Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط:

مجموعه تاریخی قصرشیرین که در برگیرنده سه اثر ارزشمند عمارت خسرو، آتشکده چهارقاپی و سامانه آبرسانی ساسانی است، امسال مورد کاوش و مرمت قرار گرفت.

به‌گزارش  تسنیم، سیامک خدیوی - مدیر پایگاه تاریخی قصرشیرین با اعلام این خبر گفت: فصل پنجم کاوش‌های باستانی در عمارت خسرو قصرشیرین درحالی ابتدای سال جاری آغاز شد که در این کاوش ها دیواره‌هایی در این عمارت توسط باستان شناسان کشف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: بنای تاریخی عمارت یا کاخ خسرو پرویز که در حاشیه شمالی شهر کنونی قصرشیرین و در نزدیکی آتشکده چهار قاپی قرار دارد که اکنون تنها ویرانه‌هایی از آن دیده می‌شود حالا دارای دیواره هایی است که برای کارشناسان و باستان شناسان به لحاظ مطالعاتی بسیار ارزشمند است.

به گفته خدیوی، مرمت این دیواره‌های ارزشمند تاریخی بلافاصله پس از کاوش مورد مرمت و حفاظت قرار گرفت تا در معرض عوامل جوی آسیب نبینند.

مدیر پایگاه تاریخی مجموعه قصرشیرین همچنین از نصب تابلوهای معرفی در فضاهای کاخ خسرو خبر داد.

وی گفت: جدای از فعالیتهای مرمتی و حفاظتی که در کاخ خسرو صورت گرفته در فضاهای این عمارت چند تابلوی معرفی به صورت افقی و با شیب کم و بدون آنکه به منظر بصری خدشه وارد کند نصب شده است.

کاخ خسرو (که با نام 2 بنای ساسانی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است)، بنایی مربوط به دوره ساسانیان است که درون شهر واقع شده و این اثر در 24 شهریور 1310 با شماره ثبت 32 به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شهرستان قصرشیرین بیش از یکصد اثر ثبتی و شناسایی شده باستانی دارد که می‌توان به آثاری چون چهارقاپو، کاخ ساسانی خسرو پرویز، حوش کسری، کاروانسرای قصرشیرین و نهرشاه گدار اشاره کرد.

 

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: سازمان میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۶۳۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای سازه جدید در عمارت تاریخی که شهرداری قالیباف به انجمن مداحان واگذار کرده بود

به گزارش خبرآنلاین، این کمیته همچنین اعلام کرد: خانه منسوب به فخرالدوله یکی از بناهای تاریخی شهر تهران است که در قالب پرونده «مجموعه ساختمان‌های خیابان فخرآباد» به شماره ۸۰۰۸ به تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و در حقیقت این بنا متعلق به «منشور الملک» است و به غلط این بنا را به «فخرالدوله» نسبت می‌دهند.

ایسنا در خبری نوشت:کمیته پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران این توضیح را اضافه کرد که عمارت فخرالدوله در سال ۱۳۸۸ و به دستور محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران، به انجمن مداحان واگذار شد. این بنا تا پیش از آن، محل مدیریت بافت تاریخی و گردشگری شهرداری منطقه ۱۲ بود. سوم شهریور سال ۱۴۰۲ نیز با همراهی شهرداری منطقه ۱۲ و بنا به درخواست خانه مداحان، یک شهید گمنام پس از تشییع در مدرسه عالی شهید مطهری، در محوطه ورودی این بنا به خاک سپرده شد و به استناد گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۲، وحیدرضا انارکی، شهردار منطقه ۱۲ از ایجاد مقبره‌ای درخور شأن برای این شهید گمنام در محرم همان سال خبر داده بود.

این کمیته یادآور شد: پس از تعطیلات عید نوروز ۱۴۰۳، شهرداری منطقه ۱۲ بدون استعلام از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، سازه‌ای نامتناسب با این عمارت تاریخی روی مقبره این شهید والامقام ایجاد کرد که اعتراضات فراوانی از سوی مردم و مسئولان ایجاد کرد و در همان زمان مصطفی خرسندی، رئیس خانه مداحان نیز در مصاحبه‌ای در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ با برخی رسانه‌ها اعلام کرد که کار ساخت این سازه متوقف شده است و پس از استعلام و اعلام نظر میراث فرهنگی این بنا ساخته خواهد شد.

اکنون با پیگیری‌های کمیته مردم‌نهاد حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد غیردولتی و همت معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، دستور حذف این سازه و توقف ساخت آن به خانه مداحان اعلام شد و در چند روز اخیر این سازه به طور کامل برچیده شد و نمای خانه منسوب به فخرالدوله دوباره به حالت اولیه خود برگشت.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899170

دیگر خبرها

  • سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
  • ماجرای سازه جدید در عمارت تاریخی که شهرداری قالیباف به انجمن مداحان واگذار کرده بود
  • ب ام و E24 635csi ؛ این کد در مجموعه باواریائی ها بسیار ارزشمند است(+عکس)
  • ب ام و E24 635csi ؛ این کد در مجموعه باورایائی ها بسیار ارزشمند است(+عکس)
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی حیله ور
  • نمای عمارت منصوب به فخرالدوله به حالت اولیه برگشت
  • «زیرخاکی» پدیده‌ای فراگیر در اصفهان/ قانون بازدارنده نیست!
  • درخواست شهروندان منطقه ۱۴ تهران برای بازسازی یک خانه قدیمی + فیلم و تصاویر
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی در روستای حیله ور
  • عمارت تاریخی فکری در بندر لنگه