Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@11:29:23 GMT

باستان شناسان در جستجوی شناسنامه فرهنگی شهر قهاوند

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۶۰۸۹۸

باستان شناسان در جستجوی شناسنامه فرهنگی شهر قهاوند

«گمانه زنی تپه دشته شهر «قهاوند» که دارای آثاری از هزاره اول قبل از میلاد است به منظورتعیین عرصه و پیشنهاد حریم و به دست آوردن اطلاعات اولیه در مورد این اثر فرهنگی در راستای آگاهی یافتن از شناسنامه فرهنگی شهر قهاوند انجام شد.»

به گزارش ایسنا،‌ به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، حمید کریمی سرپرست هیأت باستان‌شناسی با اعلام این خبر گفت: تپه‌های باستانی در ایران همواره مورد تاراج قاچاقچیان آثار باستانی بوده و برخی دیگر از این تپه‌ها نیز به محل اقامت بی‌خانمان‌ها و معتادان تبدیل شده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه گاهی تعیین حریم  تپه‌های باستانی باعث اختلاف بین سازمان‌ میراث فرهنگی ، صنایع‌دستی و گردشگری  و سایر نهادها بوده، بیان کرد: در هر حال حفاظت و جلوگیری از تخریب این میراث فرهنگی به اشکال مختلف صورت می‌گیرد.

این باستان شناس با تاکید بر این‌که عملیات گمانه‌زنی به منظورتعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه‌های باستانی از راهبردهای عملیاتی در حوزه‌های شناخت سریع به اهداف باستان شناختی ، حفاظت و جلوگیری از تخریب این میراث فرهنگی محسوب می‌شود، افزود: این نوع از عملیات در مواردی که هدف حفاظت از تپه باستانی و حریم آن است، با صرفه هزینه و زمان کم، قابلیت عملیاتی زیادی دارد.

سرپرست هیأت باستان شناسی شهر قهاوند، با اشاره به این نکته که استان همدان و دشت‌های آن از نظر وجود تپه‌های باستانی بسیار غنی بوده و بی‌شک می‌توانند پاسخگوی بسیاری از سوالات مطرح شده، باشند، افزود:در این راستا، گمانه زنی تپه دشته شهر قهاوند به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم و به دست آوردن اطلاعات اولیه در مورد این اثر فرهنگی در راستای آگاهی یافتن از شناسنامه فرهنگی شهر قهاوند مورد توجه قرار گرفت.

او با بیان این‌که ، روستای «دشته» دو اثر تاریخی «گورستان قدیمی» و «تپه دشته» را در خود دارد، افزود: تپه دشته دارای آثاری از هزاره اول پیش از میلاد، ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۵۱۴۶ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در شهرستان همدان، بخش شراء، دهستان جیحون دشت، روستای دشته قرار گرفته است.

وی با اشاره به  حفاری‌های غیر مجاز که در دهه‌های گذشته در این تپه انجام شده، گفت: به علت قرار گرفتن تپه دشته در بافت زمین‌های کشاورزی، حریم و عرصه این اثر با مشکلاتی همراه شده و با توجه به  تلاش مردم منطقه در سند دار کردن زمین‌ها این بحث وجود دارد که حریم و عرصه تپه دشته نقض خواهد شد.

کریمی گفت: شرایط موجود و رسالت سازمان میراث فرهنگی در حفاظت از آثار ثبت شده باعث شد این پژوهش انجام شود، به نحوی که عملیات میدانی پروژه گمانی زنی و تعین حریم تپه دشته قهاوند انجام شد.

این باستان‌شناس با اشاره به اینکه به منظور رسیدن به هدف اصلی پروژه گمانه زنی تپه دشته که همان تعیین عرصه و حریم این اثر است ۱۲ گمانه در اطراف آن ایجاد شد، افزود: از این تعداد گمانه هیچ یک دارای لایه یا نهشته فرهنگی نبود و به عبارت دیگر همه‌ی گمانه‌ها در خارج از عرصه حقیقی تپه باستانی دشته قرار داشتند.

وی گفت: با بررسی لایه‌ها و داده های این گمانه‌ها مشخص شد تپه که دارای شکلی مخروطی بوده به هیچ یک از جناح‌های اطراف گسترش نیافته و دارای آثار و لایه‌های متمرکز و برجا در محدوده فعلی آن است و همه‌ی گمانه‌ها در واقع، در محدوده حریم آن قرار گرفته‌اند.

کریمی همچنین  درباره‌ی دوره بندی آثار و سفال‌های به دست آمده از این گمانه‌ها  اظهار کرد: سفال‌های این گمانه عمدتا مربوط به دوران اشکانی و ساسانی‌ هستند که شاموت - آجر نسوز- همه‌ی آنها به جز یک قطعه کانی بوده و با پخت کافی در طیف رنگی نخودی - نخودی تیره و قرمز قرار گرفته و تمامی تزئینات بکار رفته در این سفال‌ها از نوع کنده فشاری و شیاری هستند.

وی به  وجود سفال‌هایی از دوران اسلامی و آهن ۳ در میان سفالینه‌های کشف شده اشاره کرد که بیانگر توالی فرهنگی در این محوطه است و افزود: با توجه به ارتفاع نسبتا بلند این محوطه و مشاهده آثار خشت و سازه خشتی در سطح این محوطه به نظر می‌رسد که این محوطه در برگیرنده یک سازه عظیم خشتی احتمالا در ارتباط با استحکامات نظامی است.

او ادامه داد: با در نظر گرفتن نقاط مشخص شده و حریم تعیین شده عرصه این تپه مساحتی حدود ۱۸۱۵۰متر مربع را در بر می‌گیرد و با توجه به وجود آثار دوران تاریخی اشکانی و ساسانی و نیز دوران عصر آن در این محوطه انجام پژوهش‌های دامنه‌دار در این محوطه ضروری می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: باستان شناس بررسی باستان شناسی شناسنامه فرهنگی کاوش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۰۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کار قرارگاهی، زمینه‌ساز حرکت صحیح و اثرگذار در عرصه فرهنگ

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کرمانشاه؛ محمد طیب صحرایی استاندار کرمانشاه در نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان کرمانشاه در سال ۱۴۰۳ که در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان برگزار شد، ضمن بیان این‌که دشمن با تمام قوا پا به جنگ تمام‌عیار فرهنگی علیه کشور ما گذاشته است، اظهار کرد: در جنگ فرهنگی علیه تهاجم دشمن، وظیفه ما عمل به منویات رهبر معظم انقلاب و اقتضائات روز است که باید در عمل به آن انسجام لازم را داشته باشیم.

محمد طیب صحرایی افزود: هرچند که طی دوران شکوهمند انقلاب اسلامی در جنگ فرهنگی با استکبار شرایط گرانبها و بی‌نظیری رقم خورده است اما به این معنی نیست که عرصه جنگ را رها کنیم و تقابل جبهه حق و باطل تا ختم بشریت و پیروزی جبهه حق ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه ضمن اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اینکه جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر به قله نزدیک شده است، تصریح کرد: اینکه معظم‌له تاکید دارند در نزدیک قله هستیم، منظور صرفا قله‌های سیاسی یا اقتصادی و... نیست، بلکه ترکیبی از موفقیت‌های انقلاب است که موضوع فرهنگ هم یکی از آنها محسوب می‌شود.

استاندار کرمانشاه افزود: حرکت دقیق و اثرگذار در عرصه فرهنگی نیازمند عمل کردن در چارچوب کار قرارگاهی است و شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه اصلی و شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها نیز در ذیل و به متناظر آن شورای فرهنگ عمومی استان بایستی قرارگاه فرهنگی باشد.

صحرایی تاکید کرد: با تشکیل این قرارگاه و اتحاد می‌توان از پراکنده کاری و دوباره کاری در حوزه فرهنگی استان تا حد زیادی جلوگیری نمود و همانطور که مورد تأکید مقام معظم رهبری است باید در حوزه فرهنگ، کار جبهه‌ای انجام دهیم و همه باید در کنار هم حرکت کنیم.

استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه درزمینه‌ی عفاف و حجاب حداقل ۳۰ سازمان متولی وجود دارد که وظیفه آن‌ها به‌روشنی در قانون مشخص‌شده است، بیان کرد: این سازمان‌ها و نهادها اگر بخواهند فعالیتی را بدون فرماندهی واحد ادامه دهند، قطعاً با شکست مواجه می‌شوند لذا اگر این سازمان‌ها انسجام و همکاری لازم در این حوزه را داشته باشند مشکلات موجود مرتفع خواهد شد.

صحرایی در ادامه ضمن اشاره‌ به شوراها و ستادهای مختلف اجرایی در کشور، افزود: اگر شوراهایی از جمله شورای عفاف وحجاب، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، شورای فضای مجازی و... و ستاد هایی از قبیل ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، ستاد اقامه نماز، ستاد برگزاری مراسم مذهبی و... هدف محور باشند برنامه‌ها زودتر به هدف نزدیک خواهد شد.

استاندار کرمانشاه اضافه کرد: توجه به گفتمان سازی در ادارات دولتی و همکاری و همراهی اصناف در بخش‌های خصوصی نیز می‌تواند مسیر گفتگوی مشوق محور و خیرخواهانه را در حوزه‌ عفاف و حجاب در قرارگاه شورای فرهنگ عمومی ایجاد نماید.

خبرنگار: امید فلاحی

انتهای خبر/

کد خبر: 1228380 برچسب‌ها ایسکانیوز رهبر معظم انقلاب کرمانشاه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی انقلاب اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی

دیگر خبرها

  • واقعه طبس باید در عرصه‌های ملی جدی دیده شود
  • کار قرارگاهی، زمینه‌ساز حرکت صحیح و اثرگذار در عرصه فرهنگ
  • تخلفی که در «سنگلج» رخ داده است
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • شرکت ۲۰ هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران
  • همه پروژه‌های فرهنگی-هنری دارای شناسنامه ملی می‌شوند
  • کشف بقایای زنان شکنجه شده به شیوه «مافیا‌های ایتالیایی»
  • (تصاویر) شکنجه تکان‌دهنده زنان به شیوه «مافیا‌های ایتالیایی»
  • کشف بقایای زنان شکنجه و خفه شده‌ به شیوه «مافیاهای ایتالیایی» در مراسم قربانی ۶ هزار سال پیش
  • رئیس قوه قضاییه: در بحث حجاب از فراجا خواسته شد به میدان بیاید