Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-23@10:13:06 GMT

وقتی موسیقی سیاست می شود/ موسیقی اولویت است یا اقتصاد

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۶۱۰۱۳

وقتی موسیقی سیاست می شود/ موسیقی اولویت است یا اقتصاد

موسیقی در دولت یازدهم و دوازدهم به وسیله ای برای فرار از پاسخگویی برای عملکرد ضعیف و بهانه جویی برای تخریب مخالفین تبدیل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس موسیقی از هنرهایی است که روزانه مباحث مختلفی در رسانه های اصلاح طلب و حامی دولت درباره آن مطرح می شود و این مباحث مباحث فقهی نبوده و در نهایت برای منافع سیاسی گردانندگان این رسانه ها می باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مراجع عظام تقلید و رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) به صراحت نظر خود را درباره موسیقی بیان فرموده اند و در استفتائات مختلف مفصل درباره تمامی جوانب آن سخن گفته شده است.

حضرت آیت ا...العظمی خامنه ای (مد ظله العلی) می فرمایند هرگونه نوازندگی مطرب لهوی که متناسب با مجالس عیش و نوش باشد حرام است"، حضرت آیت ا... العظمی بهجت در استفتائی نیز فرموده اند"اگر موسیقی مطرب باشد استماع و خرید و فروش آن حرام است." و حضرت آیت ا... العظمی مکارم شیرازی از دیگر مراجع تقلید در این باره بیان داشته اند "کلیه صداها و آهنگ ها که مناسب لهو و فساد است حرام و غیر آن حلال است و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف عام خواهد بود".

حضرت آیت ا... العظمی صافی گلپایگانی درباره حرمت موسیقی بیان داشته اند " آنچه را عرف مردم موسیقی می دانند استماع آن و ساخت و تعلیم و تعلم و فروش آلات آن حرام است" و حضرت آیت ا...العظمی سیستانی نیز می فرمایند " اگر موسیقی مناسب مجالس لهو و عیاشی نباشد حرام نیست".

ذکر نمونه هایی از فتاوای مراجع عظام تقلید نشان می دهد موسیقی دارای شرایطی است که رعایت آن الزامی و واجب شرعی می باشد و هرگونه سهل انگاری و ناآگاهی از حدود و شرایط آن موجب غلطیدن به گناه است و اهمیت این موضوع برای مسئولان و تصمیم گیران فرهنگی بیشتر است.

سخنان رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در خصوص ولنگاری فرهنگی بخشی از آن به شرایط موسیقی در کشور باز می گردد که متاسفانه هیچگونه نظارت دقیق و عالمانه از سوی مسئولان روی آن وجود ندارد. قطعا بخشی از موسیقی فعلی در جامعه ما موسیقی حرام و گناه است و ضمن اینکه موجب زیان دنیوی و اخروی می گردد  زمینه ساز مشکلات فردی و اجتماعی نیز هست.

در مورد موسیقی آن بسیار ظریف و دقیق بیان شده است چرا که اصل موسیقی ذاتاً حرام نیست اما لهو و لعب، فسق و فجور و فساد حرام است. بنا بر استفتاء از مقام معظم رهبری که آیا آموختن موسیقى به‌خصوص سنتور جایزاست؟ ترغیب و تشویق دیگران به آن چه حکمى دارد؟ ایشان فرموده اند: بکارگیرى آلات موسیقى براى نواختن موسیقى غیرلهوى اگر براى اجراى سرودهاى انقلابى یا دینى و یا براى اجراى برنامه‏هاى فرهنگى مفید و برنامه‏هاى دیگر با غرض عقلایى مباح باشد اشکال ندارد به شرط اینکه مستلزم مفاسد دیگرى نباشد و همچنین آموختن و یاد دادن نوازندگى براى امر فوق فى‏نفسه اشکال ندارد ولى ترویج موسیقى با اهداف عالیه نظام مقدس اسلامى سازگار نیست.

عدم نمایش آلات موسیقی و نوازندگی در صدا و سیما نیز از آن جهت است که غالباً تبلیغ و تشویق موسیقی و ترویج آن است.

در استفتائی دیگر حضرت الله خامنه ای درباره اینکه منظور از موسیقی لهوی چیست؟ و راه تشخیص موسیقی لهوی از غیر آن چیست؟ می فرمایند: موسیقی لهوی مضلّ عن سبیل اللّه آن است که به سبب ویژگی هایی که دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقی دور نموده و به سمت بی بندوباری و گناه سوق دهد و مرجع تشخیص موضوع عُرف است.

البته برای ابهام زدایی از کلمه عرف حضرت آیت الله مکارم در پاسخ به سوالی که عرف به چه معنی است آیا با استناد به اینکه اکثر جوانها موسیقی های شاد گوش می کنند(ترانه) حلال می شود؟ می فرمایند: عرف یعنی افراد فهمیده و متدین از توده های مردم و گوش دادن به موسیقی حرام باعث حلال شدن آن نخواهد شد.

از ابتدای دولت یازدهم و حتی در انتخابات ریاست جمهوری آن زمان اصلاح طلبان و حامیان دولت فعلی استفاده زیادی از موسیقی کردند و پخش موسیقی از ستادهای انتخاباتی و کارناوال‌های خیابانی به دنبال جذب جوانان و ایجاد هیجان کاذب با استفاده از موسیقی تند و نه موسیقی ملی و میهنی داشتند.

بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم موسیقی وسیله‌ای برای تخریب مخالفان سیاسی و تهمت زنی تبدیل شد و اصلاح طلبان و حامیان دولت به مخالفان خود برچسب تحجر و واپسگرایی و مخالفت با شادی مردم و غیره زدند.

در دولت دوازدهم که با سومدیریت و ضعف آنها و اعتماد به غرب و آمریکا شرایط اقتصادی برای مردم سخت شد باز هم موسیقی وسیله ای شد که مردم را با آن سرگردم کنند و کنسرت بازارها راه بیافتد تا جوانان این سرمایه های کشور با موسیقی مشغول شوند و از سوال کردن و پیگیری مطالبات خود از دولتمردان منصرف گردند. هر کس هم با این آشفته بازار کنسرت و موسیقی مخالفت کند با انواع تهمت ها و برچسب ها روبرو گردد.

بخشی از موسیقی فعلی در جامعه موسیقی حرام است و پاسخگوی این وضعیت دولتمردان هستند که بدون توجه به احکام شرعی صرفا با هدف سیاسی موسیقی را وسیله ای برای کمتر پاسخگو بودن می دانند. این رویه در شان دولتی که شعار تدبیر و امید برای خود انتخاب کرده است نیست و اهتمام خاصی برای حل مشکلات معیشتی مردم داشته باشد.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۱۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسترهای مشارکت و حضور فعال مردم در تولید و اقتصاد را فراهم کنیم

به گزارش خبرگزاری مهر، مجتبی عبداللهی ظهر یکشنبه در جلسه قرارگاه جهش تولید با مشارکت مردم که در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، با اشاره به اینکه این قرارگاه با هدف اتخاذ تدابیر و اقدامات ویژه برای تحقق شعار سال تشکیل شده است، گفت: هدف کلی، ایجاد بسترهای مشارکت مردم در تولید است و بر این اساس با اخذ مشاوره از مدیران، صاحب نظران و نخبگان، تقسیم کار کرده‌ایم.

وی مطرح کرد: مردم باید در عرصه‌های مختلف تصمیم گیری و تصمیم سازی کشور ورود کنند و ما باید شرایط لازم را برای این منظور فراهم کنیم. روند اجرای تمامی برنامه‌ها و مصوبات این قرارگاه باید مورد ارزیابی و نظارت قرار گیرد. باید چگونگی تحقق مشارکت مردم در تولید و اقتصاد را با بهره گیری از توان نخبگان استان مورد مطالعه قرار دهیم و خروجی علمی این امر را اجرایی کنیم.

استاندار البرز بیان کرد: مکان یابی ۲۷ نقطه سکونتگاهی جدید ساحلی در چهار استان جنوبی کشور با رویکرد مولدسازی با توجه به سیاست‌های دولت سیزدهم و تأکیدات مقام معظم رهبری انجام شده و البرز نیز جزو استان‌های معین در این زمینه است. ایجاد شهرک‌های مسکونی در نقاط تعیین شده در دستور کار است که با مشارکت مردم و سرمایه گذاران به مرحله اجرا در خواهد آمد.

کد خبر 6084425

دیگر خبرها

  • فضای مجازی یکی از راه‌های مشارکت مردم در اقتصاد است
  • ضرورت اهتمام به اقتصاد فضای مجازی در خراسان رضوی
  • حامی اقتصاد اسلامی
  • پوستر | رابطه با اسرائیل حرام است
  • فروپاشی اقتصادی با ارز ۹۰ هزار تومانی
  • دولت و مجلس در موضوعات مرتبط با ارز اتفاق نظر داشته باشند
  • تاکید رئیس مجلس بر لزوم اتفاق نظر دولت و مجلس برای مقابله با مشکلات ارزی
  • قالیباف: دولت و مجلس در موضوعات مرتبط با ارز اتفاق نظر داشته باشند
  • بسترهای مشارکت و حضور فعال مردم در تولید و اقتصاد را فراهم کنیم
  • برای ورود مردم به اقتصاد راه پیدا کنید