Web Analytics Made Easy - Statcounter

ارومیه- ایرنا- مدیرعامل نیروگاه برق ماکو گفت: 80 مگاوات از نیروگاه سیکل ترکیبی یکهزار و 600 مگاواتی این شهرستان همزمان با سفر وزیر نیرو وارد مدار برق رسانی کشور می شود.

صمد پاشاپور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با تکمیل فاز اول این نیروگاه ظرفیت تولید آن به 120 مگاوات رسیده و در صورت اتمام نهایی پروژه، این نیروگاه با تولید بیش از یکهزار و 600 مگاوات برق، توان صادرات و مبادله انرژی با کشورهای همسایه را پیدا خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد: این نیروگاه با هدف پایداری در شبکه انتقال وتوزیع برق در منطقه شمال غرب کشور، مبادله انرژی الکتریکی با کشورهای همجوار، پاسخ دادن به نیازهای روز افزون مصرف انرژی منطقه ناشی از گسترش صنایع و توسعه کشاورزی و مصارف عمومی و خانگی احداث شده است.
وی اضافه کرد: ساخت این نیروگاه از سال 1394 با مشارکت 70 درصدی کشور چین و 30 درصد سهم داخلی آغاز شده بود که بخشی از آن / تیرماه سال جاری / در مدار خدمت رسانی قرار گرفته است.
پاشاپور با بیان اینکه این نیروگاه تا یک و نیم سال دیگر 200 مگاوات و تا سه سال آینده 300 مگاوات دیگر برق تولید خواهد کرد، گفت: تا هفت سال آینده منطقه آزاد ماکو نه تنها نیاز داخلی صنعتی خود را تامین خواهد کرد بلکه برای نخستین بار یک منطقه آزاد صادرکننده انرژی به کشورهای همجوار خواهد بود.
مدیرعامل نیروگاه برق ماکو بیان کرد: برای بهره برداری از فاز نخست نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو 130 میلیون یورو هزینه شده و این نیروگاه تا سال 1404 با یکهزار و 600 مگاوات به بهره برداری خواهد رسید که با این روند به یکی از بزرگترین نیروگاه های مرزی تبدیل خواهد شد.
به گزارش ایرنا انرژی الکتریکی از زیرساخت های توسعه هر منطقه می باشد و افزایش سرمایه گذاری در بخشهای صنعتی، کشاورزی، بهره برداری بهینه از شهرک های صنعتی، پیشرفت معقول شهرها وروستاها و افزایش رفاه مردم ;ضرورت توسعه این صنعت را تسهیل می کند.
عملیات احداث این نیروگاه، چهارم شهریور 1394 با حضورˈ استاندار آذربایجان غربی و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو آغاز شده بود.
این نیروگاه برق دومین طرح سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو است که با مشارکت سرمایه گذار خارجی در منطقه آزاد ماکو به بهره برداری می رسد.
7132/2093

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد نيروگاه سيكل تركيبي وزير نيرو ماكو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۲۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلجی: ابرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» نمونه توان صنعت فنی و مهندسی کشور است

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با تاکید بر اینکه ابرپروژه سد و نیروگاه "اومااویا" نمونه ای توان صنعت فنی و مهندسی ایران است، گفت: یک سد پیشرفته به لحاظ مختصات مهندسی که دارای مسیر انتقال آب از یک سطح به سطحی دیگر بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «سپهر خلجی» امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اقدام بزرگی در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی در سریلانکاه انجام شد که به پایان رسیده است. از رئیس جمهور دعوت کردند که برای افتتاح این پروژه حضور داشته باشد.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت اضافه کرد: قریب ۴۰۰ نفر از مهندسان ما در حوزه سدسازی، سالهاست در سریلانکا فعالیت می‌کنند. یک سد پیشرفته به لحاظ مختصات مهندسی که دارای مسیر انتقال آب از یک سطح به سطحی دیگر بوده است، همچنین به صورت همزمان یک نیروگاه و یک سد پیشرفته مبتنی بر کار علمی در این کشور انجام شده است. علاوه براینکه این پروژه‌ها اثرات خوبی در سریلانکا داشته، در این شرایطی تلاش می‌کنند نشان بدهند جمهوری اسلامی ایران تحریم است، ما کیلومترها دور تر از خاک خودمان توانستیم یکی از بزرگترین افتخارات صنعت مهندسی را ارائه کنیم.

وی ادامه داد: ان‌شاءالله این اقدام زمینه‌ای برای کارهای بیشتر در آن منطقه می‌شود و نمونه‌ای از توان صنعت فنی و مهندسی ما خواهد بود که می‌تواند کارهای بزرگ انجام دهد. یکی زمانی در گذشته، یعنی قبل از انقلاب این قبیل کارها در کشور ما را کارشناسان خارجی انجام می‌دادند. الان بحمدلله با توان کارشناسان جوان ما اتفاقاتی افتاده که در همین صنعت سدسازی در داخل، با ظرفیت‌های داخلی و به اتکا دانشمندان و متخصصان انجام می‌دهیم و الان هم برای کشورهای دیگر این پروژه را اجرا می‌کنیم.

خلجی افزود: این تنها مربوط به سدسازی است؛ در حوزه‌های دیگر مانند راه‌سازی، پل‌سازی و مسیرهای ریلی، متخصصان ما توانمندی بسیار بالایی دارند که همین‌ها نمونه‌ای است تا بتوانیم به سایر کشورهایی که به این تخصص‌ها نیاز دارند، خدمات بدهیم.

وی با اشاره به اقدامات دولت به منظور تحقق شعار سال، تصریح کرد: هفته پیش در جلسه هیأت اعلام شد که پیرو شعار سال که رهبر انقلاب فرمودند و دولت به عنوان مجری موظف است اوامر و دستورات ایشان را عملیاتی کند، دولت بسته‌ای را آماده کرده که به تصویب اعضای هیأت دولت رسید. در این بسته سهم همه دستگاه‌های اقتصادی و غیراقتصادی در تحقق این شعار مشخص شد.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت بیان داشت: در این آیین‌نامه مشخص شده که همه این دستگاه‌ها تا پایان سال باید چه کارهایی انجام دهند تا شعار سال محقق شود که متن آن به زودی منتشر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت تا قبل از اردیبهشت ماه بلافاصله پس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب، کارگروه‌های مربوطه را تشکیل داد. به دلیل اینکه همه دستگاه‌ها در این مسأله دخیل هستند، ظرفیت‌ها باید سنجیده و نظرات دریافت می‌شد. کار بزرگی انجام شد و تا آخر فروردین دستورالعمل اجرایی تحقق شعار سال با مشخص کردن وظیفه همه دستگاه‌ها تهیه شد.

خلجی ابراز امیدواری کرد، طبق همین برنامه که به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود، کار دنبال شود و در پایان سال بتوانیم گزارشی از میزان تحقق شعاری که رهبری فرمودند و دولت موظف بود پیگیری کند، ارائه کنیم.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به مهم‌ترین تدابیر این بسته، گفت: همه دستگاه‌ها یک بخشی از کار را به عهده گرفتند. برخی از دستگاه‌ها مثل وزارت صمت و جهاد کشاورزی و نفت در ارتباط با شعار سال وظیفه بیشتری دارند. لذا همه اینها مهم است و ما باید مسیری را طی کنیم که عنوان «جهش» در آن معنا پیدا کند. یعنی یک رشد معمولی نیست.

وی اظهار کرد: این اقدامات عنوانی ندارد و برای هر دستگاهی یک سلسله اقداماتی طراحی و تدبیر شده و همه آنها مهم است و اگر همه آنها اتفاق بیفتد ما شاهد جهش تولید خواهیم بود. امید است با همین اقدامات بتوانیم در جهت اجرای دستورات رهبر انقلاب و تحقق شعار سال گام رو به جلویی برداریم.

کد خبر 747550

دیگر خبرها

  • خلجی: ابرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» نمونه توان صنعت فنی و مهندسی کشور است
  • رکورد تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی کشور شکسته می‌شود
  • اتمام تعمیرات ۱۰۵هزار مگاوات نیروگاهی در نیمه اردیبهشت
  • اجرای ماده ۶۵ احکام دائمی توسعه کشور، راهگشای تولید در منطقه آزاد ماکو
  • تولید ۶۵ میلیون مگاوات برق در نیروگاه اتمی بوشهر
  • ۶۵ میلیون مگاوات برق در نیروگاه اتمی بوشهر تولید شد
  • برنامه‌ریزی برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای
  • عبور تولید برق در نیروگاه شیروان از مرز ۶.۵ میلیون مگاوات
  • افزایش ۲۰۳۶ مگاواتی ظرفیت تولید برق در سال ۱۴۰۲
  • راه‌اندازی دو نیروگاه با ظرفیت ۱۲ مگاوات تولید برق