Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-19@14:05:07 GMT

جزئیات جشنواره ملی فانوس تشریح شد

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۶۳۱۲۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، جواد قلی‌زاده دبیر دومین جشنواره ملی «فانوس» در نشست خبری این جشنواره با بیان اینکه با کمک هنرمندانی که در راستای دفاع مقدس در حال تولید آثار هنری هستند، این جشنواره را برگزاری می‌کنیم، اظهار داشت: ما فراخوان دریافت آثار این جشنواره را در دی‌ 1396 منتشر و آثار را تا 30 اردیبهشت 1397 دریافت کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: تفکیک آثار بلافاصله انجام شد و بعد از بررسی‌های لازم در بخش هنرهای نمایشی تئاتر صحنه‌ای، تئاتر خیابانی و نمایشنامه گنجانده شده اند.
در بخش هنرهای تجسمی نیز آثار مربوط به عکس، نقاشی، گرافیک، کاریکاتور، پوستر، هنرهای سنتی و مجسمه‌سازی مورد بررسی قرار گرفتند. در بخش رادیویی، هنرهای نمایشی، برنامه‌های ترکیبی و مسابقات رادیویی را داریم. بخش نگاه‌ویژه با تمرکز بر بحث مدافعان حرم است که به آثار پوستری می‌پردازد.
دبیر دومین جشنواره ملی فانوس خاطرنشان کرد: در بخش موسیقی و سرود نیز موسیقی بی کلام، موسیقی باکلام، تواشیح و مدیحه‌سرایی، آلبوم موسیقی و سرود در نظر گرفته شده است. در بخش آثار تلویزیونی و سینمایی نیز تله‌فیلم، تله‌تئاتر، سریال داستانی، مستند تلویزیونی، فیلم داستانی کوتاه، انیمیشن، برنامه‌های ترکیبی، تیزر، نماهنگ، اتوکلیپ و فیلمنامه‌های تلویزیونی را خواهیم داشت. در بخش سینمایی نیز فیلم سینمایی، انیمیشن، مستند و فیلمنامه سینمایی داریم. در این دوره بخش آزاد به جشنواره اضافه شده تا کسانی خارج از بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اثر ارسال می‌کنند بتوانند در این جشنواره شرکت داشته باشند که در این بخش نیز فیلم‌کوتاه، مستند، تیزر و کلیپ مورد داوری قرار می‌گیرد.
قلی‌زاده درباره کل آثار رسیده به این جشنواره گفت: یک هزار و 731 اثر در تمام رشته‌ها و بخش‌ها به دبیرخانه جشنواره رسیده است که در بخش هنرهای نمایشی 107 اثر رسیده که 40 اثر آن مربوط به بخش مسابقه است. در هنرهای تجسمی 951 اثر رسیده که 54 اثر مربوط به بخش مسابقه است. موسیقی و سرود 100 در این جشنواره داشت که 27 اثر آن شرایط لازم بخش مسابقه را داشت. در بخش سینمایی 14 اثر وجود داشت که بعد از بررسی تعدادی از آثار به بخش‌های تلویزیونی راه یافت.
وی ادامه داد: در بخش برنامه‌های تلویزیونی و فیلم 407 اثر به دست ما رسید که 87 اثر آن به بخش مسابه رسید. برنامه‌های رادیو همچنین 40 اثر به دبیرخانه رسیده بود که 16 اثر آن به مسابقه راه پیدا کرد. نگاه ویژه ما شامل 40 اثر بود که شش اثر آن به بخش داوری رسید. در بخش آزاد که هنرمندان به طور خودجوش تولید انجام داده بودند 67 اثر داشت که بدون هیئت انتخاب به بخش مسابقه رسیدند.
دبیر دومین جشنواره ملی فانوس درباره جوایز این جشنواره گفت: به طور کلی ما در دومین جشنواره ملی فانوس 18 تندیس، 26 دیپلم افتخار و 2 لوح سپاس دبیر جشنواره را به برگزیدگان اهدا خواهیم کرد.
قلی‌زاده گفت: در بخش هیئت داوران که شامل 2 بخش هیئت انتخاب و هیئت داوران بود در بخش موسیقی و سرود ایرج قنبری، مصطفی محدثی خراسانی و علی‌اکبر مهربانی؛ در بخش فیلم‌نامه هیئت انتخاب حسین تراب‌نژاد، فرهاد نوری و فهمیه سلطانی هستند. در بخش مستند حسین نمازی، هاشم مرادی و علی خسروی؛ در بخش فیلم داستانی و انیمیشن و مواد تبلیغی مجید اسماعیلی، سیروس همتی و علیرضا شاهرخی و در بخش نمایشنامه کیومرث قنبری، حسین وردی‌نژاد و زیبا گلباران و بخش هنرهای نمایش خیابانی و صحنه سینا نصراللهی، امیرحسین حبیبی کاشانی و غزل اسکندر نژاد؛ در بخش رادیویی علی‌اکبر خدابخش، ناصر عابدینی و اسماعیل برابری؛ هنرهای تجسمی امیرحسین عالی، محمد فراهانی، حشمت‌الله نوروزیان و سید محمود شجاعی طباطبایی، منصور فارسی و سید احسان باقری و مسعود نجابتی داوری می‌کنند. در بخش فیلم، فیلمنامه و مواد تبلیغی و مستند نیز هیئت داوران جشنواره شامل پوران درخشنده، سیروس حسن‌پور، جلیل سامان خواهند بود. در بخش هنرهای نمایشی نیز ایرج راد، اصغر همت و ایرج افشاری اصل حضور خواهند داشت. در بخش موسیقی و سرود امیرحسین سمیعی و بهزاد عبدی و محمود اکرامی‌فرد هستند.
وی به برنامه‌های جنبی جشنواره اشاره کرد و عنوان کرد: تیمی متشکل از 12 نفر ستاد اجرایی جشنواره را برعهده خواهند داشت. گروهی از شرکت کنندگان استانی از 31 استان کشور به اتفاق خالقان آثار روز 30 آبان در بندرعباس با دیدار با نماینده مقام معظم رهبری و تجدید میثاق با شهدا برنامه‌ها را آغاز خواهیم کرد. یکم آذر برنامه‌ای برای هنرمندان خواهیم داشت برای آشنایی با قدرت نیروی دریایی سپاه پاسداران تا توضیحاتی پیرامون تسلط سپاه بر منطقه خلیج فارس انجام شود.
دبیر دومین جشنواره ملی فانوس از برگزاری کارگاه شنایی با مبانی تئاتر خبر داد و افزود: برنامه جانبی مدیران هنری برای بررسی عمکرد دفاتر استانی بنیاد حفظ آثار برگزار خواهد شد و در روز پایان آثار برگزیده اکران خواهد شد و دومین جلسه کارگاه آموزشی با موضوع تفاوت در فیلمنامه و نمایشنامه را خواهیم داشت.  

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: جشنواره فانوس تشریح مراسم هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۳۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهیابی پنج نمایش از قم به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد

 به نقل از حوزه هنری قم، پنج اثر برگزیده جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد استان قم در مرحله انتخابی پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد حاضر هستند.

«همه آب‌ها نام عباس را می‌دانند» از مسجد حسینی، «دوستی ابدی» از مسجد چهارده معصوم (ع)، «یک باغچه بنفشه برای تو» از مسجد حضرت ابوالفضل (ع)، «راز گل سرخ» از مسجد مصطفی خمینی (ره) و «جان پدر کجاستی» از مسجد عترت آثار حاضر در مرحله داوری این همایش هستند.

استان قم به دلیل ظرفیت بالای تئاتر بچه‌های مسجد و حضور ۱۳۰ گروه فعال در استان توانسته پنج سهمیه مرحله انتخابی جشنواره بچه‌های مسجد را به خود اختصاص دهد.

این پنج اثر روز چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه با حضور کارشناسان دفتر بچه‌های مسجد مرکز هنر‌های نمایشی بازبینی و آثار منتخب در مرحله نهایی پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد که از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه به میزبانی شهرستان بافق استان یزد برگزار می‌شود، به رقابت با دیگر آثار می‌پردازند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران»
  • نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی روایت باران برگزار می‌شود
  • نمایشگاه هنرهای تجسمی بناهای تاریخی ایران افتتاح شد
  • تشریح برنامه‌های هفته سلامت در مهریز
  • راهیابی پنج نمایش از قم به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی، «روایت باران» برگزار می شود
  • تشریح ویژه برنامه‌های هفته معلم
  • تشریح برنامه‌های ارتش زنجان در روز نیروی زمینی
  • هنرهای قرآنی می‌تواند موضوع گردشگری هنری باشد
  • اعلام آمار بازدید از نمایشگاه نوروزی موزه هنرهای معاصر تهران