و محتوای بینامتنیِ آن موجب تهی شدن فعالیت‌ها از مغز و محتوا خواهد شد. که البته از رسانه‌های فراگیری همچون صدا و سیما بیش از دیگران انتظار می‌رود به ویژه در برنامه‌های هنری خود از جمله سریال‌ها، باید پیوستاریِ زندگی و فرهنگ با کتاب و علم و دانش را بیش از پیش مورد توجه قرار دهد.
وی در پایان افزود: گاهی یک سریال با بیش از سی قسمت را مشاهده می‌کنیم بدون اینکه حتی یکبار مستقیم یا غیر مستقیم دلادت‌هایی که حکایت از دانش، سواد و کتاب در آن باشد در سریال یافت نمی‌شود.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا اصفهان کتاب کتابخوانی مطالعه صدا و سیما حجت الاسلام قطبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۵۹۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالبه عمومی برای اجرای طرح نور درمازندران

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، حجت‌الاسلام والمسلمین شریف تبار امروز در جمع خبرنگاران با بیان اهمیت اجرای طرح عفاف و حجاب در جامعه اظهار داشت: اجرای طرح نور که توسط نیرو‌های پرتلاش امنیت اخلاقی در جامعه در حال اجراست، یک مطالبه عمومی است که نیازمند توجه همه مسئولین در این مسئله است.

حجت الاسلام شریف تبار با تقدیر از تلاش‌های نیروی انتظامی در برقراری امنیت اخلاقی در جامعه ادامه داد: توجه به امر عفاف و حجاب وصیانت از آن یعنی توجه به امنیت عاطفی کانون خانواده و امروز یکی از دغدغه‌های اصلی خانواد‌ها برای همین مسئله است.

وی با اشاره به طرح نمادین زنجیزه انسانی در سواحل مازندران به پاس طرح عملیاتی وعده صادق سپاه پاسداران و همچنین طرح نور اشاره کرد و خاطر نشان کرد: حجاب و عفاف در هر جامعه‌ای به ایجاد سلامت اجتماعی و فرهنگی و آرامش و امنیت اخلاقی در جامعه کمک می‌کند و جامعه اسلامی باید در این مورد سرآمد باشد.

عضو شورای فرهنگ عمومی مازندران به وجود برخی ناهنجاری‌های حوزه عفاف و حجاب اشاره و بیان داشت: گروه معدودی در جامعه اسلامی ایران از روی جهالت، نا"آگاهی و یا با سازماندهی برخی عناصر خودفروخته به این فریضه مهم حمله کرده و به دنبال احیای مجدد فرهنگ بی‌بندو باری زمان پهلوی در جامعه تلاش می‌کنند، ولی بدانند جامعه ایران اسلامی و ملت مومن و حتی برخی از بانوانی که حجاب کامل ندارند، در مقابل این جماعت قلیل کوتاه نمی‌آیند و همراهی نخواهند کرد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران منشا حجاب و عفاف را از صفات انسانی برشمرد و خاطرنشان کرد: عفاف و حجاب نه فقط در دین مبین اسلام بلکه در همه ادیان الهی مورد تاکید است و حافظ امنیت روانی و اخلاقی و باعث ثبات خانواده‌ها است.

دیگر خبرها

  • آموزش و پرورش و فرهنگ در تربیت انسان بسیار تأثیرگذار هستند
  • سفرای ایران از فرصت نمایشگاه کتاب تهران در توسعه دیپلماسی فرهنگی استفاده کنند
  • هنر ظرفیت تحول یک جامعه را دارد
  • مطالبه عمومی برای اجرای طرح نور درمازندران
  • فرهنگ کرامت انسانی به مخاطب منتقل شود
  • اجرای طرح « نور» مطالبه عمومی است
  • اتحاد ملی و انسجام اسلامی هم افزایی یا تعارض؟
  • تفاوت‌های دولت اسلامی و سکولار
  • جزئیات اعزام حاجیان از اواخر اردیبهشت با ارز مبادله‌ای
  • شهید آوینی با زبان هنر به نسل‌ آتی جامعه معرفی شود