Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@23:53:51 GMT

تقویت ضربان‌سازها با پنبه!

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۶۰۳۷۶

تقویت ضربان‌سازها با پنبه!

محققان کره‌ای و آمریکایی به دنبال تقویت دو برابری ضربان‌سازها با استفاده از سلول زیست‌سوختی پنبه هستند.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، محققان دانشگاه جورجیای آمریکا و دانشگاه کره راهی برای تامین قدرت دستگاههای پزشکی با قابلیت ایمپلنت مانند ضربان‌ساز یافته‌اند.

آنها یک سلول سوختی جدید ساخته شده از فیبر پنبه ابداع کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سلول زیست‌سوختی با استفاده از گلوکز می‌تواند قدرت دو برابری را برای دستگاههای معمول ارائه دهد.

محققان توانستند نانوذرات طلا را بر روی فیبر پنبه قرار دهند. این فرآیند منجر به تولید الکترودهای فوق رسانا می‌شود که به بهبود کارایی سلول سوختی کمک می‌کند. همچنین امکان اتصال آنزیم مورد استفاده برای اکسیداسیون یا ترکیب شیمیایی گلوکز با الکترود را فراهم می‌کند.

با انجام این کار، سلول سوختی با تبدیل انرژی شیمیایی از گلوکز موجود در بدن به انرژی الکتریکی، قادر به تولید یک منبع انرژی پایدار و مداوم مورد نیاز برای تامین قدرت یک دستگاه پزشکی است.

سلول زیست‌سوختی اولین چیزی نیست که از گلوکز استفاده می‌کند، بلکه نوآوری اصلی این مطالعه در استفاده از پنبه است.

پنبه متخلخل‌تر از فیبر نایلونی است که به طور معمول استفاده می‌شود و این منافذ کمک می‌کنند تا رسانایی الکترود بهبود بخشیده شود و حمایت بیشتری از دستگاه‌های الکتروشیمیایی صورت بگیرد.

محققان معتقدند که فیبر پنبه همچنین ممکن است سازگاری بیولوژیکی دستگاه‌هایی که در داخل بدن عمل می‌کنند را بهبود بخشد.

اگر محققان قادر به استفاده از یافته‌های در عمل باشند، می‌توانند عمر دستگاه‌های پزشکی قابل ایمپلنت را تا حد زیادی گسترش دهند. این امر می‌تواند افرادی را که از دستگاه‌هایی نظیر ضربان‌ساز یا حسگرهای پزشکی استفاده می‌کنند، از انجام عمل جراحی تنها برای جایگزینی یک باتری ساده، نجات دهد.

همچنین امکاناتی جدید برای دستگاه‌های ایمپلنت موقت فراهم می‌کند. این سلول زیست‌سوختی می‌تواند این دستگاه‌ها را از وجود باتری بی‌نیاز کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پنبه سلول سوختی ضربان ساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۰۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح دستگاه MRI بیمارستان رازی رشت، به زودی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ دکتر محمدتقی آشوبی گفت: با تلاش‎ها و پیگیری‎های دانشگاه علوم پزشکی گیلان، یک دستگاه MRI به ارزش ۵۰ میلیارد تومان از سوی سازمان بهداشت جهانی در اختیار مرکز آموزشی درمانی رازی رشت قرار گرفت که در این مرکز درمانی نصب و امتحان شد و به زودی برای خدمات رسانی به بیماران به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه مرکز آموزشی درمانی رازی رشت دومین مرکز درمانی پرتردد شهر رشت به ‎لحاظ تعداد بیماران مراجعه کننده و کادر آموزشی و درمانی است، افزود: سالانه دست کم بین ۵۰۰ تا هزار بیمار برای انجام MRI از این مرکز درمانی به دیگر مراکز آموزشی درمانی رشت و یا بخش خصوصی مراجعه و دوباره برای ادامه درمان به این مرکز بازمی گردند که این امر موجب زحمت بیمار و خانواده اش و همچنین صرف هزینه و وقت می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه توزیع عادلانه امکانات و تجهیزات تشخیصی و درمانی از اهداف مدیران و مسئولان این دانشگاه است، گفت: بیمارستان رازی رشت یک مرکز آموزشی درمانی برای بیماری‌های ارولوژی، ریه، کبد، گوارش، کلیه، بیماری‌های عفونی، پیوند کلیه، پوست، جراحی عروق، روماتولوژی، هماتولوژی، غدد، توراکس تالاسمی، اورژانس، هموفیلی و دیگر بیماری‌ها است که به رغم ارائه خدمات سلامت محور به مردم، از برخی تجهیزات نظیر MRI محروم بود.

مرکز آموزشی درمانی رازی رشت ۷۴ سال پیش تأسیس شد.

دیگر خبرها

  • اعمال محدودیت ترافیکی در ۲ محور گیلان
  • حمایت از طراحی و ساخت ابزار‌های شناختی توسط ستاد علوم شناختی
  • یافته‌های پژوهشگران برای افزایش ظرفیت دیالیز برای بیماران
  • دولت با ایده‌هایی عملگرایانه سیاست‌های جمعیتی را تقویت کند
  • طراحی ضربان‌ساز قلبی که تا ۳۰۰ سال در بدن کار می‌کند!
  • ساخت دستگاه حفاری تا عمق ۳ هزار متری توسط محققان پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی
  • بارش‌های رگباری پنجشنبه دراصفهان می‌بارد/آماده باش نیروهای امدادی
  • شمس آذر - پیکان؛ مصاف جوان سازها/ آغاز حساس‌ترین هفته فوتبالی
  • افتتاح دستگاه MRI بیمارستان رازی رشت، به زودی
  • تقویت ساختار «مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس» در دانشگاه‌های علوم پزشکی