Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-16@06:07:25 GMT

اثرات بی خوابی برای بدن+ اینفوگرافی

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۶۲۲۰۵

اثرات بی خوابی برای بدن+ اینفوگرافی

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، کم خوابی و بی خوابی به هر دلیلی که باشد، به طرز فوق العاده‌ای به سلامتی، فعالیت، ایمنی شما آسیب می‌رساند، متخصصان نداشتن خواب کافی را در برخی موارد  یکی از دلایل سرطان را  عنوان می‌کنند.

افزایش وزن یکی از عوارض کم خوابی

به نظر می رسد  افرادی که کم خواب هستند عدم تعادل هورمون دارند، که با افزایش اشتها، گرایش بیشتر به غذاهای کالری بالا، پاسخ بیشتر به رفتارهای افراطی و عدم توانایی کاهش کنترل انگیزه ها، خود ترکیبی بسیار خطرناک مرتبط با اضافه وزن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درست است که وقتی بیدار شدید کالری بیشتری مصرف می کنید اما تقریبا برای از بین بردن بسیاری از کالری‌های اضافی که در هنگام خستگی جذب می‌کنید، کافی نیست.

اثرات مخرب کم خوابی بر بدن

دیابت

زمانی که بدن شما می خواهد شما را به خواب با اختلالات متابولیسم خود دعوت کند، به نوبه خود افزایش خطر را برای مقاومت به انسولین (اغلب به نام "پیش از دیابت") و دیابت نوع 2 افزایش می دهد؛ یک مطالعه در نوجوانان، نتیجه گیری کرد:"تلاش برای افزایش مدت خواب، ممکن است خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد." و چهار تحقیق بزرگ در میان بزرگسالان، اگر چه نه یک رابطه علت و معلولی بین از دست دادن خواب منظم و خطر ابتلا به دیابت، بلکه پس از کنترل عادات دیگر که ممکن است مرتبط باشند نیز، یک رابطه قوی پیدا کردند.

ناتوانی

 مطالعات نشان داده است که یک شب بی خوابی، موجب افزایش 20 تا 32 درصدی تعداد اشتباهات انجام شده توسط جراحان شده است، همچنین افرادی که ورزشکار هستند و نیاز به تیراندازی دقیق، قایقرانی، دوچرخه سواری و غیره دارند، اشتباهاتی بیشتر را پس از مدت طولانی بیداری، مرتکب می شوند.

مشکلات حافظه

اختلالات خواب در سالمندان، می تواند منجر به تغییرات ساختاری در مغز شود ،اختلالاتی که با اختلال حافظه در دراز مدت مرتبط و کم خوابی در افراد بزرگسال نیز، مشاهده شده است محققان دریافته اند افرادی که بیشتر می خوابند، کمتر فراموش می کنند، خواب ضعیف و کمبود آن به سطوحی بالاتر از β-آمیلوئید، نیز یک نشانگر زیستی برای آلزایمر، مرتبط است.

چه مقدار خواب برایمان کافی است؟

محققان به صورت تخصصی روی مسئله میزان خواب کافی کار کرده‌اند و به صورت تفکیک شده به ما می گویند که در هر سنی چه مقدار خواب برایمان کافی است. نوزادان و کودکانی که تازه راه رفتن را شروع کرده‌اند به بیشترین مقدار خواب نیاز دارند ( تقریبا 12 تا 17 ساعت در طول روز ) و افراد بالغ بین سنین 18 تا 65 سالگی حدودا هر شب به 7 تا 9 ساعت خواب نیاز دارند.

خواب مانند تنفس کردن، نیاز بنیادین انسان است. انسان نمی‌تواند بدون خواب مدت زیادی زنده بماند زیرا بیخوابی‌ها و کم خوابی‌های مزمن می‌تواند منجر به بیش از 700 تغییر ژنتیکی در بدن فرد شده و تاثیر واقعا نابود کننده‌ای بر سلامتی می‌گذارد. آنهایی که به اندازه کافی نخوابیده و استراحت نمی‌کنند نسبت به افرادی که به طور منظم خواب کافی دارند، آمار مرگ و میرشان بیشتر است. مطالعه‌ای در سال 2007 نشان داد هم کم خوابی و هم زیاد خوابیدن می‌تواند موجب افزایش احتمال مرگ شود، زیرا بر سلامت قلبی و عروقی و ... اثر می‌گذارد. پس اگر آرزو دارید عمر طولانی داشته باشید به خواب‌تان اهمیت بدهید.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت اخبار پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۲۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر این ۵ نشانه را دارید به بیماری جدی مبتلا شده اید

آفتاب‌‌نیوز :

داروسازی از مردم خواسته است که پنج علامت هشداردهنده را نادیده نگیرند که نشان می‌دهند ممکن است در خطر ابتلا به بیماری دیابت باشید و باید در انتخاب‌های رژیم غذایی تجدیدنظر کنید.

این داروساز پنج علامت هشدار دهنده از مشکلات جدی سلامتی را برجسته کرده است، زیرا موارد چاقی و پیش دیابت در جهان افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهند؛ تعداد افراد دارای اضافه وزن در سراسر جهان به بیش از یک میلیارد نفر رسیده، در حالی که آمار پیش دیابت نیز سر به فلک کشیده است.

این متخصص هشدار داد که این روند خیره‌کننده نشان می‌دهد که بسیاری از افراد باید برای داشتن زندگی سالم‌تر گام بردارند.

گراهام فیلیپس که حرفه‌اش داروسازی است بیش از سه دهه بر زندگی سالم به جای وابستگی‌های دارویی تاکید بیشتری کرده است.

در واقع مخالفت او با وضعیت وابسته به دارو، در بسیاری از بیمارانش که مشاهده کرد وزنشان افزایش می‌یابد و علی‌رغم درمان‌های دارویی در وضعیت نامناسبی باقی می‌مانند، او را در این مسیر سوق داده است.

برنامه وی از این ناامیدی متولد شد و از آن زمان به بعد، کمک بسیاری در کاهش وزن، معکوس کردن پیش دیابت و متوقف کردن دیابت نوع ۲ در مسیر خود کرده است.

روش وی با نظارت بر افزایش قند خون فردی کار می‌کند تا تغییرات لازم در سبک زندگی و رژیم غذایی را مشخص کند.

این متخصص اکنون از مردم می‌خواهد که به پنج خطر که به خطر بالقوه دیابت و نیاز به انتخاب رژیم غذایی اصلاح‌شده اشاره می‌کنند، توجه کنند و شامل موارد ذیل است:

نسبت دور کمر به قد

گراهام توصیه کرد که اندازه‌گیری‌های شاخص توده بدن (BMI) را کنار بگذارید و بیشتر روی نسبت دور کمر به قد خود تمرکز کنید. وی بیان کرد: اگر دور کمر شما بیش از نصف قد شما باشد، ممکن است در خطر دیابت باشید.

اضافه وزن، اما همیشه گرسنه

این متخصص گفت: زمانی که سطح انسولین خون بالا باشد، بدن شما به‌طور موثر ذخایر چربی را مسدود و دسترسی به آن‌ها را دشوار می‌کند. این مورد می‌تواند منجر به وضعیتی شود که در آن افراد وزن بیشتری اضافه می‌کنند و در عین حال احساس گرسنگی بیشتری نسبت به قبل دارند.

برچسب‌های پوستی

بیماری‌های پوستی مانند آکانتوز، لکه‌های پوستی تیره هستند و معمولا کسانی که پوست تیره‌تری دارند بیشتر به این وضعیت دچار می‌شوند، حتی تگ‌های پوستی نشان‌دهنده مشکلات متابولیک اساسی هستند. تگ‌های پوستی یا منگوله پوستی، نوعی زائده پوستی غیرمسری و غیرسرطانی محسوب می‌شوند که به صورت منگوله از پوست آویزان می‌شوند. شایان‌ذکر است که آکانتوز نیگریکانس، بیماری محسوب نمی‌شود و قابل سرایت به کسی نیست، اما می‌تواند نشانه بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان، دیابت یا اختلالات هورمونی و چاقی باشند.

علائم سندرم متابولیک

علائمی مانند افزایش اندک فشار خون، افزایش سطح قند خون، چربی اضافی بدن به خصوص در ناحیه کمر و سطوح غیرطبیعی کلسترول را نباید نادیده گرفت. سندرم متابولیک خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد و کاهش ۱۰ ساله امید به زندگی را پیش‌بینی می‌کند.

عصبانیت در هنگام گرسنگی 

طغیان گرسنگی ممکن است نشان دهنده سطح قند خونی باشد که ناشی از رژیم غذایی نامتعادل است و باعث می‌شود افراد احساس گرسنگی، خستگی و تحریک‌پذیری کنند.

گراهام بر اهمیت توجه به این علائم هشداردهنده و برداشتن گام‌های پیشگیرانه به سمت سبک زندگی سالم‌تر تاکید کرده است و می‌گوید: توجه به این علائم هشداردهنده به‌موقع و اقدام بر اساس آن‌ها در حال حاضر می‌تواند تفاوت قابل‌توجهی در توقف دیابت و افزایش طول عمر کلی ایجاد کند.

از نظر سلامت کلی، آنچه در واقع مهم است این نیست که چگونه از بیرون به نظر می‌رسید، بلکه در مورد آنچه در داخل بدن شما می‌گذرد، است.

وی افزود: این مورد کاملا منحصر به فرد و دقیقا مبنایی است که ما باید توصیه‌های رژیم غذایی و سبک زندگی را بر اساس آن ارائه دهیم.

در این برنامه غذایی، ما افزایش قند افراد را بررسی و تجزیه و تحلیل می‌کنیم تا بتوانیم توصیه‌های تغذیه دقیق ارائه دهیم، پیش دیابت را معکوس و سلامت متابولیک را بازیابی کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • آیا مصرف زیاد شکر باعث دیابت می‌شود؟
  • پیشگیری از دیابت با این میوه
  • تخلیه اثرات هیجانی تنبیه متجاوز در بازارها / دلار به کدام سو خواهد رفت؟
  • نسخه‌ای برای برطرف کردن بی‌خوابی و سحرخیز شدن
  • اگر این ۵ نشانه را دارید به بیماری جدی مبتلا شده اید
  • ایرانی ها بیشتر از کدام شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنند؟ (+ اینفوگرافی)
  • بیشتر کودکان مبتلا به سندرم داون دچار آپنه خواب هستند
  • ۵ نشانه خطر نشانه اینکه به بیماری جدی مبتلا هستید
  • ۵ نشانه خطر که شما به بیماری جدی مبتلا هستید
  • چطور بدون نوشیدن قهوه سرحال و هوشیار باشیم؟