Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@06:44:16 GMT

ویروس HTLV-1 بیماری‌زا نیست

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۶۲۳۵۴

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: 3 تا 5 درصد افرادی که به ویروس "HTLV-1" آلوده هستند ممکن است به بیماری‌های عصبی و خونی مبتلا شوند.

به گزارش ایسنا، هوشنگ رفعت‌پناه، در نشست خبری که در اداره کل انتقال خون خراسان رضوی برگزار شد اظهار کرد: ویروس‌های HIV و HTLV-1، از یک خانواده هستند اما از نظر رویکرد بیماری هیچ شباهتی با یکدیگر ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: سابقه این ویروس در کشورما به ۲۰ سال پیش برمی‌گردد. در سال 1371 مطالعاتی انجام شد که مشخص کرد، حدود 2.5 درصد از جمعیت افرادی که به آزمایشگاه‌های سطح شهر مشهد مراجعه کرده بودند به ویروس HTLV-1 مبتلا شده بودند. 

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: ویروس HTLV-1 به 4 طریق انتقال می‌یابد. این موارد عبارتند از رابطه جنسی، شیر مادر، انتقال خون و از طریق تزریق در افراد معتاد. در خراسان رضوی و 5 استان دیگر وجود ویروس HTLV-1 در خون اهداکنندگان مورد بررسی قرار می‌گیرد. شدت انتقال این ویروس از HIV کمتر است.

رفعت‌پناه اظهار کرد: 3 تا 5 درصد افرادی که به ویروس HTLV-1 آلوده هستند ممکن است به بیماری‌های عصبی و خونی مبتلا شوند. 97 تا 95 درصد افراد مبتلا تا پایان عمر سالم باقی می‌مانند. این بیماری دوره نهفتگی طولانی دارند. افرادی که در اثر این ویروس دچار بیماری می‌شوند باید تحت نظر پزشک باشند.

وی با اشاره به اینکه در مشهد بهترین متخصصان ویروس HTLV-1 وجود دارد، خاطرنشان کرد: مبتلا شدن به ویروس HTLV-1 هیچ‌گاه منجر به مرگ نمی‌شود. ما در خصوص اینکه در گذشته چگونه ویروس وارد مشهد شده است، اطلاع دقیقی نداریم. این ویروس پیش از HIV کشف شده است و تنها در ایران وجود ندارد. بهترین تحقیقات در خصوص ویروس HTLV-1 در ژاپن، برزیل و مشهد صورت گرفته است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: علائم ابتلا به ویروس HTLV-1 عبارتند از اختلال ادراکی، اختلال در راه رفتن، ضعف عضلانی و سرطان خون. ما عمر افراد مبتلا به سرطان خون را از ۶ ماه به 2 سال رسانده‌ایم.

رفعت‌پناه اظهار کرد: ابتلا به ویروس HTLV-1 به شرایط ژنتیکی و پاسخ‌دهی دستگاه ایمنی فرد بستگی دارد. این ویروس از طریق دست‌ دادن، روبوسی، استفاده از وسایل شخصی فرد مبتلا منتقل نمی‌شود. اکنون تحقیقاتی در زمینه تولید واکسن برای این ویروس در حال انجام شدن است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه خراسان رضوی ویروس HTLV 1

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۲۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا زالی جراح مغز و اعصاب و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره وضعیت کلی بیمار، گفت: بیمار خانم ۲۳ ساله است که به دلیل ابتلاء به «سندرم لی» و مشخصاً عوارضی مانند اختلالات حرکتی در اندام‌ها که با درمان‌های متعارف هم بهبود پیدا نکرده بود، به بیمارستان شهدای تجریش مراجعه کرد و بعد از بررسی کاندیدای جراحی شد.

وی با اشاره به بررسی وضعیت این بیمار توسط همکاران بخش اختلالات حرکتی بیمارستان شهدای تجریش، افزود: بعد از بررسی‌های تیم پزشکی تصمیم بر این شد که الکترود در بخش‌های عمقی مغز این بیمار کار گذاشته شود.

به گفته زالی، در این جراحی الکترود تحریک مغز در هسته‌های تالاموس قرار داده شد، با کمک این روش اختلالات و مشکلات مقاوم به دارو درمانی در این بیمار به میزان قابل توجهی کنترل می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره سندرم لی توضیحاتی داد و گفت: این سندرم نوع بیماری نادر ژنتیکی است که فرد از همان بدو تولد به آن مبتلا است، عمده مشکلات در این بیماران مربوط به بخش میتوکندری یعنی بخش کارخانه درون سلول مغز است.

وی افزود: انواع بیماری‌ها شامل اختلالات عصبی، کاهش شنوایی، مشکلاتی در قوای عقلانی و ضریب هوشی، اختلالات چشمی و مشکلات قلبی، عروقی و تنفسی از جمله عوارض مبتلایان به سندرم لی است.

زالی با اشاره به اینکه نخستین جراحی سندرم لی در کشور توسط متخصصان بیمارستان شهدای تجریش انجام شده است، اظهار کرد: خوشبختانه بیماری که تحت عمل جراحی درمان سندرم لی قرار گرفت، از طول عمر بالاتری در بین مبتلایان برخوردار است.

وی یادآور شد: اولین جراحی سندرم لی در دنیا توسط متخصصان جراحی اعصاب دانشگاه اکلاهما در ایالت اکلاهما آمریکا در بیماری ۱۸ ساله انجام شد.

کد خبر 6087433 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • بیماری ایکس ؛ همه گیری بعدی جهانی در راه است؟
  • بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی در راه است