Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@06:15:53 GMT

نگاه جامعه به مدیران زن بهتر شده است

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۶۲۵۵۳

نگاه جامعه به مدیران زن بهتر شده است

تهران- ایرنا- معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری گفت: نگاه ها نسبت به گذشته به مدیران زن بهتر شده است و با توجه به مصوبه شورای عالی اداری، 30 درصد پست های مدیریتی کشور باید در اختیار بانوان قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، صبح امروز شنبه اولین نشست از سلسله نشست های تخصصی «تجارب زیستی زنان مدیر»، با همت مرکز آموزش مدیریت دولتی و در راستای توانمندسازی زنان برای تصدی پست های مدیریت حرفه ای و افزایش سهم آنان در مدیریت اجرایی، با حضور معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری و جمعی از زنان در عرصه های مدیریتی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معصومه ابتکار در این مراسم اظهار داشت: بحث مدیریت زنان یا زنانه فقط مرتبط با زنان یا جنسیت خاص زنان نیست. امروزه یکی از چالش های دنیا حکمرانی و کارآمدی خوب و درست است.
به گفته وی، امروزه با توجه به ناکارآمدی ها، بهره وری به اندازه کافی شکل نمی گیرد و با توجه به اهداف و برنامه ها و اجرای سیاست ها، به اندازه ای که بودجه داریم اثربخش نیستیم و تغییر و تحول نداریم و البته این موضوع فقط مربوط به ایران نیست.
ابتکار گفت: ما در چهل سالگی جمهوری اسلامی هستیم و امروز نیاز به افق گشایی داریم اما این به معنای نادیده گرفتن اصول و ارزش های متعالی نیست بلکه به معنای این است که بتوانیم همپای ارزش ها انتظارات را برآورده کنیم.
وی افزود: بحث امروز ما مدیریت زنانه و نگرش توسعه پایدار است و به نظر من زنان با توجه به استعداد ذاتی خود می توانند زمینه تغییر، تحول و افق گشایی را ایجاد کنند.
توسعه پایدار، یک نگاه غربی و خارجی نیست بلکه با تعالیم اسلام هم گره خورده است. همان طور که در آموزه های اسلامی آمده است، باید به نحوی زندگی کرد که بتوان پاسخگو بود؛ یک مدیر نیز باید ویژگی های پاسخگویی و شفافیت را داشته باشد. توسعه پایدار در واقع بحث خرد جمعی جهانی است.
به گفته ابتکار یکی دیگر از مباحث مهم در موضوعات مدیریتی که باید به آن توجه ویژه شود، انتقال تجارب و نظام مدون است. یعنی اینکه مدیران گزارش عملکرد، تجارب و اقدامات در حال انجام خود را پس از واگذاری پست مدیریتی در اختیار مدیر بعدی قرار دهند و تجربه مدیریت ها به مدیر بعدی منتقل شود.
ابتکار با اشاره به اینکه جوان گرایی موضوعی است که باید در سیستم مدیریتی به آن توجه شود گفت: من زمانی که وارد پست مدیریتی در سازمان محیط زیست شدم، جوان محسوب می شدم اما با حمایت رئیس جمهوری وقت فرصتی فراهم شد تا وارد عمل شوم. آن هم در زمانی که نگاه خوبی به مدیران زن وجود نداشت. این درحالی بود که هیچ کسی تجربه ای از سازمان محیط زیست به من نداد. در واقع تجربه و نظام مدونی وجود نداشت که با استفاده از آن به سازمان آشنایی پیدا کرده و کارها را با جدیت پیش ببرم. به همین دلیل با تلاش خودم از این سازمان اطلاعات به دست آوردم اما زمان تحویل پست، تجربه و اقدامات 8 ساله دوره مدیریتی ام در این سازمان را مدون کرده و در اختیار مدیر بعدی قرار دادم تا وی با مشکلات من مواجه نشود.
به اعتقاد وی، تدوین گزارش عملکرد و اقدامات در حال انجام و انتقال آنها به مدیر بعدی، مبحثی است که مرکز آموزش مدیریت دولتی می تواند به این موضوع پرداخته، مدیران را تشویق به انجام این کار کند.
در بخش دیگری از این نشست ابتکار با اشاره به هوش عاطفی زنان گفت: توان فنی بسیار مهم است اما در کنار این، زنان از هوش عاطفی خود می توانند برای افق گشایی بهره بگیرند.
وی با اشاره به اینکه هوش عاطفی شامل پنج محور اصلی شناخت از خود، خودکنترلی، جلب حمایت عواطف و احساسات، داشتن انگیزه و ایجاد مهارت های اجتماعی است، ادامه داد: مدیری که از هوش عاطفی برخوردار است، اول باید خود و نقاط ضعف و قوتش را بشناسد. در بحث خودکنترلی باید فرد به عواطف و احساسات فردی خود مانند خشم بی جا و تشویق بی جا مسلط باشد.
ابتکار ادامه داد: در بحث انگیزه، در کار سازمانی و تشکیلاتی نیاز به انگیزه قوی است. البته انگیزه برای به دست آوردن حقوق و پست و مقام نیست بلکه منظورمان از انگیزه مدیر، تلاش، صبر و استقامت وی نه فقط در کار بلکه در جامعه است. در این حالت فرد با تلاش، صبر و استقامت نه تنها در سازمان خودش بلکه در عموم جامعه می تواند جریان سازی کند. چراکه مخاطب اصلی ما مردم هستند و حالا وقت آن است که حمایت مردم را جلب کنیم. آخرین مورد هم مهارت های اجتماعی است. یعنی اینکه به عنوان مدیر بتوانیم نهادها و تشکیلاتی به وجود بیاوریم که همگرایی میان عواطف مردمی ایجاد کند و همین باعث انسجام اجتماعی می شود.
وی ‌همچنین در بحث توسعه پایدار، به سازمان های غیردولتی و خیریه ها نیز اشاره کرد و گفت: به دلیل انگیزه و دقت بالای موسسات غیر دولتی، آنها می توانند اثربخش باشند و تحول ایجاد کنند‌. به همین دلیل ما باید دلایل موفقیت این سازمان ها را پیدا کنیم و از تجربیات آنها در ساختارهای دولتی بهره بگیریم.
معاون امور زنان رئیس جمهوری ادامه داد: مدیریت غیردولتی نباید دولتی شود. ما نمی خواهیم این موسسات دولتی شوند بلکه باید به تبادل تجربیات خود بپردازیم و از آنها استفاده کنیم.
وی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به نظامات مردم سالار و اینکه دولت باید اتاق شیشه ای باشد، گفت: در نظامات مردم سالار، سازمان های مردم نهاد، رسانه ها، فعالان حوزه های اجتماعی و حقوقی باید دیده بان باشند و سیاست های دولت را ارزیابی و رصد کنند و این ویژگی یک جامعه مردم سالار است.
به گفته ابتکار نگرش توسعه پایدار به صورت کلان است. حوزه های اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی به یکدیگر مرتبط هستند و رعایت قوانین و مقررات در بحث توسعه پایدار بسیار مهم است. در همین راستا لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت در دست بررسی است.
ابتکار با اشاره به اینکه در بحث مدیریت زنان، نگاه ها نسبت به گذشته به مدیران زن بهتر شده و با توجه به مصوبه شورای عالی اداری توسط رئیس جمهوری و اینکه 30 درصد مدیریت ها باید در اختیار بانوان باشد، گفت: در حال حاضر 5/16 درصد در ستاد و 60 درصد در استانداری ها با رشد حضور مدیران زن مواجه بوده ایم اما هنوز تا 30 درصد فاصله داریم.
به اعتقاد ابتکار مهمترین مساله در اثبات توانایی زنان کارایی است و اینکه زنان باید صبور باشند، عقب نشینی نکنند تا نگاه ها نیز نسبت به آنها تغییر کند.
وی گفت: به طور مثال یکی از مدیران زن، رئیس سازمان صنایع دستی است چراکه 75 درصد صنایع دستی ایران را زنان تولید می کنند و یک مدیر زن با ظرافت و هوش و کارایی بالا این موضوع را به خوبی درک و در راستای پیشبرد اهداف این سازمان قدم های مثبتی را بر می دارد.
ابتکار با اشاره به اینکه مدیران زن باید مسیر خود را با قدرت ادامه دهند، افزود: آموزش و توان افزایی زنان بسیار مهم است و دوره های آموزشی برای زنان علاقه مند که می خواهند در بحث مدیریت دولتی ورود کنند، می تواند در پیشرفت و موفقیت آنها حائز اهمیت باشد.
اجتمام*ف.ش*1834

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي ابتكار معاونت زنان زنان مدير

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۲۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار نوروزی مدیران بانک ایران زمین از شعب پایتخت

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، عبدالمجید پورسعید هدف از این دیدار را تجدید میثاق و پیمانی دوباره با همکاران شعب بیان کرد و گفت: کارکنان شاغل در شعب با همت و درایت محیط اطراف شعب را بررسی کرده و با معرفی دقیق خدمات به کسبه و سازمان‌های محل، آنها را ترغیب به افتتاح حساب و دریافت سرویس‌های بانک می‌کنند.

رئیس هیأت سرپرستی بانک ایران زمین همبستگی میان همکاران ستاد و شعب را عامل اصلی موفقیت بانک ایران زمین بیان کرد و افزود: انجام کار تیمی و مشارکت در امور بین تمامی واحد‌های بانک، بی شک باعث تسریع در ارائه خدمات به مشتریان و رضایت آنان خواهد شد.

قدرت اله عبداللهی عضو هیأت سرپرستی بانک ایران زمین در دیدار با کارکنان شعب تلاش و استمرار در یادگیری و آموزش مفاهیم بانکی را از اولویت‌های مدیریت ارشد بانک در سال جدید بیان کرد و گفت: مدیران ادارات مرکزی، روسا و معاونین شعب باید با آخرین مطالب و مفاهیم بانکی آشنا بوده تا بتوانند آن را به همکاران زیر مجموعه خود آموزش و آگاهی همکاران را افزایش دهند.

در این دیدار ضمن بررسی عملکرد شعب، راهکار‌های مناسب در جهت ارائه خدمات مطلوب از سوی مدیریت ارشد بانک به همکاران داده شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۳ رکن اصلی جامعه ایمانی در نگاه قرآن
  • ۲ مأموریت دانشکده دین و رسانه از نگاه آیت‌الله اعرافی
  • دیدار نوروزی مدیران بانک ایران زمین از شعب پایتخت
  • از سرمایه عظیم جذب زائر در قم استفاده شود
  • کناره گیری مدیران ارشد بوئینگ به علت مشکلات ایمنی
  • وظیفه مدیران، ارائه خدمات بهینه به جامعه
  • وظیفه مدیران،ارائه خدمات بهینه به جامعه
  • تولید، تنها راهبرد حل مسائل جامعه
  • «تولید» تنها راهبرد مهم در حل مسائل جامعه است
  • شاد راه نور باید تکرار و بهتر شود