Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- «رضا میرابیان» کارشناس مسائل خاورمیانه در میزگرد ایرنا روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را دارای سویه ها و اهداف ضدایرانی دانست و پیش بینی کرد این فرایند با توجه به تبعات آن دوامی نخواهد داشت.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، خاورمیانه در سال های گذشته پوست انداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انقلاب های عربی، سرنگونی شماری از رژیم های دیکتاتوری و سرسختی برخی در برابر موج تحول خواهی، یورش نظامی عربستان به یمن، ظهور و گسترش داعش، جنگ در سوریه و عراق، تغییرات رژیم پادشاهی سعودی و ... چهره خاورمیانه را در مقایسه با یک دهه یا حتی پنج سال پیش به طور کلی تغییر داده است.
مداخله آشکار قدرت های فرامنطقه ای و همپیمانانشان در منطقه و ایستادگی جریان مقاومت در برابر این مداخلات نیز تحولات خاورمیانه را از خود متاثر کرده است.
این هماوردی همچنان ادامه دارد و انتظار می رود رخدادهای آینده منطقه غرب آسیا را هم از خود متاثر کند. اداره کل پژوهش و بررسی های خبری ایرنا برای واکاوی تحولات گذشته، رصد سیر رخدادهای جاری و آتی و بررسی معادلات منطقه خاورمیانه میزگردی با عنوان «تحولات خاورمیانه و سیاست خارجی ایران» برگزار کرد. در این میزگرد «رضا میرابیان» کارشناس مسائل خاورمیانه به بیان دیدگاه های خود در این زمینه پرداخت.

** روی کار آمدن بن سلمان در راستای ایفای نقش علیه ایران بود
میرابیان در ابتدای ارزیابی سمت و سوی تحولات خاورمیانه و جایگاه ایران، به ارایه شرحی کلی از مسائل جاری منطقه پرداخت و از تحولات عربستان آغاز کرد.
این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: از زمان مذاکرات برجام، مشخصا دو کشور با توافق هسته ای به طور جدی مخالفت می کردند؛ عربستان و رژیم صهیونیستی. به همین دلیل هم سعودی ها و هم صهیونیست ها با آمریکا زاویه پیدا کردند. همین مساله باعث شد نتانیاهو به کنگره آمریکا برود و در آنجا سخنرانی کند و در عین حال با اوباما ملاقاتی انجام ندهد.
گردش عربستان به سمت جریان های مخالف برجام در آمریکا از زمان خود اوباما شروع شده بود و زمانی که ترامپ بر سر کار آمد سعودی ها همه تخم مرغ های خود را در سبد ترامپ گذاشتند. روی کار آمدن محمد بن سلمان هم در همین راستا و برای مخالفت با برجام و همچنین در راستای صلح با رژیم صهیونیستی و مسائل دیگر بود. بر اساس همین گزینه بود که او توانست مراحل قدرت را ظرف چند ماه به به سرعت طی کند و با کنار زدن همه شاهزادگان مدعی، به مقام ولایت عهدی برسد.
به گفته میرابیان، آمدن بن سلمان در راستای ایفای نقش علیه جمهوری اسلامی ایران و مهار تهران در منطقه بود. بن سلمان می خواست این مساله را به آمریکایی ها بقبولاند که اگر قرار باشد گزینه ای در منطقه برای رویارویی با جمهوری اسلامی ایران مطرح باشد، بهترین گزینه عربستان بن سلمان است.
رژیم صهیونیستی هم بر همین باور است که محمد بن سلمان بهترین گزینه برای رویارویی با ایران است. اخیرا هم تاکید کرده اند فتیله هجمه علیه عربستان به خاطر قتل خاشقچی را پایین بکشید زیرا نباید فراموش کنیم که شخصیتی به نام بن سلمان داریم که در حال رویارویی با ایران است. مساله رویارویی با ایران به مساله خاشقچی ترجیح دارد. رسانه ها و مقام های رژیم صهیونیستی بر این مساله تاکید دارند.

** عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی؛ پروژه ای برای مقابله با ایران
میرابیان در خصوص جریان عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی اظهار کرد: بحث نزدیکی رژیم صهیونیستی با شورای همکاری خلیج فارس نکته دیگری است که باید مورد توجه قرار دهیم؛ پروژه ای که اخیرا عمان آن را کلید زد. نطفه سفر نتانیاهو به عمان در فوریه گذشته در کنفرانس امنیتی مونیخ بسته شد و این سفر در اواخر اکتبر انجام شد.
همزمان وزیر ورزش رژیم صهیونیستی به امارات سفر و با کمال وقاحت از مسجد شیخ زاید دیدار کرد و بعد هیاتی مجددا به عمان سفر کرد. به عبارتی همزمان با سفر نتانیاهو به عمان، سه هیات اسرائیلی در شورای همکاری خلیج فارس حضور داشتند. قرار است در چند روز آینده مقام های اسرائیلی وارد بحرین شوند و بحرینی ها رسما از مقام های اسرائیلی دعوت به عمل آورده اند. وقتی که نتانیاهو وارد عمان شد، اولین دولتی که از این سفر استقبال کرد، بحرین بود.
کارشناس مسائل منطقه در پاسخ به این سوال که قطری ها در این خصوص چه موضعی اتخاذ کرده اند گفت: قطری ها هم به تازگی میزبان یک هیات ورزشی اسرائیلی بوده اند، اما هنوز مقامی اسرائیلی را به حضور نپذیرفته اند. با توجه به پیشینه آنها، بعید نیست در آینده میزبان یک مقام اسرائیلی باشند چرا که پیش از این قطر و عمان تنها دو عضو شورای همکاری خلیج فارس بودند که برای اولین بار در سال 2000 اجازه تاسیس دفتر بازرگانی اسرائیل در خاک خود را دادند. در راستای توافق میان آمریکا، رژیم صهیونیستی و قطر بود که قطری ها توانستند وارد سرزمین های اشغالی شوند و حقوق دولت خودگردان و فلسطینی ها و حماس را بپردازند.
جای امیدواری دارد که کویتی ها با جریان عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالفت کرده اند. کویتی ها در برابر، چند اقدام قابل توجه انجام دادند. نخست آنکه امیر کویت هرگونه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را رد کرده و منابع آگاه اطلاع داده اند که امیر کویت رسما با پذیرش هیات اسرائیلی مخالفت کرده است. نکته بسیار مهم اینکه برای اولین بار در نمایشگاه بین المللی کویت، غرفه ای تحت عنوان «قدس پایتخت فلسطین» را به فلسطین اختصاص داده اند.
میرابیان در خصوص مواضع عربستان در مورد عادی سازی روابط با اسرائیل گفت: سعودی ها در این ماجرا سکوت کرده اند. این فضا در عربستان وجود ندارد که سعودی ها بخواهند مقامی صهیونیستی را به کشورشان دعوت کنند. حتی ملک سلمان برخی از اظهاراتی را که بن سلمان در این خصوص مطرح ساخت، رسما رد کرد. فضای کنونی عربستان تحت تاثیر علمای و جریان های اسلامی اقتضا نمی کند که مقامات ریاض از مقام های اسرائیلی دعوت کنند.
هدف گذاری جریان عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به نوعی مقابله با جمهوری اسلامی ایران است. این کشورها تلاش می کند ایران را در فضای پیرامونی خود در خلیج فارس محدود کنند و حضور رژیم صهیونیستی را در منطقه و جهان اسلام مشروعیت ببخشند.
کارشناس خاورمیانه در خصوص آینده روابط اعراب با اسرائیل افزود: به نظر می رسد این جریان شکننده باشد و از پایداری چندانی برخوردار نباشد. من بقای این روند و امکان تاثیرگذاری آن بر تحولات خاورمیانه را بسیار بعید می دانم و بالعکس این نزدیکی ها واکنشی شدیدا منفی را در خود سرزمین های اشغالی به وجود می آورد. نمونه اش واکنش شدیدی بود که مردم سرزمین های اشغالی به هیات قطری نشان دادند که برای توزیع کمک های مالی به فلسطین رفته بود. بسیار بعید می دانم که اینگونه حضور فیزیکی، تبلیغاتی و رسانه ای در خلیج فارس بتواند جمهوری اسلامی ایران را محدود کنند و قبح روابط با رژیم صهیونیستی را بشکنند.

**شکست آمریکا در طرح های منطقه ای
میرابیان در خصوص نتیجه طرح های منطقه ای آمریکا گفت: هدف آمریکایی ها برای راه اندازی داعش از جولای 2014 تنها سوریه نبود. همزمان بحث داعش در عراق و سوریه و لبنان در جریان بود. هدف این بود که سوریه و عراق تجزیه شود و لبنان از هرگونه استقلال و مقاومت تهی شود. هدف این بود که داعش پس از این کشورها به سراغ جمهوری اسلامی ایران بیاید. این تحرکات هم در راستای تضعیف و زمینگیر کردن جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت. اما آمریکایی ها از سال 2014 تاکنون ناکام مانده اند و چیزی در عراق، سوریه و لبنان به دست نیاورده اند.
آخرین دستاویز آمریکایی ها برای مقابله با ایران، نزدیکی به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بود. این کشورها اما پتانسیل، توان و ابزار لازم و کارآمد برای این رویارویی با ایران را در اختیار ندارند. مهمترین طرحی که در این راستا مطرح شد، ناتوی عربی بود. طرحی که قرار است با مشارکت کشورهای شورای همکاری با مصر و اردن شکل بگیرد ولی ما دیدیم که مصر و اردن حتی در جنگ یمن هم حضور فعال نداشتند و از مشارکت در این جنگ استنکاف کردند. حتی تشکیل ناتوی عربی هم برای مقابله با ایران کارآمد نخواهد بود. کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از زمینه و پتانسیل های لازم برای مقابله با ایران برخوردار نیست. هر ائتلافی هم علیه ایران در منطقه شکل بگیرد، کارآمد نخواهد بود. هر ائتلافی هم شکل بگیرد، بالاتر از ائتلاف یمن نخواهد بود که کارآمدی نداشت.
آنچه مشخص است اینکه آمریکا به خواسته های خود در عراق، سوریه، لبنان و ... دست نیافته است و جمهوری اسلامی ایران در شرایط حاضر در منطقه دست بالا را دارد. در چنین شرایطی برخی اعمال تحریم ها را عاملی برای تضعیف ایران می دانند، ولی می بینیم وقتی هنوز تحریم ها آغاز نشده بود، آمریکایی ها از آن عقب نشینی کردند. مستثنی شدن هشت کشور از محدودیت های خرید نفت ایران و مستثنی کردن عراق و افغانستان از تحریم ها به معنی عقب نشینی آمریکا است. واقعیت های عرصه میدانی آمریکایی ها را به عقب نشینی در این زمینه واداشته است.
تنها گزینه برای مقابله با ایران برانگیختن عربستان بود. بن سلمان را برای رویارویی با ایران و به عنوان شاخص صلح اعراب و اسرائیل روی کار آوردند. با این فضاحتی که بن سلمان به بار آورد، او هم دیگر نمی تواند گزینه مناسبی برای آمریکا باشد. اگرچه فشار روانی تحریم ها بسیار زیاد است و آوازه تحریم ها از آنچه در واقع وجود دارد بیشتر است، ولی نمی تواند موقعیت و جایگاه جمهوری اسلامی ایران را تضعیف کند.

** ایران و همراهی شرکای استراتژیک همچون عراق
میرابیان در خصوص سمت و سوی تحولات عراق و سیاست خارجی ایران در قبال همسایه غربی بیان داشت: عراق 14 سال پس از اشغال، بهترین شرایط امنیتی را دارا است. امروزه به ندرت گزارش هایی در مورد انفجار در مراکز استان ها، حتی استان های سنی نشین به چشم می خورد. اگرچه منکر وجود مشکلات و سختی ها در عراق نیستیم، ولی این کشور حتی از نظر شرایط سیاسی و اقتصادی در وضعیت بسیار خوبی به سر می برد.
برای نخستین بار و به صورت بی سابقه ای در تاریخ سیاسی عراق نوعی همدلی و نزدیکی میان اهل سنت و شیعیان به وجود آمده است. امروزه شیعیان در کنار سنی ها در حشدالشعبی در کنار دولت قرار گرفته اند. عراق در بهترین وضعیت در ارتباط با مسائل کردستان و بخش های شمالی عراق قرار دارد. خواب تجزیه عراق تعبیر نشد و رویای جدایی کردها به گذشته پیوسته است.
تشکیل دولت در این مدت کوتاه موفقیت بسیار بزرگی بوده است. عراق دیگر به گذشته برنخواهد گشت. عراق قانون اساسی دارد، انتخابات دارد، پارلمان دارد. گروهی چون حشدالشعبی در قانون خود، حامی نظام سیاسی عراق تلقی می شود. حشدالشعبی دومین گروه پیروز در پارلمان عراق است. این گروه مردمی ابزار بسیار قوی در پارلمان و در نظام قانونگذاری عراق در اختیار دارد. با در نظر گرفتن این مسائل می بینیم که عراق امروز در بهترین وضعیت قرار دارد.
تحولات عراق کاملا مطلوب جمهوری اسلامی ایران است. آخرین موضعی که نخست وزیر جدید عراق گرفته این بوده که ما بخشی از نظام تحریم علیه ایران نخواهیم بود. اظهارات نخست وزیر پیشین مبنی بر همراهی با آمریکا در تحریم علیه ایران در عراق جایگاهی نداشت و مورد پذیرش هیچ یک از جریان های سیاسی عراق قرار نگرفت. عراق متحد استراتژیک ایران است و به عنوان یک کشور عربی در حوزه خلیج فارس در کنار ما قرار دارد.

** تهران و توفیقات منطقه ای
میرابیان در خصوص سیاست های منطقه ای ایران افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس سیاست خویشتنداری، مدارا و آرامش بخشی است. سیاست ایجاد توازن است، نه سیاست غلبه و تسلط.
ایران معتقد است که تنش و بی ثباتی در خلیج فارس، پای بیگانگان و غربی ها را به منطقه می کشاند. سیاست جمهوری اسلامی ایران در منطقه این نیست که بیگانگان وارد معادلات شوند.
بنابراین سعودی های، اسرائیلی ها و آمریکایی ها گزینه های زیادی در منطقه ندارند. سیاست های پخته جمهوری اسلامی ایران جایگاه کشور را در منطقه ارتقا داده است و کشورهای دیگر چاره ای ندارند به جز اینکه با جمهوری اسلامی ایران به گفت و گو بنشینند.
پژوهشم**9275**9279

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي ميرابيان خاورميانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۱۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رمزگشایی از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در جلسه حزب اعتدال و توسعه /پیش بینی می شود دولت نتانیاهو سقوط کند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اولین جلسه دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه در سال جدید برگزار و پیرامون موضوع سیاست خارجی و مباحث مربوط به تقابل نظامی بازدارنده ایران در برابر اسرائیل تبادل نظر و گفتگو شکل گرفت.

محمود واعظی، ضمن ارائه مطالب، به سوالات حضار پاسخ، و سپس برخی از اعضا تحلیل های خود را ارائه نمود.

برخی مطالب مطروحه در جلسه مزبور به شرح ذیل می باشد:

*وحدت و انسجام ملّی اولویت است.

*جنگ غزه ۷ ماه به طول انجامیده و رژیم صهیونیستی به هیچ یک از اهداف سیاسی و نظامی خود نرسیده است. مردم غزه هم جنگیدند و هم خود را حفظ کردند و این دستاورد کمی نیست .

*اگر فلسطینیان ذره ای ابراز ناراحتی خود را بروز می دادند ، رژیم صهیونیستی با تمام قوای رسانه ای خود وارد عمل می شد و با تبلیغات گسترده علیه حماس و جهاد اسلامی تبلیغ می‌کرد .

*با توجه به شرایط داخلی اسرائیل ، پیش بینی می شود بعد از آتش بس ، دولت نتانیاهو سقوط کند.

*افکار عمومی جهانی به شدت در تقابل با اسرائیل است و این رژیم که با تبلیغات و به واسطه حمایت های حداکثری آمریکا و کشورهای اروپایی تلاش می‌کرد خود را مظلوم و ستمدیده جلوه دهد، امروز با گستاخی تمام به «ماشین نسل کشی» و ظالم بدل گشته است.

*فشار افکار عمومی علیه رژیم صهیونیستی موجب شده تا حتی کشورهای حامی این رژیم به دنبال آتش بس و تشکیل دولت فلسطین باشند.

*اسرائیل برای برون رفت از بحران بدون دستآورد غزه ، با هدف درگیر نمودن ایران در جنگ، به کنسولگری ما در دمشق حمله کرد و در پاسخ مجموعه نیروهای مسلح به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تنبیهی سنجیده و هوشمندانه را عملیاتی نمودند تا با این تنبیه نظامی مشروع و بازدارنده مانع از ایجاد و گسترش جنگ شوند.

*ضروری است از مجموعه اقدامات ارزنده و غرور آفرین عزیزان نیروهای مسلح حمایت حداکثری صورت گرفته و امیدواریم عملیات «وعده صادق» همراه با تعامل بیشتر با مردم موجب نزدیکی ، وحدت و انسجام ملی فزاینده و متعالی گردد.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899261

دیگر خبرها

  • آیا اعراب در مقابل ایران، هوای اسرائیل را دارند؟
  • «طوفان الاقصی» توطئه عادی سازی روابط با اسراییل را شکست داد
  • اردوغان: دیگر روابط تجاری با اسرائیل نداریم
  • رمزگشایی از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در جلسه حزب اعتدال و توسعه /پیش بینی می شود دولت نتانیاهو سقوط کند
  • تصمیم مهم اردوغان درباره رژیم صهیونیستی ؛ روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
  • آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است
  • آماده سازی گسترده ارتش اسرائیل برای حمله به رفح + تصاویر/ حماس آب پاکی را روی دست کشور‌های عربی ریخت/ تبدیل شدن نوار مرزی شمال اسرائیل به شهر ارواح+ فیلم
  • آماده سازی گسترده ارتش اسرائیل برای حمله به رفح + تصاویر/ حماس آب پاکی را روی دست کشور‌های عربی ریخت
  • آماده سازی گسترده ارتش اسرائیل برای حمله به رفح+ تصاویر/ حماس آب پاکی را روی دست کشورهای عربی ریخت
  • بیانیه مشترک ایران و پاکستان علیه رژیم صهیونیستی