Web Analytics Made Easy - Statcounter

بنیاد ایران‌شناسی در ادامه سلسله نشست‌های تخصصی دوشنبه‌های ایران‌شناسی، همایش ملی «خلیج‌فارس برای ملت‌های خلیج‌فارس» را با هدف بررسی و پژوهش‌های وجوه مختلف مسائل این منطقه جغرافیایی برگزار می‌کند.

به گزارش ایسنا، محورهای این همایش در پنج بخش «فرهنگی»، «سیاسی»، «حقوقی»، «تاریخی» و «گردشگری» در ۱۲ آذر برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاقمندان می‌توانند مقالات خود را به دفتر دبیرخانه همایش، معاونت پژوهشی دفتر فصلنامه مطالعات خلیج‌فارس یا ایمیل «mags@iranology.ir» ارسال کنند.

این همایش در بخش «فرهنگی» با محورهای «مهاجرت و جابجایی اقوام در خلیج‌فارس با تاکید بر ایرانی تبارهای ساکن کرانه‌های جنوبی خلیج‌فارس، اجتماع و فرهنگ، نقش زنان در عرصه‌ی زندگی خلیج‌فارس»، «جایگاه ایران در تحولات فرهنگی خلیج‌فارس»، «بررسی مولفه‌ها و توان‌های فرهنگی تمدنی و تبیین جایگاه آن در عرصه بین‌المللی»، « هنر و معماری ایرانی در حوزه خلیج‌فارس»، «گویش و ادبیات در حوزه خلیج‌فارس»، «آینده‌نگری مولفه‌ها و رویکردهای تحولات فرهنگی منطقه خلیج‌فارس» و «ارتباطات میان فرهنگی ساکنان خلیج‌فارس» برگزار می‌شود.

در بخش «سیاسی» نیز محورهای «سیاست‌های منطقه‌ای و تاثیرات متقابل ان با سیاست‌های ایرانی»، «ریشه‌ها، دلایل، پیامدها و نتایج خروج بریتانیا از خلیج‌فارس در سال ۱۹۷۱ میلادی، نقش امنیت منطقه‌ای خلیج‌فارس در اهداف خلیج‌فارس»، «تبار شناختی و بررسی پیامدهای تاریخی با ایران، شیعیان» و «تاثیر استعمار در میراث منطقه‌ای خلیج‌فارس» اعلام شده است.

در بخش «حقوقی»، با محورهای «حقوق فرهنگی، سیاسی و مدنی ایرانی تبارهای ساکنان خلیج‌فارس بر مبنای حضور تاریخی و کنونی»، «بررسی میراث حقوقی و مالکیت سرزمینی ایران در منطقه» و «کنوانسیون‌ها و رژیم‌های حقوقی و بین المللی خلیج‌فارس» برگزار می‌شود.

در بخش «تاریخی»، با محورهای «نگرش‌های تحلیلی – تطبیقی درباره دانش خلیج‌فارس شناسی مطالعات منطقه‌ای»، «منابع، بن‌مایه‌ها و اسناد و مدارک خلیج‌فارس»، «روایات و مستندات جدید معتبر تاریخی»، «جزایر خلیج‌فارس، حاکمیت و مالکیت ایرانی» و «راه‌ها و بنادر تاریخی در قلمرو فعالیت‌های بازرگانی و اقتصادی منطقه خلیج‌فارس» برپا می‌شود.

و در بخش «گردشگری»، محورهای «طبیعت خلیج‌فارس، فرصت‌های گردشگری،آسیب‌های زیست محیطی» و «جایگاه خلیج‌فارس در صنعت توریسم جهانی» برشمرده می‌شود.

بنیاد ایرانشناسی از پژوهشگران و علاقمندان به حوزه مطالعاتی دعوت کرده تا برای ارسال مقالات  خود حداکثر تا ۳۰ آبان، با توجه به محورهای همایش اقدام کنند.

آثار برگزیده در شمارگان فصلنامه علمی مطالعات خلیج فارس و اثر برگزیده در دومین جشنواره کتاب سال خلیج‌فارس منتشر می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بنیاد ایران شناسی خلیج فارس برای ملت های خلیج فارس همايش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۰۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند مالکیت مجموعه جهانی «تخت جمشید» رونمایی می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد ثابت اقلیدی بابیان اینکه فردا ۳۰ فروردین‌ماه روز بناها و محوطه‌های تاریخی جهانی نام‌گذاری شده است، اظهارداشت: هدف از نام‌گذاری و گرامی داشت این روز، تشویق افراد و جوامع محلی به آگاهی افزایی درباره اهمیت میراث فرهنگی در زندگی، هویت و اجتماع آن‌ها است.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده روزهای ۳۰ و ۳۱ فروردین‌ماه برنامه‌های بزرگداشت این روز جهانی در سطح استان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برنامه بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی فارس فردا در مجموعه جهانی تخت جمشید برگزار خواهد شد، اظهار کرد: در این برنامه نشست بین‌المللی تخصصی، قدردانی از پیشکسوتان، استادکاران، کنشگران و افراد مؤثر در تحقق مسئولیت اجتماعی و مدیران دولتی و مراسم رونمایی از سند مالکیت مجموعه هانی تخت جمشید برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: محور اصلی نشست‌های تخصصی این برنامه شامل آمادگی، واکنش و بازیابی بناها و محوطه‌های تاریخی در برابر بلایا و حوادث به‌ویژه بحران فرونشست در محوطه‌های باستانی استان است.

ثابت اقلیدی در رابطه با سند مالکیت تخت جمشید گفت: در راستای تثبیت و صدور اسناد مالکیت اماکن تاریخی و میراث فرهنگی استان و با همکاری اداره ثبت‌اسناد و املاک این استان، سند مالکیت مجموعه میراث جهانی تخت جمشید به نام میراث فرهنگی صادر شده است.

وی ادامه داد: فردا هم‌زمان با روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی نیز پنل تخصصی تزئینات آجری در بناهای تاریخی شیراز در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدی برگزار می‌شود.

ثابت اقلیدی بابیان اینکه پنل تخصصی با همکاری انجمن صنفی مرمتگران آثار تاریخی استان فارس برگزار می‌شود، افزود: در این برنامه اساتید حوزه مرمت در قالب سخنرانی به مباحث تخصصی حوزه میراث فرهنگی شامل اصطلاحات و شناخت انواع تزئینات آجری، نحوه اجرای تزئینات آجری، دانش بومی در علم مدرن، کوره‌های آجرپزی در شیراز و اساتید سنتی آجرتراش ابزارها و نحوه انتقال هنر آجرکاری می‌پردازند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس بیان کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده نیز گردهمایی ۳۰۰ نفر همیاران دانش‌آموزی میراث فرهنگی استان با همکاری اداره کل آموزش‌وپرورش استان در مجموعه فرهنگی و تاریخی ارگ کریم‌خانی برگزار می‌شود.

وی به اجرای تورهای تخصصی بازدید از اماکن و بناهای تاریخی سراسر استان اشاره و تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده شنبه هفته آینده نیز با همکاری انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس هم نقشه قدیمی بافت تاریخی شیراز رونمایی می‌شود.

کد خبر 6081056 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه
  • فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است
  • استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است
  • بازدید از اماکن تاریخی فارس، امروز رایگان است
  • ‌سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید فردا رونمایی می‌شود
  • سند مالکیت مجموعه جهانی «تخت جمشید» رونمایی می‌شود
  • آمریکا باید از ‌آب‌های خلیج فارس خارج شود
  • چهارشنبه بعد؛ روز تاریخی برای فوتبال ایران | طلسم بزرگ شکسته می شود
  • برنامه پاسداشت سعدی با محوریت انتقال نگاه این شاعر پارسی گوی به دیگر کشورها اجرا خواهد شد
  • فجر انرژی خلیج‌فارس، ضامن تولید پایدار شرکت‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی