حوزه علمیه ویژه «خانم ها» در بهشت پایتخت
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۶۰۸۴۳
به گزارش ایکنا، حوزه نوشت: مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر که قبلا با نام مدرسه علمیه شهید حقانی نامگذاری شده بود، در سال 1363 در محله بریانک تهران و به ریاست آیت الله جنتی تحت نظارت و مدیریت سازمان تبلیغات اسلامی تاسیس شد.
در سال ۱۳۷۳ ساختمان فعلی واقع در ضلع جنوبی پارک شهر در خیابان بهشت به نام "مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر" و با دستور دفتر مقام معظم رهبری به این حوزه واگذار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بی تردید حوزه های علمیه در طول تاریخ حیات خود پرونده درخشانی از خود به جا گذاشته اند، که استمرار فکر و عمل دینی، مرهون تلاش بی وقفه مراجع عظام، محققین و مبلّغان حوزه های علمیه است. در این میان، اگرچه بانوان در اغلب زمان ها از فیوضات الهی و علمی حوزه ها برخوردار بوده و مستقیم و غیر مستقیم مخاطب ندای الهام بخش پیام آوران دینی قرار داشته اند لیکن به دلایل مختلف تاسیس حوزه های علمیه خواهران به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ضرورت یافت.
خانم دکتر خدیجه جلالی مدیر مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران به تشریح فعالیت های علمی، فرهنگی و تبلیغی یکی از مدارس برتر حوزه علمیه خواهران استان تهران پرداخته است.
متن گفتگوی خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با مدیر مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر را در ادامه می خوانید:
به عنوان سؤال نخست بفرمائید از چه سالی وارد حوزه علمیه شدید؟
بنده در سال 1364 زمانی که در مقطع دبیرستان بودم وارد حوزه علمیه خواهران در شهر تهران شدم و همزمان با گذراندن دروس حوزوی، از 17 سالگی تدریس در حوزه علمیه را شروع کردم.
در کنار فعالیت های تبلیغی به عنوان دبیر عربی در یکی از دبیرستان های منطقه 5 آموزش و پرورش مشغول گردیدم وهمزمان با تدریس درحوزه و دبیرستان، تحصیل در دانشگاه راهم آغاز نمودم وبخشی از دروس سطوح بالاتر را در کوثر شرکت نمودم.
با توجه به این که مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر زیر نظر سازمان تبلیغات بود، همزمان با تدریس، سال 1379 از طرف مسئولان سازمان تبلیغات به بنده پیشنهاد داده شد تا مدیریت حوزه کوثر را بر عهده بگیرم که از آن زمان تاکنون یعنی حدود 18 سال است که در خدمت طلاب این حوزه هستم.
لطفا سوابق علمی و تحصیلی خودتان را هم بیان کنید.
بنده علاوه بر حوزه که رسائل ومکاسب را خواندم، تحصیل دکتری در 2 رشته مطالعات اسلامی از دانشگاه بیروت و دکتری زبان و ادبیات عرب دانشگاه آزاد تهران را توفیق یافتم.
در حوزه فعالیت های علمی و پژوهشی نیز تاکنون 6 عنوان کتاب تالیف کردم که از جمله آن ها می توان به کتب «پیام بر عاشورا، ارتباط کلامی همسران از دیدگاه اسلام و روانشناسی، پیش نیاز پژوهش های اسلامی، تفسیر و علوم قرآن راهنمای پژوهشگران و جایگاه پدر در تحکیم خانواده، اشاره کرد. همچنین 35 عنوان مقاله در موضوعات مختلف اسلامی وادبی، کلامی، تاریخی و... داشته ام.
تاکنون بیش از 60 پایان نامه طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران را راهنمایی کرده ام و هم اکنون در سطوح 2 و 3 و 4 تدریس دارم و نیز سابقه تدریس در دانشگاه های مختلف تهران را هم دارم. از نظر مسئولیت اجرائی نیز هم اکنون مسئول امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی هستم.
مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر توسط چه کسی و در چه سالی تاسیس شد؟
مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر در سال 1363 با عنایت آیت الله جنتی در محل سازمان تبلیغات اسلامی و تحت نظارت آن سازمان تاسیس شد. بعد از مدتی یعنی در سال 1373 با دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اختصاص ساختمانی مستقل، مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر به مکان فعلی در منطقه بازار منتقل شد.
مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر در چه سطوحی اقدام به پذیرش طلبه می نماید؟
مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر برای سال تحصیلی ۹8-97 از خواهران علاقمند به تحصیلات حوزوی در مقطع سطح ۲ در دوره های حضوری تمام وقت و پاره وقت، و در مقطع سطح ۳ در گرایش های فقه و اصول، تفسير و علوم قرآن، کلام اسلامی و تاریخ و همچنین در مقطع سطح ۴ در رشته تفسير تطبیقی اقدام به ثبت نام نموده است و در جهت خدمت رسانی به استعدادهایی است که می توانند در عصر حاضر وجود خویش را وقف تعالی ارزش های اسلامی واخلاقی در جامعه سازند و به مسئولیت خویش در قبال اسلام عزیز و امت مسلمان و جهان اسلام عمل کنند.
این حوزه از سال 1375 به طور رسمی تحت ضوابط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران قرار گرفت. در ابتدا فقط در مقطع سطح دو پذیرش طلبه صورت می گرفت اما در سال 1386 اولین دوره سطح سه در چهار رشته فلسفه، کلام، تفسیر و علوم قرآن، فقه و اصول در این حوزه راه اندازی شد و طلاب بسیاری جهت تحصیل در سطح سه به این حوزه مراجعه کردند.
بعدها در سال 1394 مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر توانست مجوز سطح 4 را نیز اخذ و اقدام به پذیرش طلبه نماید، از این رو اولین طلاب ورودی سطح چهار که در حوزه کوثر پذیرش شدند در سال 94 انجام شد و هم اکنون این طلاب در رشته تفسیر تطبیقی اشتغال به فعالیت های علمی و آموزشی دارند.
هم اکنون چه تعداد طلبه و استاد در حوزه خواهران کوثر مشغول به تحصیل و تدریس می باشند؟
در سال تحصیلی جدید حدود 370 طلبه در مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر در سطوح 2، 3 و 4 مشغول به تحصیل هستند. روند جذب و گزینش طلاب در این حوزه مطابق با ضوابط مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران انجام می شود، همچنین تعداد 50 استاد که دارای مدارج علمی حوزوی و دانشگاهی هستند در سطوح 2، 3 و 4 حوزه کوثر مشغول تدریس می باشند.
فعالیت های علمی و پژوهشی طلاب مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر را چگونه ارزیابی می کنید؟
با تلاش طلاب و نقش ویژه اساتید در هدایت و راهنمایی موضوعات پژوهشی می توانیم ادعا کنیم که مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر در بخش پژوهش و فعالیت های علمی در بین حوزه های علمیه خواهران استان تهران سرآمد است. اکثر اساتید این حوزه یا عضو هیئت علمی مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر هستند یا عضو هیئت علمی دانشگاه ها و سایر مراکز معتبر علمی هستند و این یکی از شاخصه های مهم مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر می باشد زیرا این حوزه اولین حوزه ای است که دارای هیئت علمی بوده و اساتید آن جزو برترین اساتید علمی کشور محسوب می شوند.
در کنار اساتید؛ طلاب ممتاز این حوزه نیز موفقیت های چشمگیری در فعالیت های پژوهشی داشته اند به طوری که در جشنواره های مختلف علمی از جمله جشنواره پژوهشی علامه حلی طلاب مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر جزو برگزیدگان و ممتازین این جشنواره بوده اند و آثارشان در قالب های مقالات، کتاب و پایان نامه موفق به کسب رتبه برتر علمی جشنواره شده است.
نکته مهمی که در موضوعات پژوهشی طلاب جهت ارتقای کیفی آثار مورد توجه قرار گرفت این بود که سعی کرده ایم موضوعات پژوهشی مطابق با نیازهای جامعه باشد، از این رو قبل از شروع هر پژوه ای از طلاب می خواهیم تا نیازسنجی های لازم را در سطح جامعه انجام دهند و مطابق با آن اقدام به فعالیت علمی و انتخاب موضوع پژوهشی نمایند و این امر موجب کاربردی شدن تحقیقات و پژوهش های علمی شده و در نهایت منجر به ارائه نظرات و تحلیل های دقیق تر، علمی تر و کاربردی تر می شود.
برای تشویق طلاب و انگیزه بخشی به آنان جهت مطالعات علمی و پژوهشی چه تدابیری اندیشیده اید؟
در راستای ارتقاء مهارت های پژوهشی و انگیزه بخشی به طلاب نسبت به مشارکت فعال در فعالیت های علمی، واحد پژوهش مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر برنامه های ویژه علمی متعددی را برگزار می نماید. یکی از ویژه برنامه های واحد پژوهش برگزاری کرسی های آزاد اندیشی، تریبون آزاد و سمینارهای علمی در موضوعات پژوهشی انتخاب شده توسط طلاب می باشد.
برگزاری چنین نشست هایی که با حضور اساتید و تحت نظارت آنان می باشد با استقبال بسیار خوب طلاب مواجه شده و موجب می شود تا طلاب موضوعات پژوهشی را با جدیت پیگیری نموده و از نظرات علمی خود دفاع کنند و نظرات موافقین و مخالفین را در موضوع مورد بحث بشنوند و در نهایت رای درست و صحیح را انتخاب نمایند.
کرسی های آزاد اندیشی بیشتر در چه موضوعاتی و با چه هدفی برگزار شده است؟
تاکنون نشست های مهمی با عنوان کرسی های آزاد اندیشی برگزار شده است که به برخی از آن ها اشاره می کنم. اولین کرسی آزاد اندیشی با موضوع «نسبت فلسفه با اسلام و دین» بود. هدف از برگزاری این کرسی اجرای منویات مقام معظم رهبری در خصوص برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و آشنایی طلاب با نقد عالمانه و نیز پاسخ به شبهات پیرامون نسبت فلسفه با اسلام و ایجاد فرصتی عادلانه برای طرح دیدگاه ها بود.
دومین کرسی آزاد اندیشی با موضوع «تعدد زوجات، ازدواج موقت» بود. هدف از برگزاری این کرسی آشنایی طلاب با نقد عالمانه، پاسخگویی به شبهات و حل معضلات پیرامون تعدد زوجات و ازدواج موقت و ایجاد فرصتی عادلانه جهت طرح دیدگاه های طلاب و اساتید صاحب نظر در این خصوص بود.
سومین کرسی آزاد اندیشی با موضوع «حل تعارض قاعده فراش با آزمایش DNA» بود. هدف از برگزاری این کرسی آزادی اندیشه در قالب امر به تفکر، تعقل و تدبر و مانند آن بود که در بسیاری از آیات قرآن کریم نیز مطرح شده است و نیاز به بحث در مورد مسائل جدید علمی و تطبیق آن با قواعد فقهی و همچنین پاسخگویی به شبهات موجود در این زمینه از ضروریات برگزاری کرسی با این موضوع می باشد.
چهارمین کرسی آزاد اندیشی با موضوع «دیدگاه های فقهی در حوزه درمان ناباروری با روش های نوین و شبیه سازی درمانی» بود. هدف از برگزاری این کرسی آشنایی طلاب با مباحث روز فقه پزشکی و پاسخگویی به شبهات موجود در زمینه درمان ناباروری با روش های نوین و معرفی عرصه های پژوهشی فقه پزشکی می باشد.
پنجمین کرسی آزاد اندیشی هم با موضوع «فقه خانواده و چالش های پیش رو با محوریت آیه شریفه الرجال قوامون علی النساء» بود.
اخیرا حوزه علمیه کوثر نشست علمی با حضور اساتید دانشگاه شیکاگو داشته است، برگزاری چنین نشست هایی در چه راستایی صورت می گیرد؟
برگزاری نشست های علمی با حضور اساتید و شخصیت های بین المللی از دیگر فعالیت های واحد پژوهش است. مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر با توجه به تراز علمی خود و احساس مسئولیتی که نسبت به رسالت حوزه های خواهران و بانوان جامعه اسلامی دارد تعاملات علمی خود را در سطح ملی و بین المللی گسترش داده است. از این رو تعامل علمی با دانشگاه های مختلف جهان اسلام و دیگر دانشگاه های بین المللی را جزو اولویت های تبلیغی و فرهنگی خود می داند.
در این نشست ها موضوعات مختلفی مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد و برخی از طلاب و اساتید حوزه که زباندان هستند در انتقال مفاهیم و نظرات دو طرف ایفای نقش می کنند و همین امر موجب شده تا طلاب حوزه نسبت به فضای علمی جامعه بین الملل و وضعیت بانوان جهان اسلام و غرب آگاهی های بهتر و دقیق تری پیدا کنند و بینش علمی و مهارت های تبلیغی خود را ارتقاء و تقویت نمایند.
علاوه بر این نشست، نشست های دیگری هم برگزار شده است؟
بله! در سال جاری سه نشست علمی با حضور اساتید دانشگاه اندونزی، دانشگاه زوریخ سوئیس و دانشگاه شیکاگو در محل مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر برگزار شد که در ارتقاء بینش علمی طلاب و اساتید حوزه بسیار موثر بوده است. مثلاً استاد دانشگاه زوریخ که در رشته شیعه شناسی مطالعات قوی و تخصصی داشت، در این نشست مطالب خود را به طلاب ارائه داد.
پس از این نشست ها ،ایجاد نیاز به مطالعه وپژوهش موجب شد انگیزه طلاب برای مطالعات عمیق و غنی درباره تشیع و مذاهب اسلامی داشته باشند ما هم سعی کردیم با فراهم آوردن شرایط، فضای مطالعه، تحقیق و پژوهش را برای طلاب مهیا کنیم تا این انگیزه ای که به وجود آمده مقطعی نباشد و نتیجه مطلوب حاصل شود.
لطفا درباره نشریه و فصلنامه مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر توضیح دهید.
نشریه پژوهنامه مطالعات اسلامی به صورت دوفصلنامه علمی پژوهشی از سال 86 تحت نظارت اساتید و هیئت علمی حوزه که اعضای هیئت تحریریه نیز محسوب می شوند، با مجوز داخلی و با تایید مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران منتشر می شود و در صدد هستیم مجوز رسمی آن را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخذ کنیم.
در پژوهنامه مطالعات اسلامی آثار علمی طلاب و اساتید بعد از تایید اعضای هیئت تحریریه در موضوعات مختلف چاپ و منتشر می شود. البته انتشار آثار در این پژوهنامه مختص به طلاب و اساتید مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر نبوده و دیگر طلاب و اساتید حوزه های علمیه خواهران در صورت ارائه مقالات و بعد از تائید محتوی علمی آن در پژوهنامه مطالعات اسلامی منتشر می شود.
نشریه دیگر با عنوان «انوار بیت عتیق» که بیشتر در موضوعات فرهنگی، اجتماعی و اخبار مربوط به مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر چاپ و منتشر می شود.
وضعیت کتابخانه مجتمع کوثر را چگونه ارزیابی می کنید. آیا پاسخگوی نیازهای علمی و مطالعات پژوهشی طلاب است؟
یکی از بخش های مهم علمی حوزه کتابخانه است. الحمدلله کتابخانه حوزه دارای منابع بسیار غنی و به عبارتی یک کتابخانه فوق تخصصی است. مسئولیت اراده آن بر عهده یکی از نخبگان حوزه است و در زمینه تجهیز آن نیز هیئت امنای حوزه همکاری بسیار خوبی داشته اند و در حد توان توانسته اند کتاب های تخصصی مورد نیاز طلاب و اساتید را فراهم کنند.
کتابخانه مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر دارای مجموعه ای گسترده از منابع گوناگون در زمینه های مختلف فقهی، اصولی، تاریخی، تفسیری و ... است. این کتابخانه با توجه به پیشرفت علوم همواره سعی در به روز رسانی تجهیزات کتابخانه و تهیه منابع مورد نیاز طلاب داشته است و با در اختیار داشتن بیش از ۱۸۰۰۰ نسخه کتاب فارسی، عربی و لاتین، دسترسی به فصلنامه های تخصصی و تهیه نرم افزارهای مختلف و به روز رسانی آن ها، در زمینه تأمین نیاز مراجعین فعالیت می نماید.
کتابخانه مجتمع کوثر مجهز به بیش از 10000 عنوان کتاب تخصصی در گرایش های فقه و اصول، علوم و تفسیر قرآن، فلسفه، کلام، تاریخ و... می باشد.
با توجه به ویژگی های کتابخانه متقاضیان بسیاری از طلاب، اساتید و دانشجویان مراکز مختلف حوزوی و دانشگاهی تقاضای عضویت در کتابخانه حوزه کوثر دارند که با ایجاد شرایط لازم امکان استفاده از کتابخانه برای این افراد فراهم شده است.
با توجه به فعالیت هایی که بیان کردید، نسبت به آسیب های اجتماعی بانوان تهرانی چه برنامه های در نظر دارید؟
پرداختن به این موضوع برای مسئولان مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر بسیار حائز اهمیت است زیرا معتقدیم بانوان به عنوان بخش اعظم جامعه نقش مهمی در تربیت و پرورش افراد جامعه دارند. در همین راستا از دو سال قبل یک گروه پژوهشی متشکل از طلاب نخبه و اساتید حوزه بعد از گذراندن دوره های آموزشی ویژه ای، مامور شدند تا مطالعات دقیقی را در حوزه آسیب شناسی بانوان داشته باشند.
این گروه طی دوسال گذشته، آسیب های فرهنگی جامعه زنان را پیگیری و مطالعات علمی و پژوهشی خوبی را در این خصوص انجام داده اند و راهکارهای برون رفت از انحطاط فرهنگی و کاهش آسیب های اجتماعی جامعه زنان را بررسی کرده اند و نهایتاً مجموعه این تلاش ها که با نظارت و راهنمایی سایر کارشناسان متخصص در این حوزه همراه بوده، منجر به تدوین متن محتوایی آموزشی به صورت یک درسنامه شده است و طبق آن دوره های آموزشی برای طلاب خواهر برگزار خواهد شد و ان شاء الله نتایج آن را در بهبود اوضاع فرهنگی جامعه زنان شاهد خواهیم بود.
در راستای مهارت افزایی مبلغات و حضور توانمند آنان در جامعه چه دوره هایی را برگزار می کنید؟
در طول سال تحصیلی کارگاه های مهارت افزایی در موضوعاتی همچون خانواده، روانشناسی، جامعه شناسی، روش های تاثیرگزاری، شیوه های نوین تاثیرگزاری، سواد رسانه ای و فضای مجازی و... ویژه مبلغات مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر برگزار می شود امسال نیز این دوره برای 120 نفر از مبلغات برگزار شد که تاکنون دوره مقدماتی و متوسطه آن برگزار شده است و دوره های تکمیلی این کارگاه ها برای مبلغات برگزیده دو دوره قبلی در حال برگزاری است.
مبلغاتی که از مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر فارغ التحصیل می شوند یا بانوانی که به نوعی با این مجتمع همکاری علمی داشته اند بعد از گذراندن دوره های مهارتی، با توجه به توانمندی های که دارند بعد از رتبه بندی مهارت علمی جهت تبلیغ به مراکزی همچون دانشگاه ها و مدارس آموزش و پرورش اعزام می شوند. همچنین بخش دیگری از این بانوان به عنوان مبلغات سنتی در منازل وسایر مراکز اشتغال به تبلیغ دارند.
با توجه به حساسیت مراکز یاد شده جهت اعزام مبلغه، از آنجا که بنده مسئولیت امور بانوان سازمان تبلیغات را بر عهده دارم می توانم با اطمینان بگویم رتبه بندی علمی مبلغات جهت اعزام به تبلیغ در ایجاد نتایج موثر سهم به سزایی دارد.
ارزیابی شما از برگزاری جشنواره ملی بانوان غدیر پژوه که با همکاری مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر و بنیاد بین المللی غدیر انجام شد، چیست؟
بله! یکی از برنامه های ویژه ای که امسال انجام شد، برگزاری اولین جشنواره ملی بانوان غدیر پژوه با همکاری بنیاد بین المللی غدیر بود. برگزاری چنین برنامه ای در حوزه های علمیه سابقه نداشت اما الحمدلله حوزه کوثر توانست برای اولین بار این برنامه را با استقبال بسیار خوب بانوان ایرانی برگزار نماید.
به دلیل تاخیر در اعلام فراخوان جشنواره فقط 80 نفر از سراسر کشور آثاری در قالب های کتاب، شعر، مقاله و... در موضوع غدیر به دبیرخانه ارسال کردند و بعد از بررسی آثار ارسال شده توسط داوران جشنواره، آثار برتر انتخاب و معرفی شدند.
البته بعد از اتمام تاریخ فراخوان متقاضیان زیادی برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی کردند ولی به دلایلی امکان تمدید زمان و پذیرش آثار وجود نداشت اما برای سال آینده در نظر داریم با همکاری بنیاد بین المللی غدیر تدابیری اندیشیده شود تا فراخوان دومین جشنواره ملی بانوان غدیر پژوه در وقت مناسب و به صورت گسترده ای در سطح ملی صورت بگیرد.
لطفا درباره اهم برنامه های فرهنگی مجتمع کوثر و آثار و نتایج آن توضیح دهید.
از جمله فعالیت های فرهنگی مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر حضور فعال و اثرگزار در فضای مجازی است. طی سال های اخیر مبلغات این حوزه که مهارت هایی در زمینه ساخت انیمیشن، تدوین فیلم و... دارند توانسته اند با تاسیس و راه اندازی گروه تبلیغی «جنت» اقدام به تولید آثاری با مفاهیم دینی نموده و اثرگزاری مثبت و خوبی در بین کاربران فضای مجازی داشته باشند.
همچنین تاسیس موسسه انوار بیت عتیق از دیگر برنامه های فرهنگی مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر می باشد. این موسسه یک موسسه قرآنی بوده و در رشته های مختلف علوم قرآنی اعم از حفظ، قرائت، تجوید و تفسیر از همه اقشار بانوان جامعه ثبت نام به عمل آورده است.
این موسسه از سال 1385 توسط سازمان تبلیغات اسلامی تاسیس شد و تحت مدیریت مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر فعالیت های قرآنی خود را آغاز کرد.
از دیگر فعالیت های فرهنگی مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر برگزاری همایش خانواده موفق است. این همایش با هدف شناسایی خانواده های موفق طلاب است تا به عنوان نمونه و الگویی برای دیگر طلاب معرفی شوند.
طلبه ای که هم مادر است و هم در تحصیل علوم دینی رتبه برتر دارد، و در عین حال از خانواده خود غافل نبوده و فرزند و همسرش نیز دارای موفقیت های علمی و شغلی هستند، شایسته است که به عنوان الگویی نمونه معرفی شوند به عبارت دیگر می خواهیم این مطلب را به طلاب برسانیم که داشتن زندگی موفق هیچ منافاتی با درس خواندن و فرزندآوری و همسرداری ندارد و می توان با وجود همه این مسائل با جدیت و پشتکار قوی به تحصیل علوم دینی نیز اهتمام ورزید.
این همایش مختص طلاب حوزه کوثر نیست بلکه حوزه های علمیه خواهران استان تهران نیز می توانند هر بانوی طلبه متاهلی که معیارهای لازم را داشته باشد به ما معرفی نمایند تا در این همایش از آنان نیز تقدیر به عمل آید. این مراسم همزمان با روز خانواده و با حضور اساتید و طلاب حوزه های علمیه خواهران استان تهران برگزار می شود.
به عنوان سؤال پایانی، بفرمائید ارائه خدمات مشاوره ای به طلاب و اساتید حوزه شامل چه مباحثی است؟
مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر در بخش های مشاوره خانواده، روانشناسی، مشاوره حقوقی و مشاوره پزشکی به طلاب و اساتید حوزه خدمات قابل توجهی را ارائه می دهد. هر کدام از این بخش ها در حوزه دارای دفتر مستقل بوده و با توجه به زمانبندی های صورت گرفته هر کدام از مشاورین در طول هفته در دفتر مشاوره حضور می یابند و پذیرای طلاب و اساتید حوزه هستند.
علاوه بر این پزشک زنان هر هفته به طور مرتب در حوزه حضور می یابد و بانوان متاهل می توانند از آن بهرمند شوند و هدف از اجرای این طرح، توجه به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر فرزند آوری و تشویق طلاب متاهل به این امر است.
امید است با عنایات حق تعالی و حضرت ولیعصر(عج) بتوانیم خدمات شایسته و ارزنده به جامعه بانوان مسلمان عرضه نماییم.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۰۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دعایی: لطفاً یک نوآوری علمی مهم از حوزه نجف نام ببرید! / سروش محلاتی: در حوزه نجف هیچ کس به خاطر اظهار نظر، احضار نمی شود
به گزارش «مبلغ»، شاید مکتب قم اهمیت بسیاری به فلسفه و عرفان دهد، اما مکتب نجف، کمتر اهمیت میدهد، مکتب نجف بیشتر بر اصول و فقه تمرکز میکند، اما بدین معنا نیست که در عرفان و فلسفه وارد نیست، آیتالله خویی، فلسفه خواندند و کتاب الامر بین الامرین و قبح حسن و قبح عقلین را نوشتند، سیدعلی قاضی که شیخ العرفاست در نجف درس خوانده است، در حقیقت به فلسفه و عرفان ورود داشتند. درباره سیاست و موضوعاتی مثل ولایت فقیه نیز چنین تفاوت دیدگاهی بین دو حوزه نجف و قم وجود دارد که باید به دقت مورد بحث و بررسی قرار داد.
شبکه اجتهاد نوشت: حجتالاسلام سروش محلاتی اخیرا در یادداشتی کوتاه به ذکر مشاهدات خود از «حوزۀ نجف» و بیان شاخصههای آن در مقایسه با «حوزۀ قم» پرداخته است و حجت الاسلام سید محمدحسین دعایی در یادداشتی به موضوعات مطرح شده توسط ایشان پاسخ گفته است. در ادامه یادداشت هر دو نویسنده را می خوانید:
یک. نقد مبنامحور
بخش عمدهای از تفاوتهای «حوزۀ نجف» و «حوزۀ قم»، نتیجۀ قهری اختلاف در مبانی بوده و به همین خاطر، مقایسۀ وضعیت آنها با یکدیگر، بدون لحاظ این اختلاف، چندان موجه نیست. به عبارت دیگر، کاملا طبیعی است که حوزۀ معتقد به «اسلام سیاسی» و «ولایت مطلقه فقیه» که یکی از مهمترین انقلابهای تاریخ بشریت را رقم زده، نظامی اسلامی را بر یک کشور حاکم کرده و بهدنبال ایجاد «تمدن نوین اسلامی» است، عملکردی متفاوت با حوزۀ غیرمعتقد به این انگارهها و متمایل به نوعی از «سکولاریسم مذهبی» داشته باشد.
در ثانی، آنچه جناب سروش محلاتی در وصف «حوزۀ نجف» گفتهاند ـ اگر واقعیت داشته باشد ـ در واقع نه مدح این حوزه عریق و عزیز، بلکه ذم آن است؛ وضعیتی که میتوان از آن با عنوان «آنارشیسم حوزوی» یاد کرد. بهعلاوه آنکه این وضعیت، نه نتیجۀ یک انتخاب، بلکه عمدتا حاصل تحمیل اجتماع و عجز متولیان از ایستادگی در برابر متغیرهای محیطی است.
دو. نقد کارکردمحور
فارغ از تأمل در اینکه وضعیت «حوزۀ نجف» حاصل کدام مبنای مدیریتی است، با نگاهی منصفانه و واقعبینانه به کارنامۀ این حوزۀ مبارک هم میتوان به نقد مدعای جناب سروش محلاتی پرداخت.
بهراستی «حوزۀ نجف» چقدر پیشرفت علمی داشته؟ امروزه کدام نوآوری اصولی، فقهی، تفسیری، کلامی یا فلسفی را میتوان به آن حوزه نسبت داد؟ کدام مسئله از مسائل مطرح در جهان معاصر را میتوان با مراجعه به اندیشمندان نجفی پاسخ گفت؟ در حال حاضر چند پژوهشگاه یا مجله علمی، پژوهشی در آنجا فعال است؟ سالانه چند مقاله در این مجموعه علمی منتشر میشود؟ و اینکه اگر از تقلیل سخیف «زیست فناورانه» به داشتن صفحه در یوتیوب بگذریم، «حوزۀ نجف» با پدیدههایی مثل: تکنولوژیهای نوین، فضای مجازی، هوش مصنوعی، بازیهای رایانهای و برنامکهای موبایلی چه نسبتی دارد؟ اصلا پیام «حوزۀ نجف» برای جهان اسلام چیست که میتواند با عبور از فیلترینگ آن را به گوش علاقمندان برساند؟ فارغ از جایگاه «حوزۀ نجف» در سیاست و اقتصاد عراق، واقعا این حوزۀ تاریخی و سابقهدار، به چه میزان در ارتقاء فرهنگ عمومی یا دینداری مردم مؤثر بوده است؟ «حوزۀ نجف» در جلوگیری از رشد فزایندۀ فرقههای انحرافی در عراق چه عملکردی داشته؟ موضع «حوزۀ نجف» در قبال سلطۀ تحقیرآمیز آمریکا بر عراق چیست؟ و بالاخره آنکه بهطور کلی وزن «حوزۀ نجف» در معادلات ملی، منطقهای و جهانی چقدر است؟
سه. نقد تطبیقمحور
آقای سروش محلاتی، نه تنها نمیتواند از مبنای مدیریتی و کارکرد «حوزۀ نجف» دفاع کند، بلکه در تطبیق مدعای خود بر مصادیق نیز دچار خطاست. زیرا نه «حوزۀ نجف» آنگونهای است که ایشان میگوید و نه «حوزۀ قم».
بهراستی اگر کسی بخواهد در «حوزۀ نجف» راهبردهای مدیریتی متولیان امر را زیر سؤال برده و بر خلاف آنها عمل کند، چنین اجازهای به او داده خواهد شد؟ مگر نه آنکه به گفته شما اگر طلبهای حتی برای اعتاب مقدسه کار علمی کند شهریهاش قطع میشود؟ آیا این آزادی است؟ پس معلوم میشود در «حوزۀ نجف» نیز چارچوبها و خطقرمزهایی وجود دارد، اما بهشکلی دیگر. بهعلاوه آنکه یقینا بعضی از آزادیها، نه از روی اراده و مبتنی بر میل، بلکه ناشی از ناتوانی در نظارت بر همۀ اطراف ماجراست.
همچنین آیا واقعا در «حوزۀ قم» برای گرایشها و سلیقههای مختلف، محدودیت ویژهای وجود دارد؟ امروز کدام نحلۀ فکری است که امکان عرضۀ دیدگاه خود را ندارد؟ مگر نه آنکه مثلا مخالفان فلسفه و عرفان، نه در مشهد، بلکه حتی در قم، مؤسسات و مدارس متعددی داشته و بهشکل رسمی مشغول فعالیت هستند؟ و مگر نه آنکه مخالفان مقولههایی مثل: فقه نظام، علم دینی و علوم انسانی اسلامی، با آزادی کامل به طرح دیدگاههای خود پرداخته و هر از چند گاهی به مخالفت با ایدهها و پروژههای رسمی حاکمیت میپردازند؟
آری؛ با وجود همه اختلافنظرها و اختلافسلیقهها، اصل ضرورت یک سازوکار مشخص برای ورود به وادی مرجعیت را همه قبول دارند. اگر در «حوزۀ نجف» نمیتوان بدون سابقۀ علمی و تقوای لازم، حمایت حوزه را به دست آورد و به مرجعیت رسید، در «حوزۀ قم» نیز دقیقا همینطور است؛ با این تفاوت که تلاش میشود تا برای مفاهیمی مثل «سابقۀ علمی» و «تقوا»، شاخصههای روشنی تعریف شده و روش احراز آنها سامان یابد.
خلاصه آنکه هرکسی بتواند از سازوکار تعیین مرجعیت در «حوزۀ قم» بنالد، افرادیکه بعضا مرجعیت را بازیچۀ اغراض سیاسی خود قرار داده و بدون آنکه دلشان برای دین بسوزد، منافع حزبی خود را دنبال میکنند چنین حقی ندارند؛ همانها که علیرغم برخورداری رهبر معظم انقلاب از همۀ ویژگیهای لازم برای مرجعیت، هنوز که هنوز است تن به آن نمیدهند.
و اما چند نکتۀ پایانی:
۱ـ واضح است که آنچه گفته شد هرگز بهمعنای انکار نقاط قوت و خدمات «حوزۀ نجف» یا نفی نقاط ضعف و ناکارآمدیهای «حوزۀ قم» نیست.
۲ـ برای قضاوت دربارۀ یک نهاد چندبعدی مثل حوزه، باید علاوه بر کارکرد آن نهاد، میزان هجمههایی که علیه آن میشود را نیز در نظر گرفت؛ و کیست که نداند «حوزۀ قم»، همواره بیشتر از «حوزۀ نجف» در معرض هجمۀ دشمنان بوده است.
۳ـ جای هیچ شکی نیست که حضرت آیتالله سیستانی توانستهاند با بصیرتی مثالزدنی، ملت عراق را از خطرات فراوانی در امان داشته و برکات بیشماری را برای جامعۀ خود به ارمغان آورند. همچنانکه حضرت آیتالله خامنهای نیز با رهبری الهی و مدیریت حکیمانۀ خود، ایران عزیز را به منادی تمدن نوین اسلامی تبدیل کرده و تمام زمینههای لازم برای تبدیل این کشور به یک ابرقدرت جهانی را فراهم آوردهاند.
۴ـ تا موقعی که تنگنظری و طعنهزنی جای خیرخواهی و وظیفهمحوری را گرفته باشد، تا وقتی که بهخاطر حبوبغضهای سیاسی و جناحی، مصالح اهم امت اسلام به مسلخ روند و تا زمانی که موقعیت جمهوری اسلامی در دنیای امروز و نقش تاریخی آن در پاسداری از اساس دین فهم نشود، دوگانهسازیهای مخربی از قبیل «قم ـ نجف» نیز ادامه خواهد داشت؛ همان اقدامی که میتوان آن را زمینهساز تحکیم «سکولاریسم حوزوی» و «آنتیتز انقلاب» دانست.
۵ـ در کنار همۀ اشکالات، باید اعتراف کرد که در یادداشت جناب سروش محلاتی، یک سخن حق هم وجود دارد و آن اینکه: تحمل سختیهای مادی برای حفظ هویت و استقلال، ارزشی است که هر ساختار مدیریتی مجاز است امور آحاد متعلق به خود را بر اساس آن تدبیر کند. اما چه کنیم که ایشان و همفکرانشان، دقیقا بهخاطر التزام به همین ارزش، به تقبیح جمهوری اسلامی مشغولند!
حوزه نجف، حوزه استقلال و آزادیمتن یادداشت حجتالاسلام سروش محلاتی بدین قرار است:
دهه اول ماه مبارک سپری گردید و بنده توفیق داشتم که در نجف اشرف اقامه داشته باشم. هرچند به قصد زیارت مشرف شدم ولی در برخی جلسات علمی برای ارائه مباحث حوزوی حضور یافتم و با برخی طلاب، فضلاء و اساتید حوزه نجف نیز دیدار و گفتگو نموده و از اگاهی های آنان استفاده کردم.
اگر بخواهم درباره “نجف را چگونه دیدم؟” بنویسم، مطالب زیادی قابل نوشتن است ولی از میان همه آنها به ذکر دو نکته که برای ما طلاب قم جلوه بیشتر و اهمیت بالاتری دارد، بسنده میکنم:
استقلال حوزه: حوزه نجف، حوزهای کاملا مستقل و فقط زیر نظر مرجعیت است، نهادهای حکومتی هیچ گونه دخالتی در آن نداشته و نمیتوانند داشته باشند. نه فقط وزارت علوم یا اداره اطلاعات و امنیت مداخله ندارد، بلکه وزارت کشور هم برای طلابی که از کشورهای دیگر وارد میشوند و قصد اقامت دارند تابع حوزه است و بالاتر آنکه مرجعیت نه تنها اجازه نداده که دولت کمک مالی به حوزه داشته باشد، بلکه جلوی پرداخت از اداره اوقاف به طلاب را هم گرفته است.
در عراق، اوقاف شیعی زیر نظر مرجعیت و از نظر مدیریت مستقل از دولت است، ولی آیتالله سیستانی اجازه نداده است که درآمدهای اوقاف به حوزه وارد شود. چند سال قبل رئیس اوقاف شیعی سید حسین شامی از علمای حوزه بود و تصمیم داشت که از اوقاف به حوزه و طلاب کمک کند، ولی با مخالفت آیتالله سیستانی، این طرح منتفی گردید. این رویه هرچند مانع رشد کمی حوزه میشود، ولی بر استحکام ارکان آن میافزاید.
حوزه نجف در گستره نفود خود بر حفظ استقلال حوزههای دیگر نیز اصرار دارد و ورود هر گونه کمک مالی را راهی برای نفوذ در حوزه و اعمال دخالت میداند. لذا وقتی اوقاف شیعی در بحرین — که زیر نظر عدهای از شیعیان شناخته شده قرار دارد — تصمیم گرفت تا به کمک طلاب اقدام نموده و شهریه آنان را به حدود دو برابر افزایش دهد، آیه الله فیاض در پاسخ به طلاب، به صراحت آن را تحریم کردند .
البته در حوزه نجف نیز غالبا طلاب در مضیقه اند و بخصوص از جهت مسکن وضع بحرانی است، ولی سیاست مرجعیت، سیاست حفظ کیان حوزه به قیمت تحمل سختیهاست تا جایی که اگر طلبهای در یکی از موسسات تحقیقاتی مانند عتبه حسینیه ولو بصورت پاره وقت مشغول بکار شود، آیتالله سیستانی شهریه او را قطع میکند!
زعمای نجف در حالی بر این سیاست پافشاری میکنند و ناراحتی طلاب را متحمل میشوند که کاملا از وضع حوزههای علمیه در ایران و پیامدهای دخالت و نفود در حوزه آگاهی دارند، و همان تجربه بر هوشیاری و بصیرتشان افزوده است.
حوزه آزادی: حوزه نجف هر چند زیر نظر مرجعیت قرار دارد و در پذیرش طلاب و امتحانات آنان، با دقت عمل میکند، ولی طلاب بلحاظ علمی و سیاسی از آزادی کامل برخوردار بوده و حتی در تنظیم برنامه درسی خود آزادند.
تکثر و تنوع: حوزه نجف، حوزهای کاملا متکثر و با سلایق مختلف فکری و اجتماعی و سیاسی است: برخی طرفدار فلسفه و برخی ضد آن، برخی طرفدار تقریب و برخی ضد آن، برخی طرفدار اسلام سیاسی و برخی ضد آن، و برخی و برخی … والبته همه آنها نیز دارای تریبون بوده و از فضای مناسب برای تشکیل جلسات خویش و ارائه دیدگاههای خود برخوردارند. و در این میان، مرجعیت عرصه را بر هیچ جریانی تنگ نمیکند و از موضع گیری بر علیه دیگران پرهیز دارد .
آزادی رسانه و رساله: آنجا داشتن رسانه آزاد است و هر کس و هر جریان که بخواهد میتواند صاحب رسانه باشد و صدای خود را از طریق شبکههای ماهوارهای بگوش طرفدارنش برساند. و علاوه بر آن داشتن رساله هم آزاد است، کسی مانع مجتهدی که میخواهد رساله بدهد نمیشود و او را فاقد صلاحیت اعلام نمیکند و یا جلوی انتشار رساله اش را نمیگیرد.
آزادی تدریس: در نجف فضلا برای تدریس در سطوح مختلف آزادند هیچ استادی برای تدریس نیاز به تایید صلاحیت و کسب مجوز از هیچ مقامی ندارد، از هیچ استادی سلب صلاحیت نمیشود.
در حوزه نجف دایره آمار و بررسی و یا دادگاه ویژه وجود ندارد و هیچ استاد یا شاگردی بخاطر اظهار نظر مخالف احضار نمیشود.
طلبهها بصورت مستقیم یا غیر مستقیم به حضور در درسهای خاصی و یا عدم حضور درسهای دیگری تشویق نمیشوند.
آزادی مرجعیت: بدلیل همین است که در حوزه نجف، یک جریان فکری و یا سیاسی نمیتواند برای آینده مرجعیت تصمیم بگیرد، مثلا یک گزینه را جلو بیاندازد و یا مانع مطرح شدن برخی گزینههای دیگر شود.
مرجعیت نجف، مرجعیت برخاسته از سوابق علمی و تقوایی در حوزه است که بصورت طبیعی در میان علمای حوزه و شیعیان شناخته میشود و اگر کسی بخواهد از مسیر دیگری به این جایگاه برسد از حمایت حوزه برخوردار نخواهد بود. در آنجا جماعتی خود ساخته وجود ندارد که از امتیاز ویژه برخوردار بوده با نفوذ برخی چهرههای سیاسی از بیرون و با هیاهوی برخی طرفداران خود از درون، لیست مراجع را بسته و اعلام نماید و در نتیجه برخی از فقهای اقدم و یا افضل را حذف کند.
در آنجا خطیب جمعه جرات نمیکند که به حوزه مرجعیت وارده شده و علیه شخصیتی موضع گیری کند یکی را تخطئه کند و دیگری را انگلیسی بخواند! هیچ فرد یا گروهی با توهم خود رئیس پنداری نمیتواند فقیهی صاحب رساله و دارای مقلد را فاقد صلاحیت اعلام کنند و یا فقهای با سابقه را بجهت مواضع سیاسی شان خانه نشین کند.
آزادی ارتباطات: در نجف، چون پیام رسانها از آزادی برخوردارند و تلگرام و واتساپ و یوتیوب و … فیلتر نبوده و بسهولت در دسترسند، لذا حوزه از ظرفیت آنها برای توسعه دروس و بحوث حوزوی استفاده میکند و همین آزادی بر نشاط علمی و گسترش خدمات آموزشی و ارتقاء سطح دانش میافزاید. مثلا عتبه علویه در یوتیوپ صفحه دارد و درسهای فقهای برجسته حوزه مانند شیخ محمدهادی ال شیخ راضی و شیخ باقر ایروانی را بارگزاری میکند. بعلاوه اساتید معروف حوزه از این شبکههای آزاد برای ارائه بحثهای حوزوی خود استفاده میکنند ( مانند سید منیر الخباز و شیخ محمد سند ) و گاه جمعیتی صد هزار نفری صفحه آنها را در یوتیوپ دنبال میکنند ! بدلیل همین برخورداری از آزادی و عدم فیلترینگ است که امروز حوزه نجف میتواند پیام خود را به دنیای اسلام برساند و با همه علاقه مندان ارتباط برقرار کند.
البته حوزه نجف علاوه بر استقلال و آزادی، از امتیازات دیگری نیز برخوردار است و همین امتیازات است که افق روشنی را در برابر آن میگشاید و امید میرود با استفاده از چنین ظرفیتهایی رکود علمی دوران خفقان حزب بعث را جبران نموده به جایگاه رفیع خود در جهان تشیع باز گردد.
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895996