Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@00:57:45 GMT

نوآوری حلقه گم شده کارآفرینی ایرانی است

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۶۰۵۱۱

نوآوری حلقه گم شده کارآفرینی ایرانی است

همدان-ایرنا- روزنامه همدان پیام در آخرین شماره روز شنبه 26 آبان ماه در مطلبی با عنوان 'نوآوری حلقه گم شده کارآفرینی ایرانی است' به بررسی وضعیت اشتغال و کارآفرینی استان همدان پرداخته است.

در این مطلب که به قلم مهدی ناصرنژاد به رشته تحریر درآمده، عنوان شده است: این روزها هفته «کارآفرینی» را می‌گذرانیم، هفته‌ای که هر روزش و هر عنوانش انسان را و بخصوص خیل جوان‌های تحصیل کرده و پرانرژی و اما بیکار را به اندیشه‌های دور و دراز فرو می‌برد که (من) چه کار می‌توانم انجام دهم، چه کاری از من ساخته است و چه باید کرد تا به عنوان یک کارآفرین در اذهان عمومی شناخته شوم!؟
کارآفرینی در همه ادوار بشری کلید اصلی حرکت و تلاش و تولید و درآمد بوده و هست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تمام کشاورزان این مرز و بوم نسل به نسل کارآفرین بوده و هستند.
صنعتگران ایرانی از عهد سفال و سفالینه تا عصر صنعت ماشین و فن‌آوری‌های نظامی و الکترونیک همچنان تولیدگر و کارآفرین بوده‌اند.
کارآفرینی در دنیای قدیم در تمام حوزه‌های اقتصادی، پدر و فرزندی و موروثی بوده است تا در دنیای امروز که در یک مجموعه کارآفرینی ده‌ها و بلکه صد‌ها انسان با علوم مختلف و اقوام گوناگون کنار هم و دوش به دوش هم می‌سازند و تولید می‌کنند و آبادگر هستند.
با این حال کارآفرینی در عصر ما و در جامعه ایرانی که دچار تحولات بنیادی در اجتماع و اقتصاد می‌باشد، دارای معانی و کارآمدهای متفاوت است.
یک زمانی بود که انسان‌های اولیه و جوامع بدوی فقط برای اینکه روی پای خود بایستند و زنده بمانند، می‌کاشتند و می‌ساختند و می‌پختند و به عنوان کارآفرین از کمک دیگران بهره‌مند می‌شدند، اما امروز کارآفرینی می‌کنیم تا با دنیا به رقابت بپردازیم.
امروز کارآفرین هستیم تا جامعه خویش را به سمت تعالی و پیشرفت و ثبت رکوردهای جدید به نام خود و ملیت خود برسانیم و اما امروز دولت‌ها چشم به کارآفرینان خود دارند و برنامه فردا را از آنان جستجو می‌کنند و می‌خواهند.
در دنیای قدیم می‌شد با کمی پول و سرمایه و چند رأس استر و دام یک کارآفرین موفق بود، اما در دنیای امروز پول و سرمایه برای کارآفرینی در درجه چندم اهمیت قرار دارد؛ چون اگر یک کارآفرین خلاق و صاحب ایده و نوآور نباشی، تمام پول دنیا یک شبه می‌سوزد و آن وقت نه از تاک نشان ماند و نه از تاک‌نشان!
در دنیای امروز و بین ملل پیشرفته جهان فراتر از 50 هزار شغل گوناگون شناخته و رصد شده است که اکثریت آن نه مبتنی بر پول و سرمایه، بلکه بر اساس ایده‌های نو و نوآوری‌های خلاقانه پدید آمده است و اگر نبود نوآوری و نبودند انسان‌های صاحب اندیشه و خلاق، هم‌اینک بیشتر از دو سوم جمعیت جهان بیکار بودند.
روزگاری بود که می‌شد راحت و بی‌دغدغه گوشه خانه خود دراز کشید و منتظر ماند تا شانس بیاید و در خانه‌ات را بکوبد، اما می‌گویند در دنیای نوآوری و خلاقیت و علم‌، شانس برای هیچکس هیچ جایی از اعراب ندارد و باید شانس را به اسم جدید خود یعنی «فرصت» گشت و گشت و پیدا کرد!
در چهار سوی تمام نوآوری‌ها و خلاقیت است که باید جامعه را از هر نشان و عنصر و حرکت با هم یکسو و هم‌جهت ساخت. امروز اگر کسی از کلاس اول ابتدایی شروع به تحصیل می‌کند، باید راه او را با جامعه فردا همسو ساخت. امروز باید دانشگاه‌های ما بدانند و برنامه‌ریزی کنند و هماهنگ‌سازی نمایند که چه نیروهایی را برای جامعه تربیت کنند.
از سوی دیگر باید صاحبان برنامه و سرمایه نگاهشان به دانشگاه‌ها باشد که از این کارخانه‌های آدم‌سازی چه محصولاتی بیرون میآید و کجا باید از آنان استفاده کرد!
امروز همه دنیا کشوری نظیر چین را به عنوان جامعه‌ای موفق و تولیدکننده و صادرکننده می‌شناسند، اما باید بدانیم که همین چین به ظاهر موفق‌، از روی دست بسیاری از جوامع عقب‌مانده و نیازمند، کپی‌برداری می‌کند و در واقع دست بسیاری از کشورها و ملت‌ها را خوانده است که چه می‌خواهند و نیاز روز آنان چیست!
در واقع باید در کنار تمام نوآوری‌ها و خلاقیت‌های آینده‌ساز، نقاط قوت و ضعف دیگران را هم آنالیز کنیم و چه اشکالی دارد در همه علوم و حتی در روش‌های صحیح هنجارهای اجتماعی و فرهنگی که با خلق و خوی انسانی سازگاری دارد، نگاهی هم به دنیای بیرون داشته باشیم.
امروز کارآفرینی نسخه حیات‌بخش جامعه و اقتصاد بیمار ایران است ولیکن در آغاز و نیمه راه این رویکرد بزرگ و ناگزیر یک حلقه مفقوده‌ وجود دارد که باید دنبال آن هم باشیم تا زنجیر قدرت و حرکت و سازندگی تکمیل و کارآمد گردد و آن حلقه گم شده چیزی نیست بجز نوآوری و ابتکار در دنیای کارآفرینی.
روزنامه همدان پیام به مدیرمسئولی نصرت الله طاقتی احسن در همدان چاپ و منتشر می شود.
7523/2090

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي ديگر رسانه ها اشتغال كارآفريني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۰۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت بیش از یک هزار فقره تسهیلات اشتغال در ایلام

                                                                                      به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ مرتضی دالوند اظهار داشت: پارسال بیش از یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات از سوی این صندوق در بخش‌های خدمات، کشاورزی، صنعت و رفاهی پرداخت به متقاضیان پرداخت شده است.   وی افزود: ۷۵۳ فقره تسهیلات ارزان قیمت اشتغال و ضروری با اعتباری بیش از یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ توسط این صندوق در استان پرداخت و زمینه اشتغال ۸۰۰ نفر نیز فراهم شده است.   مدیر صندوق کارآفرینی امید ایلام اضافه کرد: صندوق استان در سال ۱۴۰۲ با ابلاغ اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ توانست با عملکردی مناسب، اعتبار مربوط به دستگاه های، چون کمیته امداد، بهزیستی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را جذب و تسهیلات اشتغال ارزان قیمت به متقاضیان معرفی شده از سوی دستگاه‌های اجرایی پرداخت کند.   وی اضافه کرد: در این راستا تعداد ۲۲۸ فقره تسهیلات با اعتبار بیش از ۶۳۰ میلیارد ریال طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ پرداخت کرد و صندوق کارآفرینی امید استان ایلام با این عملکرد رتبه ممتازی در بین بانک‌های عامل در استان کسب کرده است.   مدیر صندوق استان ایلام در خصوص اقدامات و خدمات صندوق استان در سفر ریاست جمهور به استان ایلام توضیح داد: صندوق استان از سال ۱۴۰۰ تا پایان سال گذشته با تامین مالی و پرداخت ۲۵۲ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه اشتغال و ضروری به ۹۴۲ فقره درخواست مردمی سفر رییس جمهور پاسخ داده است.   وی در مورد حمایت از کارآفرینان روستایی و مناطق محروم اعلام کرد: صندوق استان ایلام تعداد یک هزار و ۶۳۳ فقره تسهیلات اشتغال روستایی با اعتبار بیش از یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال با استفاده از منابع مشترک صندوق توسعه ملی از ابتدای شروع این طرح در سال ۱۳۹۷ تا سال گذشته را پرداخت و زمینه اشتغال برای ۲ هزار و ۴۱۳ نفر فراهم کرده است.   مدیرصندوق کارآفرینی استان ایلام گفت: در سال گذشته بصورت ویدئوکنفرانس و با حضور معاون اجرایی و سرپرست نهاد رییس جمهور و مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید تعداد ۴۵ طرح اشتغالزایی کسب وکار خرد و کوچک در سطح استان با حمایت مالی صندوق استان با سرمایه گذاری کل ۳۶۸ میلیارد ریال در دهه مبارک فجر همزمان با سراسر کشور افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.   وی ادامه داد: صندوق کارآفرینی امید این تسهیلات را در حمایت مالی از جوانان تحصیل کرده و دارای مهارت، زنان خودسرپرست، نخبگان و کارآفرینان در قالب ایجاد کسب و کار خرد و کوچک با رویکرد توانمندسازی و شبکه سازی هم افزا و تکمیل زنجیره ارزش با اولویت مناطق محروم و مناطق روستایی پرداخت کرده است.

دیگر خبرها

  • حمایت صندوق نوآوری از راه‌اندازی خط تولید دانش‌بنیان‌های ایرانی در کنیا 
  • عملیات وعده صادق آبروی دنیای اسلام شد
  • عملیات وعده صادق، شکست دنیای استکبار بود
  • اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه
  • توصیه داور مسابقه «میدون» به دانشجویان برای تجارت موفق/ چگونه می‌توان نرم‌افزارهای جهانی را تبدیل به مدل ایرانی کرد؟
  • نخستین نشست رسمی کمیسیون بانوان بنیاد کارآفرینی گام دوم برگزار شد
  • ثبت ۱۲ فرآورده دارویی و ۵۰ تجهیز پزشکی شرکت‌های ایرانی در کنیا
  • امروزه تشخیص طبی پیش شرط خدمات درمانی است
  • جامعه آزمایشگاهی حلقه واسط میان تلاشگران عرصه سلامت است
  • پرداخت بیش از یک هزار فقره تسهیلات اشتغال در ایلام