Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- رياض سعي دارد با بازجويي از عاملان قتل خاشقجي که گفته مي شود پنج نفر هستند ، حکم هاي اعدام آنها را صادر و پرونده تحقيقات بين المللي را ببندد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از ­راي اليوم ؛ عربستان سعودي براي جلوگيري از جهاني شدن بحران ترور جمال خاشقجي روزنامه نگار عربستاني منتقد آل سعود و انجام تحقيقات بين المللي در اين زمينه تدابير پيشگيرانه اتخاذ مي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روزنامه الکترونيکي راي اليوم که از لندن به روز مي شود در يادداشتي به قلم سندس القيسي نوشت: عادل الجبير وزير امور خارجه عربستان سعودي پس از سکوتي طولاني در پي بحران جمال خاشقجي روزنامه نگار عربستاني منتقد ال سعود، بار ديگر در انظار عمومي ظاهر شد و اقدام به برگزاري يک کنفرانس مطبوعاتي کرد.
کنفرانس مطبوعاتي عادل الجبير پس از کنفرانس دادستاني کل عربستان سعودي برگزار شد و عادل الجبير اعتراف کرد کشته شدن خاشقجي جنايت و يک اشتباه بزرگ بود. در کنفرانس دادستاني کل عربستان بر موضع ثابت عربستان و مخالفت اين کشور با دخالت هاي خارجي و تاکيد بر اينکه اين مساله، يک مساله سعودي و در حوزه اختيارات سيستم قضايي عربستان است تاکيد شد.
عادل الجبير که مثلا به کياست و زيرکي شناخته مي شود سعي کرد اشتباهات قبلي را رفع و رجوع کند و اظهارات سابق مقامات عربستاني درباره اينکه زنده خارج شدن خاشقجي از کنسولگري عربستان را با اطلاعات غلطي که دولت عربستان در تحقيقات اوليه خود بدست آورد توجيه کند. رياض سعي دارد با بازجويي از عاملان قتل خاشقجي که گفته مي شود پنج نفر هستند ، حکم هاي اعدام آنها را صادر و پرونده تحقيقات بين المللي را ببندد.
عربستان براي تکميل تحقيقات خود از استانبول اطلاعات و مدارک مي خواهد اما ترکيه با ارائه اين مدارک مخالفت مي کند و اصرار دارد تحقيقات در محل وقوع جنايت صورت گيرد.
عربستان سعودي مي داند در تنگنا قرار دارد و ممکن است جهان آن را هدف حمله قرار دهد. اين برداشتي است که از اظهارات مقامات امريکايي و اروپايي مي شود که صريحا وليعهد عربستان سعودي را متهم مي کنند. گويي حکم عليه وليعهد عربستان و سلطنت وي صادر شده است. در اينجا ترکيه نيز مطالباتي دارد و براي تکميل تحقيقات خواستار تحويل دوازده سعودي است، ترکيه گاهي به کنايه و گاهي به صراحت اعلام مي کند دستور ترور خاشقچي از مقامات عالي رتبه عربستان بوده است. اگر چه عادل الجبير وليعهد عربستان را از اين مساله مبرا مي کند و مي گويد اين يک ماموريت اطلاعاتي و با هدف متقاعد کردن خاشقجي براي بازگشت به عربستان بوده است اما سخنان الجبير نتوانست کسي را متقاعد کند که چرا عربستان يک گروه مذاکره کننده، اطلاعاتي و تدارکاتي (به استانبول) فرستاده است که اره، سوزن بيهوشي و تجهيزات قتل به همراه داشت؟ ترکيه و کشورهاي غربي اصرار دارند که اين گروه، جوخه مرگ بوده است.
افزون بر تلاش هاي عربستان براي انجام تحقيقات به عنوان يک اقدام پيشدستانه براي جلوگيري از انجام تحقيقات بين المللي، عربستان سعي دارد مانع جهاني شدن اين جنايت شود هر چند اين جنايت گام به گام، جهاني و بين المللي شده است و هر بار که عربستان سعي مي کند آثار اين جنايت را پنهان کند، نقش اين کشور در اين جنايت و زشتي آن بيشتر جلوه گر مي شود و از مطالبات بين المللي براي جاري شدن عدالت درباره خاشقجي کاسته نشده است. مطبوعات در گزارش هاي خود به بررسي اظهارات مقامات عربستاني پرداختند و آن را ضد و نقيض دانستند و گفتند اين اظهارات حاوي پاسخ کافي نيست و عربستان سعي دارد از محاکمات بين المللي و تحريم هاي احتمالي فرار کند.
عربستان سعودي سعي دارد خود را به عنوان کشوري با حاکميت که مخالف دخالت در مسائل خود است نشان دهد اما اين جنايت در استانبول و در اراضي ترکيه صورت گرفت و براي اجراي جنايتي که بايد محلي باشد از قوانين مربوط به مصونيت ديپلماتيک استفاده کرد و در نتيجه اين جنايت يک جنايت بين المللي شد. عربستان نه تنها در حال حاضر در بحراني قرار دارد که نه تنها با تحقيقات محلي که نمي تواند جايگزين تحقيقات بين المللي شود از آن خارج گردد، بلکه اين تلاش به ديگر تلاش ها با هدف حمايت از وليعهد عربستان در برابر پيامدهاي اين جنايت افزوده خواهد شد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: عربستان ترور خاشقجي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۱۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد

به گزارش خبرگزاری مهر، «علیرضا عنایتی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی در گفت‌وگو با شبکه العربیه اعلام کرد: امسال در موسم حج ۹۰ هزار ایرانی عازم سرزمین وحی خواهند شد.

سفیر ایران در ریاض درباره اعزام عمره گزاران ایرانی به عربستان تاکید کرد: این اقدام در چارچوب مراحل توافقی است که در ماه مارس میان وزرای خارجه دو کشور در پکن منعقد شد.

وی همچنین در این گفت‌وگو بازگشت پروازهای مستقیم بین دو کشور و چندین پرواز عمره را از جمله مراحل اجرای این توافقنامه ذکر کرد.

عنایتی افزود: این پروازها به مدت ۲۰ روز تا قبل از آغاز موسم حج ادامه خواهد داشت و تعداد کل عمره‌گزاران ایرانی تا آن زمان که پروازهای عمره پایان خواهد یافت به ۶۰۰۰ نفر خواهد رسید.

وی درباره حج‌گزاران ایرانی در موسم حج امسال نیز گفت: بر اساس توافق میان سازمان حج و زیارت ایران و وزیر امور اسلامی در عربستان سعودی ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد.

گفتنی است؛ روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه پس از گذشت ۹ سال وقفه، نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی با استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان، سرکنسول کشورمان و مسوولان حج و عمره ایران و عربستان وارد مدینه منوره شدند.

سفیر کشورمان در ریاض با ابراز خرسندی از ورود عمره‌گزاران ایرانی پس از یک توقف طولانی، تبادل سفرهای زیارتی را علاوه بر برکات معنوی و روحی، موجب نزدیکی بیشتر دو ملت و استحکام روابط دو کشور دانست.

عنایتی با اشاره به اشتیاق هموطنان ایرانی برای تشرف به زیارت خانه خدا، مسجد نبوی شریف و حرم مطهر رسول الله و ائمه بقیع علیهم السلام اضافه کرد: به‌لطف الهی و با تلاش‌های مستمر نهادهای ذی‌ربط این امر میسر گردید و به‌ امید خداوند این مسیر بعد از حج تمتع با تلاش‌های سازمان‌های ذی‌ربط ادامه خواهد یافت.

عنایتی همچنین از مسؤولان پادشاهی عربستان سعودی از جمله وزارت خارجه این کشور برای همکاری‌های مربوطه تشکر کرد.

کد خبر 6087600 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • درخواست برای تحقیقات بین‌المللی درباره گورهای جمعی در غزه
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • عربستان: جامعه جهانی به مسوولیت خود مبنی بر توقف تجاوز اسرائیل عمل کند
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط