Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@12:37:08 GMT

دنیا در اندیشه امام خمینی فرصت تغییر و تبدل است

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۶۰۶۶۴

دنیا در اندیشه امام خمینی فرصت تغییر و تبدل است

به گزارش خبرنگار مهر، رساله دکترای سازواری تربیت و سیاست در اندیشه امام خمینی(ره) نوشته مجتبی همتی فر، با راهنمایی بختیار شعبانی و مشاوره جمیله علم‌الهدی و شریف لک‌زایی، ۲۴ آبان ماه در دانشگاه فردوسی مشهد دفاع شد.

در ادامه چکیده ای از این رساله ارائه می شود:

در این پژوهش، سیر تحول اندیشه‌های ناظر به مناسبات تربیت و سیاست به عنوان دو امر و نهاد اجتماعی از منظر سازواری چارچوب نظری هر یک با هم، همخوانی با فلسفه اجتماع و یا با چارچوب فکری معیار مورد تحلیل قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این تحلیل از الگوی هدف ـ وسیله در معنای موسّع آن و همچنین دوگانه‌ی ساختار ـ کارکرد دولت در کنار نظریه بحران اسپریگنز بهره برده شده است.

پس از بررسی پیشینه عام و خاص، در چارچوب نظری ناظر به سازواری/ ناسازواری تربیت و سیاست سه جریان اصلی شناسایی گردیده است که طرح یا برجسته شدن آن‌ها اغلب واکنشی و برای سازوار نمودن تربیت و سیاست با هم و بر اساس فلسفه اجتماع مربوطه است: ۱ـ «فضیلت‌گرایی»؛ با تمرکز غالب بر وجه کارکردی دولت، نگرش ابزاری به قدرت و سیاست در راستای تحقق سعادت و خیر برتر (افلاطون، ارسطو و برخی فیلسوفان مسلمان)؛ ۲ـ «قدرت‌گرایی»؛ با غایت‌پنداری قدرت به عنوان ارزش ذاتی عمدتاً در قالب دولت مدرن (ساختار) و نگرش ابزاری به تربیت (سوفیسم، هابز و لاک)؛ ۳ـ نظریه انتقادی؛ با به نقد کشیدن وجه ساختاری دولت و گاهی تأکید بر مبارزه در عین پایبندی به ارزش قدرت (فریره و کارنوی). چنین استنباط می‌شود که «تغییر معنای تربیت و سیاست» و همچنین «توزیع قدرت» سه راه پیشِ روی رفع ناسازواری میان تربیت و سیاست به شمار می‌رود (فصل ۲).

در ادامه، با در نظر گرفتن الگوی اندیشه‌شناسی تأسیسی پژوهشگران و ملاحظات روشی استخراج شده، آثار مرتبط امام خمینی مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفته است. بر این اساس، مبانی فکری (هستی‌شناختی، انسان‌شناختی، دین‌شناختی و جامعه‌شناختی) و نظام ارزشی امام خمینی (ره) در ذیل بحران‌ها و مسایل اجتماعی پیشِ روی ایشان احصا گردید (فصل ۳). در ادامه با تکیه بر این مبانی و با تحلیل مؤلفه‌های تربیت و سیاست (مفهوم، اهداف و ساختار) در اندیشه و آثار امام خمینی (ره)، صورت‌بندی تفصیلی و تازه‌ای از دیدگاه ایشان درباره تربیت و سیاست ارائه شده است (فصل ۴ و ۵). در نهایت نیز سعی شده است که مناسبات نادرست و درست تربیت و سیاست در اندیشه امام خمینی (ره) از منظر سازواری مورد تحلیل قرار گیرد (فصل ۶).

بر این اساس، در اندیشه امام خمینی دنیا فرصت تغییر و تبدل است که در آن جنود عقل و جهل در هستی، جامعه انسانی و درون انسان مقابله‌ی تعارض‌گونه‌ای دارند که عرصه‌ی اعمال اراده و تعالی انسان را فراهم می‌کند. در این عرصه و در چارچوب اسلامی، تربیت و سیاست ذیل هدف غایی مشترک و وحدت‌بخشِ «توحیدگرایی» و مبتنی بر مبانی و گزاره‌های زیربنایی اسلامی ـ همچون «فطرت‌گرایی» و «ولایت‌مداری» ـ سازوار هستند.

اصول و ارزش‌های پایه و قواعد الگویِ «خانواده» و «شبکه ولایی» با محوریت «محبت ـ اطاعت (اقتدار)» بر روابط و نهادهای جامعه حاکم است و به ساختار تربیت و سیاست و مناسبات آن‌ها نظم می‌بخشد. «عدالت‌محوری و اعتدال در عین مبارزه با ظلم و انظلام»، «آزادی همه جانبه مادی و معنوی مشروط»، «نظم»، «انتخاب‌گری و اختیارگرایی» و «مردم‌محوری ذیل قانون و خواسته‌ی الهی» از جمله پایه‌ای‌ترین ارزش‌ها و اصول مذکور هستند.

ذیل عنصر وحدت‌بخش توحیدگرایی، مناسبات تربیت و سیاست در پیوند با هم تعیین می‌شود که می‌توان آن را رابطه‌ای «دیالکتیک ناهمسطح» دانست که هر یک به اقتضا نسبت به دیگری جنبه آلی می‌یابد. از یک سو سیاست در وجه نهادی (حکومت و حاکمان در سطوح مختلف) باید مقدمات و مقتضیات تحقق اهداف غایی و واسطی تعلیم و تربیت را فراهم کنند و سیاست به‌مثابه ابزار تربیت در سطح فردی و قوام‌بخش آن به شمار می‌رود. تأکیدات امام خمینی بر لزوم سیاست‌گذاری و بازسازی و تحول فرهنگی در ساختارها و روابط و برنامه‌ها توسط حکومت اسلامی را از همین وجه می‌توان در نظر گرفت.

از سوی دیگر تربیت برای تحقق اهداف سیاست و حکومت، جنبه آلی می‌یابد و در تحقق اهداف و تأمین نیازهای جامعه از طریق تربیت متخصص و تزکیه زمامدار و عالمان و همچنین تربیت سیاسی و ملت‌سازی در راستای تحقق مسئولیت و نظارت عمومی کمک‌یار حکومت خواهد بود. این دیالکتیک میان تربیت و سیاست در ذیل غایت مشترک توحیدگرایی، با توجه به شرایط و موقعیت حاکم بر جامعه و نظام سیاسی شدت و ضعف و تقدم و تأخر می‌یابد؛ هر چند در عین سازواری، کلیت آن پابرجا خواهد بود.

کد خبر 4460364

منبع: مهر

کلیدواژه: امام خمینی ره جمیله علم الهدی دانشگاه فردوسی مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۰۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا ایران از اسرائیل خواسته بود که در ازای توقف حمله به غزه، به سرزمین های اشغالی حمله نکند؟

به گزارش همشهری آنلاین، عباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی سیاست خارجی و معاون سابق وزارت خارجه، در یک نشست مجازی در اسپیس ایکس گفت: در حال حاضر و پس از فروکش کردن تنش ایران و اسراییل، پس از حمله به کنسولگری، زمان استفاده از ابزار سیاسی و دیپلماسی و به تعبیری موشک های دیپلماتیک برای تثبیت قدرت ایران است.

وی افزود: مذاکرات سیاسی دست آوردهای میدانی را نقد می کند. هیچ مذاکره سیاسی بدون اتکا به مولفه های قدرت صورت نمی گیرد و به جایی هم نمیرسیم.

عراقچی گفت: باید پس از زدن ضربه نظامی وارد میدان سیاسی و امتیازگیری می شدیم و الان وقت ورود به میدان سیاسی و دیپلماسی است.

وی در پاسخ به سوالی در این باره که آیا پس از حمله اسراییل به کنسولگری، ایران، صرفنظر کردن از تقابل را به توقف حمله به غزه کرده بود، خاطرنشان کرد: از پشت صحنه خبر ندارم و اطلاعات من فقط رسانه ای است. اما درخواستی از طرف ایران قطعا وجود نداشته که توقف حمله به غزه در مقابل عدم حمله ما اتفاق بیفتد. این حرف ها بخشی از همان جنگ های روانی و رسانه ای است که آنان انجام دادند تا مانع حمله ایران شوند که موفق نشدند.

معاون سابق وزارت خارجه افزود: باز هم تاکید می کنم، مذاکرات سیاسی دست آوردهای میدانی را نقد می کند. هیچ مذاکره سیاسی بدون اتکا به مولفه های قدرت صورت نمی گیرد و به جایی هم نمیرسیم.

عراقچی در بخشی دیگر از اظهارات خود گفت: احتمال حمله به رفح در غزه، هنوز زیاد است و منتفی نشده ولی اسراییل را نمی تواند از این بن بست نجات دهد. درگیری با ایران اسرائیل را به مراتب ضعیف تر کرده است.

عراقچی همچنین می گوید: پس از کاهش تنش فعلی، باید با افزایش تحرکات دیپلماتیک اجازه ندهیم که فشار و هزینه به کشور وارد شود.

وی در همین رابطه افزود: باید سیاست ها و راهبردهای همسایگی با کشورهای همسایه را تقویت و به‌روز کنیم. نباید اجازه داد ایران را به خطری برای کشورهای قلمداد کنند.

دبیرشورای راهبردی سیاست خارجی گفت: پس از تحولات اخیر، قدرت ایران به حدی افزایش یافته که فراتر از منطقه رفته است.

عراقچی خاطرنشان کرد که گاهی در گذشته به موقع از فرصت های پیش آمده استفاده نشد و آن فرصت ها تبدیل به تهدید شدند. برعکس گاهی حتی تهدیدها با مدیریت درست به فرصت تبدیل شده اند مثل حمله به سفارت ایران در دمشق که به فرصت بزرگی برای ایران مبدل شد. الان باید از این فرصت به دست آمده بهترین و بیشترین استفاده را کرد.

کد خبر 846500 برچسب‌ها ایران و اسرائیل سيد عباس عراقچي خبر ویژه

دیگر خبرها

  • نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود
  • نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود /یک مورخ باید شجاع باشد و از پروپاگاندای رسانه‌ای نترسد
  • عروس امام خمینی درگذشت
  • رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • سرمایه گذاری انسانی در ساماندهی نظام تعلیم و تربیت
  • ایران اسلامی رسالت جهانی دارد/تربیت جوانان خداجوی آخر زمانی
  • تربیت شاگرد و روحانی مبارز
  • آیا ایران از اسرائیل خواسته بود که در ازای توقف حمله به غزه، به سرزمین های اشغالی حمله نکند؟