Web Analytics Made Easy - Statcounter

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از حمایت ستاد فن‌آوری‌های نرم و هویت‌ساز این معاونت در نهاد ریاست جمهوری از شرکت‌های خلاقی که ظرفیت دانش‌بنیان شدن را دارند خبر داد. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون؛ آیین گشایش چهارمین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی با حضور سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری و جمعی دیگر از مسوولان و دست‌اندرکاران کانون صبح روز شنبه (۲۶ آبان) برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این برنامه ستاری طی سخنانی با اشاره به یکی از مولفه‌های قدرت نرم در بحث صنایع دستی و اسباب‌بازی از فعالیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در توسعه‌ی فن‌آوری‌های نرم و هویت‌ساز گفت.

او توضیح داد: باید دید در کشوری مانند ایران که پنج، شش هزار سال تاریخ علم و فناوری و فرهنگ دارد، چرا نمی‌توانیم کارهای‌مان را تجاری کنیم. چرا وقتی چیزی در گوشه‌ای از دنیا تولید می‌شود بدون آن‌که سبقه‌ی ما را داشته باشند می‌توانند با همان محصول تولیدی دنیا را بگیرند، اما ما نمی‌توانیم. چه مشکلی وجود دارد و حلقه‌ی مفقوده چیست؟

ستاری برای نمونه به بحث صنایع دستی اشاره کرد و اظهار داشت: در زمینه‌ی صنایع دستی یکی از بزرگ‌ترین کشور‌های دنیا از نظر تنوع و فن‌آوری هستیم. هنوز هم برای نشان دادن عشق و علاقه‌مان به کسی به او فرش، گلیم و صنایع دستی هدیه می‌دهیم. پشت سر همه‌ی این‌ها یک عمر فرهنگ است و اقوام مختلف در کشور ما این صنایع دستی را ایجاد کرده‌اند.

او با طرح این پرسش که ما با این صنایع دستی چه کرده‌ایم؟ تاکید کرد: ما در این مدت صنایع‌دستی را نابود و از وقتی به پول نفت رسیده‌ایم هویت خودمان را انکار کرده‌ایم.

معاون علمی و فن‌آوری رییس‌جمهوری ادامه داد: بسیاری از صنایع دستی‌های ما در این مدت منقرض شده و این حوزه جزو جا‌هایی بوده است که دانشگاه‌های ما وارد آن نشده‌اند. هرچند هنوز بیشترین صادرات غیرنفتی ما از فرش و صنایع دستی است.

او یادآور شد:، اما متاسفانه صنعت ما به سمتی نرفته که این صنایع دستی را تجاری کند و به سمت پایین بردن قیمت‌ها گام بردارد یا برای مثال دانشگاه‌های‌مان روی طرح، نقشه و مواد تولید فرش کار نکرده‌اند. برهمین اساس مشکلات بسیار زیادی در این زمینه ایجاد شده است.

ستاری با تاکید بر این‌که باید به عقب برگردیم و ببینم چه ایرادی در کار بوده است؟ گفت: باید ببینیم چرا نمی‌توانیم داستان‌های محلی و فرهنگ غنی‌مان را به بچه‌های‌مان بشناسانیم. این کار باید از همین طریق یعنی با کمک قدرت و فن‌آوری‌های نرم اتفاق بیفتد.

به گفته‌ی او چیزی که معاونت علمی و فن‌آوری به دنبال آن است این‌که حلقه‌های مفقوده در این حوزه را پیدا کنند.

ستاری افزود: باید ببینیم چگونه می‌توانیم شتاب‌دهنده‌های کسب و کار و شرکت‌های موفق در این حوزه داشته باشیم. تا با نوآوری و ابتکارشان این کار را انجام بدهند. این‌که ما با پول دولت و پول نفت عروسک و اسباب‌بازی تولید کنیم و انتظار داشته باشیم که بچه‌ها با آن بازی کنند اشتباه است و هیچ‌گاه این اتفاق نمی‌افتد.

او تاکید کرد: نوع نگاه ما باید هم در بخش خصوصی و هم بازار گسترده‌ای که این حوزه دارد، متفاوت باشد تا بتوانیم حلقه‌های مفقوده را کنار هم بگذاریم.

معاون علمی و فن‌آوری رییس‌جمهوری در ادامه از نمایشگاه اسباب‌بازی به عنوان یک نمونه موفق در این حوزه یاد کرد و اظهار داشت: برای ارتقا و ساخت اسباب‌بازی داخلی باید از فرهنگ و مبارزه‌ی نرم استفاده کنیم تا بتوانیم آن‌را به دنیا معرفی کنیم.

او یادآور شد: امروزه بسیاری از اسباب‌بازی‌های بچه‌ها در مقابل تبلت و کامپیوتر رنگ باخته و بچه‌ها دیگر با آن‌ها بازی نمی‌کنند. باید باتوجه به ظرفیت‌های فوق‌العاده زیادی که در حوزه‌ی ICT داریم به این سمت حرکت کنیم و آن‌را توسعه دهیم. ظرفیت خوبی است که بتوانیم در بحث اسباب‌بازی و سرگرمی در معاونت علمی و فن‌آوری کار کنیم.

ستاری در پایان با اشاره به ستاد ویژه‌ی فن‌آوری‌های نرم و هویت‌سازی در این معاونت گفت: در همین راستا برنامه‌ی شرکت‌ها خلاق را از ابتدای امسال داشته‌ایم. برخی از این شرکت‌ها ظرفیت دانش‌بنیان شدن دارند و در برنامه‌ی شرکت‌های خلاق ما این قابلیت برای حمایت کامل از آن‌ها وجود دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانش بنیان شرکت خلاق مولفه های قدرت نرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۰۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمارسازی؛ آفتی برای اقتصاد دانش‌بنیان‌ها

علی ملک‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در مورد دانش‌بنیان‌ها در سال‌های اخیر رخ داده این است که نام و عنوان دانش‌بنیانی بر روی فعالیت‌هایی قرار گرفته که از گذشته در حال انجام بوده است در چنین شرایطی در حالی که هیچ اتفاق جدیدی در زمینه دانش‌بنیان‌ها به وجود نیامده، اما بر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان افزوده شده است.

ملک‌پور عنوان کرد: اگر شرکت‌هایی دانش‌بنیان واقعی باشند قطعا باید مورد حمایت قرار گیرند، اما اینکه برخی شرکت‌ها به صورت نمایشی و عنوانی، دانش‌بنیانی اعلام شوند تا بتوانند از حمایت‌های مالی و تسهیلاتی یا قانونی که برای این شرکت‌ها در نظر گرفته شده بهره‌مند شود دارای ایرادات مهم است.

دقت کنیم تا دانش‌بنیان‌های واقعی از حمایت‌های قانونی بهره‌مند شوند

وی افزود: در قانون جهش تولیدات دانش‌بنیان، ظرفیت‌ها و پیش‌بینی‌های مناسبی انجام شده تا بتواند زمینه‌ساز رشد این شرکت‌ها باشد، اما باید دقت کرد تا دانش‌بنیان‌های واقعی از آن بهره‌مند شوند.

تولیدات سنتی گذشته دانش‌بنیانی نیستند

کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در هر فعالیت اقتصادی یا تولید صنعتی دانشی مورد استفاده است، اما ایده و دانش شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها موجب ایجاد بهره‌وری و ارزش افزوده بیشتر می‌شود بنابراین نمی‌توان تولیدات سنتی را که از گذشته وجود داشته به صرف عنوان، دانش‌بنیانی معرفی کرد.

وی گفت:‌اگر مطابق با مبانی و معیار‌های واقعی دانش‌بنیانی شرکت‌های دانش‌بنیان را دسته‌بندی کنیم طبیعی است که تعداد شرکت‌هایی که اکنون دانش‌بنیانی معرفی شده‌اند کاهش می‌یابد و در این شرایط می‌توان حمایت‌های بهتر و مهمتری از آنها داشت.

ملک‌پور خاطرنشان کرد: اکنون اغلب شرکت‌هایی که برندی در تولیدات خود دارند می‌توانند به راحتی اعلام دانش‌بنیانی کنند که موجب می‌شود تا امکانات محدود پیش‌بینی‌شده برای دانش‌بنیان‌ها، میان شرکت‌های زیادی توزیع شود و در عمل تاثیرگذاری لازم را برای این شرکت‌ها به همراه نداشته باشد.

قوانین خوب درست اجرا نمی‌شوند

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: برخی شرکت‌هایی که رابطه و نفوذ دارند خود را به قانون جهش دانش‌بنیان متصل کرده‌اند و از همه ظرفیت‌های حمایتی آن بهره می‌گیرند. اگرچه قوانین خوبی در کشور به تصویب می‌رسند، اما در اجرا و عمل مناسب عمل نمی‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمایت از تاسیس شرکت دانش بنیان توسط ایرانیان خارج از کشور
  • اجرای بهینه‌تر قانون جهش تولید دانش‌بنیان در دستور کارمعاونت علمی
  • گام بلند بانک پارسیان در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان
  • اعطای ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات از محل اعتبار مالیاتی
  • دسترسی آسان دانش‌بنیان‌ها به تسهیلات حمایتی با ایجاد پلتفرم جامع خدمات
  • تسهیل دسترسی دانش‌بنیان‌ها به تسهیلات حمایتی با ایجاد پلتفرم جامع خدمات
  • پلتفرم جامع خدمات برای دانش‌بنیان‌ها به‌زودی ایجاد می‌شود
  • ایجاد پلتفرم جامع خدمات برای دسترسی بهتر دانش بنیان‌ها به تسهیلات
  • ایجاد سکوی جامع خدمات حمایتی برای دانش‌بنیان‌ها
  • آمارسازی؛ آفتی برای اقتصاد دانش‌بنیان‌ها