Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-19@10:53:13 GMT

فاجعه زیست‌محیطی با برچسب جذب گردشگر +عکس

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۶۰۷۷۷

فاجعه زیست‌محیطی با برچسب جذب گردشگر +عکس

۱۲ هکتار از نیلوفرهای تالاب ۲۳ هکتاری ولوکلای بابل از بین رفت و به جای آن جاده احداث شده است؛ جاده‌هایی که قرار است محل تردد گردشگران شود و به درآمدزایی ختم شود اما واقعاً ارزشش را داشت؟

به گزارش مشرق، قلب تپنده تالاب ولوکلای بابل در حالی از بین رفت که قرار شد تالاب لایروبی شود، ابتدا باعنوان لایروبی شاخه‌های نیلوفرهای تالاب یکی پس از دیگری از بین رفت در حالی که نابودی نیلوفرها با عنوان مرمت و بازسازی عنوان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:

روند خشک شدن تالاب انزلی در 22 سال اخیر +فیلم عکس/ یادگارهای تالاب هامون ...

اگر این روزها سری به تالاب ولوکلای بابل بزنیم می‌بینیم هر عنوانی برای این تالاب انتخاب کنیم جز نیلوفر، به این دلیل که دیگر خبری از نیلوفرها در این تالاب نیست.

12 هکتار از نیلوفرهای تالاب 23 هکتاری ولوکلای بابل از بین رفت و به جای آن جاده احداث شده است؛ جاده‌هایی که قرار است محل تردد گردشگران شود و به درآمدزایی ختم شود اما واقعا ارزشش را داشت این همه نیلوفر که زیبایی را به طبیعت هدیه می‌داد به بهانه لایروبی از بین رود و تنها نامش به یادگار بماند که روزی این مکان محلی برای رویش نیلوفرها بود.

در حال حاضر سه دستگاه بلدوزر در تالاب مستقر شده ولی به‌دلیل حجم بالای گل و لای قدرت از بین بردن نیلوفرها را ندارد و با دستگاه‌های دیگر به جان تالاب افتادند.

نابودی نیلوفرها تا ماه آینده نیز ادامه خواهد داشت، درست است باران مدتی در کارشان وقفه ایجاد کرد و این وقفه از مرگ چند هکتار از نیلوفرها جلوگیری کرد ولی کشاورزان در ماه آینده برای ذخیره‌سازی آب می‌توانند جلوی مرگ نیلوفرهای دیگر را بگیرند.

همچنین فصل حضور پرندگان مهاجر در مازندران است و سال‌های گذشته پرندگانی که این مکان پناه می‌آوردند امسال بی‌خانمان شدند و مجبور شدند به مکان‌های دیگر کوچ کنند.

دهیار روستای ولوکلای بابل در این‌باره، اظهار کرد: بیش از 12 هکتار از نیلوفرهای تالاب از بین رفت و همچنان این روند ادامه دارد.

محمدعلیزاده افزود: نام این پروژه لایروبی تالاب ولوکلا بود که در حال حاضر عنوان این پروژه مرمت و بازسازی تالاب ولوکلای نامگذاری شده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر روند نابودی نیلوفرها ادامه دارد و با قوت جاده‌سازی در حال انجام است.

دادستان مرکز مازندران در این‌باره، اظهار کرد: مهم‌ترین موضوع برای ما بحث تأمین آب است.

سیدیونس حسینی عالمی گفت: از اهمیت تالاب نمی‌توان گذشت ولی بحث تأمین منابع آبی برای کشاورزان مهم است.

خیلی زود دیر شد، کاری که نباید صورت می‌گرفت، شد علاوه بر اینکه مساحت زیادی از نیلوفرهای آبی نابود شد هر ساله این زمان از سال تالاب پُر بود از پرندگان مهاجر به‌ویژه قوها که امسال تنها سکوت بر این تالاب حکمفرما است.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: حمایت از کالای ایرانی بازار سکه و ارز ظریف تالاب تالاب نیلوفر آبی لایروبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۰۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰ درصد پسماندهای خانگی پلاستیک‌ است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: ۲۰ درصد پسماندهای خانگی کشور و این استان پلاستیک‌ است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، یوسف یوسفی ظهر امروز _سه‌شنبه بیست و هشتم فروردین_ در نشست خبری به مناسبت فرارسیدن هفته زمین پاک اظهار کرد: این آمار بسیار بالا است بنابراین «نه به مصرف کیسه‌های پلاستیک» باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه، آئین‌نامه نحوه استفاده از پلاستیک ابلاغ شده است افزود: امید می‌رود این آئین نامه هرچه زودتر اجرایی شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: ۲۰ درصد پسماندهای خانگی کشور و این استان پلاستیک است.

یوسفی ادامه داد: روزانه ۹۰۰ تُن پسماند شهری و خانگی روزانه در استان مرکزی تولید می‌شود که ۷۰ درصد آنها قابل تفکیک و استفاده در مصارف مختلف به عنوان علوفه دام، کمپوست و...... در منازل است.

وی با بیان اینکه در هفته هوای پاک ۲۰ برنامه اجرا می‌شود گفت: ۲۰ ویژه برنامه ویژه هفته زمین پاک در این استان هدف گذاری شده است که از سوم تا ۹ اردیبهشت ماه با شعار " مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک و نجات زمین" برگزار می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: برگزاری کارگروه مدیریت پسماند، افتتاح چند پروژه زیست محیطی، تبلیغات محیطی، حضور در تریبون‌های نمازجمعه، سخنرانی در مدارس و دانشگاه‌ها، برگزاری کلاس‌های آموزشی، پاکسازی جاده‌ها و بازدید علمی دانش آموزان از موزه حیات وحش، بخشی از جمله این برنامه‌ها است.

یوسفی اظهار کرد: ۶۸ خانه محیط زیست در استان مرکزی وجود دارد که در طول هفته زمین پاک برنامه‌های ویژه‌ای در راستای مباحث زیست محیطی در این خانه‌ها برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: جشنواره ملی «نامه‌ای از طبیعت» به صورت مشترک با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست در حال برگزاری است که امید می‌رود با توفیقات و نتایج خوبی همراه باشد.

کد خبر 745237

دیگر خبرها

  • ۱۴۴ متخلف زیست محیطی دستگیر شدند
  • ثبت بیش از ۵۰۰ مورد آلودگی زیست محیطی در لرستان
  • باغ‌های قصردشت نیازمند بازنگری اقتصادی و زیست محیطی است
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در سال گذشته
  • بازگشت فلامینگو ها پس از چند سال به تالاب گاو خونی
  • کشف و جمع آوری تورهای متخلفین صید غیرمجاز در تالاب نوروزلو میاندوآب
  • ۲۰ درصد پسماندهای خانگی پلاستیک‌ است
  • شناسایی مرغداری آلوده کننده تالاب انزلی با لاشه مرغ‌های تلف شده
  • مرغ داری آلوده کننده تالاب انزلی به مراجع قضایی معرفی شد
  • خراسان رضوی در پایش‌های زیست محیطی کشور دوم شد