Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نهادینه کردن فرهنگ مطالعه باید از سنین پایین شروع شود، بر ضرورت عجین شدن دانش‌آموزان با مطالعه کتاب‌ غیردرسی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، علی غیاثی ندوشن در آیین افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه کتاب گیلان با بیان اینکه بعد از انقلاب سه پیمایش ملی فرهنگی – اجتماعی انجام شده است، اظهار کرد: پیمایش های فرهنگی – اجتماعی ارزش ها و نگرش های مردم را در مناطق مختلف سراسر کشور سنجش می کند که در قالب کتاب منتشر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او آخرین پیمایش را مربوط به سال ۹۴ دانست که نتایج آن سال گذشته منتشر شد و تصریح کرد: گیلان جزء استان هایی است که نتایج نظرسنجی های آن در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، مذهبی و... نسبت به سایر استان ها مطلوب تر است.

مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به شاخص های کتاب و کتابخوانی در گیلان، افزود: مصرف کالاهای فرهنگی در زمینه رسانه و اینترنت در گیلان ۱۴۸ دقیقه در شبانه‌روز است که این میزان برای کشور ۱۷۰ دقیقه است. همچنین گیلانیان ۱۷۸ دقیقه در شبانه‌روز تلویزیون و حدود ۴۷ دقیقه انواع شبکه های رادیویی و ماهواره ای را تماشا می کنند.

غیاثی ندوشن با بیان اینکه ۶ درصد مردم گیلان در طول هفته ۵ ساعت، ۷.۵ درصد بین ۱۰ تا ۱۵ ساعت و ۶.۲ درصد بین ۱۵ تا ۲۰ ساعت اوقات فراغت دارند، گفت: خوشبختانه ۸۱ درصد مردم تمایل دارند اوقات فراغت خود را با خانواده بگذرانند که شاخص خوبی است. بودن در کنار دوستان و همکاران در رتبه بعدی قرار دارد.

این مقام مسئول آمار مطالعه کتاب‌های غیردرسی در گیلان را ۳۷ درصد دانست که چهار درصد از میانگین کشوری کمتر است و خاطرنشان کرد: گیلان در عرصه های علمی، آموزشی، تحصیلی، باسوادان و تحصیلکرده های دانشگاهی جایگاه بالایی دارد که نشان می دهد گرایش مردم گیلان به کتاب های درسی بیشتر است. این در حالی است که ۵۹ درصد کل کشور کتاب های غیردرسی مطالعه نمی کنند.

او زمان صرف شده برای مطالعه کتاب‌های غیر درسی در شبانه روز در کشور را ۳۲ دقیقه و گیلان را ۷ دقیقه دانست و بیان کرد: مطالعه روزنامه و مجله در گیلان ۳۲ دقیقه و کشور ۸۰ دقیقه است لذا باید برای اوقات فراغت برنامه ریزی ویژه داشته باشیم.

مدیرکل امور استان های وزارت ارشاد با بیان اینکه نهادینه کردن فرهنگ مطالعه باید از سنین پایین شروع شود، تاکید کرد: مطالعه کتاب‌های غیردرسی باید با آموزش و پرورش عجین شود. در واقع مطالعه کتاب‌های غیردرسی نباید فوق برنامه باشد، بلکه دانش آموزان در کنار کتاب‌های درسی و لابه‌لای متون آموزشی، باید به مطالعه و کتاب و کتابخانه عادت کنند.

غیاثی ندوشن با تاکید بر لزوم برقراری ارتباط بین دانش آموز و کتابدار، یادآور شد: باید آموزش و پرورش را توامان ببینیم و کتابخانه در کنار مدرسه و دانش آموز باشد.

او با اشاره به طرح های ترویجی این وزارتخانه در امر کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: طرح پاییزه کتاب را از ۲۴ آبان تا ۴ آذر در کشور برگزار خواهیم کرد و ۱۶ کتابفروشی گیلان در این طرح مشارکت دارند.

این مسئول فرهنگی، طرح بهاره، تابستانه، پاییزه و زمستانه کتاب را با هدف تقویت کتابفروشی ها دانست و گفت: طرح باشگاه کتابخوانی با همکاری آموزش و پرورش برگزار می شود. همچنین فعالیت های ترویجی خوبی را در روستاها آغاز کرده‌ایم.

غیاثی ندوشن معرفی سالانه پایتخت کتاب ایران را زمینه ساز ترویج فرهنگ کتابخوانی دانست و اضافه کرد: این ظرفیت در گیلان وجود دارد. البته امسال کاشان به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شده است.

مدیرکل امور استان های وزارت ارشاد با بیان اینکه استان گیلان جزء ۱۰ استانی است که اختیار صدور مجوز کتاب دارد، اظهار کرد: از اول آذر طرح «کتابگردی» را با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و تقویت کتابفروشی ها اجرا خواهیم کرد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مطالعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۳۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت توجه به خوشنویسی در کتاب‌های آموزشی

ایسنا/اصفهان یک هنرمند خوشنویس اصفهانی با بیان اینکه خط و خوشنویسی همیشه در تمدن ما حضور داشته و امروز نیز همۀ مردم در زندگی خود با خط مواجه هستند، گفت: خوشنویسی علاوه بر مشخص‌کردنِ شخصیت فرد، منتقل کنندۀ آرامش روحی است.

علی عباسی، هنرمند پیشکسوت خوشنویسی است که این هنر را به علاقه‌مندانش در شهر بهارستان اصفهان می‌آموزد. او در گفت‌وگو با ایسنا و ضمن اشاره به آغاز ورودش به دنیای پر رمز و راز و البته شگرف و زیبای خوشنویسی، چنین اظهار کرد: من در دبستان به هنر خوشنویسی علاقه‌مند شدم و این هنر را به صورت حرفه‌ای از سال ۱۳۷۱ با استاد عبدالحمید سیاوش دستجردی آغاز کردم و مدرک ممتاز خوشنویسی را در کنار مرحوم استاد محمدعلی شادمان گذراندم. در واقع من رانندۀ شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان بودم، اما علی‌رغم سختی شغل خود هنر خوشنویسی را رها نکردم. 

او با بیان اینکه خط نستعلیق را با شیوۀ استادانِ خود می‌نویسد و خط دوم او نیز شکسته نستعلیق است، ادامه داد: خط اصلی من، نستعلیق است و هرکس باید  برای خود خط دومی داشته باشد، زیرا برای آزمون‌های عالی به بعد، داشتنِ خط دوم یکی از لزومات است. خط دوم بستگی به سلیقه شخص انتخاب می‌شود و او می‌تواند هر خطی را به عنوان خط دوم خود انتخاب کند.

این هنرمند با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اصلی هنرمندان و از جمله خوشنویسان در شهر بهارستانِ اصفهان، نداشتن مکانی برای به اشتراک گذاشتن آثار است، تصریح کرد: متأسفانه نمایشگاه و گالری برای ما و هنرمندانِ سایر رشته‌ها فراهم نشده است و به هنرمندان بهایی داده نمی‌شود. 

عباسی اضافه کرد: ما در شهر بهارستانِ اصفهان، هنرجوی خوشنویسی تربیت می‌کنیم، اما انجمن‌ خوشنویسان برای آزمون‌های هنرجویان از تعرفه دولتی استفاده نمی‌کند. اگر انجمن‌ها در آموزش‌ها و آزمون‌ها همکاری کنند دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت.

این هنرمند خوشنویس با بیان اینکه خط همیشه خط در تمدن ما حضور داشته و امروز نیز همۀ مردم در زندگی خود با خط مواجه هستند، گفت: خوشنویسی علاوه بر مشخص‌کردنِ شخصیت فرد، منتقل کنندۀ آرامش روحی است. یک خوشنویس با تمرکز بر هنرِ خود باعث می‌شود کمتر به مشکلاتش فکر کند.

او ضمن اشاره به آموزش اشتباه خط در مدارس، اظهارکرد: باید بسیاری از کلمات در کتاب‌های نگارش‌شده برای دانش‌آموزانِ مدارس را ویرایش داد، زیرا دانش آموزان از همان ابتدا به نادرستی آموزش می‌بینند. حتی من نیز در کلاس آموزشی خود، هنرجویی با شیوۀ قلم‌گیری نادرست داشتم که علت آن به موضوع نگارش نادرست در کتاب‌های آموزشیِ مدارس بازمی‌گردد. 

عباسی با ابراز تأسف از عقب‌ماندنِ امروزِ کشور در زمینۀ خوشنویسی، گفت: متأسفانه با آمدن موبایل، کامپیوترها و... کم‌کم خوشنویسی کنار رفته است، به‌عنوان مثال اگر در شرکت یا ارگان‌هایی مراسمی با اهدای لوح تقدیر همراه باشد، آن لوح را سریع با استفاده از کامپیوتر نوشته و با دستگاه‌های چاپ منتشر می‌کنند؛ در حالی که اگر به دست خوشنویس نوشته شود به خط نیز بها داده شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۳۰ هزار کتاب برگزیده رشد در سامانه دانش آموزان قرار گرفت
  • ضرورت تقویت تفکر توحیدی در بین دانش آموزان خوزستان
  • ضرورت توجه به خوشنویسی در کتاب‌های آموزشی
  • جزئیات جدید ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴_۱۴۰۳
  • آغاز فرآیند ثبت سفارش کتاب‌های درسی از ۲۸ فروردین
  • تاثیر مستقیم Chat GPT بر افت تحصیلی دانش آموزان، نگران کننده است!
  • آغاز فرآیند ثبت سفارش کتاب‌های درسی از ۲۸ فروردین ماه سال جاری
  • سال گذشته ۲۴۰ کلاس درس تحویل آموزش‌وپرورش قم داده شد
  • کاهش فقر حرکتی دانش آموزان
  • (ویدیو) هشدار مصطفی معین درباره مهاجرت دانش‌آموزان