Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-18@19:00:41 GMT

سوسنگرد شهر عاشقان شهادت

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۶۱۵۴۷

سوسنگرد شهر عاشقان شهادت

خبرگزاري آريا- در هفته اول تجاوز دشمن به کشورمان ، در6 مهر ماه شهر سوسنگرد اولين شهري بود که در جنوب به اشغال درآمد.
به گزارش آريا، شهرستان مرزي دشت آزادگان شامل بخش‌هاي هويزه و بستان با مرکزيت شهر سوسنگرد مي‌باشد. اين شهرستان در 55 کيلومتري غرب اهواز واقع است. فاصله آن تا شهر بستان 30 کيلومتر و تا مرز چزابه 55 کيلومتر مي‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رودخانه کرخه از شمال آن گذشته و شعبه اي از کرخه به نام «رودخانه نيسان» از داخل شهر عبور کرده و شهر را به 2 قسمت شرقي و غربي تقسيم مي‌نمايد.
جمعيـت شهرستان دشت آزادگان بر اساس سرشماري سال 1355 تعداد 27000 نفر بوده است. مردم اين شهر عرب زبان و شيعه مذهب بوده و شغل عمده آن‌ها کشاورزي و صيادي مي‌باشد.
با پيروزي انقلاب اسلامي، رژيم بعث عراق کوشيد تا با فعال کردن دستگاه تبليغاتي خود و القاي افکار پان عربيسم و همچنين ارسال پول و سلاح و نيز انجام عمليات‌هاي مين گذاري و انفجار پل‌ها و مراکز شهري و با استفاده از نارسايي‌هاي موجود در منطقه، وضعيت نامطلوب امنيتي و سياسي جدي براي نظام اسلامي مان ايجاد نمايد که با درايت و مقاومت مردم ولايت مدار و انقلابي منطقه دشت آزادگان ناکام ماند.
 با توجه به اهميت حياتي محور چزابه- بستان- سوسنگرد به اهواز، صدام به لشکر قدرتمند 9 زرهي خود مأموريت اشغال سوسنگرد و تصرف اهواز را (به همراه لشکر 5 عراق از محور طلائيه- پادگان حميد) واگذار نمود. لذا در هفته اول تجاوز دشمن به کشورمان ، در6 مهر ماه شهر سوسنگرد اولين شهري بود که در جنوب به اشغال درآمد. امّا با گذشت 3 روز با پايمردي رزمندگان سلحشور اسلام مرکب از عزيزان بسيجي و سپاهي خوزستان به فرماندهي شهيد غيور اصلي و واحدهاي هوانيروز ارتش از اشغال دشمن خارج گرديد. ارتش عراق مجدداً در 23 آبان ماه (پنجم محرم) 1359 با به‌کارگيري يگان‌هاي قدرتمند و تازه نفس زرهي براي تصرف اين شهر تهاجم نمود. رزمندگان اسلام که عمدتاً از نيروهاي سپاه ، مردمي و جنگ‌هاي نامنظم بودند با سلاح‌هاي سبک اما با اراده اي پولادين و عزمي راسخ در مقابل نيروهاي تا بن دندان مسلح دشمن مقاومت کرده و در مدت 3 روز با خلق حماسه هاي بي نظير و رشادت‌هاي به ياد ماندني به رغم نبود سلاح،مهمات و غذاي کافي از تسلط کامل شهر توسط ارتش دشمن  ممانعت به عمل آوردند. سرانجام دشمن در پناه تعلل و کارشکني بني صدر خائن در اعزام نيروهاي کمکي، موفق به گرفتن بخش عمده شهر و محاصره آن گرديد . ولي با تدبير و فرمان حضرت امام خميني (ره) در شامگاه 25/8/59 مبني بر اينکه «سوسنگرد تا فردا بايستي آزاد شود» و مديريت و نقش بي بديل حضرت آيت الله خامنه اي (مدضله العالي) و رشادت‌هاي بي نظير شهيد بزرگوار دکتر چمران «نمايندگان حضرت امام در شوراي عالي دفاع»، رزمندگان دلاور و سلحشور اسلام متشکل از ارتشيان، سپاهيان ، بسيجيان ،جهادگران  ،جنگ‌هاي نامنظم و عشاير بومي عرب زبان ، در صبحگاه بيست و ششم آبان ماه 1359 و در آستانه عاشوراي حسيني عمليات آزادسازي مناطق اشغالي را آغاز و با مقاومت و پايمردي باشکوه رزمندگان محصور داخل شهر توانستند ، دشمن تا بن دنـدان مســلح را به عقب رانده و فاتحــــانه وارد شهر شوند. حماسه‌ها و رشادت‌هاي بي نظير رزمندگان سلحشور اسلام در اين منطقه سبب گرديد شهر سوسنــگرد، به«شهرعاشقان شهادت»اشتهاريابد. در اين واقعه مسجد جامع به عنوان مرکز ثقل مقاومت رزمندگان محصور در شهر نقش مهمي را ايفاء کرده است.
حماسه هاي مقاومت رزمندگان اسلام در سوسنگرد موجب تقويت روحيه رزمندگان و ساماندهي نيروهاي مردمي و نظامي در ساير جبهه هاي جنوب خوزستان و نيز ناکامي دشمن در اين جبهه گرديد و بدين ترتيب طرح صدام براي اشغال خوزستان به شکست انجاميد. مهم‌ترين جبهه هاي اين منطقه بستان- سوسنگرد- چزابه- دهلاويه- ارتفاعات الله اکبر و هويزه بوده است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: سوسنگرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۱۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم گرامی داشت شهادت جانشین سپاه‌ قدس در یاسوج

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، جانشین فرمانده سپاه فتح در سومین مراسم سالگرد شهادت سردار حجازی جانشین سپاه قدس با گرامی داشت یاد و نام شهدا انقلاب اسلامی و شهدای مدافع حرم و جبهه مقاومت گفت: شهیدحجازی علاوه برمسئولیت درجبهه مقاومت حدود ۱۰ سال در سازمان‌های بسیج و اقشار بسیج، بسیج تخصصی، عرصه و رشته‌های مختلف ابتکار عمل به خرج داد و همیشه در خدمت انقلاب بود. سردار مصطفی مثنوی افزود: شهید حجازی که در  همه دوران خدمت در خدمت نظام و انقلاب و اسلام بود و او و  یارانش در جبهه مقاومت و مبارزه با داعش فعال بودند امثال سید حسن نصرالله، سید رضی و... از جمله یاران او بودند و  جانفشانی کردند و شهید شدند. جانشین سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد  با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در وصف شهید حجازی فرمایش‌های ارزشمندی داشتند و او را مغز متفکر قدس و جبهه مقاومت و بسیج دانسته اند، افزود: در عرصه های سخت و نیم سخت مقابله با شورش کردها، جریان تجزیه طلب و فرماندهی سپاه چهارم و قرارگاه های جنوب کشور و جریان‌های الحادی کُرد و غیر کُرد در شرق کشور، اولین فرمانده قرارگاه قدس در کنار شهید سلیمانی، عمق بخشی در دهه میانی انقلاب و گسترش مفاهیم انقلاب اسلامی و دغدغه برای جبهه مقاومت و حضور او برای پشتیبانی در جبهه مقاومت، حدود ۱۰ سال در  سپاه لبنان و فرماندهی میدان و خدمت و جهاد در این عرصه و جانشینی سپاه قدس از جمله مسئولیت‌ها و خدمات او است. سردار مثنوی با بیان اینکه با حضور در قرارگاه ثارالله و مبارزه با فتنه‌ها از دیگر سوابق او و محبوبیت او است، ادامه داد: در آستانه دومین کنگره ملی قرار است ارزش ‌ و مفاهیم شهدا را گسترش بدهیم و پیوست های مورد انتظار رهبری معظم انقلاب و راهبرد مقاومت و ایستادگی را تبیین و ترویج دهیم و شعار با شهدا تا فتح قله‌ها را انتخاب کردیم و طبق فرمایش رهبری معظم انقلاب ما به قله‌ها نزدیک و دستیابی به قله نهایی و  ظهور منجی عالم بشریت هدف غایی ما است و به برکت شهدا قله انسانیت و ارزش های انسانی معنا شده است. وی اضافه کرد: ما نه در کتاب و داستان‌ها بلکه در واقعیت رشادت‌ها را دیدیم و در جبهه مقاومت حاج قاسم به حفظ جبهه باریکه بوکمال در نقطه‌ای که حفظ انسانیت و حریم انسانیت تاکید دارد و منطقه‌ای که مسلمانان و غیر مسلمانان نسبت به آن دغدغه دارند.  جانشین سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از اصلی‌ترین قله‌ها در مکتب شهیدان قله انسانیت و فتح ارزش های انسانی بود و این موضوع در مکتب شهدا معنا پیدا می‌کند و با طرح ریزی، برنامه و  عملیات در این راستا قدم برمی‌دارند.

دیگر خبرها

  • شکست رژیم صهیونیستی بیش از هر زمانی نزدیک است
  • شهادت یکی دیگر از رزمندگان حزب‌الله لبنان
  • به زودی پیروزی جبهه مقاومت و شکست رژیم صهیونیستی را جشن می‌گیریم
  • سردار حسن‌زاده: جشن بزرگ پیروزی جبهه مقاومت و شکست رژیم صهیونیستی بیش از هر زمانی نزدیک است.
  • مراسم گرامی داشت شهادت جانشین سپاه‌ قدس در یاسوج
  • پیام تسلیت سردار قاآنی به هنیه
  • شهادت سلیمانی‌ها و زاهدی‌ها زمان مرگ رژیم صهیونیستی را نزدیک‌تر کرده است
  • نیروهای سپاه پیروزی درخشانی برای جبهه حق رقم زدند
  • عملیات «وعده صادق» تحلیل گران سیاسی و نظامی را مات و مبهوت کرد
  • مراسم بزرگداشت شهدای دمشق و راسک در میبد