Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگر می‌خواهیم جنگل‌های زاگرس را به عنوان میراثی برای نسل های بعد به یادگار بگذاریم باید تک‌تک حلقه‌های ویرانگر را از زنجیری که بر گردن زاگرس پیچیده شده و نفس جنگل‌هایش را تنگ کرده از هم بدریم و این مستلزم آن است که عملگرایی را جایگزین شعار کنیم. ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴ اجتماعی محیط زیست نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم، قادر رحمان‌زاده، کارشناس محیط زیست، با تنظیم یادداشتی که در اختیار تسنیم قرار داد، نابودی جنگل‌های زاگرس به دست سودجویان را هشدار داد و بی‌تفاوتی نهادهای مسئول را در برابر مرگ خاموش این سرمایه ارزشمند ملی متذکر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یادداشت رحمان‌زاده را در ادامه می‌خوانید:

مدتی پس از طرح تنفس جنگل‌های شمال و بحث‌هایی فراوان پیرامون آن، کوچ بخشی از مافیای چوب به منطقه زاگرس‌نشین چندان هم دور از انتظار نبود. کوچی که به سرعت رخ داد و در پی آن همان‌گونه که انتظار می‌رفت عمده‌ترین بهره‌کشی مافیای چوب متوجه زغال شد. کوچی که فصلی جدید را در نابودی جنگل‌های زاگرس گشوده است.

اما ریشه اصلی نابودی زاگرس را کجا می‌توان یافت و سپس برای خشکاندنش آستین بالا زد؟

شکی نیست که حال حاضر مردم به دلیل وضعیت بد اقتصادی و بحران‌های معیشتی یکی از عوامل نابودی جنگل‌ها هستند اما قطعا ریشه این نابودی نیستند. مگر می‌شود انتظار داشت بدون قانون‌های پیشگیرانه و برخوردهای بازدارنده، صرفا با شعار بتوان از سوء استفاده از منابع طبیعی که جنگل‌ها بخشی از آن است جلوگیری کرد؟ آن هم در حالی که اثری از بهبود شرایط معیشت مردم به چشم نمی‌خورد؟ آیا نباید از دولت انتظار داشت با برنامه‌ریزی‌هایی کارشناسی‌شده مرهمی بر زخم جنگل‌های ارزشمند زاگرس بگذارد؟

نگاهی به تلاش کشورهای اطراف برای احیای جنگل‌هایشان بدون شک می‌تواند ایده‌هایی مفید برای احیای جنگل‌های زاگرس در اختیار مسئولان قرار دهد؛ البته مشروط بر آنکه مصمم باشند فارغ از شعار و اقدامات نمایشی، در عمل چاره‌ای برای جلوگیری از نابودی این سرمایه‌های ملی بیندیشند.

در راستای احیای جنگل‌ها، پاکستان در حال کاشت بیش از یک میلیارد درخت است، از سال 2015 تا امروز 750 میلیون اصله درخت کاشته و برای 500 هزار نفر اشتغال‌زایی کرده است. چین با به کارگیری 60 هزار سرباز در مساحتی برابر با خاک ایرلند در حال کشت درخت است. هند هم در سال 2017 توانست طی تنها 12 ساعت، با مشارکت 1.5 میلیون نفر، کاشت 66 میلیون اصله درخت را به ثبت برساند و اعلام کند که تا سال 2030، 12 درصد از خاکش را دوباره جنگل‌کاری خواهد کرد.

موارد فوق، تنها نمونه‌هایی ساده فعالیت‌های عملی برای احیای جنگل در کشورهایی است که هر کدام به دلایلی بخشی از پوشش جنگلی خود را از دست داده‌اند. مقایسه این فعالیت‌های ساده اما مفید با رویکرد مسئولان کشورمان در برابر نابودی جنگل‌های زاگرس تاسف‌بار است: در کشور ما نه تنها تلاشی برای احیای جنگل‌ها صورت نمی‌پذیرد بلکه عوامل نابودی جنگل‌های زاگرس بدون هیچ مانعی، مرگ باقی‌مانده از جنگل‌های ارزشمند را به نفع سودجویان سرعت می‌بخشند: چرای بیش از حد دام که حتی از احیای دوباره جنگل هم جلوگیری می‌کند، نابودی جنگل با هدف توسعه باغات توسط سودجویان بومی، عدم مهار آفت‌هایی که طی چندین ساله گذشته درختان بلوط را به کام مرگ کشانده و معضلاتی چون آتش‌سوزی‌های مکرر و تبدیل درختان به زغال دست در دست هم چرخه نابودی جنگل‌های زاگرس را تکمیل می‌کنند.

طبق آمار رسمی، زمین هرساله بیش از ده میلیارد از درختان خود را از دست می‌دهد و ایران طی 10ساله گذشته با کاهش 14هزار هکتاری جنگل مواجه بوده است. این بدان معناست که کشورمان سهمی بزرگ در نابودی پوشش گیاهی زمین دارد و بدون شک با این شدت تخریب نمی‌شود با موضعی سطحی، عامیانه و قهری و یا صرفا فرهنگ‌سازی بدون پشتوانه نهادهای مربوطه و با وجود پارادوکس‌های قضایی بر معضل بزرگ و جبران‌ناپذیر نابودی جنگل های زاگرس غلبه کرد. در چنین شرایطی واقع‌بینی، آگاهی از وضعیت موجود و عملگرایی لازمه جلوگیری از این گونه نابودی‌های چرخه‌ای است.

اگر می‌خواهیم جنگل‌های زاگرس را به عنوان میراثی برای نسل‌های بعد به یادگار بگذاریم باید تک‌تک حلقه‌های ویرانگر را از زنجیری که بر گردن زاگرس پیچیده شده و نفس جنگل‌هایش را تنگ کرده از هم بدریم و این ممکن نخواهد شد، مگر آنکه همه ارگان های مرتبط خواستن را نه صرفا در شعار بلکه با عمل به انجام برسانند. اما متاسفانه با آمارهای نابودی جنگل‌های زاگرس طی سال‌های گذشته باید گفت دستکم تا این لحظه نشانی از عزم مسئولان برای جلوگیری از نابودی این سرمایه ملی به چشم نمی‌خورد.

انتهای پیام/

R7856/P1014142/S2,23/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۱۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیویورک تایمز: نابودی حماس ممکن نیست

به گزارش قدس آنلاین، جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی در دویستمین روز از جنگ به بمباران مناطق مختلف نوار غزه ادامه داده و تا بدین لحظه ده‌ها شهید و مجروح بر جای گذاشته‌اند.

روزنامه نیویورک تایمز می‌نویسد: «اگرچه حملات اسرائیل، تلفاتی را در غزه و میان اعضای حماس ایجاد کرد اما اسرائیل نتوانسته است به اهداف اصلی خود از جمله آزادی اسرا و نابودی کامل حماس برسد.»

با گذشت ۶ ماه از جنایات بی‌امان رژیم صهیونیستی، سوالاتی مبنی بر اینکه این رژیم چه دستاوردهایی داشته است، این جنگ چه زمانی و چگونه به اتمام خواهد رسید، در حال ایجاد تنش‌های جهانی شدیدتر درباره جنگی است که متحدان رژیم صهیونیستی را به دلیل حمایت از این رژیم متحمل پرداخت هزینه‌هایی کرده است.

تلفات نظامی اسرائیل با حدود ۲۶۰ کشته و بیش از ۱۵۰۰ زخمی از زمان شروع حمله زمینی این رژیم در هفته های پس از عملیات طوفان‌الاقصی حماس در ۷ اکتبر شروع به افزایش کرده است. مقامات اسرائیلی می گویند که حدود ۱۳۳ نفر از اسیران این عملیات هنوز زنده‌اند. اما مذاکرات برای تضمین بازگشت حداقل برخی از آنها در ازای توقف درگیری و آزادی اسرای فلسطینی با مشکل مواجه شده است. با ادامه حملات ارتش صهیونیستی در غزه  این جنگ به یک الگوی مرگبار از درگیری‌ها و حملات هوایی تبدیل شده است.

نیویورک تایمز به نقل از مقامات فعلی و سابق آمریکایی می‌نویسد: «به‌رغم خسارات سنگینی که حماس متحمل شده است، بسیاری از رهبران ارشد آن در غزه همچنان در جایگاه خود حضور دارند و در شبکه وسیعی از تونل‌های زیرزمینی مستقر هستند و آنها خودشان تصمیم‌گیرندگان مذاکرات مربوط به تبادل اسرا هستند.»

مقامات کنونی و سابق آمریکا می‌گویند که این تونل‌ها به حماس اجازه می‌دهد تا زنده بماند و پس از پایان جنگ دوباره تشکیل شود.

داگلاس لندن، بازنشسته سازمان سیا گفت: «مقاومت فلسطینی‌ها در برابر اسرائیل که توسط حماس و دیگر گروه‌های مقاومت آشکار می‌شود، به همان اندازه که یک گروه فیزیکی و ملموس از مردم است، یک ایده است. حماس هنوز توانایی، انعطاف پذیری، بودجه و صف طولانی مردمی دارد که به احتمال زیاد منتظر ثبت نام و پیوستن به آن پس از تمام جنگ‌ها و همه ویرانی ها و تمام تلفات هستند.

«داگلاس لاندن» افسر بازنشسته سیا با اشاره به مقاومت فلسطینیان و جنبش حماس گفت: «تاکنون به همان اندازه‌ای که اسرائیل به حماس آسیب زده است، حماس همچنان مقاومت، ظرفیت و بودجه خود را حفظ کرده است.»

طبق ارزیابی سالانه امنیتی منتشر شده در ماه مارس، سازمان‌های جاسوسی آمریکایی در توانایی رژیم صهیونیستی برای نابودی واقعی حماس تردید دارند.

در این گزارش آمده است: «اسرائیل احتمالا برای سال‌های آینده با مقاومت مسلحانه مداوم حماس مواجه خواهد شد. ارتش اسرائیل برای نابودی زیرساخت‌های زیرزمینی حماس که به آنها اجازه پنهان شدن و تجدید قوا می‌دهد و موجب غافلگیری نیروهای اسرائیلی می‌شود، باید بجنگد.»

مقامات آمریکایی مخفیانه می‌گویند که تنها راه برای توقف رژیم صهیونیستی درخصوص حمله زمینی به رفح، توافق آزادی اسرا می‌باشد اما مقامات صهیونیستی ادعا می‌کنند که حمله زمینی به رفح می‌تواند حماس را پای میز مذاکره بنشاند. همچنان که این گفت‌وگوها ادامه می‌یابد، خانواده اسرای صهیونیستی از رویکرد و نحوه مدیریت کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شدیدا خشمگین هستند.

روزنامه نیویورک تایمز در ادامه به نقل از مقامات آمریکایی و صهیونیستی می‌نویسد: «تونل‌های حماس تا ۱۵ طبقه زیرزمین ادامه دارد؛ شبکه‌ای از تونل‌ها که شامل اتاق‌هایی برای فرماندهان و نگهداری اسرا می‌شود. اسرائیل نتوانسته تونل‌هایی را که حماس سالها آنها را ساخته است، ویران کند.»

این روزنامه به نقل از آژانس‌های اطلاعاتی آمریکایی که نابودی حماس را محتمل نمی‌دانند، تاکید می‌کند: «حماس به طرز قابل‌توجهی قدرت رزم خود را از دست داده است و تجدید قوا زمان خواهد برد اما این بدین معنا نیست که حماس نابود شده است.»

نیویورک تایمز هم‌چنین با استناد به آنچه مقامات آمریکایی و تحلیلگران می‌گویند، نوشت: «پس از پایان جنگ، حماس احتمالا در غزه خواهد ماند اما اینکه چقدر سریع تجدید قوا خواهد کرد به تصمیمات اسرائیل در فازهای بعدی جنگ بستگی خواهد داشت.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ماکرون: اروپا در معرض نابودی قرار دارد
  • شمسایی: تفاوت کلیدی با ازبکستان داشتیم/ بهترین نمایش را خواهیم داشت
  • زباله‌های فضایی ماهواره ناسا را در آستانه نابودی قرار داد!
  • خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم
  • پسماند معضل استان‌های زاگرس نشین
  • نابودی ۱۲ تروریست مرتبط با داعش در فیلیپین
  • توسعه بدون وحدت بین مسئولان و مردم امکان‌پذیر نیست
  • یک بار برای همیشه با این عکس تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • نیویورک تایمز: نابودی حماس ممکن نیست
  • رفع تصرف پنج هکتار عرصه ملی شهرستان بویراحمد از سودجویان